Beringer?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Skivor, etc från Beringer, hur bra är dessa jämfört med t.ex Brembo, eller andra kända märken?

Samma med, huvudcylinder, etc i bromssystemet.

Vill ha!!! :yoparty

Bifogat

• motostrano_1767_6191673.JPG
    motostrano_1767_6191673.JPG
    21.4 KB · Visningar: 139
  • motostrano_1767_6956865.JPG
    motostrano_1767_6956865.JPG
    10.4 KB · Visningar: 105
Last edited:
Tuffa färger! ,,och utséende! Men jag är inte riktigt såld
på "hel" skivan,,tycker det ska vara perforerat!
,,,, sorry,, bara ett inlägg,, inge svar på frågorna!

PutteLiten skrev:
Skivor, etc från Beringer, hur bra är dessa jämfört med t.ex Brembo, eller andra kända märken?

Jag vill också ha sånna däringa Beringer bromsar men jag har bara råd med dessa!

anchor.jpg

anchor.jpg

:D :tummenupp

Hehe, ja råd att köpa dem kanske jag inte har (ännu)... Men jag vill ha en nytt bromshantag.
Orginal går ju inte justera och jag trycker ju in den nästan max som det är. :tummenner

PS vilken del är det som man kallar "master cylinder" ?? DS.

Har någon priser är ju det oxå av intresse, men framför allt vill jag veta hur bra de är jämfört med andra, finns det bättre, mer prisvärda etc.
Snyggare??
(Fint med rött på Honda... :D )

PutteLiten skrev:

Skivor å ok är kanon, men pumparna har jag hört läcker efter ett tag men aldrig provat själv!

//Anders

Dem ... "ser" ju bra ut. Jag har hört om dem tidigare. Har inte hört om dem är bra eller dåliga dock.

PutteLiten skrev:
Hehe, ja råd att köpa dem kanske jag inte har (ännu)... Men jag vill ha en nytt bromshantag.
Orginal går ju inte justera och jag trycker ju in den nästan max som det är. :tummenner

PS vilken del är det som man kallar "master cylinder" ?? DS.
Byta till stålomspunna slangar, jag drar också in min nästan till handtaget. Med supermoto skivan blir det mycket bättre.

Oki, misstänkte att det skulle bli bättre.

Japp stålomspunna är första bromsmodden. :)

Reve har sådana (guldiga) på sin R1a så det lär ju funka även på dem. :)

Det funka klockrent,
Ebbe hade sådan sats skiva/ok på sin xr 650
Jag har åkt två säsonger på ktmen med samma stuff
Krattans pheta stoppis görs med dessa grejor

Finns till vanlig kåphojar oxå, verkar hyggligt vanligt i endurance....

spammar liten bild oxå, 6kolvsok till på husan nu för tiden

Bifogat

• brakes.gif
    brakes.gif
    37.2 KB · Visningar: 191
Last edited:
4-kolvsoket och skivan håller hög klass. Det finns grejer med ännu bättre känsla, men då pratar vi riktigt finlir. Trots avsaknad av ventilation av skivan, så funkar det bra för hård bankörning. Man ska dock vara noga med inkörningen och sedan se till att torka av med en lätt fuktig trasa emellanåt för att få bort dammet av bromsbeläggen, så blir bettet riktigt bra.

Radialpumpen har jag inte testat - kan vara ett alternativ när jag nu ska uppgradera, annars kanske Maguras motsvarande.

Beringer är ett ganska kännt märke, iallafall till sporthojar.
De har bl.a en skiva av nått matrial (i huvudsak järn) som rostar så fort att man kan se det efter att ha kört i regn. Inte en nackdel igentligen om man inte kör till jobbet på hojen iofs.

maguras kostar väll 4300:-
eller det var vad en handlare ville ha av mig...

ISR bromspump 1700 eller vad den kostar..
nackdel. ganska stum + ingen kontakt till bromsljus

PutteLiten skrev:

Ok + skivor sitter som bekant original på Husaberg. KTM hade de som extratillbehör (iaf tidigare...). Pumpen har jag inte testat men jag tror att Tomas Af K. kör med sådan tillasammans med det oket.

Köp KTM 660:ns (Husaberg -04) bromspump om du ska uppgradera och inte vill pynta ut för mycket. Jag betalade 1300:- (med lite rabatt då men...) för en sådan och satte med mitt 4-kolvs beringer och den skivan, det blev 100 ggr bättre än original! De skivorna rostar som sagt men det e inte många som kör i regn och efter du har tvättat den så kan man ju åka och bromsa lite frambroms så slipper man det...

Nu kör jag med Brembo radialpump+4-kolvs+skiva som är de bästa bromsarna jag testat.. grymma, men breinger e shysst det med...

- Johan

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...