Behövs det hårdare straff?

Behövs det hårdare straff?

• Antal röstningar
    0
Många brottslingar är ju hopplösa återfallare, då är det ju en viss skillnad om dom sitter inne 3år och är ute och gör brott i 6 månader eller om dom sitter i 6år innan dom får komma ut och begå brott i 6 månader.

Dom hinner göra hälften så mycket skada.

Nu kommer snart SH's egen kriminalvårds expert och säger att hårdare straff inte fungerar, det skiten jag i, det fungerar inte att dalta med brottslingar heller, då är det bättre att dom hålls inlåsta så att vi slipper dom.

du har inte funderat på att det kostar 1 mille/år att ha en person intagen på en svensk anstalt... vore det inte bättre me lite mera SD politik där man vill utvisa kriminella "nysvenskar".... 75-90% av alla intagna på svenska anstalter e ju då inte svenska i grund o botten...

man lär tänka "kostnadseffektivt" inte lönt att ha folk inlåsta när man kan skicka hem dem...

mvh.T

Klart det behövs hårdare straff men inte nödvändigtvis LÄNGRE straff.
Dödsstraff är till exempel rätt väg att gå, fy fan vad många människor som behöver få sina liv avslutade i förtur.
Bara ett exempel på en bra stat där det förekommer *uttalar mig inte om omständigheterna om just detta fall*:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7840040.ab

Ja, jag är seriös på fullaste allvar. Så länge vi anser oss vara intelligenta människor så bör vi inte tolerera att blanda in religiösa inlägg i debatten utan bara sakliga sådana.
Finns det något som talar emot dödsstraff? Ja, massvis. För dödsstraff? Ja, lika många säkerligen.
Och att komma med klyschan "Ja men då är ju den som trycker på knappen/sätter in nålen etc också en mördare!" Nej, det är han/hon inte så klart.
Och att någon oskyldig skulle kunna avrättas? Vad är skillnaden mot att sätta en oskyldig på livstid? Givetvis måste det finnas övergripande tydliga bevis i vanlig ordning.
Men sen är det bara att börja gasa/förgifta/elektrifiera/hänga/stena etc.

Sen är jag nöjd.

Lyxsemester???? :va tydligt att du aldrig suttit på kåken....

mvh.T

Bättre mat än i skolan... Vet du hur mycket en fånge kostar att försörja varje dag? Tror nog att det finns gott om människor som har det värre än de som sitter på kåken... Och de som sitter i fängelse har gjort sig förtjänta av ett straff.

Bättre mat än i skolan... Vet du hur mycket en fånge kostar att försörja varje dag? Tror nog att det finns gott om människor som har det värre än de som sitter på kåken... Och de som sitter i fängelse har gjort sig förtjänta av ett straff.

bättre mat än i skolan??? tydligt att du INTE har suttit på anstalt...:huvet

frågar du mig hur mycket det kostar???? ja jag vet då jag suttit inlåst i 15 mån. sen kan du ju lägga på rättegångskostnader , transporter mm... min "volta" gick på runt 2 mille... sug på den du...:D

det kostar 2000-6000kr/dygnet att ha en intagen på en svensk anstalt/häkte... , men du verkar ju tro att intagna har nå jävla lyxceller...:va finns normalt en sliten 14" tv o klockradio i cellen , sängen består av en madrass som e typ 60cm bredd... LYX MANNEN!!!!!!!:tummenupp

jag har suttit på ex. KVA Tidaholms SKI-bunker... där det kostar 5000-6000kr/dygnet att sitta... men det beror på att "roomservicen" består av 3-4 plitar dygnet runt pga att de intagna som sitter på "SÄK-avdelningar" klassas som lite farliga o därav kräver att det står 3-4 plitar när celldörren ska öppnas.... nån lyx finns inte mera än 1.H promenad/ dygnet ute på en rastgård som e 10x12 m. o den timmen uppskattas då man inte får komma ut på slutna anstalter...

själklart finns det folk som har det värre... ex. uteliggare mm...

inte alla som sitter i fängelset har gjort sig förtjänta av det straffet de sitter för....

sitt inte o häv ur dig nåt du läst i "aftonhoran" eller "skvallerpressen" utan ta reda på fakta....

mvh.T

själklart finns det folk som har det värre... ex. uteliggare mm...

Och det är precis min poäng! Tycker du att någon som mördat någon, våldtagit någon eller misshandlat någon annan grovt förtjänar att ha det bättre (gratis mat och husrum) än någon som råkat ha lite otur i livet??:va :huvet

Fångar har det så jävla bra så det finns inte per definition, eftersom det finns andra som har det värre! De som sitter i fängelse har gjort sig förtjänta av ett straff, men ändå finns det folk som lider bra mycket mer och som inte har gjort något! Och det är därför som fängelsestraff är en jävla lyxsemester! Kom inte och snacka om hur hårt det är att sitta på kåken som om det är något du är stolt över, det kan inte gärna varit särskilt svårt att få värme, mat och skydd serverat bara sådär.

Fångarna är de som gjort sig förtjänta av ett straff, men ändå finns det oskyldiga som straffas värre. Hur kan man över huvud taget kalla fängelse för straff!?:confused:

Återinför mörka fuktiga källarhålor, vatten och bröd och tortyrkammare så kan vi snacka straff, men så länge det finns folk som önskar att de hade det så bra som en fånge så kommer jag inte att se det som ett straff. Lyxsemester är det, i jämförelse mot vad en del upplever.

Och angående maten: jag må inte ha upplevt fängelsemat själv, men jag har upplevt skolmat. Och när man sen får höra om hur mycket större budgeten för mat/person är i fängelserna än i skolan så är det inte särskilt svårt att tro att fängelsernas mat är bättre. Och den serveras dessutom till mänsklighetens avskräde, emedan skolmaten serveras till ungdomar som utbildar sig och bygger upp framtiden. Hell, jag studerar på universitet och får betala min mat själv! Med pengar som jag får till låns, dvs som ska betalas tillbaka sen! Påminn mig, vem var det som förtjänat ett straff nu igen??:va

Så ja, fängelse är en jävla lyxsemester. För något straff är det fan inte att ha det bättre än en del olyckliga satar. Fick jag bestämma så skulle man luska ut vilka människor som egentligen har det minst bra, sen multiplicera det med 10 och sätta de dömda brottslingarna i dylika förhållanden. Då vore det ett straff att tala om.

Last edited:
Fångar har det så jävla bra så det finns inte per definition, eftersom det finns andra som har det värre! De som sitter i fängelse har gjort sig förtjänta av ett straff, men ändå finns det folk som lider bra mycket mer och som inte har gjort något! Och det är därför som fängelsestraff är en jävla lyxsemester! Kom inte och snacka om hur hårt det är att sitta på kåken som om det är något du är stolt över, det kan inte gärna varit särskilt svårt att få värme, mat och skydd serverat bara sådär.
.

du har inte funderat över att de flesta intagna på anstalter lider av olika psykiska störningar???? ADHD/DAMP Boarderline, asberger,taskig barndom mm som gör att de inte funkar helt 100% i alla situationer..., fast du tycker väl kanske att man ska ge sig på psykisk störda me???

många intagna måste ju ha klarat "P-7:an" 0 "P-34:an" (lilla o stora psykundersökningen) genom rent flyt då många har haft grava psykiska störningar...

jag satt bla me den här killen : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5759323.ab?teaser=true

att ex. varg nielsen som själv berättade att han led av både boarderline o asberger symdrom inte hamnade på rättspsyk efter det dåd han begått tyder ju på att Huddinge Rättspsyk avdelning 112 inte skötte sitt jobb när de utvärderade Varg Nielsen under flera veckor (stora psyk.) Varg Nielsen dömdes till "livstids fängelse"

stolt över att ha suttit inne... nja inte mycket... men försöker förklara hur det var så även ett mongo som dig ska förstå:tummenupp sen att du använder dig av såna påhopp gör ju dig bara till en idiot!!!!:va därför får även du påhopp av mig.... diskutera som folk istället "BUSHIDO"... även om det var nåt negativt att sitta på anstalt så var det en erfarenhet som jag kan berätta om för den som vill veta men glad om jag slipper påhopp från folk som dig som verkar tro att du e bättre än andra...

åter.... det SKA egentligen handla om "rehabilitering" inne på anstalterna... tyvärr s funkar inte det... likadant me "vården" efter anstaltsvistelse (frivården)

Så ja, fängelse är en jävla lyxsemester. För något straff är det fan inte att ha det bättre än en del olyckliga satar.

problemet me uteliggare e ju oftast att de har grava psykiska sjukdomar o missbruk av olika slag... , vilket gör att många själva väljer att "stå utanför systemet" det finns ju hjälp att få med ex. bostad , mat , kläder mm av "SOCIALEN" men då krävs ju även en motprestation som att man ex. klarar av att hålla sig från droger mm... ingen människa ska ju behöva sova utan att ha tillgång till tak över huvet , mat för dagen , värme ... vad du inte vet e ju att på ex. Kronobergs häkte så sitter många "hemlösa missbrukare" av sina korta straff för småbrott som stöld mm ... klassas de som CITAT BUSHIDO: "mänskligt avskräde" ???? här har vi väl människor som hamnat snett de me... ELLER??? :va

dra inte alla intagna över "en kant" du kanske själv hamnar på anstalt en vacker dag då du ex. misshandlar en våldtäktsman som överfallit din syster/flickvän .....

mvh.T

du har inte funderat över att de flesta intagna på anstalter lider av olika psykiska störningar???? ADHD/DAMP Boarderline, asberger,taskig barndom mm som gör att de inte funkar helt 100% i alla situationer..., fast du tycker väl kanske att man ska ge sig på psykisk störda me???

många intagna måste ju ha klarat "P-7:an" 0 "P-34:an" (lilla o stora psykundersökningen) genom rent flyt då många har haft grava psykiska störningar...

jag satt bla me den här killen : http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5759323.ab?teaser=true

att ex. varg nielsen som själv berättade att han led av både boarderline o asberger symdrom inte hamnade på rättspsyk efter det dåd han begått tyder ju på att Huddinge Rättspsyk avdelning 112 inte skötte sitt jobb när de utvärderade Varg Nielsen under flera veckor (stora psyk.) Varg Nielsen dömdes till "livstids fängelse"

stolt över att ha suttit inne... nja inte mycket... men försöker förklara hur det var så även ett mongo som dig ska förstå:tummenupp sen att du använder dig av såna påhopp gör ju dig bara till en idiot!!!!:va därför får även du påhopp av mig.... diskutera som folk istället "BUSHIDO"... även om det var nåt negativt att sitta på anstalt så var det en erfarenhet som jag kan berätta om för den som vill veta men glad om jag slipper påhopp från folk som dig som verkar tro att du e bättre än andra...

åter.... det SKA egentligen handla om "rehabilitering" inne på anstalterna... tyvärr s funkar inte det... likadant me "vården" efter anstaltsvistelse (frivården)

problemet me uteliggare e ju oftast att de har grava psykiska sjukdomar o missbruk av olika slag... , vilket gör att många själva väljer att "stå utanför systemet" det finns ju hjälp att få med ex. bostad , mat , kläder mm av "SOCIALEN" men då krävs ju även en motprestation som att man ex. klarar av att hålla sig från droger mm... ingen människa ska ju behöva sova utan att ha tillgång till tak över huvet , mat för dagen , värme ... vad du inte vet e ju att på ex. Kronobergs häkte så sitter många "hemlösa missbrukare" av sina korta straff för småbrott som stöld mm ... klassas de som CITAT BUSHIDO: "mänskligt avskräde" ???? här har vi väl människor som hamnat snett de me... ELLER??? :va

dra inte alla intagna över "en kant" du kanske själv hamnar på anstalt en vacker dag då du ex. misshandlar en våldtäktsman som överfallit din syster/flickvän .....

mvh.T

Taskig barndom är inget annat än brottslingarnas sätt att försöka skylla ifrån sig sitt svinaktiga beteende och lägga skulden på något annat. Man kan ju alltid välja mellan att antingen mörda någon, eller ge fan i att mörda någon.... Svårt val? Kanske för den som inte funkar helt hundra i huvet, men taskig barndom är ingen garanti för detta. Känner en hel del som inte vuxit upp i de bästa av förhållanden, men det har blivit folk av dem ändå. Jag känner dessutom en kille med asbergers som är hur trevlig som helst.
Är man däremot genuint psykiskt sjuk och begår ett brott så ska man först in på psyket för att bli frisk, SEN fängelse för att sona sitt straff.

Vad för påhopp syftar du nu på? Att jag anser att man inte ska skryta om sin fängelsevistelse eftersom det inte är något positivt? Att brottslingar är mänsklighetens avskräde? Båda är åsikter jag står för och som jag nog tror att en hel del håller med om... Påhoppen är det ju snarare du som står för då du kallar mig för mongo och idiot.
Och angående vem som är en bättre eller sämre människa: Jag har ett prickfritt register, aldrig gjort något (väldigt) olagligt (visst har man kört för fort någon gång men vafan, lite perspektiv på saker och ting får vi ha här), alltid betalat min skatt, jag utbildar min på högre nivå och jag bidrar till samhället i största allmänhet och kommer göra så i ännu större grad när jag är färdigutbildad. Jag vet inte vad du gjort för att sitta inne, men du satt en ganska ansenlig tid så något lär du ha gjort. och dessutom kostade vistelsen skattebetalarna ganska många kronor totalt, eller hur? Så, vill du själv sitta och summera goda och onda gärningar och sätta ett värde på oss eller ska vi lämna det därhän?

Som sagt, man har alltid ett val... Man väljer exempelvis oftast att börja med någon som sedan gör dig beroende... Missbrukare får skylla sig själva, de borde ha gett fan i skiten från början men gjorde det inte. Och visst finns det uteliggare som inte anstränger sig, de får väl också skylla sig själva. Och de som väljer att gå över till brott gör det medvetet och blir därigenom avskräden, ja.
Det handlar inte om att halka snett eller ej, det handlar om vad man gör av sin situation! Vad du är eller vad du var en gång i tiden gör varken till eller från, det är dina handlingar som definierar dig.
Och ibland händer skit som vi inte kan påverka. Man kanske satsar stenhårt på börsen inför världens största krasch, förlorar allt, frun och ungarna sticker och man får bosätta sig under en bro och leva som tiggare... En sån människa kan jag tycka synd om.
Eller så känner man sig orättvist behandlad, tar lagen i sina egna händer, rånar, våldtar eller rentav mördar, åker fast och hamnar i fängelse. En sådan människa tycker jag inte synd om, då han satt sig själv i skiten medelst medvetna handlingar.

I ett sånt fall är det väl bara korkat att sänka sig själv till den nivån? Då förlorar man ju all form av sympati eftersom man själv varit dum... Två fel gör inte ett rätt.

Bla bla bla bla.....och mer hack i skivan

De snabba lösningarnas självutnämnde mästare kliver in på arenan med förnumstiga floskler och kategoriseranden in absurdum.

Så nu passar det att ridderligt försvara uteliggare? De behöver ju bara komma med någon uppfinning de kan patentera så de kan ta sig ur sin situation, en av dina lösningar på ett sådant problem när det dryftades i en annan tråd. Känns tragiskt att du får belasta skattesystemet med subventionerade lån och utbildningar om du tänker använda det till att fortsätta odla dylika stollerier.

Vill påstå att du kan komma att bli en större menace to society" än många kriminella om du når position med din grandiosa självbild.

Var gick det fel, unge man?

@TS

Eftersom det är en kurs på högskolan vill jag påpeka vikten av att du tar hänsyn till att SH är långt ifrån ett representativt urval vad gäller sveriges befolkning som helhet.

Relevansen, eller applicerbarheten av din undersökning här, om den inte ställs mot annat urval, kommer därför bli väldigt smalt.

Inte att tolka som någon form av kritik, bara en "heads up". Tar du upp den här bristen själv, innan läraren gör det, så vinner du pluspoäng på din egen källkritik.

Har läst att intagna kan fixa droger på anstalten.Vet inte om det stämmer .Men vem tar in drogerna till dem isåfall?

De snabba lösningarnas självutnämnde mästare kliver in på arenan med förnumstiga floskler och kategoriseranden in absurdum.

Så nu passar det att ridderligt försvara uteliggare? De behöver ju bara komma med någon uppfinning de kan patentera så de kan ta sig ur sin situation, en av dina lösningar på ett sådant problem när det dryftades i en annan tråd. Känns tragiskt att du får belasta skattesystemet med subventionerade lån och utbildningar om du tänker använda det till att fortsätta odla dylika stollerier.

Vill påstå att du kan komma att bli en större menace to society" än många kriminella om du når position med din grandiosa självbild.

Var gick det fel, unge man?

Hej hopp, där har vi dig nu igen ja...

Var har jag nu sagt att jag försvarar alla uteliggare?:va Jag sa att jag kan tycka synd om en man det har skitit sig totalt för, en man som inte kunnat påverka sin situation. Har man själv satt sig i skiten har man sig själv att skylla, vare sig man är uteliggare eller burfågel. Burfåglar har dock för vana att göra livet bra surt för andra än sig själva i processen, emedan uteliggare helt enkelt bara strulat till sina egna liv (medvetet i vissa fall, i andra inte). Så jag tycker väl i allmänhet bättre om uteliggare än renodlade kriminella, men därmed inte sagt att jag är särskilt förtjust i uteliggare heller.

Du får gärna utveckla vad du menar med "dylika stollerier" och "grandios självbild" och i vilka positioner de kan komma att göra mig till en värre samhällsbelastning än en mördare, kunde bli en intressant diskussion.

Kan du inte tillföra något konstruktivt till diskussionen för en gångs skull, istället för att bara hoppa in någonstans i mitten med en massa menlösa påhopp och allmän jävla bitterhet gentemot mig personligen? Jag vet inte vad jag gjort dig, men ska vi ta problemen oss emellan via pm kanske istället för att besudla tråden?:)

@TS

Eftersom det är en kurs på högskolan vill jag påpeka vikten av att du tar hänsyn till att SH är långt ifrån ett representativt urval vad gäller sveriges befolkning som helhet.

Relevansen, eller applicerbarheten av din undersökning här, om den inte ställs mot annat urval, kommer därför bli väldigt smalt.

Inte att tolka som någon form av kritik, bara en "heads up". Tar du upp den här bristen själv, innan läraren gör det, så vinner du pluspoäng på din egen källkritik.

Givetvis har jag tagit höjd för att SH främst befolkas av unga arga män. :D

Har läst att intagna kan fixa droger på anstalten.Vet inte om det stämmer .Men vem tar in drogerna till dem isåfall?

Kommer in genom permissioner, besök och även genom "inkast" alltså genom att folk utifrån helt enkelt kastar det över muren.

Last edited:
Om du får välja en stulen hoj var tredje månad eller en stulen hoj om året, vad väljer du?

Det blir effekten av att låsa in han som stjäl din hoj i 3 eller 12 månader.

En barnvåldtäkt vart annat år eller en barnvåldtäkt vart femte år?

Det är skillnaden på att låsa in en pedofil i två eller fem år.

Jag skiter i om brottslingarna överväger straffen innan eller inte, om en enda gör det och avstår brottet så räcker det för mig, annars har dom ju jävligt svårt att begå brott medans dom sitter inlåsta, det funkar också för mig.

Slutligen ser jag inget negativt med att utvisa människor som uppenbarligen har kommit hit för att begå brott, på livstid!

enda sättet du kan smuggla nåt e att svälja det eller trycka upp det "där solen aldrig lyser":) ex, efter besök av anhöriga (som för den delen sällan blir visiterade) så får den intagne gå in naken i ett rum där plitarna sedan lyser dig me ficklampa i munnen o under pungen...:banana

mvh.T

Taskig barndom är inget annat än brottslingarnas sätt att försöka skylla ifrån sig sitt svinaktiga beteende och lägga skulden på något annat. Man kan ju alltid välja mellan att antingen mörda någon, eller ge fan i att mörda någon.... Svårt val? Kanske för den som inte funkar helt hundra i huvet, men taskig barndom är ingen garanti för detta. Känner en hel del som inte vuxit upp i de bästa av förhållanden, men det har blivit folk av dem ändå. Jag känner dessutom en kille med asbergers som är hur trevlig som helst.

"taskig barndom" var bara en av de grejer som jag skrev som en potentiell faktor till att folk får en sne verklighetsförankring... , sen finns det ju olika stadier av "taskig barndom me"... "tur" att du dessutom känner en en kille med asbergers som är hur trevlig som helst.:tummenupp

Är man däremot genuint psykiskt sjuk och begår ett brott så ska man först in på psyket för att bli frisk, SEN fängelse för att sona sitt straff.

här i landet Sverige så sitter man på rättspsyk tills man e frisk o sedan släpps man ut... (oftast så sitter intagna på rättspsyk längre än intagna dömda till fängelse fast de begått samma brott)

ok... finns ett flertal domar där folk blivit dömda till rättspsyk o kommit ut efter nåt år vilket ju e lite snett... men det finns ju fall där GM faktiskt har rehabiliterats till ett helt normalt liv . EX. kommunalchefen som mördade sin tjej för 25 år sen...satt 1 år på psyk o tog sig sedan upp i karriären..

finns ju även fall där där folk begått nya brott igen... , EX. Goran Kotaran OG-medlem i GBG som dömdes till rättspsyk för 2 mord o satt ca. 10 mån. innan han utvisades till Serbien där han släpptes direkt då det inte finns nån psykvård där o mördade några killar till...

allt e då fan inte så "SVART o VITT" som du vill att det ska vara.. :va

mvh.T

Om du får välja en stulen hoj var tredje månad eller en stulen hoj om året, vad väljer du?

Det blir effekten av att låsa in han som stjäl din hoj i 3 eller 12 månader.

En barnvåldtäkt vart annat år eller en barnvåldtäkt vart femte år?

Det är skillnaden på att låsa in en pedofil i två eller fem år.

Jag skiter i om brottslingarna överväger straffen innan eller inte, om en enda gör det och avstår brottet så räcker det för mig, annars har dom ju jävligt svårt att begå brott medans dom sitter inlåsta, det funkar också för mig.

Slutligen ser jag inget negativt med att utvisa människor som uppenbarligen har kommit hit för att begå brott, på livstid!

förstår helt klart dina tankar i detta inlägg... kanske som i USA : "three strikes and your out!!!" hårt men nåt måste ju göras...

utvisningsbiten går ju helt i min linje..:tummenupp

mvh.T

Last edited:
Tror inte att hårdare straff hjälper.. Tror faktiskt att det kan leda till allvarligare brott i vissa fall..
När man väl gör brottet tänker man inte på vad man skulle få för straff om man torskar man när det du gör går snett och du håller på att torska och vet att du aldrig mer kommer ut om du åker fast då gör du vad som helst för att fly och komma undan.. Går det tillräckligt långt kanske det slutar som i malexander..
Fast vet du att du får några år kanske du väljer att inte trycka på avrtyckaren och ge upp ist...

Det finns nog en viss gräns på hur hårda straff man kan ha för att det ska "löna sig"
Och framför allt VAD för straff man får också...
Vad hjälper det att slänga nån bakom lås och bom när han ist behöver hjälp och vård? :va

Tror inte att hårdare straff hjälper.. Tror faktiskt att det kan leda till allvarligare brott i vissa fall..
När man väl gör brottet tänker man inte på vad man skulle få för straff om man torskar man när det du gör går snett och du håller på att torska och vet att du aldrig mer kommer ut om du åker fast då gör du vad som helst för att fly och komma undan.. Går det tillräckligt långt kanske det slutar som i malexander..
Fast vet du att du får några år kanske du väljer att inte trycka på avrtyckaren och ge upp ist...

Det finns nog en viss gräns på hur hårda straff man kan ha för att det ska "löna sig"
Och framför allt VAD för straff man får också...
Vad hjälper det att slänga nån bakom lås och bom när han ist behöver hjälp och vård? :va

:tummenupp:tummenupp

mvh.T

här i landet Sverige så sitter man på rättspsyk tills man e frisk o sedan släpps man ut... (oftast så sitter intagna på rättspsyk längre än intagna dömda till fängelse fast de begått samma brott)

ok... finns ett flertal domar där folk blivit dömda till rättspsyk o kommit ut efter nåt år vilket ju e lite snett... men det finns ju fall där GM faktiskt har rehabiliterats till ett helt normalt liv . EX. kommunalchefen som mördade sin tjej för 25 år sen...satt 1 år på psyk o tog sig sedan upp i karriären..

finns ju även fall där där folk begått nya brott igen... , EX. Goran Kotaran OG-medlem i GBG som dömdes till rättspsyk för 2 mord o satt ca. 10 mån. innan han utvisades till Serbien där han släpptes direkt då det inte finns nån psykvård där o mördade några killar till...

allt e då fan inte så "SVART o VITT" som du vill att det ska vara.. :va

mvh.T

Och det är det jag tycker är märkligt. Visst ska en sjuk människa ha hjälp, men han har fortfarande begått ett allvarligt brott och måste sona det. Man kan inte bara ta hänsyn till brottslingen, han är liksom "lägst prioriterad". Man måste ta hänsyn till brottsoffret, anhöriga till brottsoffret och alla andra som påverkats av händelsen. Så visst, hjälp för all del den som behöver hjälp. Men han har fortfarande gjort allvarligt fel, och för fel har vi straff. Annars kan ju vem som helst yrka på psykisk sjukdom, gå på lite rehab och sen komma ut.
Och det måste förhindras till varje pris. Därför tycker jag inte att man kan ersätta fängelse med rehab. Visst kan man ha rehab också, men det får i så fall vara ett komplement.

Allt må inte vara precis svart eller vitt, viss gråskala kan också finnas. Men jävligt ofta så upprepar sig mönster precis så som man kan förvänta sig, och då borde man agera utefter det och istället göra undantag när sådana uppkommer:fakta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park