Behöver hjälp med strypborttagning

Micke_lindstrom: Tusen tack, kunde inte få bättre beskrivning. :tummenupp
Perfekt.

Ja, jag tänkte jag skulle göra själva inställningen nu på fredag och sen troligtvis vänta nån vecka/veckor innan jag provkör med nya bestyckningen. Fast det är klart, hur ska jag kunna hålla mig så länge.. :D

Vägra vurpa skrev:
Qwerty: Kanske att du har rätt där.

Angående stiften så körde jag ju lugnt dem sista kilometrarna, INTE FULLGAS, alltså borde det inte vara huvudmunstycket...

Då har det väl med trottelnålen eller lågfartsmunstycket att göra.

Den gick på tomgång ca en minut innan jag stängde av den.

Hur får man ut nålen från "vacuum-grejen"??

Om du ska kolla hur bestyckningen av huvudmunstyckerna står till ska du slå av på dödaren vid max. gas på högtvarv och sen trycka in kopplingen. Det som du ser när du har kört den på tomgång har inget med huvudmunstycket att göra.

Exakt, tändstiften ändrar färg fort, så de du fick till svar när du stängde av den efter en minut på tomgång va lågfarts bestyckningen, du ska skruva in luftskruvarna(har jag för mig) för att få mer bränsle. Sen går du göra som ovan säger att stänga av motorn när du kör på högvarv för o kolla huvudmunstycke och sedan stänga av på mellanvarv för o kolla nålläge, det är ju väldig grov bestyckning!

/ Hannes

Det finns en sak som oroar lite med koll av tändstift.
När man gasar friskt ger motorn massor av värme, stänger man då av motorn mitt i alltihop kommer det massor av eftervärme. Risk bland annat för kokning strax efter avstängning med andra ord. Inte bra. Å andra sidan så har man inte så mycket val men det kan ju vara bra att känna till vad som händer etc.

Vill bara säga att bestyckningen är perfekt just nu, stiften blir gyllenbruna.

Nu är det bara fullgasrepan som ska göras för att kolla om munstycket är rätt. Men snön hindrade mig från det.
Det jag gjorde var att sätta brickor framför trottelnålen + skruva in luftskruven ett kvarts varv.

Vägra vurpa skrev:
Vart finns det bänkkörning närmast Borås isåfall, och vad kan det kosta?

Det märkliga är att både verkstadskillen och en del andra här på forumet säger att om man bara tar bort brickorna ska man inte behöva ändra något bara munstycket är stort nog, och jag har ju det största.

det är inget konstigt med det..
För du kör inte orginal,... du har annat luft filer o slipon.. då krävs det ändringar.. prova o kör den helt orginal så går den fint utan brickorna

AleX skrev:
det är inget konstigt med det..
För du kör inte orginal,... du har annat luft filer o slipon.. då krävs det ändringar.. prova o kör den helt orginal så går den fint utan brickorna

Jag kom på det lite senare..Hehe.

Robban_C skrev:
Det finns en sak som oroar lite med koll av tändstift.
När man gasar friskt ger motorn massor av värme, stänger man då av motorn mitt i alltihop kommer det massor av eftervärme. Risk bland annat för kokning strax efter avstängning med andra ord. Inte bra. Å andra sidan så har man inte så mycket val men det kan ju vara bra att känna till vad som händer etc.

Om man vill kolla om huvudmunstyckena har rätt storlek kan man göra en "Roll-Off" istället för att kolla stiftens färg.
Roll-Off går till genom att man gasar fullt, och när motorn har kommit upp tillräckligt mycket i varv för att ge ordentligt med effekt så drar man snabbt av gasen till 7/8 av fullgas, dvs. man stänger gasen en aning.
Genom att göra det så blir blandningen tillfälligt lite rikare, det som ska hända om huvudmunstycket har rätt storlek är att effektuttaget omeldelbart ska skjunka en aning.
Om motorns effekt ökar en aning under ett ögonblick efter att man minskat gaspådraget så är huvudmustycket för litet, om motorn hackar till eller tvekar så är det för stort.

Micke_Lindstrom skrev:
Om man vill kolla om huvudmunstyckena har rätt storlek kan man göra en "Roll-Off" istället för att kolla stiftens färg.
Roll-Off går till genom att man gasar fullt, och när motorn har kommit upp tillräckligt mycket i varv för att ge ordentligt med effekt så drar man snabbt av gasen till 7/8 av fullgas, dvs. man stänger gasen en aning.
Genom att göra det så blir blandningen tillfälligt lite rikare, det som ska hända om huvudmunstycket har rätt storlek är att effektuttaget omeldelbart ska skjunka en aning.
Om motorns effekt ökar en aning under ett ögonblick efter att man minskat gaspådraget så är huvudmustycket för litet, om motorn hackar till eller tvekar så är det för stort.
Smart, det är tänkt för cv-fuggar då eller? De funkar inte även på nålläge? Asså för typ halv trottelöppning?

Jag har problem med min att den inte vill gå ner i varv, och att när jag gasar pytte lite så sticker den upp jätte mkt i varv även fast ja släpper direkt. Får den för lite soppa då? Stiften blir hyffsat svarta efter 30 sek på tomgång innan avstängning.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Smart, det är tänkt för cv-fuggar då eller? De funkar inte även på nålläge? Asså för typ halv trottelöppning?

Jag har problem med min att den inte vill gå ner i varv, och att när jag gasar pytte lite så sticker den upp jätte mkt i varv även fast ja släpper direkt. Får den för lite soppa då? Stiften blir hyffsat svarta efter 30 sek på tomgång innan avstängning.

/ Hannes

Jag tror att det ska funka på alla typer av förgasare, jag vet inte om det går att använda för att kolla om nålläget är rätt, jag har aldrig hört nån föreslå metoden för att kolla nåt annat än huvudmunstycket.
Men det kanske funkar det också.

För ett tag sen provade jag att ändra på hur mycket trottlarna max kan stänga på min hoj, när jag gjorde så att dom var lite mer öppna i bottenläget än vad som var orginal så betedde sig motorn som du beskriver, om den gick på tomgång så kunde varvet helt plötsligt skena iväg utan att man ens rört gasen.
Jag vet inte om det är det som är fel på din hoj men det kan vara ett tips.
Det kanske är trottelfjädrarna som är för svaga.

Micke:
Intressant med roll-off, låter rimligt. :tummenupp
Tror dock inte det funkar på turbohoj (laddtrycket påverkar/påverkas) men det är en annan sak.

Hannes:
Kanske är det som Micke föreslår men det kan även vara att den får för lite på tomgång. Just det där med att den går sakta ner i varv luktar magert på tomgång. Eller svaga fjädrar i centrifugalregulatorn men det kan vi dirket glömma på din hoj eftersom du inte har nån sån.
Att stiften svärtar på tomgång behöver inte betyda så mycket, de når ju inte normal temperatur då och bränner alltså inte rent ordentligt.

Edit: Mickes tips borde fungera likadant på mekaniska fuggar såvitt gäller huvudmunstycket men jag är tveksam till det där med nålhöjd.

Med turbohoj lär inte roll-off gå att använda, du har nog rätt i att det inte går att kolla om nålhöjden stämmer heller, det måste nog vara full gas om det ska funka.

1. Turbo bör bänkas eller åtminstone använda A/F-mätare (typ Lambda).

2. Nålhöjd kanske skulle funka om man hade en fast punkt typ 1/2 eller 3/4 att referera till men det har man ju inte.

3. Och roll-off från fullgas lär väl antagligen bara fungera om man ligger någorlunda rätt?

4. Visst fan måste det vara motsatsen till det som händer vid hastigt påslag? Vid hastigt påslag behövs accpump (eller vakuumtrottlar) därför att den annars magrar ur. Vid avslag från fullt blir den genast något något fetare.
Tänker jag rätt eller fel nu?

Robban_C skrev:
1. Turbo bör bänkas eller åtminstone använda A/F-mätare (typ Lambda).

2. Nålhöjd kanske skulle funka om man hade en fast punkt typ 1/2 eller 3/4 att referera till men det har man ju inte.

3. Och roll-off från fullgas lär väl antagligen bara fungera om man ligger någorlunda rätt?

Ja troligen, dessutom måste alla förgasarna ge samma blandning, annars blir nog resultatet svårtolkat.

Robban_C skrev:
4. Visst fan måste det vara motsatsen till det som händer vid hastigt påslag? Vid hastigt påslag behövs accpump (eller vakuumtrottlar) därför att den annars magrar ur. Vid avslag från fullt blir den genast något något fetare.
Tänker jag rätt eller fel nu?

Nej det stämmer, det går att utnyttja den effekten till att kolla blandningen också, det kallas Roll-On.
Jag kommer inte ihåg detaljerna kring Roll-On men det är visst ändå enklare att använda Roll-Off.

Grabbar: Jag får inte direkt ordning på hojen så jag monterade på original-dämparen och la 2 lager hushållspapper ovanför k&n-filtret. Jag tog bort brickorna vid nålarna också. Luft/blandningsskruvarna är inställda som original just nu.

Nu går den bluddrigt på fullgas, alltså är munstycket för stort.

Ska köpa vanligt luftfilter och sätta i. Har ingen lust att experimentera mer, antingen har stiften varit okey hela tiden för den har gått ruskigt bra, eller så är det som jag sagt innan, att stiften verkligen är FÖR vita och skadligt för motorn.

Tycker dessutom att originaldämparen är bra mycket snyggare än slip-on:et. Synd på ljudet men äsch...
Nu behöver jag bara gå ner 2 stl i munstyckena antar jag för att den ska gå perfekt och säkert. 100hk räcker för mig.

Ren gissning är att två lager hushållspapper utanpå filtren är rena förstoppningen jmf med originalfilter. Detta förklarar då varför den bluddrar på topp. Ditt hushållspapper har strypt hojen till modiga 12 hk! :D :D :D

Hahaha, men Robban_C: Hur många hk kan ett slip-on + k&n-filter ge egentligen om det mot förmodan är rätt inställt??

Kan hända att jag lägger upp en bild på det yttersta tändstiftet nån dag så ni får se.

Vägra vurpa skrev:
Tycker dessutom att originaldämparen är bra mycket snyggare än slip-on:et. Synd på ljudet men äsch...
Nu behöver jag bara gå ner 2 stl i munstyckena antar jag för att den ska gå perfekt och säkert. 100hk räcker för mig.

Du kan ju byta till slip-on och K&N-filter i sommar när det är lite trevligare att vara ute och skruva och provköra bestyckningar än vad det är nu.

Vägra vurpa skrev:
Hahaha, men Robban_C: Hur många hk kan ett slip-on + k&n-filter ge egentligen om det mot förmodan är rätt inställt?? ...
Några extra? Dvs 14 totalt? :D

Allvarligt talat så tycker jag som Micke, peta ihop så bitarna fungerar hyggligt och dona med det där när det är bättre väder. Svårt att justera in så att hojen går optimalt i både kallt och varmt väder. Jag har ett flertal ggr haft hojar som gått kanon på sommaren och som sen behövat höja nålen ett steg framåt hösten. Du kanske bestyckar perfekt nu och sen får magra ut den när det blir varmare?
Det handlar ju alltså om att mängden syre i luften varierar med temp. Och kanske med fuktighet?

Jag håller med er, det värsta är att jag fick inte med nåt orginalfilter eller orginal-munstycken när jag köpte hojen. Blir en extra utgift nu, dessutom bekymrar det mig att han kanske har åkt runt på denna bestyckning 1000 mil... Men det är nog som ni säger, på sommaren går den bra.

Aha, typ 2 hk extra... :rofl Jaja...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...