Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
De verkar iaf inte ha lagt krut på produktnamnet. Bazzaz ZzZZ?
Än så länge saknar Bazzaz ingång för MAP så man kan justera för turbotryck, det har väl PCV?
/J
Än så länge saknar Bazzaz ingång för MAP så man kan justera för turbotryck, det har väl PCV?
Det ryktas däremot att Bazzaz kommer med justering av tändning på de moduler som har antingen QS eller QS+TC. Justeringen kommer då att ske på samma sätt som på bränslet. Man kommer kunna mappa tändningen över hela registret för maximal effekt.
/J
Jag är rätt sugen på att prova Bazzaz till min.
Men om man jämför med tex. PC-V, vilken är bättre?
Det är fler som kan powercommanders produkter men ur en rent teknisk synvinkel är Bazzaz bättre. För de flesta skulle jag dock säga attd et är skit samma, det som spelar roll är vem som mappar....
Om man skulle koppla till en AFM till Bazzaz då, så den fixar mappningen själv medans man gasar, är det värt stålarna?
NJA....
Self tuning moduler är jag rätt tveksam till. De fungerar bättre i teorin än praktiken, i verkligheten är korrelationen mellan lambdavärde och TPS inte så enkelt då där är latenstider etc. Kontinuerlig loggning och manuell justering av cellerna gäller i så fall för att få en bra mapp.
Kan tipsa om att Bazzaz finns till bra pris på motovasionusa.com just nu.
Beställde själv idag, en bazze och en autotuner med frakt för cirkus 3500:-
Visst tull och moms tillkommer sen, men du lär fortfarande hamna under europeiska priset![]()
Hej!
Tittade lite på deras hemsida och hittade massa roliga pryttlar som man kan spendera flera månadslöner på. vet du ungefär vad frakt, tull och moms och allt kostar innan sakerna är hemma i sverige?
/A
Kärt ämne i återkommande form
Autotune för gatkörning fungerar inte speciellt bra , Mycket beroende på att tidsfördröjning mellan läsning och korrigering skapar en överkompensering som bara ökar och ökar
Den till synes väl fungerande funktionen fuckar up mapen till den milda grad att det bara är att börja från början
För att nått dyligt ska kunna fungera så måste så kallade PID faktorer kunna ställas för varje enskilt objekt
Vidare så skapar accpump och kallstartsanrikningar i orginal ECU väldiga problem för sonden att veta vad som är rätt och fel
Halvmanuella system som återfinns hos många aftermarket standalone system så som Autronic funkar dock ganska bra
Man sätter ett målvärde , kör maskinen på exakt procent trottel och väljer sedan manuellt vilka värden som man låter mjukvaran korrigera
Även Dynojets egen Thuninglink jobbar på liknande sätt där högre trottelvinklar loggas och därefter godkänner man justeringen
Antalet felkorrigeringar är förhållandevis stort men då gör man om processen och förhoppningsvis hittar man rätt
Här finns även ett " steaddy state " läge där man mot bromsat läge låter datorn korrigera
varje enskilt varvtal på ett givet trottelläge i realtid
Märk VÄL att det är stor skillnad på att mappa fullgasmap vilket allt som oftast pressenteras i de grafer man ser
Och att skapa sig en fullständig map där dellast är den del man märker störst skillnad
Det är även den biten som är svårast för " autotune " att räta till
Finns ett loggnings läge i Bazzaz Z-AFM (autotunern) så man kan göra justeringar i efterhand/realtid i olika trottellägen med mera på olika varvtal/tps/växel med tillverkarens map editor.
Antingen tar du med datorn till hojen eller enheten till datorn och pillar i mappen.
Jag är personligen mest ute efter att justera AFR som verkar vara allt annat än i närheten av 13.0 inom 0-4500rpm (closed loop skiten).
Och jag tänker ta mig fasen göra ett försök att fixa det själv så gott det går med basmappen och editorn som följer med (älskar att pilla med datorer och elektronik).
Det är i mitt tycke ett ganska kostnadseffektivt sätt att komma åt problemet och samtidigt kunna justera själv, går det åt helvete återställer man det enkelt från basmappen eller om du har sparat andra mappar.
Skulle jag vilja göra samma sak med Powercommander skulle det kosta mig det dubbla, och då kan jag fortfarande inte justera mappen själv.
Eller är jag helt fel ute?
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär