Bazzaz performance??

Tjenare! Nu så har jag fått bazzaz enheten monterat för någon vecka sen men har ett jätte problem. Quick shiftern bryter inte. Kopplade in den till datorn och kunde se att när neutralen var i så trodde bazzaz enheten att 6an var i och när jag la i några växel så(spelar ingen roll vilken) så trodde bazzaz enheten att Neutralen var i. Förmodligen anledningen till varför inte qs bryter tändningen. Men varför kan inte bazzaz läsa av vilken växel som är i? Jag har kollat så att allt är rätt kopplat så börjar bli rädd för att det är något fel med boxen. Någon som känner igen symtomen eller har någon aning om vad som är fel? Bazzaz teknikern har bara frågat en massa om hur jag hade kopplat allt och kunde sen konstatera att allt var rätt kopplat, sen så har jag inte hört av honom mer :)

Förresten så fungerar allt annat, som tex tps och rpm. Tc lampan blinkar om jag gasar mycket när hojen är på depå stödet.


Är hojen race eller gatväxlad?

Hur ligger växlarna? 1 upp resten neråt eller 1 ner och resten uppåt?
 
Är hojen race eller gatväxlad?

Hur ligger växlarna? 1 upp resten neråt eller 1 ner och resten uppåt?

Har raceväxlat, men har testat standard och det var ingen skillnad!! Men tror problemet är att qs tror att neutralen är i och att enheten inte har någon bryt tid för neutralen
 
Har raceväxlat, men har testat standard och det var ingen skillnad!! Men tror problemet är att qs tror att neutralen är i och att enheten inte har någon bryt tid för neutralen
Achtung,
Det låter som Du har kopplat in Dig på fel kontakt för växelindikatorn! På Suzuki finns två kontakter av "treklöverformat" under tanken, den ena är till växellägesgivaren, den andra TROR jag är till vevaxellägesindikatorn eller någon annan givare. I vart fall är dessa möjliga att förväxla.

Så ett hett tips är att Du säkerställer att det verkligen är växellägesgivaren Du anslutit Bazzazhärvan till, det verifierar Du genom att följa anslutningen ner mot växellädan. Säkerställ att det är rätt givare Du anslutit mot innan Du river ytterligare i hojen.

Lycka till:)
 
Last edited:
Achtung,
Det låter som Du har kopplat in Dig på fel kontakt för växelindikatorn! På Suzuki finns två kontakter av "treklöverformat" under tanken, den ena är till växellägesgivaren, den andra TROR jag är till vevaxellägesindikatorn eller någon annan givare. I vart fall är dessa möjliga att förväxla.

Så ett hett tips är att Du säkerställer att det verkligen är växellägesgivaren Du anslutit Bazzazhärvan till, det verifierar Du genom att följa anslutningen ner mot växellädan. Säkerställ att det är rätt givare Du anslutit mot innan Du river ytterligare i hojen.

Lycka till:)

Jo det var det jag trodde först också. Men har kollat det, tagit ur sladden och sensorn till växelindikatorn för att testa en annan växelindikator till en k7a med samma resultat. Jag har även kollat färgerna på sladdarna och de stämmer och de matchar ihop med sladdar med rätt sladdar till kopplingen till bazzaz kabelhärvan. Sen så fungerar både tps och rpm vilket det inte borde göra om jag hade kopplat fel där. Så det känns som att jag har fått en kass box :( För rätt signaler går till växelindikatorn till hojen. Men bazzaz enheten får fel.. Kan ju iof vara felkopplat till andra sidan utav kabelhärvan som går in i bazzaz enheten..
 
Förresten någon som har koll på bryt tiderna på qs? Tycker mina var väldigt skumma, 1-2 80ms 2-3 70ms,3-4 60ms, 4-5 50ms och 5-6 40ms. Andra mappen så var det tvärtom, började bryt tiden på 40ms och slutade på 80. Kan det verkligen stämma?
 
Ja då ska vi se:
1-2 80ms
2-3 70ms
3-4 65ms
4-5 50ms
5-6 50ms
Jag har höjt 3-4 och 5-6 5ms. Sen är det fabriks

:yoparty
 
Last edited:
På min cordona quickshifter körde
Jag runt 65-70ms i bryttid på alla växlar
Men koppla jag nästan alltid i tvåan.
Jag tror det behövs längre bryttid på lägre
växlar.
 
Så nu har äntligen jag fått prova på bazzaz boxen, dock så blev lyckan kortvarig då jag sköt min motor på andra dagen med boxen. Det hade nog inget att göra med boxen utan att jag växlade senare än vad jag borde ha gjort. Nu har jag lärt mig det :)

Det enda jag hann att testa ordentligt var qs och som flera andra har sagt så växlade den otroligt mjukt och fint. Är riktigt nöjd med den! Men två dagar var lite för kort tid för att våga provocera något hjulspinn så tc'n kan jag inte utvärdera ännu. Men ska till Gotland nu till helgen så då hoppas jag på att ha mod till att även testa den!

Men något jag kom att fundera över vad fuel maparna som redan var programmerade i enheten, map 1 hette 2012 gsxr 1000 enhanced och map 2 hette 09-11 gsxr 1000 enhanced. I båda mapparna så fanns det massor av plus och minus siffror. Det jag antar är att om jag vill köra med original map som finns i ecun på hojen så ska mappen vara helt tom? För nu gjorde jag som så att jag tog bort alla siffror i den andra mappen och sparade den. Sen tycker jag det är konstig att jag fick mappar till både gixxer 2012 och 09-11 då jag kör en k7a :dummer
 
Så nu har äntligen jag fått prova på bazzaz boxen, dock så blev lyckan kortvarig då jag sköt min motor på andra dagen med boxen. Det hade nog inget att göra med boxen utan att jag växlade senare än vad jag borde ha gjort. Nu har jag lärt mig det :)

Det enda jag hann att testa ordentligt var qs och som flera andra har sagt så växlade den otroligt mjukt och fint. Är riktigt nöjd med den! Men två dagar var lite för kort tid för att våga provocera något hjulspinn så tc'n kan jag inte utvärdera ännu. Men ska till Gotland nu till helgen så då hoppas jag på att ha mod till att även testa den!

Men något jag kom att fundera över vad fuel maparna som redan var programmerade i enheten, map 1 hette 2012 gsxr 1000 enhanced och map 2 hette 09-11 gsxr 1000 enhanced. I båda mapparna så fanns det massor av plus och minus siffror. Det jag antar är att om jag vill köra med original map som finns i ecun på hojen så ska mappen vara helt tom? För nu gjorde jag som så att jag tog bort alla siffror i den andra mappen och sparade den. Sen tycker jag det är konstig att jag fick mappar till både gixxer 2012 och 09-11 då jag kör en k7a :dummer


Jag provar min Bazzaz förra och kommande helg på Gotland, har en helvit Gsx-r -11 så kan vi snacka Bazzaz :fyllisar
 
I quickshifter brytaren sitter det en proximityswitch som slutat fungera på min cykel, det sitter en märkning på kabeln till den som tyvärr var bortnött på min.

Är det någon som har märkningen kvar och lust att skriva här vad det står på den så att jag kan skicka efter enbart själva proximityswitchen? (manicken där kabeln går i från)

Jag prövade med en av annat märke men och den lyste när jag växlar, men bryter inte, kablarna var tunnare till den så det kanske kan bero på att den inte skickar en signal som är stark nog för att bryta?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top