Behöver nya vardagsrumsmöbler o HiFi, hjälp?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja.

Jag behöver helt enkelt nya möbler och ny TV, de nuvarande skiten glider snart in på sitt tredje år så jag behöver helt enkelt nytt o fint.

Nu e det ju, som med allt annat, en himla djungel så jag behöver lite hjälp.

Ny soffa, med en liten divan vill jag ha.
Nytt soffbord.
Ny matta.
Ny TV/video-bänk.
Ny TV samt möjligen ett par små söta högtalare.

Så fram med era inredningsgener o hjälp mig nu =)

Äsch - det är väl bara att sticka till IKEA och plocka?

minhembio.com
eller va adressen nu är..där hittar du FETA grejor:drool

HiFi? Gå in på Esoterisk-hifi.se och shoppa loss, med ett par Magneplan MG1.6 högtalare, en Lavardin IT referens förstärkare och möjligtvis Audio Research CD3 mk2 spelaren (lite väl dyr med tanke på resten av anläggningen) så är du hemma!

Glömde såklart skriva att IKEA går fetbort....

minhembio har ja tänkt gå in o leta lite inspiration på..

Jobbar nu så har lite svårt att sitta o leta nu, letar lite smått, o SH brukar ju krylla av massa genier av alla dess olika slag så klart man kollar efter lite hjälp här som man kan gå igenom när man sitter i hemmets lugna vrå :P..

Så kom igeeen nu :D..

Ge mig en budget så handlar jag åt dig...
Förutsättningarna är ju bra då du bor i Örebro, där har du både bra ljudbutiker och bra möbelbutiker. Åk till fredsgatan och köp dig en divan, kostar ca 6000:-, plasma beställer du över nätet. Högtalare likaså.
Bord har de i samma butik på fredsgatan (kommer ej ihåg exakt adress eller namn) och hifimöbler har de rätt schyssta i möbelbutiken vid stora korsningen vid polisstationen.
Men har du råd att köpa allt på en gång då? Jag handlade loss när vi flyttade då vi ville ha det mesta nytt, det blev förbannat dyrt :( Dela upp det under några månader istället, vad spelar det för roll? Eller tjänar man betydligt mer som väktare nu än för några år sedan när jag jobbade :D

Ge mig en budget så handlar jag åt dig...
Förutsättningarna är ju bra då du bor i Örebro, där har du både bra ljudbutiker och bra möbelbutiker. Åk till fredsgatan och köp dig en divan, kostar ca 6000:-, plasma beställer du över nätet. Högtalare likaså.
Bord har de i samma butik på fredsgatan (kommer ej ihåg exakt adress eller namn) och hifimöbler har de rätt schyssta i möbelbutiken vid stora korsningen vid polisstationen.
Men har du råd att köpa allt på en gång då? Jag handlade loss när vi flyttade då vi ville ha det mesta nytt, det blev förbannat dyrt :( Dela upp det under några månader istället, vad spelar det för roll? Eller tjänar man betydligt mer som väktare nu än för några år sedan när jag jobbade :D

Ja köpte allt nytt direkt när ja köpte de ja har nu för 2-3 år sen.. de landa på runt 30 lax då :S..
Ja tänkte väl försöka mig på att ha en budget på HiFin på 10000.. den gamla yamahaskiten ja köpte sist får duga o högtalare va väl bara om nån vet några små snygga som inte kostar skjortan men som e mer snygga än välljudande.
Sen tänkte jag göra ett försök att hålla möbelbudgeten på 10-15000, såg ett paket på Jakobsson Möbler i Odensbacken för hela kitet för 10000, men vette fan hur de prylarna e..
Vill ha lite olika förslag på prylar.. men gärna snygga budgetprylar, TVbänkar för 3-4000 o uppåt e inte så svårt att hitta :P...

med rätt pengar kan jag göra möbler custom made :tummenupp (ifall det inte finns något i de mått/utförande du söker)

Tjejens pappa köpte faktiskt en riktigt fin lädersoffa på IKEA. På ena sidan (3-sits) kan man välja om man ville ha utfällbart fotstöd.
Dem valde att köpa en 3-sits (med fotstödet) + en divan? istället för en 3-sits med schäslong (eller hur det stavas). Skillnaden var ca 2000kr till Divanens fördel! :va

Den soffan är riktigt skön, mkt bekvämare än de DUX-soffor som jag har hemma. Priset säger inte alltid allt.. :tungan

Ang HIFI, vad vill du ha för ngt? Ska det vara med 5:1 eller skulle 2:1 kunna duga?

Om 2:1 duger har du ex:
BOSE 3.2.1 (10k kr)
LG J10 HD (5-7k kr)
http://www.expert.se/product/product.aspx?id=908490

Båda dessa spelar riktigt bra! Vill du ha mer bas ska du satsa på LG. Vill du kunna poppa fullvolym köper du BOSE. (uttalas med engelsktuttal, inte BOSÉ, eller BOSÄ som många kunder har fått för sig.. :va ).

Ang tv, stl på den?
om över 37", är huvudsyftet att lite tv-spel, HTPC? Isf köper du en LCD och lider varje gång du tittar på vanlig tv.
Om du istället köper den för att i första hand kolla film etc, köp Plasma. Nu har du bara 2 att välja på:
Panasonic PX70 eller Samsung Q96/Q97 (samma tv, bara en list som skiljer).

Tjejens pappa köpte faktiskt en riktigt fin lädersoffa på IKEA. På ena sidan (3-sits) kan man välja om man ville ha utfällbart fotstöd.
Dem valde att köpa en 3-sits (med fotstödet) + en divan? istället för en 3-sits med schäslong (eller hur det stavas). Skillnaden var ca 2000kr till Divanens fördel! :va

Den soffan är riktigt skön, mkt bekvämare än de DUX-soffor som jag har hemma. Priset säger inte alltid allt.. :tungan

Ang HIFI, vad vill du ha för ngt? Ska det vara med 5:1 eller skulle 2:1 kunna duga?

Om 2:1 duger har du ex:
BOSE 3.2.1 (10k kr)
LG J10 HD (5-7k kr)
http://www.expert.se/product/product.aspx?id=908490

Båda dessa spelar riktigt bra! Vill du ha mer bas ska du satsa på LG. Vill du kunna poppa fullvolym köper du BOSE. (uttalas med engelsktuttal, inte BOSÉ, eller BOSÄ som många kunder har fått för sig.. :va ).

Ang tv, stl på den?
om över 37", är huvudsyftet att lite tv-spel, HTPC? Isf köper du en LCD och lider varje gång du tittar på vanlig tv.
Om du istället köper den för att i första hand kolla film etc, köp Plasma. Nu har du bara 2 att välja på:
Panasonic PX70 eller Samsung Q96/Q97 (samma tv, bara en list som skiljer).

Angående ljud så e de bara nya högtalare jag e ute efter, 5.1, o de ska, som jag sa i nåt tidigare inlägg, vara snyggt o billigt hellre än välljudande :P
Jag är ingen audiofil så när ja kollar på film så hör jag ändå inte om helikopterljudet i de bakre högtalarna låterlite konstigt :tungan

Funderat på PX70n, det är alltså den som gäller fortfarande?
Va ska man få den för för pris för att de ska va snuskigt prisvärt?

8990 kostade en Panasonic TH-37PX70 på Elgigantens nätaffär när jag slantade upp en därifrån (för någon vecka sedan). Prisvärt tyckte jag!

Sen kanske jag är lite tråkig, men jag skulle föreslå Logitech Z-5500 som högtalarsystem om du inte har alltför höga krav, men samtidigt vill ha ut mycket för liten peng.

Dendär PX75 o PX700 o allt va de e.. va e de för skillnad på de?..
E de som man tycker högre siffra = lite bättre eller inte?

Kan ju va bra att veta om man nu snubblar in nånstans o får en bra deal på nåt när man e ute o spontanshoppar :D..

Inge kul o komma hem o dealat till sig samma pris på en PX700 som en 70 o va jättenöjd men så e 700an sämre :gnissla :D

Ang möbler så köpte jag en divansoffa från MIO, Hollywood XL heter den, kanske lite väl dyr men förbannat skön och stor! Fett lång levtid dock.
Soffbordet köpte jag också där, ett bord som heter Karma.

Ang HIFI så har jag en Panna PX70 42" som jag iaf är mycket nöjd med! Så den kan jag varmt rekommendera! Gav 15 K för den när jag handlade men den har dykt i pris sen dess!
Sen köpte jag ett högtalarpaket från Harman/Kardon där förstärkaren heter AVR 135 och 5.1 systemet heter HKTS 5.1. Det paketet landade på 8500:-.
Är mycket nöjd med alla grejer och att allt går i pianolackat svart gör ju inte saken sämre heller!
Nu skulle ett PS3 eller en Xbox 360 Elite göra sig bra bredvid också!

Last edited:
Bostadsrätt i Karlskoga 20K för ca100kvm, bil 2500för en nybes, mc ja den är fin.

hehe... sscchhh :D
ja ville ju få de låta skitbra ju :P..

Fast du överdrev på bostadsrätten.. ja fick fanimej betala 25 för mina 33 centrala kvadrat.. 20 för 100kvm finns de inga kvar..
bil äger ja ingen överhuvudtaget, där ljög jag.. o hojen den är skrot..men den kosta lik förbannat massa pengar...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT