Beringer?

Apapap, jag har hört ryktensvägen att min hoj kommer att få bättre varvtider än din, anledningen att du får din i Januari är att de ska lägga en förbannelse i tändboxen så den bluddrar lite vid 4789rpm........

Nä allvarligt, FAAN va skoj, you have seen the light too :Bugar

420 skrev:
Ja går allt bra så blir det en gruppkram :D
Hoppas på leverans i januari. Dom ska tydligen börja montera motarder
nu igen. Har monterat enduro och crossar några veckor nu.
Men den som väntar på något gott väntar ofta för länge. Eller hur var det?
Hoppas iaf 2004 blir ett bra år :)
Tycker att alla som provat dom säger att dom går mycket bra. Kanske inte ska förvänta sig mirakel mer det låter ju lovande..

SM 570 RR skrev:
Rekommenderar Brembos pinaler före Beringer kvalitetsmässigt.
Beringers design/färgsättning är dessutom lite bögig. :arsele
:D

Brembo gör mycket saker av varierande kvalité, de har hela skalan från skitok (oftast till bil dock) till grymt bra grejor. Hojoken är bra till grymt bra, de som Husky kör med får ju räknas till den senare kategorien. Detta gäller även bromspumparna deras.

Nya grejor från Brembo är sällan billiga å begagnat gäller det nog å kolla nogrannt vad man köper, speciellt om man ska bygga egen av ihopplockade delar. De har haft en uppsjö av olika modeller genom åren å vissa e bättre än andra å alla lirar inte så bra ihop.

Beringer å sin sida ger riktigt bra bromsar till en oftast lite snällare peng än Brembo/AP etc. Skivan e bra däremot slits navet en del som nämnts innan. Pumparna deras har i varje fall haft en del problem med läckage i packningar, vet ej om det blivit bättre på sistone. Brembos grymmare modeller är lite vassare men även dyrare.

Utseendet e väl mest en smaksak, om Beringer "looken" e bögigare än blå titanskruv vete fasen :)

En sak som skiljer mellan just Beringer och Brembo är väl annars storleken på själva oket/innervolymen. Brembos ok (landsvägsvarienterna med 4 kolvar) är större än Beringers vilket dels kan göra det svårt å montera ordentligen med frigång för fälg/skiva etc. på en del hopar. Går naturligtvis å komma runt med distanser, bredare gaffelkronor etc. Beringerokens mindre volym gör oxå att de oftast fungerar bättre med orginal bromspumparna på cross/endurohojar vilket om inte annat kan vara en fråga för budgeten.

Tom Byron skrev:
Apapap, jag har hört ryktensvägen att min hoj kommer att få bättre varvtider än din, anledningen att du får din i Januari är att de ska lägga en förbannelse i tändboxen så den bluddrar lite vid 4789rpm........

Nä allvarligt, FAAN va skoj, you have seen the light too :Bugar
Om det nu är som vi hoppas blir det ju ännu mer omöjligt att hänga på den fan :( :tummenupp

Ebbe skrev:
:va Jaha, då har dom gjort om det nu till i år/Husa, för det har varit ett belägg per kolv hela tiden förut iaf!

Har sett 6-kolvare till salu med 6 st småbelägg även i år men de kan ju vara från en tidigare leverans. Husas är de första jag sett med enkla belägg, vore intressant å veta varför de gått åt motsatt håll mot tex. Brembo som ju kör med 1 belägg/kolv på deras nya grejor (de e fetNICE). Hmmm ... eller e det en enklare variant av 6-kolvare som sitter orginal på Husa-04 !? Skumt ...

HA HA!!! :banana Husasekten äger snart hela världen!!! :yoparty

420 skrev:
Ja går allt bra så blir det en gruppkram :D
Hoppas på leverans i januari. Dom ska tydligen börja montera motarder
nu igen. Har monterat enduro och crossar några veckor nu.
Men den som väntar på något gott väntar ofta för länge. Eller hur var det?
Hoppas iaf 2004 blir ett bra år :)
Tycker att alla som provat dom säger att dom går mycket bra. Kanske inte ska förvänta sig mirakel mer det låter ju lovande..

Tackar alla som svarar på min fråga... ;)

Vidare frågor:

Vilket ger mest, byta Ok eller "MasterCylinder" (antar att det är den som inte var så bra på Beringer??)

Passar olika märken på Ok / Master Cylinder utan problem. Eller måste man vara noga med vilka kombinationer som man kör med?

Hur stor skillnad blir det å att byta Ok/Cylinder (Den som ger mest enligt föregående fråga) kontra att köra med orginal Ok/Cylinder och bara sätta på stålomspunnet och byta till bättre bromsbelägg.

Och, vilka bra justerbara bromshantag finns?? (Märke modell). Vad måste man byta för att byta till justerbart bromshantag??
Är ju skit med att inte kunna justera!
(Även om det blir bättre med motard bromsarna så vill jag kunna justera)

:Bugar :Bugar :Bugar

Ska jag säga utan moppe........hm........nu ska jag hälsa på boysen som är i Endurospåren å fruttar runt....... jag ska TITTA på, hur skoj e det då.......grrrrrr :(
420 skrev:

Dags att väcka en gammal tråd till liv. :)

Vet någon var man kan köpa Beringer ok??
(länk helst, jag vill jämföra priser mellan Brembo ok och Berginger posör ok. :hihi )

Se till att du får till en 320 skiva isf, för oftast är det 310 i kitten för beringer.... bara så duvet

PutteLiten skrev:

(länk helst, jag vill jämföra priser mellan Brembo ok och Berginger posör ok. :hihi )

Jag ska inte ha berigner skiva, bara oket.
I övrigt tänkte jag Brembo.

men ALLT beror på pris.
Så på en sida att ett beringer ok till en XR650 skulle kosta:
6-ok: $495
4-ok: $395

Vilket är fett mer än de $177 för brembo oket jag tittat på (eller 225 om nu det inte skulle passa).

Jo men det jag menade var att det är inge distans till beringer, utan direkt på gaffelbenet, för std oken är till deras egna skivor som ÄR 310mm.... då får din inte plats ju. Den e för stor.....

Hänger du med?
PutteLiten skrev:
Jag ska inte ha berigner skiva, bara oket.
I övrigt tänkte jag Brembo.

men ALLT beror på pris.
Så på en sida att ett beringer ok till en XR650 skulle kosta:
6-ok: $495
4-ok: $395

Vilket är fett mer än de $177 för brembo oket jag tittat på (eller 225 om nu det inte skulle passa).

Tom Byron skrev:
Jo men det jag menade var att det är inge distans till beringer, utan direkt på gaffelbenet, för std oken är till deras egna skivor som ÄR 310mm.... då får din inte plats ju. Den e för stor.....

Hänger du med?

Aha.

Japp, vilken kurs i tankeläsning gick du??? :va

Jag satt och funderade på om ett Beringer ok skulle funka, för jag fick för mig att deras skivor var lite mindre (ser ju så ut.)

Jaha. Där flög Berginger ner i den röda soptunnan... :hihi

Åååååter till Brembo spåret igen då... :rock

Funnderar på ett sådant här:
http://www.yoyodyneti.com/detail.aspx?ID=271

Någon som vet om det skulle funka på min XR??

Bifogat

• br_20_6800_10.jpg
    br_20_6800_10.jpg
    14.4 KB · Visningar: 46
PutteLiten skrev:

www.sunbike.se
4-kolvs 3700:-
6-kolvs 4800:-
skiva 3800:-
pump 5500:-

motard kit 5950:-
race kit motard med pump 11500:-

verkar lite halvdyrt
ktm´s beringer kit kostar bara 4800:-

ett brembo 4-kolvs värsting ok kostar iof 10000:-....

Last edited:
Jag tror inte din org. pump pallar ett stort fyrkolvskok, Ktm har ju 13mm till sina Brembo ok nuförtiden....

Då skulle nog beringer passa bätte som funkar med org. pumpen

Ebbe hade sådant kit på sin med god framgång :tummenupp

PutteLiten skrev:
Aha.

Japp, vilken kurs i tankeläsning gick du??? :va

Jag satt och funderade på om ett Beringer ok skulle funka, för jag fick för mig att deras skivor var lite mindre (ser ju så ut.)

Jaha. Där flög Berginger ner i den röda soptunnan... :hihi

Åååååter till Brembo spåret igen då... :rock

Funnderar på ett sådant här:
http://www.yoyodyneti.com/detail.aspx?ID=271

Någon som vet om det skulle funka på min XR??

Tom Byron skrev:
Jag tror inte din org. pump pallar ett stort fyrkolvskok, Ktm har ju 13mm till sina Brembo ok nuförtiden....

Då skulle nog beringer passa bätte som funkar med org. pumpen

Ebbe hade sådant kit på sin med god framgång :tummenupp

Hade visserligen inte tänkt köra med orginal MC heller...
(Fast, det kunde ju inte du veta. :) )

utan detta:
http://www.yoyodyneti.com/detail.aspx?ID=225

Bifogat

• br_10_4620_23.jpg
    br_10_4620_23.jpg
    14 KB · Visningar: 54
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...