Beta Alp 4.0

VÀldigt lite pÄ hojen verkar sÀrskilt genomtÀnkt. Kanske inte spetskompetensen hos billiga producenter i Kina?


Med vÀnlig hÀlsning,
Jag fÄr ocksÄ den kÀnslan. Som fritidshoj, med sin högre fjÀdring och offroad-orientering, behöver den ocksÄ ha ett högt monterat avgasrör, annars kan jag lika gÀrna köra gathoj.

Den italienska designen som ram och plaster har jag inte lagt sÄ mycket uppmÀrksamhet pÄ, förrÀn nu.
 
Jag fÄr ocksÄ den kÀnslan. Som fritidshoj, med sin högre fjÀdring och offroad-orientering, behöver den ocksÄ ha ett högt monterat avgasrör, annars kan jag lika gÀrna köra gathoj.

Den italienska designen som ram och plaster har jag inte lagt sÄ mycket uppmÀrksamhet pÄ, förrÀn nu.
MÄnga har ju avgaset under. T7 tex. Som ingen verkar klaga pÄ.
 
MÄnga har ju avgaset under. T7 tex. Som ingen verkar klaga pÄ.

Titta pÄ ramens avslut i nederkant, slarvigt svetsade brickor bara med glipor runtom. Sidostödets infÀstning ser ut att vara lÀgsta punkten pÄ vÀnster sida. Oljekylaren sitter i princip oskyddat som första kontakt med allt som kan hamna bakom framhjulet inklusive allt stensprut. LjuddÀmparen under motorn Àr helt oskyddad och sticker ut ordentligt. Osv osv.

T700 har bevisat sin duglighet med tiotusentals hojar varav mÄnga körts mycket offroad. Har dessutom markfrigÄng och hasplÄt. Och har visat sig fungera i lÀngden (och Àr en Yamaha med allt vad det innebÀr).

Sedan Ă€r det skitsvĂ„rt att utifrĂ„n bilder avgöra hur bra/dĂ„lig en hoj Ă€r. Men ank-testet brukar fungera. Du vet if i looks like duck, sounds like a duck and walks like duck - it’s probably a duck.


Med vÀnlig hÀlsning,
 
MÄnga har ju avgaset under. T7 tex. Som ingen verkar klaga pÄ.
Ja, .. lite mÀrkligt faktiskt. Det mÄste vÀl bero pÄ att ingen Ànnu bottnat med fjÀdringen. Jag har aldrig sett en T7a i riktig terrÀng, bara en fantasifull uppvisning av Pol Tarres med sin aningens moddade variant.
 
Titta pÄ ramens avslut i nederkant, slarvigt svetsade brickor bara med glipor runtom. Sidostödets infÀstning ser ut att vara lÀgsta punkten pÄ vÀnster sida. Oljekylaren sitter i princip oskyddat som första kontakt med allt som kan hamna bakom framhjulet inklusive allt stensprut. LjuddÀmparen under motorn Àr helt oskyddad och sticker ut ordentligt. Osv osv.

T700 har bevisat sin duglighet med tiotusentals hojar varav mÄnga körts mycket offroad. Har dessutom markfrigÄng och hasplÄt. Och har visat sig fungera i lÀngden (och Àr en Yamaha med allt vad det innebÀr).

Sedan Ă€r det skitsvĂ„rt att utifrĂ„n bilder avgöra hur bra/dĂ„lig en hoj Ă€r. Men ank-testet brukar fungera. Du vet if i looks like duck, sounds like a duck and walks like duck - it’s probably a duck.


Med vÀnlig hÀlsning,

Bra ögon dÀr, tackar Brook. Flera svaga punkter helt enkelt.

Ska kolla nÀrmare pÄ T7 dÄ.
 
Ja, .. lite mÀrkligt faktiskt. Det mÄste vÀl bero pÄ att ingen Ànnu bottnat med fjÀdringen. Jag har aldrig sett en T7a i riktig terrÀng, bara en fantasifull uppvisning av Pol Tarres med sin aningens moddade variant.

T700 Àr nog den nÀst vanligaste Àventyrshojen numer, Ätminstone i Sverige. Brukar trÀffa pÄ dem lÀngs TET bÄde hÀrs och tvÀrs och sÄklart pÄ alla sorters vÀgar.
Mycket duglig hoj vars svaga punkter (frÀmst fjÀdring) Àr lÀtt och billigt ÄtgÀrdade och eftermarknaden Àr mycket stor.

Det Àr sÄklart inte en enduro utan helt enkelt en Àventyrshoj för en person plus packning.

”Riktig terrĂ€ng” - dĂ€r kör man 258 eller fyrhjuling. Finns nĂ„got som liknar vĂ€g eller markerad som sĂ„dan pĂ„ kartan dĂ„ funkar T700 liksom andra Ă€ventyrshojar alldeles utmĂ€rkt nĂ€r föraren vĂ€l vant sig vid hojen.

Den Àr lite topptung, mjuk i gaffeln, har rÀtt liten tank och har styret monterat ganska högt, det Àr nog det enda negativa jag kommer pÄ nÀr jag letar ordentligt förutom att den saknar farthÄllare.

FjÀdringen kostar typ 5000 att fixa, tanklösningar finns (förutom det uppenbara med rotopax eller liknande), styret finns det sÀkert lösningar pÄ och man kan ha mekanisk skruv pÄ gashandtaget.

Fördelarna Àr desto fler. Kul att köra, ganska agil, vÀger inte satan, billiga delar om man skulle ha sönder nÄgot, driftsÀker, snÄl, stabil, lÀttkörd, vettig utvÀxling, urkopplingsbar och vÀl fungerande ABS (pÄ bakhjulet pÄ de senare), massor av eftermarknad som passar bolt on osv osv. Folk kör mycket och har kvar hojen lÀnge = bra hoj.

Go for it.


Med vÀnlig hÀlsning,
 
Ja, .. lite mÀrkligt faktiskt. Det mÄste vÀl bero pÄ att ingen Ànnu bottnat med fjÀdringen. Jag har aldrig sett en T7a i riktig terrÀng, bara en fantasifull uppvisning av Pol Tarres med sin aningens moddade variant.
Det finns en kille i krokarna dÀr jag bor som har en T7 och anvÀnder den ordentligt. Tror han har skrivit hÀr inne ocksÄ och han har nÄgon sida fb. Tror bike och nÄgra andra tidningar brukar skriva.

Han har bland annat kört ggn och jag har varit pÄ crossbanan/enduroslingan nÀr han trÀnat dÀr med sin T7
 
110 för sukkan Àr ett fynd jÀmfört med betan. Det Àr ju kinaskit rakt igenom.
Vet vi det?

Jag har inte kört nÄgon dera, och bara torrklÀmt pÄ Suckan.
Den som Àr ett fynd i sÄ fall Àr vÀl Hondan, 300L, som kÀndes dyr nÀr den kom, men idag ligger nÀra denna i pris. Och den har ju liknande recensioner som denna, fungerar ok i lÀgre hastighet, men ingenting att bomba med, lite gathoj med stora hjul. DÀremot för mig sÄ har den för lite effekt, söder om 30hk blir nog lite knapert.

Det Àr klart, levererar Suckan Enduro-prestanda med regplÄt och lÀngre serviceintervall, sÄ Àr den ju vÀrd ett 50% premium, men jag Àr lite rÀdd att den fortfarande hamnar i "OK i makligt tempo"-kategorin.
Dessutom sÄ ligger den ruggigt nÀra 690 Àven innan KTM's konkurscirkus. Och, Àven om jag hellre vill ha 400'an för just Mina behov, sÄ kÀnns det lite orimligt.
 
Vet vi det?

Jag har inte kört nÄgon dera, och bara torrklÀmt pÄ Suckan.
Den som Àr ett fynd i sÄ fall Àr vÀl Hondan, 300L, som kÀndes dyr nÀr den kom, men idag ligger nÀra denna i pris. Och den har ju liknande recensioner som denna, fungerar ok i lÀgre hastighet, men ingenting att bomba med, lite gathoj med stora hjul. DÀremot för mig sÄ har den för lite effekt, söder om 30hk blir nog lite knapert.

Det Àr klart, levererar Suckan Enduro-prestanda med regplÄt och lÀngre serviceintervall, sÄ Àr den ju vÀrd ett 50% premium, men jag Àr lite rÀdd att den fortfarande hamnar i "OK i makligt tempo"-kategorin.
Dessutom sÄ ligger den ruggigt nÀra 690 Àven innan KTM's konkurscirkus. Och, Àven om jag hellre vill ha 400'an för just Mina behov, sÄ kÀnns det lite orimligt.
Tror inte betan ens Àr tÀnkt att fungera som en offroad. Det Àr mer en stadsmoppe med offroad-look. FjÀdringen Àr ju mer budget Àn crf300l, tex.
LÀste nÄt test av gamla modellen med suzukimotor. Bara motorn var bra, resten var skit. Typ.
Och nu har den fÄtt kinamotor.
 
Ja, .. lite mÀrkligt faktiskt. Det mÄste vÀl bero pÄ att ingen Ànnu bottnat med fjÀdringen. Jag har aldrig sett en T7a i riktig terrÀng, bara en fantasifull uppvisning av Pol Tarres med sin aningens moddade variant.
JodÄ. Förra helgen bottnade vi fjÀdringen pÄ minst en T7 och dammade i underredet sÄ hÄrt att föraren i frÄga vÀlte. Men den hade en stadig bukplÄt. Annars hade det nog slutat illa.
Och pÄ tal om skydd sÄ vÀlte brorsans tjej, i promenadfart, med sin 701 som har bukplÄt men det hjÀlpte ÀndÄ inte dÄ motorn sticker ut lite pÄ sidan och vips sÄ rann det olja ur den. Okay för en KTM - skrÀp pÄ ett mÀrke som inte Àr lika accepterat?
 
Tror inte betan ens Àr tÀnkt att fungera som en offroad. Det Àr mer en stadsmoppe med offroad-look. FjÀdringen Àr ju mer budget Àn crf300l, tex.
LÀste nÄt test av gamla modellen med suzukimotor. Bara motorn var bra, resten var skit. Typ.
Och nu har den fÄtt kinamotor.
KĂ€lla mannen! KĂ€lla!
 
JodÄ. Förra helgen bottnade vi fjÀdringen pÄ minst en T7 och dammade i underredet sÄ hÄrt att föraren i frÄga vÀlte. Men den hade en stadig bukplÄt. Annars hade det nog slutat illa.
Och pÄ tal om skydd sÄ vÀlte brorsans tjej, i promenadfart, med sin 701 som har bukplÄt men det hjÀlpte ÀndÄ inte dÄ motorn sticker ut lite pÄ sidan och vips sÄ rann det olja ur den. Okay för en KTM - skrÀp pÄ ett mÀrke som inte Àr lika accepterat?

Aldrig OK!


Med vÀnlig hÀlsning,
 
LÀngre video med mer ingÄende filmning av grejerna. PÄ tyska.

 
”Riktig terrĂ€ng” - dĂ€r kör man 258 eller fyrhjuling. Finns nĂ„got som liknar vĂ€g eller markerad som sĂ„dan pĂ„ kartan dĂ„ funkar T700 liksom andra Ă€ventyrshojar alldeles utmĂ€rkt nĂ€r föraren vĂ€l vant sig vid hojen.
Varför skulle man vilja ha en 258 till "riktig terrÀng"?
Finns ju orÀkneligt antal hojar som Àr bÀttre pÄ precis allt.
 
Nu blev jag nyfiken pÄ det hÀr med rörböjar. Blir böjen av sÀmre hÄllfasthet nÀr man böjer den sÄdÀr osnyggt eller Àr det bara estetiskt?
Eller tappar den viss styrka med graden av böj?
NÄgon kunnig fyll in! Jag vill veta. Man ser ju det pÄ olika hÄll. Inte bara pÄ just den hÀr hojen.
 
Nu blev jag nyfiken pÄ det hÀr med rörböjar. Blir böjen av sÀmre hÄllfasthet nÀr man böjer den sÄdÀr osnyggt eller Àr det bara estetiskt?
Eller tappar den viss styrka med graden av böj?
NÄgon kunnig fyll in! Jag vill veta. Man ser ju det pÄ olika hÄll. Inte bara pÄ just den hÀr hojen.
Alla "veck" ger en försvagning pÄ röret sÄ man mÄste ta till lite extra i dimension för att kompensera för det. Kanter tenderar att vilja spricka sÄ runda former Àr att föredra.
FrÄgan Àr om man behöver styrkan av en perfekt böj eller om det Àr tillrÀckligt bra ÀndÄ.
 
Alla "veck" ger en försvagning pÄ röret sÄ man mÄste ta till lite extra i dimension för att kompensera för det. Kanter tenderar att vilja spricka sÄ runda former Àr att föredra.
FrÄgan Àr om man behöver styrkan av en perfekt böj eller om det Àr tillrÀckligt bra ÀndÄ.
Tack! Kollade pÄ min KTM och "billiga" Kawa 230 jag har och dÀr verkar inte finnas ett veckigt rör att finna. SÄ dÄ undrar jag om det Àr en frÄga om kostnader eller vad problemet Àr. Om inget att annat sÄ ser ju en snygg böj just snygg ut.
Italienare har ju historiskt sett inte varit de skarpaste pÄ sÄn finess nÀr det gÀller fordon. MÀrkligt nÀr man tÀnker pÄ att deras industri i annat ju Àr fantastiskt duktiga. Jordbruksmaskiner tex som jag kommer i lite kontakt med ibland Àr ju fantastiskt bra med hög kvalitet. Och dyra/prisvÀrda.
 
pÄ tal om skydd sÄ vÀlte brorsans tjej, i promenadfart, med sin 701 som har bukplÄt men det hjÀlpte ÀndÄ inte dÄ motorn sticker ut lite pÄ sidan och vips sÄ rann det olja ur den.
Dom dÀr 701 Àr vÀl typ samma som Gasgas och KTMs motsvarigheter i liknande cc? Dessa hojar Àr inga riktiga offroadhojar, mest för gruslek och lÄngturer pÄ grus och lervÀgar. Inget att leka med i tuffare miljö dÀr man kan slÄ sig, och hojen. Var det inte dom som ocksÄ hade problem med den dÀr kammen inne i motorn, som inte fick tillrÀckligt med smörj?

PÄ min första "Enduroskola" pÄ TuvÀngen hade vi en kille som hade en KTM ~700cc. Kommer ihÄg att han stod utanför banan efter bara typ en halvtimme och tittade pÄ, jag stannade och frÄgade hur lÀget var; "trött som fan .. vilar".

Efter en timme i skogen hade den hojen fĂ„tt mĂ€rken och bucklor i motorn, tror inte den lĂ€ckte men jag tĂ€nkte fan sĂ„ synd om den dyra fina hojen. Efter nĂ„gra veckor kom han med en ny liten KTM Freeride som jag fick provsitta, superskön liten hoj, tvĂ„ avgasrör. Vi var ett ganska udda gĂ€ng dĂ€r pĂ„ nybörjarlektionerna. SkitspĂ€nnande, nĂ„t av det bĂ€sta i mitt liv som jag alltid kommer minnas - 'Motormupparnas blĂ„bĂ€rsrally' :LOL: .. tror fasen jag körde min Kawasaki dĂ„ .. 😩
 
Nyheter
Öppet hus pĂ„ Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart pÄ Bike TrollhÀttan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem Ärs garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlÀnger garantin till fem Är

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu À...

FÀrre döda i vÀgtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthÄlsveckan

I Är Àger Nationella PotthÄ...

Nationella PotthÄlsveckan 1-7 maj

Det Àr Äterigen dags för Na...

Back
Top