Bazzaz performance??

Har varit hos Roffe S idag och kopplat in de sista pusselbitarna i Bazzaz-systemet. Nu är det hela komplett med mapswitch/TC-kontroll på styret samt en lampa som blinkar starkt när TC:n griper in.

När jag ställer ratten på läge 10 så griper TC in ganska omgående. Gör man ett hastigt drag i gasen på de lägre växlarna blinkar lampan frenetiskt.
Jag testade på tvåans växel i en ganska snäv högersväng att helt enkelt vrida rejält på rullen och vara beredd på kastet.

Det enda som hände var att lampan blinkade satan och hojen kändes "slö" på något sätt, lite kraftlös. Inget smattrande i tändningen eller speciella ljud, hojen blev bara lite trött.

Jag vred ratten till läge 5 igen (standardläget) och gjorde samma sak. Nu svarade motorn direkt och bakhjulet tuggade, sen lyfte hojen framhjulet fortfarande i sväng så jag fick sätte mig lite på vänster sida och göra en pickup i utgången.

Summan av den här lilla testet är att TC verkligen funkar. Med ratten på styret så är det enkelt att ändra känsligheten och man märker det tydligt i form av att själva gassvaret påverkas.

Vid raktframkörning så blinkar lampan på ettan och tvåan och det är lätt att ge järnet utan hjulspinn, kanske något för dragracing?

Nästa steg i testandet är att justera TC så att den griper in häftigare, man kan ställa detta och den förflyttar då balansen i effektdämpandet mellan soppa, soppa och tändning eller enbart tändning. Anledningen till att jag inte känner ingreppet är att den går in så oerhört mjukt. Jag tror att jag vill ha ett mer märkbart ingrepp bara för att få en tydligare feedback.
 
Ja, namngivningen kunde vara bättre och mer distinkt, jag fick fel dosa (Z-FI QS i stället för TC), så rätt enhet stressar just nu över Atlanten för att monteras i samma ögonblick som den ankommer:)

Deras QS funkar klockrent, jag gillar särskilt möjligheten att välja längre bryttid på de lägre växlarna.

Mappningen är i vart fall enkel, men i brist på bänk blir det till att återigen markera trottelposition på handtaget och tröska uppförsbackar...

TC känns ändå som den verkliga kronan på verket, däremot (som Niklas säger) ska man nog gå all-in med mapswitch/TC-kontroll samt indikatorlampa för att aktivt kunna justera systemet. Det blir för träligt att hela tiden koppla upp datorn, göra en förändring och sedan åka ut och försöka uppleva någon skillnad.

Jag längtar redan till utgången ur dubbelhögern på Kemora med ett par riktiga sulor på Gixxern...:)

...Klickade på fel köpknapp och klantade till det så jag fick hem ett utan TS!...
 
Last edited:
Var köper du den ifrån?

Amerikat...
Sålde dessa tidigare via några Danskar.
Men Danskar ljuger som hästar travar så vi fick aldrig skriva kontrakt på detta och gjorde därför ingen stor affär av det för man ville ha typ Duells som importör i Sverige.
Sedemera fick jag ett mail där dom förklarade att jag inte sålt det dom tänkt utan istället skrivit avtal med MP Racing och jag kunde handla av honom.
Varför jag nu skulle göra det då jag och alla andra kan köpa i USA ink allt för mindre slant än vad Danskarna säljer till sina ÅF för...

Så jag handlar dom på Ebay för lägsta peng. :)

Så jag har en Bazzaz liggandes i låda till en CBR1000RR 04-05 rev FI-QS till salu.
 
Köpte en Z-FI TC till min K6:a av en här på sporthoj, är helnöjd också. Har ratten på styret också som man kan styra TC:n.

Håller på och mixtrar lite med TC mappen. Ska testa den nya i helgen på SO:t. Har stängt av den helt på 100%tps över 7000rpm för jag tycker den klipper för mycket i utgångarna. Sen ingen TC alls på 1:an växel.

Har fått några släpp bak också med mycket nedlägg så man får väl inte förlita sig till att den ska rädda en från en highsider.

Skickar med min map som jag ska prova, skoj om nån annan vill dela med sig.

View attachment tcingeover7krpm100tps.txt

Döp om från .txt till .ztc1
 
Har fått några släpp bak också med mycket nedlägg så man får väl inte förlita sig till att den ska rädda en från en highsider.

Mmmm, det finns ju något som heter naturlagar som det är svårt att fixa till med teknik:gnissla Som några stycken BMW-förare jag känner har upptäckt den hårda vägen:)
 
Någon lampa som indikerar när tc jobbar tror jag inte finns på min hoj, är det något du har eftermonterat och vart är den i så fall inkopplad?

Är inte helt hundra på att jag saknar den då jag inte kört hojen ännu.


Har varit hos Roffe S idag och kopplat in de sista pusselbitarna i Bazzaz-systemet. Nu är det hela komplett med mapswitch/TC-kontroll på styret samt en lampa som blinkar starkt när TC:n griper in.

När jag ställer ratten på läge 10 så griper TC in ganska omgående. Gör man ett hastigt drag i gasen på de lägre växlarna blinkar lampan frenetiskt.
Jag testade på tvåans växel i en ganska snäv högersväng att helt enkelt vrida rejält på rullen och vara beredd på kastet.

Det enda som hände var att lampan blinkade satan och hojen kändes "slö" på något sätt, lite kraftlös. Inget smattrande i tändningen eller speciella ljud, hojen blev bara lite trött.

Jag vred ratten till läge 5 igen (standardläget) och gjorde samma sak. Nu svarade motorn direkt och bakhjulet tuggade, sen lyfte hojen framhjulet fortfarande i sväng så jag fick sätte mig lite på vänster sida och göra en pickup i utgången.

Summan av den här lilla testet är att TC verkligen funkar. Med ratten på styret så är det enkelt att ändra känsligheten och man märker det tydligt i form av att själva gassvaret påverkas.

Vid raktframkörning så blinkar lampan på ettan och tvåan och det är lätt att ge järnet utan hjulspinn, kanske något för dragracing?

Nästa steg i testandet är att justera TC så att den griper in häftigare, man kan ställa detta och den förflyttar då balansen i effektdämpandet mellan soppa, soppa och tändning eller enbart tändning. Anledningen till att jag inte känner ingreppet är att den går in så oerhört mjukt. Jag tror att jag vill ha ett mer märkbart ingrepp bara för att få en tydligare feedback.
 
Någon lampa som indikerar när tc jobbar tror jag inte finns på min hoj, är det något du har eftermonterat och vart är den i så fall inkopplad?

Är inte helt hundra på att jag saknar den då jag inte kört hojen ännu.

Det är en produkt som Bazzaz säljer, eftermonteras på sladdhärvan och monteras i instrumentet. En strobelampa som blinkar mer eller mindre beroende på TC:ns ingrepp. Det roliga är att det funkar redan på depåstödet med en växel i. Man ser tydligt på lampan att det är skillnad mellan läge 0, 5 och 10 (10 är max TC)
I läge 10 så griper TC:n in direkt man rör gasen på de lägre växlarna, speciellt med lite kalla däck:tummenupp
 
Tack för bra svar:tummenupp
Detta måste inhandlas, var det någon kostsamhistoria?

Det är en produkt som Bazzaz säljer, eftermonteras på sladdhärvan och monteras i instrumentet. En strobelampa som blinkar mer eller mindre beroende på TC:ns ingrepp. Det roliga är att det funkar redan på depåstödet med en växel i. Man ser tydligt på lampan att det är skillnad mellan läge 0, 5 och 10 (10 är max TC)
I läge 10 så griper TC:n in direkt man rör gasen på de lägre växlarna, speciellt med lite kalla däck:tummenupp
 
Tack för bra svar:tummenupp
Detta måste inhandlas, var det någon kostsamhistoria?

Vi (Roffe S och jag) köpte dem från eBay, med snabb sökning hittade jag denna som dock inte skeppas utanför USA men du ser ca priset...

http://www.ebay.com/itm/Bazzaz-Z-Fi...es&hash=item3374997629&vxp=mtr#ht_1359wt_1180

Köp även TC-ratten och mapswitchkabeln, grymt fränt att kunna justera TC från styret!


http://www.bazzaz.net/index.php?pag...oduct_id=316&option=com_virtuemart&Itemid=181
 
Last edited:
Nån som vet om man måste in och justera nåt i boxen efter att man monterat TC-switchen? Eller funkar det bara? =)
 
Fan vad bra! Apropå Mac... Det är anledningen att jag inte kommer in i boxen just nu, dom verkar bara ha programvara för windows :P

Jag kör Windows 7 i Bootcamp på min Mac, funkar klockrent med Bazzaz... :tummenupp
 
Någon gång ska Du få en gammal utrangerad burk med Vista och Bazzaz installerad, bara för att förenkla Ditt liv...:)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top