Besiktning, var förutom hos Bilprovningen?

Måste ni boka tider? Jag får bara hem en lapp med en förreserverad tid och ett inbetalningskort. Kanonbra, bara pynta och skriva in i almanackan.

Nä jag fick också en tid.... men 17 mil åker jag inte för att besikta hojen. nästa lediga tid i Stockholm var i Juni och då har jag redan körförbud.

Måste ni boka tider? Jag får bara hem en lapp med en förreserverad tid och ett inbetalningskort. Kanonbra, bara pynta och skriva in i almanackan.

Jag vet, händer mig med med alla 4 fordon jag äger. Aldrig riktigt funnit anledning att klaga på SBP även om jag i grunden ogillar statliga monopol...

_

Det jag hade hoppats på, i min naiva tro till att politiker någon gång ska få en bra idé, var att privatiseringen kunde leda till att en auktoriserad verkstad kunde göra en besiktning när man när man ändå servade bilen/MC:n. De flesta kan ju kolla upp t ex bilen i en så kallad förbesiktning så varför skulle inte den vara godkänd?
Tycker det är lite drygt att behöva ta ledigt från jobbet och åka till SBP och sörpla automatkaffe när besiktningsmannen letar efter den avtagbara dragkroken som bara han använder vart eviga år...

Det jag hade hoppats på, i min naiva tro till att politiker någon gång ska få en bra idé, var att privatiseringen kunde leda till att en auktoriserad verkstad kunde göra en besiktning när man när man ändå servade bilen/MC:n. De flesta kan ju kolla upp t ex bilen i en så kallad förbesiktning så varför skulle inte den vara godkänd?

Kanske för att minska ev missbruk för att kunna gå med vinst. "Ja du måste byta den här delen annars får du underkänt, den kostar bara 7000:- & byta" Tanken var väl att öppna marknaden för alla som klarar av kraven som Swedac ställer för att kunna besikta. Men får man ju hoppas när fler aktörer kommer så fortsätter man hålla en låg nivå på priset. Dock tror jag inte att det blir billigare än 300:- då det är inte bara själva besiktnigen som kostar utan lokalen,utrustningen,el,personalkostnader mm. Det är slut på stora besiktningshallar då dessa slukar enorma kostnader så därför är dagens melodi småstationer som kommer vara nära för alla. Intressant att du nämner förbesiktning, vet verkligen verkstan exakt vad besiktningsstationerna kollar på, litar inte ett dugg på denna förbesiktning. Vilka garantier har du som kund om du gör en förbesiktning & sen en ordinarie besiktning efter & får underkänt. Står verkstan för kostnaden eller?

Som vanligt är svensken skiträdd när man låter någon annan än pappa staten ta hand om saker... själv applåderar jag ytterligare utförsäljning och håller fast vid att (vad jag anser) staten skall vara en kontrollerande myndighet medans vi har fri konkurrens på själva arbetet.

Sen ser jag också fram emot att besiktningsstationer kan komma och erbjuda lite fler tjänster än bara den årliga besiktningen, vad vet inte jag men jag tror det kan komma i alla fall.

Kanske för att minska ev missbruk för att kunna gå med vinst. "Ja du måste byta den här delen annars får du underkänt, den kostar bara 7000:- & byta" Tanken var väl att öppna marknaden för alla som klarar av kraven som Swedac ställer för att kunna besikta. Men får man ju hoppas när fler aktörer kommer så fortsätter man hålla en låg nivå på priset. Dock tror jag inte att det blir billigare än 300:- då det är inte bara själva besiktnigen som kostar utan lokalen,utrustningen,el,personalkostnader mm. Det är slut på stora besiktningshallar då dessa slukar enorma kostnader så därför är dagens melodi småstationer som kommer vara nära för alla. Intressant att du nämner förbesiktning, vet verkligen verkstan exakt vad besiktningsstationerna kollar på, litar inte ett dugg på denna förbesiktning. Vilka garantier har du som kund om du gör en förbesiktning & sen en ordinarie besiktning efter & får underkänt. Står verkstan för kostnaden eller?

Missbruk har du iofs rätt i att det finns viss risk för om man inte har en pålitlig verkstad. Det skulle dock kunna lösas med att jag då kan säga: "Hoppsan, då får vi se på den ordinarie besiktningen vad de säger så jag får ett andra utlåtande". Borde ge de flesta oseriösa firmor kalla fötter.
Menar inte att verkstäder skulle resätta SBP utan mer var en kompletterande möjlighet. Då skulle de visst extrema köerna kunna minskas också.

Priset har jag aldrig reflekterat över. Tycker 300 spänn för 20-30 minuters verkstadstid är helt ok. Rätt mycket det ska täcka.

Fel!
http://www.carspect.se/Stationer/oppnade/Sidor/default.aspx

Vad hoppfull du är då. Intressant eftersom många "kanske inte du" spyr galla över Bilprovningen så är det automatiskt dåligt på andra ställen?

Jag är inte kritisk till att det kommer fler bilbesiktningar, det är utmärkt. Dock är jag kritisk till att AVA MC kan få rätten att besiktiga/ha en station nära sig vilket är läskigt när man läst om tidigare fall av allvarliga servicebrister hos just AVA :gnissla AVA är inte bara (ö)kända för otrevlig personal, nedvärdering av kraschade hojar samt överpriser på vissa hojar ;)

Jag är inte kritisk till att det kommer fler bilbesiktningar, det är utmärkt. Dock är jag kritisk till att AVA MC kan få rätten att besiktiga/ha en station nära sig vilket är läskigt när man läst om tidigare fall av allvarliga servicebrister hos just AVA :gnissla AVA är inte bara (ö)kända för otrevlig personal, nedvärdering av kraschade hojar samt överpriser på vissa hojar ;)

Betyder det att de andra handlarna vid AVA också är kassa för att de ligger vid AVA?
För det är ju inte ava som kommer besikta fordon...

När du säger bra service, har du provat de andra? Om inte hur vet du hur de är? Inte undra på att det är inarbetat sedan 1965 med många upp & nergångar, hur många företag fungerar 100% första året? Den som tror att ASB inte är vinstdrivande kan drömma vidare, även ASB kommer bli privata med tiden & då kommer det bli ändringar. Det som talar emot ASB i dagsläget är att nu när monopolet är borta & kommer det inte fler aktörer är risken att ASB åker på böter då de kommer ha större del av besiktningen & hämnar ev fler aktörer. Det som har skrivits i tidningarna att efter 1Juli kommer det kosta ...... så mkt! Nå hur mkt har det höjts idag???? Det är ren skrämselpropaganda tidningarna gått ut med & såklart svenskarna sväljer det med hull & hår!

Nu säger jag inte att du ska byta besiktningsställe men säga tvärnej är ändå fel. Tidigare fanns det t,ex bara ett fåtal att välja på när man skulle ha el & vatten men idag finns det mängder. Har du fortfarande det gamla alternativet eller sportis?

Jag har PÅLITLIGA aktörer även av vatten och el , för min del vad min kommun erbjuder mig,och har inte valt någon annan aktör, det finns så många opålitliga, när man knackar dörr, står vid köpcentrum och ljuger folk rakt upp i ansiktet, eller när elbolag ringer till andra elbolag för att säga upp abonemang för kunds räkning och PÅSTÅR sig vara kunden(Min el, Energibolaget, Fortums beprövade lycksöker metoder..), man har ljugit för nyvärvade konsumenter, nej fy f-- för sådanna lycksökare..lite så lukar en avreglering för mig beträffande bilprovning..

Är det något jag är nöjd med så använder jag mig av det, föredrar kvalité framför kvantité, jag är inte så påverkbar, skulle det erbjudas mig en 50 lapp billigare för bes så varför skall jag byta med något som jag tycker är bra och erbjuder MIG en kanonbra service? Jag är likandan i de flesta val av tjänster eller varor, gillar jag en ketchup sort, så köper jag den, jag provar inte igenom 15 andra sorter som är billigare eller dyrare för att jag ev hittar en som kanske är bättre och smakar bättre för är jag nöjd så fortsätter jag, det är inte min grej att prova igenom alla sorter. Priset skiter jag fullkomligt i då jag är nöjd.(iaf på ketchup:D). har jag en tandläkare jag är nöjd med fortsätter jag gå dit, ett bra ställe serva bilen på så återvänder jag, en bra resebyrå , bra pålitliga hantverkare, you name it:tummenupp

Är något bra varför chansa:va Det är väl därför med man har haft samma fru i 20 år med:)

OCH NEJ! Jag är inte bitter!!:):) Gnutten väckte min debattanda i god ordning, jag respekterar dig till fullo och jag hoppas din metod fungerar för dig med:)

Last edited:
Har svårt att se att kontrollorgan skall vara vinstdrivande.
Däremot kan vinstdrivande alternativ finnas för de som så önskar (se sjukvård). Om staten ställer krav på att fordonet mitt skall uppfylla av staten ställda krav får staten erbjuda den tjänsten till en icke profiterande summa(självkostnad), eller? Likväl som jag kan välja att deklarera själv (en enkel form av självkostnad) eller ge den till en revisor med ökad kostnad.

Och nej, jag är inte röd.

jag bokade för 2 veckor sedan och fick en tid i April. Illa:gnissla

Har tidigare haft besiktningsperiod mitt i sommaren, men nu är det sista mars som gäller för nya hojens första besiktning. Det var riktigt knapert med tider i april, såvida man inte ska åka långt. Med dagens väderläge i Stockholm känns det inte realistiskt att kunna köra innan 31/3.

Körförbud, here i come! :huvet

Har aldrig haft några problem att få tid till besiktningen ens när man sagt att det är fullbokat i flera månader framåt under högsäsongen. Ofta blir det återbud. Snabbaste tiden jag fått var 15 minuter efter att jag ringde och hörde mig för. Hann inte ens varmköra bilen på vägen dit :D

OCH NEJ! Jag är inte bitter!!:):) Gnutten väckte min debattanda i god ordning, jag respekterar dig till fullo och jag hoppas din metod fungerar för dig med:)

:tummenupp

Ang Mc, tyvärr lite sent om det kommer fint väder i April!

Rissne
Öppethus
Lördagen den 7 maj kl 8 till 16 är det öppethus för MC (obokat).

Om man åker dit även någon solig dag så är det inte omöjligt att de kan hjälpa en om de har någon tid över för de har stort mcintresse där borta, lite fikabröd är de värda om de har tid över! :)

Inte för att vara den men det här med tidsbrist verkar vara ett stockholmsproblem.

OT deluxe:I min stilla nyfikenhet undrar jag om det är någon som kan ge ett enda exempel på när privatisering har lett till nåt bättre.

Visst ha de rätten att få besikta vart de vill men samma regler gäller oavsett om de besiktar hos Carspect eller Bilprovningen då de använder sig av samma regelbok. Bara för att de ev kommer ligga bredvid varandra så tror jag knappast man bedömer annorlunda bara för att!

Inte för att vara den men det här med tidsbrist verkar vara ett stockholmsproblem.

OT deluxe:I min stilla nyfikenhet undrar jag om det är någon som kan ge ett enda exempel på när privatisering har lett till nåt bättre.

Nja mer att välja på men inte alltid det billigaste om man t,ex tar Apoteket alt El/Vatten.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...