heliac skrev:Vad är det som slits ut i dynojetkitet??
Nålen och Nålsäte/emulusionsrör är vanligt att de slits ner betydligt snabbare än orginal och när de är slitna går det tokfett vid små trottelöppningar/tomgång.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
heliac skrev:Vad är det som slits ut i dynojetkitet??
Jag har en Blackbird som är bänkad med andra slipon (G&G) samt Dynojet. Den svarar fint på alla varvtal, men tändstiften är lite svarta så den bör gå lite fett. Inte direkt högre bränsleförbrukning, men man kanske kan få den att gå snålare.Boris JR skrev:Nålen och Nålsäte/emulusionsrör är vanligt att de slits ner betydligt snabbare än orginal och när de är slitna går det tokfett vid små trottelöppningar/tomgång.
Att stiften blir svarta av tom-gång är ingen större fara och gör heller inget för bränsleförbrukningen.blackis skrev:Jag har en Blackbird som är bänkad med andra slipon (G&G) samt Dynojet. Den svarar fint på alla varvtal, men tändstiften är lite svarta så den bör gå lite fett. Inte direkt högre bränsleförbrukning, men man kanske kan få den att gå snålare.
Har tänkt att bänka om den, men har tvekat då den ev ökade förbrukningen inte tjänar in kostnaden för bänkningen. Vad tror du eller ni?
HanneZ skrev:Att stiften blir svarta av tom-gång är ingen större fara och gör heller inget för bränsleförbrukningen.
De blir väl svarta pga den fetare blandningen vid körning över hela varvtalet och inte bara vid tomgång? Vem kör längre tid på tomgång?Stiften färgas om på ungefär en sekund.blackis skrev:De blir väl svarta pga den fetare blandningen vid körning över hela varvtalet och inte bara vid tomgång? Vem kör längre tid på tomgång?
gthyni skrev:bränsleförbrukning kan vara ett argument men knappast avgörande
på en sporthoj.
Så här är det:
ju magrare blandning bestå fortare går flamfronten,
om vi då kör med fet blandning så får vi en långsammare
förbränning. Konsekvensen blir ungefär samma som om vi ställer
ner tändning, kolven kommer att börja accelereras senare och
vi tappar därigenom effekt.
optimalt AFR (air-fuel-ratio) beräknas oftast till 14,7:1 för
vanlig bensin, där får man max effekt utan att få knackning
och överhettning. Finns ingen anledning att lägga sig fetare
om man har möjlighet att ställa in insprutningen/fuggarna i
bänk lr motsvarande.
HanneZ skrev:Main Jet för mig är huvudmunstycke.
Edit: Air main jet kanske är nåt annat, läste bara halva. Vart sitter den där grejjen då? Vad gör den? Vilka varvtal/belastning har den störst betydelse.
Edit2: Efter sökning på google så gavs det 9 svar varav ingen hade med saken att göra. Är du helt säker på att det heter Air main jet?
Jocke K skrev:Det enklaste sättet att lösa problemet på, borde vara att du låter montera ett nytt dynojett-kitt. Det är förstås surt att du inte få användning av ditt factory-kitt som du betalat pengar för. Men resultatet blir detsamma.
Livslängden på dynojett är omdebbaterad, jag har kört ca 2500 mil med munstycken och nålar från dynojett, och min kawa går helt perfekt.
Om det visar sig att min tomgång blir dålig om låtsäga ytterligare 1000 mil så får jag väl byta nålar och munstycken samt bänka hojen i gen.
D.Krona skrev:lämnade iväg min hoj nu i veckan för montering av ett factorykit.
har satt på ett helsystem och pipercrossfilter innan och skulle nu få den ombestyckad.
rinde dem nyss och fick då höra att det redan satt ett dynojetkit i den..
kittet jag skickade med fick han inte någon användning av alls. några jävla hål var igenpluggade.
så nu går den riktigt illa på låg varv precis som när jag lämnade den.
ingenting är ändrat.
han fick den till 112 hk på bakhjulet på topp.
är jävligt besviken.. han hadde ingen bra lösning på det.
ingen som har någon lösning? vafan ska man göra?
HanneZ skrev:En vanlig sugmotor knackar knappast vid AFR 14.7, överhettar kanske den gör efter 3 mil med rullen i bott men den får fortf. mer effekt mellan 12.5 -13.1.
Tja den fysikaliska bevisningen överlämnar jag till någon annan. Det är en slutsats från bänkningar där man har tillgång till både AFR och effekt.gthyni skrev:Och vad är förklaringen till detta,
dvs att den optimala förbränningen inte ger mest effekt?
Inquiring minds want to know....
gixxer-rules skrev:Har bara ett tips... Ring Rickard på RG-Engineering i Falkenberg Han har inte fått diploms som bästa dyno verkstad för intet... Hade en ZX7a innan å den hade 118 på baken med dyno jet å helrör...
0346-58628 till RG.
// Mathias
D.Krona skrev:(118 är 2.5 häst mer än jag på topp.. det kan jag leva med.. men bottendrag som en trampmoppe är fan inte kul asså.)
gthyni skrev:Och vad är förklaringen till detta,
dvs att den optimala förbränningen inte ger mest effekt?
Inquiring minds want to know....
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Äntligen!