Behöver lite tips ang kurvteknik

Du har myyyyycket nerlägg kvar på Birden. Tro mig. De é bara at börja lita på hojen OCH däcken.

Bättre att tro på det du säger, för det ser faktiskt inte ut som att han har en mm övers på bilden. :rofl

Det värsta är väl alla apor som hänger av som om de vore den sista lianen i djungeln.

Lär dig först och främst ta en kurva ordentligt och sitt rakt i sadeln, börja inte kräng och luta dig å massa skit innan du kan åka ordentligt. Att hänga som en tölp ger varken dig eller din hoj någon extra skjuts när du får panik och låser bromsen och sitter där i rabatten.

Last edited:
Hojen kan luta ganska mkt mer än man tror.

Sen är poängen med att hänga att hojen ska luta mindre. Så du ska luta åt samma håll som hojen för att räta upp den, inte åt motsatt håll för att trycka ner den.

Jag gjorde exakt samma grej i början, sen fick jag ett riktigt bra tips på en bankurs.

Det var att inte tänka så mkt på att hänga och luta mkt, utan att istället tänka på att skjuta hojen ifrån mig och ha trycket på ytterpinnen. Då blir det automatiskt att du hänger av, men rätar upp hojen.

SMC's kurser är kanon för kurvtagning! Jag har haft lappen i drygt ett år och har lärt mig mer på första bankörningen än jag gjorde på de 500 första gatmilen. (men det finns fortf. massor mer att lära)

Bilden är ifrån nån gokartbanekörning i början, det går att luta rejält mkt, vanliga gatdäck, inget fifflande med tryck osv, och är (fortf) en riktig amatör.. det är mentala spöken och inbillningar som sätter gränserna.

Idag lutar jag betydligt mindre men hänger mer. (försöker fortf. öva på att hänga med överkroppen och inte arslet, men allt detta får man hjälp med på banåkningar. Framförallt steg 2 på storbana kan jag rekommendera)

Men som nån skrev, börja i början, blick, gaskontroll osv..

Bifogat

• bild3.jpg
    bild3.jpg
    53 KB · Visningar: 199
Last edited:
Bättre att tro på det du säger, för det ser faktiskt inte ut som att han har en mm övers på bilden. :rofl
Det värsta är väl alla apor som hänger av som om de vore den sista lianen i djungeln.

Hur tänkte du nu? Det får du gärna förklara:va Är där ingen nerläggsvinkel kvar menar du? På vilken av bilderna?

Last edited:
Droppa bak din innre Axel
Som du kör på bilderna försöker du trycka axeln framåt.

Vi ses på Gelleråsen om ett par veckor, jag rycker tag i dig då så får du slänga upp mig på en hoj på depåståd och peta lite om du har tid :-)

Här är lite film som GOE tog på mig i början av månaden:

(Edit: Ser vad nu menar, nu får det bli Rörken ikväll...)

[YOUTUBE-ID]<object width="1300" height="765"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SrJOFpxRBeU&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x402061&color2=0x9461ca&hd=1&border=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SrJOFpxRBeU&hl=sv_SE&fs=1&color1=0x402061&color2=0x9461ca&hd=1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="1300" height="765"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

(Ursäkta trådkapningen, men feedback från Ezzo är guld värt...)

Last edited:
tack för alla seriösa svar, ska kolla upp de där med körningen på gotland kan nog vara nåt..

Haft mc kort sen 16åring, 40+ idag och jag hänger ut som en apa i kurvor, känns bäst så, brukar inte fundera så mycket hur jag kör för då funkar inte körningen, men det är jag det...........:D

SMC på gokartbana till å börja med tycker jag om du vill lära dig.

Det ser ut som att du inte följer med hojen in i kurvan riktigt. Hojen lutar men du lutar inte med den riktigt. Då kommer du automatiskt att ge lite mindre motstyrning och hojen kommer att kännas lite tungstyrd.
Överkroppen ska aldrig luta mindre än hojen. Snarare lite mer. Om du satsar på att luta överkroppen lite mer inåt än hojen så kommer du automatiskt att dra liiite i styret så att du motstyr. Då faller hojen naturligt in i kurvan nästan utan motstånd och du får ett bättre nedlägg och kommer att känna dig betydligt tryggare.

Sen handlar det mycket om att lita på däcken. Du har enormt mycket kvar innan det börjar bli frågan om något släpp. Men jag gissar att du inte känner dig säker på att däcken håller greppet. Då blir det lätt den sittställning som du har.
När du tror det ska släppa har du troligen en hel del kvar. Moderna sporthojsdäck grejar ca 50 graders nedlägg (Jag har för mig att Michelin Pilot road 2CT ska greja 51 grader nedlägg om underlaget bara är bra) Och så mycket vågar inte jag. Du är nog kanske halvvägs till vad däcken grejar på torrt underlag.

Jag hade nog en sittställning som du har i början när jag fick kortet. För min del så hjälpte det ohyggligt mycket när jag inte tänkte att jag skulle svänga utan tänkte på att jag skulle satsa på att lägga ned ordentligt. Hojen åker ju dit du lutar den, inte dit du svänger.

Det ser ut som att du inte följer med hojen in i kurvan riktigt. Hojen lutar men du lutar inte med den riktigt. Då kommer du automatiskt att ge lite mindre motstyrning och hojen kommer att kännas lite tungstyrd.
Överkroppen ska aldrig luta mindre än hojen. Snarare lite mer. Om du satsar på att luta överkroppen lite mer inåt än hojen så kommer du automatiskt att dra liiite i styret så att du motstyr. Då faller hojen naturligt in i kurvan nästan utan motstånd och du får ett bättre nedlägg och kommer att känna dig betydligt tryggare.

Sen handlar det mycket om att lita på däcken. Du har enormt mycket kvar innan det börjar bli frågan om något släpp. Men jag gissar att du inte känner dig säker på att däcken håller greppet. Då blir det lätt den sittställning som du har.
När du tror det ska släppa har du troligen en hel del kvar. Moderna sporthojsdäck grejar ca 50 graders nedlägg (Jag har för mig att Michelin Pilot road 2CT ska greja 51 grader nedlägg om underlaget bara är bra) Och så mycket vågar inte jag. Du är nog kanske halvvägs till vad däcken grejar på torrt underlag.

Jag hade nog en sittställning som du har i början när jag fick kortet. För min del så hjälpte det ohyggligt mycket när jag inte tänkte att jag skulle svänga utan tänkte på att jag skulle satsa på att lägga ned ordentligt. Hojen åker ju dit du lutar den, inte dit du svänger.

Tack för dessa tipsen, ska prova lite nästa runda och känna mig för lite, Ang däcken kör jag nu på bridgestone battlax 021 sport touring. Jo det är sant känns som att det skulle kunna släppa men jag vet ju att det finns mycket kvar, kört cross i många år och tror att det körstilen sitter i omedvetet. därför trivdes jag på banditen med upprätt körställning. Men jag börja vänja mig nu och tycker att det känns riktigt bra att åka denna typ av hoj.

Tack för dessa tipsen, ska prova lite nästa runda och känna mig för lite, Ang däcken kör jag nu på bridgestone battlax 021 sport touring. Jo det är sant känns som att det skulle kunna släppa men jag vet ju att det finns mycket kvar, kört cross i många år och tror att det körstilen sitter i omedvetet. därför trivdes jag på banditen med upprätt körställning. Men jag börja vänja mig nu och tycker att det känns riktigt bra att åka denna typ av hoj.

Körde Battlax 021 på min förra hoj och kan garantera att de går att knäskrapa med! Det är absolut lättast att börja med en KNIX-kurs (GoCart-bana). Då blir det oftast inte så höga hastigheter.

Lycka till!

Körde Battlax 021 på min förra hoj och kan garantera att de går att knäskrapa med! Det är absolut lättast att börja med en KNIX-kurs (GoCart-bana). Då blir det oftast inte så höga hastigheter.

Lycka till!

har skickat en fråga till motorklubben här om dom har körning på gokartbanan för vanliga cyklar me, vet att dom kör motard där iaf

Jag har väldigt svårt att luta mig när det är ojämn asfalt och kurvigt. Nu har ju inte jag nån uppfattning om när det släpper, men jag blir väldigt stel iaf.

Precis som endel har sagt här, inte alltid det är bra att hängaut som en apa överalt.
På bana funkar dehär tipsen bra.

Men kör man på ett tjälskott i en kurva på gatan så kan det vara ganska så skönt att ha benen till att kunna knipa lite i tanken med.

Blicken likadant, skadar ju inte att slänga ett öga på vägen i kurvan också, för att kunna upptäcka eventuella grushögar eller tjälskott.

Precis som endel har sagt här, inte alltid det är bra att hängaut som en apa överalt.
På bana funkar dehär tipsen bra.

Men kör man på ett tjälskott i en kurva på gatan så kan det vara ganska så skönt att ha benen till att kunna knipa lite i tanken med.

Blicken likadant, skadar ju inte att slänga ett öga på vägen i kurvan också, för att kunna upptäcka eventuella grushögar eller tjälskott.

Klart man slänger en blick på vägen om det finns grus innan man tittar lååååångt bort dit man ska och sen ut som en apa :D, på crossbanan brukar jag stå över blicken efter grus på banan :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman