Bazzaz performance??

Är nyfiken på hur mkt mer effekt man kan "väcka" ur motorn som dom skriver.
Ngn som har koll på det?
Har inte bänkat min Gixxer än, siffrorna intresserar mig inte så mycket. Men för att hitta det sista unset av effekt borde den först justeras så att A/F-kurvan är jämn, därefter bankas med både fetare och lägre mål både till dess man vet vilket A/F som är bäst vid varje varvtalsområde. Höjdarna idag är bra avstämda så vinsten på toppeffekt är måttlig, de stora vinsterna ligger normalt i körbarhet och mellanregister.

Titta på vilken "bänkkurva" som helst med PC eller Bazzaz, det är de vinsterna vi pratar om. Med min Daytona vann jag 3 hk på topp men 5-7 på mellanregistret, om jag minns rätt. Karaktär som en elmotor, hela vägen genom registret och mjuk övergång vid gaspådrag. Med Gixxern har jag vunnit samma egenskaper (kan växla mellan original- och Bazzazmapp under körning), skulle gissa på 5-6 hk på topp, mer i mellanregistret. För att återknyta til, verkligheten - är skillnaden under ca 3hk har i alla fall jag svårt att uppleva den när jag sitter på hojen...
 
Är nyfiken på hur mkt mer effekt man kan "väcka" ur motorn som dom skriver.
Ngn som har koll på det?

Som Roffe säger så är siffrorna i sig ganska ointressanta eftersom du aldrig vet vad som är "rätt" effekt oavsett bänk, det finns ju ingen totalreferens. Det som kan vara intressant är ju om man kan börja med en standardhoj, bänka den några gånger för att få en bas. Sen sätter du på Bazzaz och avgassystem och börjar justera. Det viktiga är körbarhet, inte vad som står på pappret. Om AF-kurvan är jämn och fin, hojen går bra, svarar på gasen överallt i registret och är förutsägbar. Den största skillnaden jag märkte när jag hoppade mellan Roffes obazzazde hoj med pipor och min bazzazade hoj med pipor var hur de reagerade på gasen i mellanregistret. När man vred på gas på Roffes hoj från säg 5000 rpm så hände inte så mycket men plötsligt slängdes framhjulet upp i luften och hojen drog iväg. På ännu lägre varv så händer absolut ingenting på en standardhoj (relativt sett då, kommer man från en 600:a så händer det en hel del... :-)

På min hoj, och numera på Roffes bazzazade hoj så händer det man vill skall hända. Vrider man gasen mjukt så accelererar hojen starkt från precis alla varvtal, utan hjullyft. Vrider man till snabbt på gasen så lyfter framhjulet direkt, ingen fördröjning alls på ettan och tvåan, lite fördröjning på trean. Man kan åka iväg från ett rödljus och från i princip tomgång bara lyfta framhjulet direkt, precis som en motard, förutom att det inte finns motarder som gör 165 blås på ettan... :tungan:)
Motorn är som en elmotor, oerhört skönt att känna den kontrollen, speciellt ut ur långsamma kurvor. Med traction control så blir det ytterligare en dimension, speciellt med mycket gas i långa kurvor på bana...

Kör jag en standardhoj så känns den strypt, det är mycket stor skillnad...
 
Jag ska montera Bazzaz på kompisens K9 1000 snart och till en början bara boxen och lambdan. Vilka värden ska jag sätta TCn på tycker ni? Mer TC på lägre växlar hade jag väl tänkt. Han är inte så erfaren på hoj. Bara några år
 
Jag ska montera Bazzaz på kompisens K9 1000 snart och till en början bara boxen och lambdan. Vilka värden ska jag sätta TCn på tycker ni? Mer TC på lägre växlar hade jag väl tänkt. Han är inte så erfaren på hoj. Bara några år

Du kan ju även justera ingreppet, dvs hur hårt Bazzazburken stryper när värderna överskrids.

Jag har snott lite ideer från någon annan och kör för närvarande med denna inställning, Du kan ju alltid öka på där så önskas. Det är ju i utgången av kurvorna det brukar olyckas, säg 20-50% trottel och 6-10 kRPM, där kanske värdena kan sättas högre?

TCmappK9.JPG
 
Se där. En vy jag inte sett i programmet tidigare. Undrar om det kommit en uppdatering jag inte hämtat än. Tack för att du delar med dig av inställningarna :tummenupp
 
Last edited:
Låter onekligen intressant , bättre kontroll vill man ju ha, qs likaså, mer fundersam på tc men den går väl o koppla ur när man inte vill ha den?
 
Låter onekligen intressant , bättre kontroll vill man ju ha, qs likaså, mer fundersam på tc men den går väl o koppla ur när man inte vill ha den?

TC gör inget väsen av sig förrän man vrider på för mycket och bakhjulet släpper... inte... :)
 
Nu har jag kört med Bazzaz Z-Bomb ett tag och kan intyga att den funkar. Hojen känns rappare på lägre växlarna, framförallt trean och hastighetsspärren försvinner. Bevisat med GPS :)

Växelindikatorn blandar ihop siffrorna lite mer men är alltid rätt när man släppt ut kopplingen förutom på sexan som visar femman (så ska det vara). Den kan ofta visa tvåan nån sekund när man lagt i ettan.
Bästa TRE-modden på marknaden anser jag :)
300kphHTC.jpg
 
Med ratten och map switch så kan man ha två st olika mappar för tc, fi och qs? Alltså det går inte att ändra tex om man vill köra på map 1 på fi och map 2 på tc så går det inte att justera med spaken?

Fick ni någon map i enheten till den hojen ni beställde till eller är det bara en "original"(0 i värderna) och man får tanka ner en mapp?


Någon som skulle vilja dela med sig utav sin tc map?? :)
 
Med ratten och map switch så kan man ha två st olika mappar för tc, fi och qs? Alltså det går inte att ändra tex om man vill köra på map 1 på fi och map 2 på tc så går det inte att justera med spaken?

Fick ni någon map i enheten till den hojen ni beställde till eller är det bara en "original"(0 i värderna) och man får tanka ner en mapp?


Någon som skulle vilja dela med sig utav sin tc map?? :)

Skriv av Roffes bild häruppe så får du din map :)

Du kan ha en uppsättning av respektive map i respektive läge 1 och 2. Vill du blanda så måste det ske i datorn...
 
Skriv av Roffes bild häruppe så får du din map :)

Du kan ha en uppsättning av respektive map i respektive läge 1 och 2. Vill du blanda så måste det ske i datorn...

haha Jag har verkligen läst igenom hela tråden så missade jag roffes bild :) Det ser ut som en bra map och nu förstod jag hur man stängde av tcn på vissa växlar :tummenupp
 
Med ratten och map switch så kan man ha två st olika mappar för tc, fi och qs? Alltså det går inte att ändra tex om man vill köra på map 1 på fi och map 2 på tc så går det inte att justera med spaken?

Fick ni någon map i enheten till den hojen ni beställde till eller är det bara en "original"(0 i värderna) och man får tanka ner en mapp?


Någon som skulle vilja dela med sig utav sin tc map?? :)

Hej, jag har "ratten och switchen" det du ändrar på switchen är bara bränsle mappen. På ratten ställer du in TC:n. Haru installerat den mapp som roffe_s har där ovan så ställer man ratten på 0. Vill du ha mer TC så ökar ratten till plus och då höjs alla värden. Alltså 1 blir 2 och -1 blir 0.

Tycker att roffe_s TC map ser bra ut men något jag skulle ändra är att det på toppen. Men visst det beror på hur hjulningsbenängen hojjen är mot varvstoppet o 100% gas. Jag körde noll upp mot 100% och över 9k rpm. För då är man nästan ute ur kurvan och ger stumt. Men låt inte bazzazen strypa hojjen för det kan det göra ha lite gaskontroll också. ;)
 
Hej, jag har "ratten och switchen" det du ändrar på switchen är bara bränsle mappen. På ratten ställer du in TC:n. Haru installerat den mapp som roffe_s har där ovan så ställer man ratten på 0. Vill du ha mer TC så ökar ratten till plus och då höjs alla värden. Alltså 1 blir 2 och -1 blir 0.

Tycker att roffe_s TC map ser bra ut men något jag skulle ändra är att det på toppen. Men visst det beror på hur hjulningsbenängen hojjen är mot varvstoppet o 100% gas. Jag körde noll upp mot 100% och över 9k rpm. För då är man nästan ute ur kurvan och ger stumt. Men låt inte bazzazen strypa hojjen för det kan det göra ha lite gaskontroll också. ;)


Ja jag håller med om tcn, vad jag hade tänkt så ingen tc efter 11000 rpm och ingen tc efter 80% tps.. Haha men det kanske något man kommer få ångra en vacker bandag framöver? :crash Tänker på längre kurvor som tex sista högern på anderstorp. Men det var iaf skönt o få en map att utgå ifrån som är beprövad på bana :tummenupp
 
Nu har jag kört med Bazzaz Z-Bomb ett tag och kan intyga att den funkar. Hojen känns rappare på lägre växlarna, framförallt trean och hastighetsspärren försvinner. Bevisat med GPS :)

Växelindikatorn blandar ihop siffrorna lite mer men är alltid rätt när man släppt ut kopplingen förutom på sexan som visar femman (så ska det vara). Den kan ofta visa tvåan nån sekund när man lagt i ettan.
Bästa TRE-modden på marknaden anser jag :)
View attachment 386796


Vad jag hade fått höra var att suzuki inte hade några hastighetsspärrar, bara mätaren som är spärrar vid 299.. En som är väldigt kunnig med hojar sa att det är bara franska och kanadensiska importer som är spärrade..
Kollade du innan hur fort du kunde köra utan z-bomben?
 
Tjenare! Nu så har jag fått bazzaz enheten monterat för någon vecka sen men har ett jätte problem. Quick shiftern bryter inte. Kopplade in den till datorn och kunde se att när neutralen var i så trodde bazzaz enheten att 6an var i och när jag la i några växel så(spelar ingen roll vilken) så trodde bazzaz enheten att Neutralen var i. Förmodligen anledningen till varför inte qs bryter tändningen. Men varför kan inte bazzaz läsa av vilken växel som är i? Jag har kollat så att allt är rätt kopplat så börjar bli rädd för att det är något fel med boxen. Någon som känner igen symtomen eller har någon aning om vad som är fel? Bazzaz teknikern har bara frågat en massa om hur jag hade kopplat allt och kunde sen konstatera att allt var rätt kopplat, sen så har jag inte hört av honom mer :)

Förresten så fungerar allt annat, som tex tps och rpm. Tc lampan blinkar om jag gasar mycket när hojen är på depå stödet.
 
Last edited:
Jag har köpt en bazzaz med allt till min
R6 2007, har mappat och provat quickshiftern det funkar
Bra och då jämför jag cordona, ingen större skillnad :)
Jag kan ställa bryttoder för varje växel osv.
Återkommer när jag testat tc på banan till våren.
Smidigt att installera och allt i en box.
Tummen upp från mig!.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top