Bayliss bort från Ducati

En mycket trevlig kille som nu lämnar Ducati efter många år. :(

Vi får väl se vad framtiden erbjuder honom.

Jag hoppas verkligen att han kan använda sin frustration till något positivt, bita i hop och göra ett bra resultat hemma på PI nu i helgen.

Från Speed:

"The factory Marlboro Ducati team was again disappointing and this is perhaps a reflection of the negative mood of the team generally. Loris Capirossi qualified 11th and Australian teammate Troy Bayliss 14th after being unhurt in a crash during the final session.

Bayliss, world superbike champion for Ducati in 2001, has been fired on the eve of the race and told he has no MotoGp job with Ducati next season.

Bayliss makes no secret of the fact that it has been “a frustrating year” on an uncompetitive bike that, at the moment, is not capable winning. Even teammate Loris Capirossi cannot weave any magic with the troubled Ducati V4.

Sources close to the team confirm that both Bayliss and Capirossi are unhappy with the management style at the Marlboro Ducati team.

Last week as his Ducati deal began to fall apart Bayliss said :”I’ve always believed in Ducati and the GP project but it seems they don’t believe in me as a rider anymore and it is like a kick in the teeth to me.

“Since I joined the factory team five years ago in 2000 this is the first time they have ever gone looking for another rider.”

Bayliss appears to have few firm options next but no doubt like most riders looking for work he is talking with Kawasaki and Suzuki who both have a long list of rider applicants."

Från Superbikeplanet:
"Sources on the scene say that former World Superbike champion and current Marlboro Ducati rider Troy Bayliss has been informed by Ducati Corse that he will not be a part of their 2005 MotoGP team. Rumors to this effect have been swirling for more than a month, with Bayliss stating to the press that he was preparing for "a kick in the teeth" from Ducati.

Bayliss did a lot to save Ducati's bacon after Carl Fogarty was injured in 2000 and he is by far the most popular rider at Ducati. But in the big money, big stakes game that is modern GP racing, a season of bad results on the final year of your contract makes it difficult to keep your job. Bayliss has been adamant that there is a flaw in the 2004 Ducati MotoGP bike, and regardless what opinion one has about the machine, a string of crashes this season didn't help Bayliss' confidence.

It's not all bad. Bayliss certainly has a season or three of racing left in him and has some bright prospects. He could have the Corse Ducati WSC ride if he desires, and probably even a Suzuki/Kawasaki/Yamaha MGP ride under the right circumstances."

givetvis bör de ta in den ende Ducceryttarn som stått på pallen i år.
'nough said.

Neil "osynlig"Hodgson tycker man kanske annars skulle vara den förste att lämna Ducati-boet, han har inte gjort mycket väsen av sig i år.

Nyteknik skrev:
Alla dina inlägg handlar om Xaus och hur bra han är!
:3freak

Han är ju bra, så varför inte.
Jag kunde skriva att Rossi är bäst istället men det vet vi ju redan.

Jag underlät att triumfera över att jag hade rätt när jag förutspådde
en pallplats redan när säsongen började för att inte irritera dig :7peta

Vi behöver mer personligheter i sporten,
pratglada kraschkungar förhöjer nöjet.
Nu behövs det en bra styrning till Haga också
efter han visat att han fortfarande kan i årets WSBK.

Jörgen Player Special skrev:
Kan väl inte ha en kille i teamet för att han är trevlig.. Hela Ducati i årets MotoGP suger ju hästballe!

/JPS

Modell stor... :hihi :hihi

Axxexs skrev:
Bayliss appears to have few firm options next but no doubt like most riders looking for work he is talking with Kawasaki and Suzuki who both have a long list of rider applicants."

He could have the Corse Ducati WSC ride if he desires, and probably even a Suzuki/Kawasaki/Yamaha MGP ride under the right circumstances."

Kawasaki har ju redan konfirmerat Hoffmann (man undrar verkligen varför han är kvar...) och Nakano för nästa år.

Enligt intervju med Harald Eckl på Eurosport, och kommentarer från Dahlbom, så ska han det. Fråga inte mig för jag skulle inte ha signat honom. Men med tanke på att de signade Andrew Pitt tidigare så är jaginte förvånad.

Goodstuff skrev:
Enligt intervju med Harald Eckl på Eurosport, och kommentarer från Dahlbom, så ska han det. Fråga inte mig för jag skulle inte ha signat honom. Men med tanke på att de signade Andrew Pitt tidigare så är jaginte förvånad.

Han är tysk!

Det absolut märkligaste med hela affären är att teamet funderar på att ta in Checa (om det nu stämmer). Karln har ju aldrig bevisat någonting, även om det var mycket snack innan fyrtaktarna kom, om att nu skulle Carlos minsann dominera. Han är en medioker förare som bara vid några enstaka tillfällen har hamnat på pallen (något per säsong är inget att skryta med direkt när man kört så länge som han har gjort). Inget team kan väl medvetet välja en sådan?!

Macho Woman skrev:
Det absolut märkligaste

Det absolut märkligaste var att Garry Mac Coy föpassades till SBK.. Skönt att killen får så mycket uppmärksamhet som han får i "FASTER" för det är han fan värd. Ska Xaus och Hodgson fortsätta i GP??? "Då går skam på torra land..."

/JPS

Macho Woman skrev:
Det absolut märkligaste med hela affären är att teamet funderar på att ta in Checa (om det nu stämmer). Karln har ju aldrig bevisat någonting, även om det var mycket snack innan fyrtaktarna kom, om att nu skulle Carlos minsann dominera. Han är en medioker förare som bara vid några enstaka tillfällen har hamnat på pallen (något per säsong är inget att skryta med direkt när man kört så länge som han har gjort). Inget team kan väl medvetet välja en sådan?!

Även om jag inte är något jättefan av Checa.. Så är det ju så att alla inte kan bli världsmästare, eller vinna race.
Det är inte mediokert att vara en halv sekund efter Rossi, även om det innebär en sjundeplats i ett vm-race..
Givetvis kan man alltid diskutera om det kanske hade funnits någon ny förmåga som kunnat göra bättre ifrån sig på hans plats.
Men det är mer än bara ren talang som avgör var/hur/när man får plats i olika team.

*/ ?>
Back