Behöver jag pass för att flyga till Norge?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
*suck*
Jag ska flyga till Oslo imorrn, men passet ligger på jobbet. Behöver jag pass tro?

Har för mig att Norge och Sverige har avtal om att man inte behöver pass när man reser mellan länderna.

Brukar du flyga med SAS? Tänkte bara så inte dom har en egen regel?

Rättelse:
Man ska kunna resa till nästan alla länder i EU utan pass genom Schengenavtalet och Norge är faktiskt med i Schengen men inte EU :tummenupp

Från sas hemsida "Reser du mellan länderna i Norden behöver du inte ha pass. "

Rättelse:
Man ska kunna resa till nästan alla länder i EU utan pass genom Schengenavtalet och Norge är faktiskt med i Schengen men inte EU :tummenupp

I teori ja, men - det är stor skillnad vad man ska kunna och vad man faktiskt kan...
Dock är det sedan länge fritt fram för nordiska medborgare att resa inom norden utan pass. Schengenavtalet är ett j__a skämt..

Nordiska passunionen är en passunion mellan de nordiska staterna: Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Unionen innebär att de nordiska ländernas medborgare inte behöver pass eller annan legitimationshandling vid resa inom området eller uppehållstillstånd vid vistelse i en annan medlemsstat i passunionen. Även fritt arbetstillstånd för nordiska medborgare ingår i samarbetet. Detta gäller dock inte utlänningar som är bosatta i något av länderna, utan de måste söka uppehållstillstånd vid flyttning i vanlig ordning.

Nordiska passunionens bestämmelser om avskaffandet av passkontroller fyller inte samma funktion sedan de nordiska staterna anslöt sig till Schengensamarbetet, inklusive Schengenregelverket. Dock behövs fortfarande pass eller nationellt id-kort vid vistelse i de flesta Schengenländer (till exempel vid hotellincheckning) vilket inte behövs i Norden enligt Nordiska passunionens bestämmelser.

I teori ja, men - det är stor skillnad vad man ska kunna och vad man faktiskt kan...
Dock är det sedan länge fritt fram för nordiska medborgare att resa inom norden utan pass. Schengenavtalet är ett j__a skämt..

Nordiska passunionen är en passunion mellan de nordiska staterna: Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige. Unionen innebär att de nordiska ländernas medborgare inte behöver pass eller annan legitimationshandling vid resa inom området eller uppehållstillstånd vid vistelse i en annan medlemsstat i passunionen. Även fritt arbetstillstånd för nordiska medborgare ingår i samarbetet. Detta gäller dock inte utlänningar som är bosatta i något av länderna, utan de måste söka uppehållstillstånd vid flyttning i vanlig ordning.

Nordiska passunionens bestämmelser om avskaffandet av passkontroller fyller inte samma funktion sedan de nordiska staterna anslöt sig till Schengensamarbetet, inklusive Schengenregelverket. Dock behövs fortfarande pass eller nationellt id-kort vid vistelse i de flesta Schengenländer (till exempel vid hotellincheckning) vilket inte behövs i Norden enligt Nordiska passunionens bestämmelser.

Med andra ord är norden nästan samma sak som inrikes :tummenupp

Vet att en polare skulle spela på en spelmaskin i Tyskland en gång, då dög det int emed svensk ID-handling, utan pass va obligatoriskt,, likaså vis inköp av öl.

Rättelse:

Ja, om man har en i EU godkänd ID-handling.
Nu är det ju så att Sverige hårdnackat vägrar skriva ut medborgarskapet på körkortet för att någon kan bli krenkt, så svenska körkort duger inte som ID-handling inom Schengen-området:huvet

Ja, om man har en i EU godkänd ID-handling.
Nu är det ju så att Sverige hårdnackat vägrar skriva ut medborgarskapet på körkortet för att någon kan bli krenkt, så svenska körkort duger inte som ID-handling inom Schengen-området:huvet
Polisen skriver nationalitet på id, om du är svensk, "Norwegian" var däremot omöjligt för dom.

Urkorkat att man inte gjort körkortet till en nationell id-handling. Inte ansöker man om ett nationellt id-kort som körkortsinnehavare.

Ska till Tyskland på måndag kväll och fick ansöka om nytt pass (går ut den 28). Lyckligtvis tog det bara ett par dagar att få ett nytt.

Jag har rest i Europa och ofta bara visat upp körkortet trots att jag haft passet med mig. Ofta har de som granskat det inte haft stenkoll på att det inte är någon nationell id handling. Har man maximal otur så kan det dock ställa till det för en. Onödigt att chansa.

Inom norden gäller dock inget passtvång vilket redan påpekats.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back