besviken

heliac skrev:
Vad är det som slits ut i dynojetkitet??

Nålen och Nålsäte/emulusionsrör är vanligt att de slits ner betydligt snabbare än orginal och när de är slitna går det tokfett vid små trottelöppningar/tomgång.
 
Boris JR skrev:
Nålen och Nålsäte/emulusionsrör är vanligt att de slits ner betydligt snabbare än orginal och när de är slitna går det tokfett vid små trottelöppningar/tomgång.
Jag har en Blackbird som är bänkad med andra slipon (G&G) samt Dynojet. Den svarar fint på alla varvtal, men tändstiften är lite svarta så den bör gå lite fett. Inte direkt högre bränsleförbrukning, men man kanske kan få den att gå snålare.
Har tänkt att bänka om den, men har tvekat då den ev ökade förbrukningen inte tjänar in kostnaden för bänkningen. Vad tror du eller ni?

edit:
Dyno monterades vid ca 1500 mil, nu 4900 mil.
 
Last edited:
blackis skrev:
Jag har en Blackbird som är bänkad med andra slipon (G&G) samt Dynojet. Den svarar fint på alla varvtal, men tändstiften är lite svarta så den bör gå lite fett. Inte direkt högre bränsleförbrukning, men man kanske kan få den att gå snålare.
Har tänkt att bänka om den, men har tvekat då den ev ökade förbrukningen inte tjänar in kostnaden för bänkningen. Vad tror du eller ni?
Att stiften blir svarta av tom-gång är ingen större fara och gör heller inget för bränsleförbrukningen.
 
HanneZ skrev:
Att stiften blir svarta av tom-gång är ingen större fara och gör heller inget för bränsleförbrukningen.
:va De blir väl svarta pga den fetare blandningen vid körning över hela varvtalet och inte bara vid tomgång? Vem kör längre tid på tomgång?
 
varför man inte ska ha för fet blandning

bränsleförbrukning kan vara ett argument men knappast avgörande
på en sporthoj.

Så här är det:
ju magrare blandning bestå fortare går flamfronten,
om vi då kör med fet blandning så får vi en långsammare
förbränning. Konsekvensen blir ungefär samma som om vi ställer
ner tändning, kolven kommer att börja accelereras senare och
vi tappar därigenom effekt.

optimalt AFR (air-fuel-ratio) beräknas oftast till 14,7:1 för
vanlig bensin, där får man max effekt utan att få knackning
och överhettning. Finns ingen anledning att lägga sig fetare
om man har möjlighet att ställa in insprutningen/fuggarna i
bänk lr motsvarande.
 
blackis skrev:
:va De blir väl svarta pga den fetare blandningen vid körning över hela varvtalet och inte bara vid tomgång? Vem kör längre tid på tomgång?
Stiften färgas om på ungefär en sekund.

gthyni skrev:
bränsleförbrukning kan vara ett argument men knappast avgörande
på en sporthoj.

Så här är det:
ju magrare blandning bestå fortare går flamfronten,
om vi då kör med fet blandning så får vi en långsammare
förbränning. Konsekvensen blir ungefär samma som om vi ställer
ner tändning, kolven kommer att börja accelereras senare och
vi tappar därigenom effekt.

optimalt AFR (air-fuel-ratio) beräknas oftast till 14,7:1 för
vanlig bensin, där får man max effekt utan att få knackning
och överhettning. Finns ingen anledning att lägga sig fetare
om man har möjlighet att ställa in insprutningen/fuggarna i
bänk lr motsvarande.


14,7:1 ger inte maximal prestanda!

"En optimal luft- bränsleblandning består av 14,60 viktdelar luft och 1 viktdel bränsle. Den ger minst antal restprodukter i form av emissioner. Blandningen kallas en stökiometrisk bränsleblandning och har värdet lambda = 1. En motor utvecklar mest effekt vid en något fetare bränsleblandning (13,2 till 1) men ger då mer föroreningar."

Jag letade referenser om det där i hur många timmar som helst och vart jag än läste så stod det inte att Lambda = 1 ger mest effekt.
 
14,7 är bäst för miljön, men ger inte mest effekt. Då behövs det mer soppa.
 
HanneZ skrev:
Main Jet för mig är huvudmunstycke.

Edit: Air main jet kanske är nåt annat, läste bara halva. Vart sitter den där grejjen då? Vad gör den? Vilka varvtal/belastning har den störst betydelse.

Edit2: Efter sökning på google så gavs det 9 svar varav ingen hade med saken att göra. Är du helt säker på att det heter Air main jet?


"Main Air jet" är den korekta ordningen av dessa ord.
så länge det sitter mässingsplugg där (som man slår i vid montering av dynojetkit av någon anledning) så kan man ej montera factorykit.
 
Det enklaste sättet att lösa problemet på, borde vara att du låter montera ett nytt dynojett-kitt. Det är förstås surt att du inte få användning av ditt factory-kitt som du betalat pengar för. Men resultatet blir detsamma.

Livslängden på dynojett är omdebbaterad, jag har kört ca 2500 mil med munstycken och nålar från dynojett, och min kawa går helt perfekt.
Om det visar sig att min tomgång blir dålig om låtsäga ytterligare 1000 mil så får jag väl byta nålar och munstycken samt bänka hojen i gen.
 
Jocke K skrev:
Det enklaste sättet att lösa problemet på, borde vara att du låter montera ett nytt dynojett-kitt. Det är förstås surt att du inte få användning av ditt factory-kitt som du betalat pengar för. Men resultatet blir detsamma.

Livslängden på dynojett är omdebbaterad, jag har kört ca 2500 mil med munstycken och nålar från dynojett, och min kawa går helt perfekt.
Om det visar sig att min tomgång blir dålig om låtsäga ytterligare 1000 mil så får jag väl byta nålar och munstycken samt bänka hojen i gen.


hmm.. tja.. detta är ju naturligtvis ett alternativ. ska fundera över det.
 
D.Krona skrev:
lämnade iväg min hoj nu i veckan för montering av ett factorykit.
har satt på ett helsystem och pipercrossfilter innan och skulle nu få den ombestyckad.

rinde dem nyss och fick då höra att det redan satt ett dynojetkit i den..
kittet jag skickade med fick han inte någon användning av alls. några jävla hål var igenpluggade.


så nu går den riktigt illa på låg varv precis som när jag lämnade den.
ingenting är ändrat.
han fick den till 112 hk på bakhjulet på topp.

är jävligt besviken.. han hadde ingen bra lösning på det.
ingen som har någon lösning? vafan ska man göra?

Har bara ett tips... Ring Rickard på RG-Engineering i Falkenberg Han har inte fått diploms som bästa dyno verkstad för intet... Hade en ZX7a innan å den hade 118 på baken med dyno jet å helrör...
0346-58628 till RG.

// Mathias
 
Angående det stökiometrisk värdet:

Som jag fattar det,
i den ideala otto-motorn ska 14,6-14.7 ge bästa effekten.
Tyvärr är motorerna inte så jätteoptimala i verkligheten
och var man får mest effekt varierar från motor till motor
t.o.m. inom samma motormodell, och handelsbensinen är
inte av särdeles hög kvalitet den heller.
Man får fetta upp för att inte det ska knacka och överhetta.

För att återgå till ursprungsämnet:
Variationerna gör att man får bättre resultat av att "mappa
in" fuggarna i bänk istället för att klämma i ett dynojet-kit.
 
En vanlig sugmotor knackar knappast vid AFR 14.7, överhettar kanske den gör efter 3 mil med rullen i bott men den får fortf. mer effekt mellan 12.5 -13.1.
 
HanneZ skrev:
En vanlig sugmotor knackar knappast vid AFR 14.7, överhettar kanske den gör efter 3 mil med rullen i bott men den får fortf. mer effekt mellan 12.5 -13.1.

Och vad är förklaringen till detta,
dvs att den optimala förbränningen inte ger mest effekt?
Inquiring minds want to know....
 
gthyni skrev:
Och vad är förklaringen till detta,
dvs att den optimala förbränningen inte ger mest effekt?
Inquiring minds want to know....
Tja den fysikaliska bevisningen överlämnar jag till någon annan. Det är en slutsats från bänkningar där man har tillgång till både AFR och effekt.
 
gixxer-rules skrev:
Har bara ett tips... Ring Rickard på RG-Engineering i Falkenberg Han har inte fått diploms som bästa dyno verkstad för intet... Hade en ZX7a innan å den hade 118 på baken med dyno jet å helrör...
0346-58628 till RG.

// Mathias


Visst, han har säkert massa råd och tips. problemet är bara att det är 25 mil dit. vill helst får tag på någon i krokarna som kan meka åt en.
själve satan att man ej mekat hoj själv innan.. kanske på tid att man lär sig.

(118 är 2.5 häst mer än jag på topp.. det kan jag leva med.. men bottendrag som en trampmoppe är fan inte kul asså.)
 
Hej.

Om jag har förstått det hela så där dynojet nålarna hårdare än orginal och sliter ut emelsionsröret. Jag vet många som haft problem med det. Blir aldrig mer nåt dynojet nån mer gång på förgasar hoj för mig allafall. :huvet
 
gthyni skrev:
Och vad är förklaringen till detta,
dvs att den optimala förbränningen inte ger mest effekt?
Inquiring minds want to know....

Det verkar på dem som försöker förklara att det har med icke komplett förbränning att göra och som alltid är ett faktum av olika skäl. I avgaserna är det med andra ord ett överskott på både HC och O2. Målet(för bästa effekt) är att utnyttja 100% av tillgängligt O2. För att göra det måste man ha ett litet överskott på HC för att öka sannolikheten att varje O2-molekyl verkligen blir utnyttjad.

Av samma skäl uppnås lägst bränsleförbrukning vid ett magrare tillstånd än Lambda 1.0. I det fallet vill man utnyttja 100% av tillgängligt HC. För att göra det tillför man extra syre upp till den punkt där oförbränt HC upphör. (ungefär, sådär, typ - kanske)
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top