Bazzaz Z-Fi Fuel Control istället för Dynojet power commander?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Något som testat o kan ge en recension.
Verkar intressant med självmappning ifall det funkar som det ska
 
De verkar iaf inte ha lagt krut på produktnamnet. Bazzaz ZzZZ?
 
Bazzaz har ju sina fördelar.
Du mappar tex alla 8a spridarna istället som PC som kör de som sitter i spjällhuset.
Du får allt i en box så det blir inte massa småboxar kors å tvärs utan du tar ett beslut om vad du vill kunna göra och handlar efter det.
Rent "mappmässigt" så är det väl typ samma.
Bazzaz har jag haft lite mer "datastrul" med då jag inte fått kontakt alla gånger men inget jättekrångel.

Bazzaz har tractioncontrolen som PCn saknar.

Kortfattat....

De verkar iaf inte ha lagt krut på produktnamnet. Bazzaz ZzZZ?

Funderat på Standup?
 
Last edited:
Än så länge saknar Bazzaz ingång för MAP så man kan justera för turbotryck, det har väl PCV?

Det ryktas däremot att Bazzaz kommer med justering av tändning på de moduler som har antingen QS eller QS+TC. Justeringen kommer då att ske på samma sätt som på bränslet. Man kommer kunna mappa tändningen över hela registret för maximal effekt.

/J
 
Än så länge saknar Bazzaz ingång för MAP så man kan justera för turbotryck, det har väl PCV?

Det ryktas däremot att Bazzaz kommer med justering av tändning på de moduler som har antingen QS eller QS+TC. Justeringen kommer då att ske på samma sätt som på bränslet. Man kommer kunna mappa tändningen över hela registret för maximal effekt.

/J

Lust att utveckla om problematiken med QS/QS+TC och PCV? Patrik?
 
Jag är rätt sugen på att prova Bazzaz till min.
Men om man jämför med tex. PC-V, vilken är bättre?

Det är fler som kan powercommanders produkter men ur en rent teknisk synvinkel är Bazzaz bättre. För de flesta skulle jag dock säga attd et är skit samma, det som spelar roll är vem som mappar....
 
Det är fler som kan powercommanders produkter men ur en rent teknisk synvinkel är Bazzaz bättre. För de flesta skulle jag dock säga attd et är skit samma, det som spelar roll är vem som mappar....

Om man skulle koppla till en AFM till Bazzaz då, så den fixar mappningen själv medans man gasar, är det värt stålarna?
 
Om man skulle koppla till en AFM till Bazzaz då, så den fixar mappningen själv medans man gasar, är det värt stålarna?

NJA....

Self tuning moduler är jag rätt tveksam till. De fungerar bättre i teorin än praktiken, i verkligheten är korrelationen mellan lambdavärde och TPS inte så enkelt då där är latenstider etc. Kontinuerlig loggning och manuell justering av cellerna gäller i så fall för att få en bra mapp.
 
NJA....

Self tuning moduler är jag rätt tveksam till. De fungerar bättre i teorin än praktiken, i verkligheten är korrelationen mellan lambdavärde och TPS inte så enkelt då där är latenstider etc. Kontinuerlig loggning och manuell justering av cellerna gäller i så fall för att få en bra mapp.

Hmm ok, men som jag förstått det pluggar man in O2 eliminator med Bazzaz kitet, för att komma runt closed loop (på siemens/marelli ecu) och kan mappa direkt från 0 rpm.
PC-V tror jag inte mappar annat än över 4-5k rpm.
eller är jag helt ute och snurrar nu?


Jag är ny i den här djungeln och det är fan inte många som är sugna på att förklara hur fan det funkar :confused::tuttar
 
Kan tipsa om att Bazzaz finns till bra pris på motovasionusa.com just nu.
Beställde själv idag, en bazze och en autotuner med frakt för cirkus 3500:-
Visst tull och moms tillkommer sen, men du lär fortfarande hamna under europeiska priset :D
 
Kan tipsa om att Bazzaz finns till bra pris på motovasionusa.com just nu.
Beställde själv idag, en bazze och en autotuner med frakt för cirkus 3500:-
Visst tull och moms tillkommer sen, men du lär fortfarande hamna under europeiska priset :D

Hej!
Tittade lite på deras hemsida och hittade massa roliga pryttlar som man kan spendera flera månadslöner på. vet du ungefär vad frakt, tull och moms och allt kostar innan sakerna är hemma i sverige?

/A
 
Hej!
Tittade lite på deras hemsida och hittade massa roliga pryttlar som man kan spendera flera månadslöner på. vet du ungefär vad frakt, tull och moms och allt kostar innan sakerna är hemma i sverige?
/A

Dom hade flera olika frakt alternativ, billigaste 52$ dyraste 140$
tull är nog 3.7% på mc delar (vet inte om det spelar någon roll om det är elektronik, kolfiber osv) sen moms på hela summan.

Hittade massor jag med, det ser ut att bli nudlar ett tag framöver :banana
 
Kärt ämne i återkommande form

Autotune för gatkörning fungerar inte speciellt bra , Mycket beroende på att tidsfördröjning mellan läsning och korrigering skapar en överkompensering som bara ökar och ökar

Den till synes väl fungerande funktionen fuckar up mapen till den milda grad att det bara är att börja från början

För att nått dyligt ska kunna fungera så måste så kallade PID faktorer kunna ställas för varje enskilt objekt

Vidare så skapar accpump och kallstartsanrikningar i orginal ECU väldiga problem för sonden att veta vad som är rätt och fel

Halvmanuella system som återfinns hos många aftermarket standalone system så som Autronic funkar dock ganska bra

Man sätter ett målvärde , kör maskinen på exakt procent trottel och väljer sedan manuellt vilka värden som man låter mjukvaran korrigera

Även Dynojets egen Thuninglink jobbar på liknande sätt där högre trottelvinklar loggas och därefter godkänner man justeringen

Antalet felkorrigeringar är förhållandevis stort men då gör man om processen och förhoppningsvis hittar man rätt

Här finns även ett " steaddy state " läge där man mot bromsat läge låter datorn korrigera
varje enskilt varvtal på ett givet trottelläge i realtid




Märk VÄL att det är stor skillnad på att mappa fullgasmap vilket allt som oftast pressenteras i de grafer man ser
Och att skapa sig en fullständig map där dellast är den del man märker störst skillnad

Det är även den biten som är svårast för " autotune " att räta till
 
Last edited:
Kärt ämne i återkommande form

Autotune för gatkörning fungerar inte speciellt bra , Mycket beroende på att tidsfördröjning mellan läsning och korrigering skapar en överkompensering som bara ökar och ökar

Den till synes väl fungerande funktionen fuckar up mapen till den milda grad att det bara är att börja från början

För att nått dyligt ska kunna fungera så måste så kallade PID faktorer kunna ställas för varje enskilt objekt

Vidare så skapar accpump och kallstartsanrikningar i orginal ECU väldiga problem för sonden att veta vad som är rätt och fel

Halvmanuella system som återfinns hos många aftermarket standalone system så som Autronic funkar dock ganska bra

Man sätter ett målvärde , kör maskinen på exakt procent trottel och väljer sedan manuellt vilka värden som man låter mjukvaran korrigera

Även Dynojets egen Thuninglink jobbar på liknande sätt där högre trottelvinklar loggas och därefter godkänner man justeringen

Antalet felkorrigeringar är förhållandevis stort men då gör man om processen och förhoppningsvis hittar man rätt

Här finns även ett " steaddy state " läge där man mot bromsat läge låter datorn korrigera
varje enskilt varvtal på ett givet trottelläge i realtid




Märk VÄL att det är stor skillnad på att mappa fullgasmap vilket allt som oftast pressenteras i de grafer man ser
Och att skapa sig en fullständig map där dellast är den del man märker störst skillnad

Det är även den biten som är svårast för " autotune " att räta till

Finns ett loggnings läge i Bazzaz Z-AFM (autotunern) så man kan göra justeringar i efterhand/realtid i olika trottellägen med mera på olika varvtal/tps/växel med tillverkarens map editor.
Antingen tar du med datorn till hojen eller enheten till datorn och pillar i mappen.

Jag är personligen mest ute efter att justera AFR som verkar vara allt annat än i närheten av 13.0 inom 0-4500rpm (closed loop skiten).
Och jag tänker ta mig fasen göra ett försök att fixa det själv så gott det går med basmappen och editorn som följer med (älskar att pilla med datorer och elektronik).

Det är i mitt tycke ett ganska kostnadseffektivt sätt att komma åt problemet och samtidigt kunna justera själv, går det åt helvete återställer man det enkelt från basmappen eller om du har sparat andra mappar.

Skulle jag vilja göra samma sak med Powercommander skulle det kosta mig det dubbla, och då kan jag fortfarande inte justera mappen själv.

Eller är jag helt fel ute?
 
Är väl som med VEMS. Det som inte finns där, kommer med nästa uppdaterade box.
 
Finns ett loggnings läge i Bazzaz Z-AFM (autotunern) så man kan göra justeringar i efterhand/realtid i olika trottellägen med mera på olika varvtal/tps/växel med tillverkarens map editor.
Antingen tar du med datorn till hojen eller enheten till datorn och pillar i mappen.

Jag är personligen mest ute efter att justera AFR som verkar vara allt annat än i närheten av 13.0 inom 0-4500rpm (closed loop skiten).
Och jag tänker ta mig fasen göra ett försök att fixa det själv så gott det går med basmappen och editorn som följer med (älskar att pilla med datorer och elektronik).

Det är i mitt tycke ett ganska kostnadseffektivt sätt att komma åt problemet och samtidigt kunna justera själv, går det åt helvete återställer man det enkelt från basmappen eller om du har sparat andra mappar.

Skulle jag vilja göra samma sak med Powercommander skulle det kosta mig det dubbla, och då kan jag fortfarande inte justera mappen själv.

Eller är jag helt fel ute?

Du gör rätt....

Man skall bara inte blint lita på autotunes föträfflighet i alla lägen. Så länge man har känsla för rimlighet själv och inser att en mapp som ser ut som ett piggsvin inte är ok.
 
Nu har jag skruvat dit Bazzazen. Många kontakter blir det med åtta spridare, tre givare, fyra tändspolar, en massa kabel, ström och jordning. Ganska enkelt om man bara tar rätt kontakt till växelgivaren och framförallt rätt TPS-givare. Det finns ju två på Gixxer 1000. Den nedre givaren sitter jääääävligt illa till så frökenfingrar är en bonus!

Körmässigt blev det väldigt bra direkt med den map som följde med, lite fluffig i botten så det skall justeras. Jag har inte beställt någon AFM-modul än men det kommer nog snart... om jag inte får låna någons?:)

Quickshiftern var väldigt bra, mjuk och fin med en härlig, dov knall mellan växlarna. TC skall jag testa någon dag på sandad asfalt så jag får lära mig hur ingreppet känns, skall bli spännande.

Summa summarum så är jag väldigt nöjd, det är en smidig programvara med hyfsat snyggt interface, nu skall jag bara lära mig allting också...:)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top