Behöver hjälp med strypborttagning

Jag tror inte lösningen är att hänga i 150 munstycke.

Känns som om något annat är knas, bland skruv, flottörnål eller så.
 
Qwerty: Kanske att du har rätt där.

Angående stiften så körde jag ju lugnt dem sista kilometrarna, INTE FULLGAS, alltså borde det inte vara huvudmunstycket...

Då har det väl med trottelnålen eller lågfartsmunstycket att göra.

Den gick på tomgång ca en minut innan jag stängde av den.

Hur får man ut nålen från "vacuum-grejen"??
 
Vill bara nämna att jag har ett k&n-filter och ett vampire-slipon på, resten ska vara original alltså!

Så jag efterlyser härmed alla som har cbr 600 att skriva sina bestyckningar...
 
Kolla i verkstadhandboken, där ska stå alla andra munstycken liksom nålhöjden. Vet inte hur nålarna sitter fast på just dina fugar men det är rätt vanligt att de sitter med en seeger-ring, "låsring", "spårring" eller vad du vill kalla dom.
 
Förlåt för lite OT men varför körde du strypt till 25kw när du fyller 25 i sommar?
 
Alltså hojen var strypt när jag köpte den för 3 månader sen. Så ligger det till!

Nu fick jag ut nålen ur trotteln (låsring) men den kan man inte ändra på nåt sätt (om man inte sätter dit en bricka eller nåt, ska jag testa det eller)??

Vad händer om jag tejpar för k&n-filtret lite, kan det vara antingen det eller slipon:et som gör att den går snålt.
Eftersom jag har typ högsta munstycket. (tror jag)
 
Vägra vurpa skrev:
Alltså hojen var strypt när jag köpte den för 3 månader sen. Så ligger det till!

Nu fick jag ut nålen ur trotteln (låsring) men den kan man inte ändra på nåt sätt (om man inte sätter dit en bricka eller nåt, ska jag testa det eller)??

Vad händer om jag tejpar för k&n-filtret lite, kan det vara antingen det eller slipon:et som gör att den går snålt.
Eftersom jag har typ högsta munstycket. (tror jag)

Bättre att köra den i bänk så att den går bra med K&N filter och slip-on, så får du kanske nån kuse till att leka med :)
 
Vart finns det bänkkörning närmast Borås isåfall, och vad kan det kosta?

Det märkliga är att både verkstadskillen och en del andra här på forumet säger att om man bara tar bort brickorna ska man inte behöva ändra något bara munstycket är stort nog, och jag har ju det största.
 
Vägra vurpa skrev:
Nu fick jag ut nålen ur trotteln (låsring) men den kan man inte ändra på nåt sätt (om man inte sätter dit en bricka eller nåt, ska jag testa det eller)??

Vad händer om jag tejpar för k&n-filtret lite, kan det vara antingen det eller slipon:et som gör att den går snålt.
Eftersom jag har typ högsta munstycket. (tror jag)

Det borde funkar att sätta en eller ett par brickor under nålen, det har jag gjort på min hoj, nålarna på den har heller inte flyttbar låsring.
Prova dig fram genom att köra en bit och kolla tändstiftens färg för att veta om du fått rätt höjd på nålen och ändra vid behov.
 
Går inte att ändra på nålen? Jag ifrågasätter inte dig eller din kompetens men jag har aldrig varit med om att man inte kan justera nålhöjd. Bilder?
Normalt sett är det en spårryttare ("c-clips") som låser nålen. Spårryttaren kan flyttas i olika spår för olika nålhöjd men det hade du säkert sett om det hade varit så. Brickor fungerar säkert men det borde inte behövas.
<tjatgubbe>
Vad säger verkstadhandboken om nålhöjd?
</tjatgubbe>
 
Vägra vurpa skrev:
Vart finns det bänkkörning närmast Borås isåfall, och vad kan det kosta?

Det märkliga är att både verkstadskillen och en del andra här på forumet säger att om man bara tar bort brickorna ska man inte behöva ändra något bara munstycket är stort nog, och jag har ju det största.

Det beror nog på att du har Slip-on och K&N-filter, hade du haft orginalgrejerna så hade det nog funkat.
 
Lite OT men:

Min R1:a (helt original) som jag köpte i somras gick rättså bra men tvekade efter avslag. När jag sedan satte på Slip-on försvann alla bekymmer och den går rättså mycket bättre genom hela registret. Så det skiljer en del på bestyckningen mellan std. och slip-on luftfilter-moddat. Det är 100 att killen som monterat slip-on och luftfilter inte har ställt in den ordentligt.
 
Ok, tips till alla som varit i min situation:

Pratade med en mc-firma nu och han sa direkt att det är för KALLT ute för att kunna göra en bestyckning, man bör gå upp 1 enhet i munstycke så fort det blir 6 grader kallare.

Robban_C: Kul för mig då att jag var den förste som lärde dig att på en del trottlar går det ej att flytta. Jag tog upp det med Mc-killen och han sa bara att så är det på en del trottlar. :tummenupp Nu vet du det.

Alltså måste jag sätta brickor innanför nålen för att kompensera slipon:et och k&n-filtret + att vänta tills det iallafall rör sig om +10 grader ute.
Den förra ägaren kunde nog inte så mycket om bestyckning.

Rätta mig nånstans om jag skulle ha fel nu.
 
Vägra vurpa skrev:
... Robban_C: Kul för mig då att jag var den förste som lärde dig att på en del trottlar går det ej att flytta. ...
:tummenupp Man lär sig nytt varenda dag. :-))
 
Vill bara säga att det är ruskigt svårt att bestycka själv på känn.
 
Robban_C skrev:
:tummenupp Man lär sig nytt varenda dag. :-))

Tro mig, jag blev också förvånad när jag inte såg några hack. Min första tanke var att det var nån sorts strypning men....

Tack alla för att ni hjälpt till iallafall, det uppskattas!!

Micke_Lindstrom: Jag gör som du gjort, sätter en bricka vid nålen och kollar.
 
Vägra vurpa skrev:
Men alltså verkstadskillen tyckte det var mystiskt att stiften blev vita, eftersom munstycket visst skulle vara det största, fanns tydligen bara mindre. Han kollade på nån lista till Cbr 600.
Men vi ska testa med stl 150 på fredag.

Munstycken finns från Honda med "5" inter vall 145,150,155 osv. till 340
 
Aha, jag fick höra att original är 135.

Jag testar först att skruva ut blandningsskruven ett halvt varv och höjer nålen med 1 mm. ok?
 
Köpte en ny, strypt CBR600 1993. Vid första servicen åkte strypbrickorna ur och då gick hojen som den skulle! Inga problem. Hade dock orginal filter och ljuddämpare. Oroa dig inte så mycket. Vill du verkligen vara lugn så kör den i bromsbänk.
 
Vägra vurpa skrev:
Aha, jag fick höra att original är 135.

Jag testar först att skruva ut blandningsskruven ett halvt varv och höjer nålen med 1 mm. ok?

1 mm höjning av nålarna är nog en bra början, ett halvt varv på blandskruvarna kanske är lite mycket, ett kvarts varv är nog bättre.
Kör en bit med mellan 1/4 och 3/4-gaspådrag, kolla sen på stiftens färg för att avgöra om om nålarna behöver höjas mer och ändra vid behov, men ändra inte skruvarna förän färgen på stiften är bra.
Sen avslutar du med att prova att ändra lite mer på blandskruvarna tills den går bra på tomgång om den inte redan gör det, kom ihåg var du hade dom från början så att du kan ändra tillbaka om det blir sämre.
Tänker du vänta tills det blir lite varmare ute så att inställningarna inte påverkas av den låga temperaturen?
 
Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Back
Top