Banta med SH 2012 - få plats i skinnstället

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Ort
Gävle
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Jag gick stenhårt på LCHF förra sommaren(2010). Funkade kanon, dock måste man ha disciplin.
Började träna på gym -08, gick från ca 78kg till ca 96 kg på 2 år. Fick för mig att testa lchf(min fru slutade laga mat med kolhydrater, socker mm och jag är Per Morberg värsta mardröm i köket :p) och det resulterade i att jag tappade ca 10 kg på 6 veckor.
Första 3 veckorna fick man skämmas på gymmet då muskelmassan tog en del stryk, men sen när kroppen kom i kapp så tyckte jag att man återhämtade sig rätt ok. Sen körde jag även thai/sw för att få bättre cardio.

Jag hade turen att min fru läste på som fan om lchf och såg till så att det fanns en massa olika spännade saker att äta hemma, även att jag fick mina matlådor med mig till jobbet... precis som vanligt :D
Dock så har jag gått upp till 94+ igen, till stor del för att jag inte kunnat träna(ursäkt) efter att jag la omkull bågen i sommras och skadade axeln.

Men är man duktig/intreserad av matlagning så är lchf ett bra tipps.
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Tips på bra frukost man kan fixa dagen innan?
Är väldigt morgontrött och börjar 6, så oftast blir det ingen frukost alls. Jag har köpt proteinshake som jag tänkte blanda dagen innan för att få i mig lite grann, men känner att det skulle behövas lite mer så jag står mig till lunch vid halv ett.
Problemet är att jag är hungrig och går och småäter godis fram till lunch.

Har heller ingen möjlighet att äta eller blanda till nått under dagen på jobbet, inte heller lätt tillgång till kyl.

//via Tapatalk
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tips på bra frukost man kan fixa dagen innan?
Är väldigt morgontrött och börjar 6, så oftast blir det ingen frukost alls. Jag har köpt proteinshake som jag tänkte blanda dagen innan för att få i mig lite grann, men känner att det skulle behövas lite mer så jag står mig till lunch vid halv ett.
Problemet är att jag är hungrig och går och småäter godis fram till lunch.

Har heller ingen möjlighet att äta eller blanda till nått under dagen på jobbet, inte heller lätt tillgång till kyl.

//via Tapatalk

Jag köper en stor platta ägg som jag koker. Sen har man hela kylskåpsdörren full med ägg man kan käka till frukost.
Ägg ger bra mattnadskänsla. 50/50 fett protein cirka.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Jag köper en stor platta ägg som jag koker. Sen har man hela kylskåpsdörren full med ägg man kan käka till frukost.
Ägg ger bra mattnadskänsla. 50/50 fett protein cirka.
Ett ägg innehåller ca 88 kcal (360 kJ) och väger i genomsnitt ca 60 gram.
Vitan väger ca 40 gram.
Gulan väger ca 20 gram.

Energi 360 Kj
Protein 7,5 gram
Fett 6.06 gram
A-vitamin 0.13 milligram
D-vitamin 0.84 mikrogram
E-vitamin 1,1 milligram
B1-vitamin 0,04 milligram
B2-vitamin 0,27 milligram
B6-vitamin 0,07 milligram
Kalcium 30 milligram
Järn 1,14 milligram
Zink 0,18 milligram
Selen 14,40 mikrogram
Kolesterol 250 milligram

Ägg är bra skit, innehåller mycket bra saker.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Mycket snack och lite verkstad! När börjar vi? :va

Ska jag tillbaka till vikten innan jag fick barn så behöver jag gå ner ca 20 kg. :huvet
Men vikten är inte lika viktig som måtten. Skinnställ till cheyer finns i princip bara till storlek 44. Det betyder att man behöver ha ungefär följande mått: midja 84 cm, rumpa 106 cm. Och det oavsett hur lång man är. :gnissla
(Herrställ är uteslutet när man har C-kupa. :tuttar)

Förslag:
Anmälan till Mark, som kom med förslaget, med BM. Så slipper han leta i tråden efter vilka som är på.
PM till Mark varje måndag med vikt och mått (glöm inte längd, ger lite proportion till vikt).
Mark uppdaterar tråd eller blogg med hur det går för deltagarna.

Låter det som en bra plan? :va Är Mark med på det? :tummenupp?

Viktminskningsmetod? Välj själv! Önskas siffror, så kan den som önskar kolla hur det gick med BBC's 'Diet Trials'. http://epubs.surrey.ac.uk/1953/1/fulltext.pdf Den som lyckades bäst av dem gick lååånga promenader med sin hund. Dvs lågintensiv motion i kombination med bra kost. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För oss som skiter i vikten och bara siktar på att minska mängden ister då? :D
(Jag styrketränar så istret jag blir av med verkar bli motsvarande vikt muskler istället)
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Helt riktigt! Intag och uttag...

Kalorier per deciliter:
Vatten 0
Folköl 36
Läsk 41
Mellanmjölk 48
Starköl 50
Rött vin 72
Vodka 230

Helvetes satan stämmer verkligen det där? 50 kalorier per dl starköl! Om jag dricker 6 stora stark får jag ju i mig 1500 kalorier och enligt löpbandet gör jag av med 300 kalorier på 25 min löpning fan vad orättvist.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Helvetes satan stämmer verkligen det där? 50 kalorier per dl starköl! Om jag dricker 6 stora stark får jag ju i mig 1500 kalorier och enligt löpbandet gör jag av med 300 kalorier på 25 min löpning fan vad orättvist.

Jäpp. Stämmer. 1500 kcal är ungefär halva energiintaget du
behöver per dygn om du inte tränar en massa (då behöver du mer)

Ska du dricka alkohol så håll dig till rödvin och whiskey typ. Inte bra det heller, men mindre dåligt.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
härligt att någon vågar. However dina mål skräms bra då jag är glad om jag klarar 55min ;)
Det sprang jag på sist och då var jag i bättre form än nu. Eller ja... sprang o spran. Vi kan nog kalla det för jogga! ;)

It's on!
Hade hyffsade tider på milen när man var ute och kutade mest hela tiden.
Det där var ett väldigt bra mål. Lämpligt långt fram också!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jäpp. Stämmer. 1500 kcal är ungefär halva energiintaget du
behöver per dygn om du inte tränar en massa (då behöver du mer)

Ska du dricka alkohol så håll dig till rödvin och whiskey typ. Inte bra det heller, men mindre dåligt.

Sedan är ju inte en kalori = en annan sorts kalori, beroende på hur kroppen tar upp de olika näringsämnena.
 

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Norsborg
Hoj
Honda cb 900 1982
Tja vikt som stillasittande bussförare året var 1997 1,85 145 kilo tvi inget bra fick högt blodtryck samt diabetes typ 2 vilket innebär kost o gärna rörelser motion o eftersom jag var o är livrädd för sprutor så har jag vart benhård mot mig stjälv godis togs bort omgående samt mattider spikades o nyttig mat intogs o nu när det gått så många år o visst slarvar man till et ibland särskilt jobbiga är ju mathelgerna typ påsk midsommar o jul o div släktkalas men inga bekymmer jag ger inte upp jobbar på å nu är min vikt per i dag 1,85 85-90 kilo något pendlande men skinnstället passar det är ändå viktigt : ha en god forts på 2012 tillönskar ja alla mc knuttar o spättor
hoppas på snar vår eftersom man gillar sitta o spana in mc folk vid cafe rosenhill
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Mycket snack och lite verkstad! När börjar vi? :va

Ska jag tillbaka till vikten innan jag fick barn så behöver jag gå ner ca 20 kg. :huvet
Men vikten är inte lika viktig som måtten. Skinnställ till cheyer finns i princip bara till storlek 44. Det betyder att man behöver ha ungefär följande mått: midja 84 cm, rumpa 106 cm. Och det oavsett hur lång man är. :gnissla
(Herrställ är uteslutet när man har C-kupa. :tuttar)

Förslag:
Anmälan till Mark, som kom med förslaget, med BM. Så slipper han leta i tråden efter vilka som är på.
PM till Mark varje måndag med vikt och mått (glöm inte längd, ger lite proportion till vikt).
Mark uppdaterar tråd eller blogg med hur det går för deltagarna.

Låter det som en bra plan? :va Är Mark med på det? :tummenupp?

Viktminskningsmetod? Välj själv! Önskas siffror, så kan den som önskar kolla hur det gick med BBC's 'Diet Trials'. http://epubs.surrey.ac.uk/1953/1/fulltext.pdf Den som lyckades bäst av dem gick lååånga promenader med sin hund. Dvs lågintensiv motion i kombination med bra kost. :)

Det låter bra, men jag tror folk kan uppdatare en lista själv istället för att vi ska bokföra allt två gånger. Blir en del poster i tråden men det påminner å andra sidan fler att äta rätt samt stoppa in sina värden.

Här kommer listan. Här säkert missa nån men det är väl säkert fler tjockisar som borde vara med. Fundera på saken och fundera på om det är dags att leva lite sundare. Ta det lite i taget och inte allt på en gång. Väl uppskriven blir det en bra morot att jämföra mot oss andra. Någon fiffig lustigkurre kanske har förslag på hur man kan få statistik på hur det går. En sida där alla namn kunde fås upp med tillhörande vikt osv. hade varit riktigt kul att ha.

V.1
1. Mark Längd: 177 Vikt: 112,5 (med kläder efter lunch) BMI: 36,3 Bukmått:
2. MrsZ Längd: Vikt: BMI: Bukmått:
3. Ulvhamn: Vikt: Midjemått och bröst kanske?
4. Cykelstyre: Längd: Vikt: BMI: Bukmått:
5. Korvgubbe: Längd: Vikt: BMI: Bukmått:
6. GixxerTina: Längd: Vikt: BMI: Bukmått:
7. Steffo K: Längd: Vikt: BMI: Bukmått:
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sedan är ju inte en kalori = en annan sorts kalori, beroende på hur kroppen tar upp de olika näringsämnena.

Jo. Ligger du hela tiden på ett underskott, oavsett vad det är för kalorier du stoppar i dig, så går du ned i vikt.
Kalori är ett mått på energi. En kalori är alltså en kalori.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo. Ligger du hela tiden på ett underskott, oavsett vad det är för kalorier du stoppar i dig, så går du ned i vikt.
Kalori är ett mått på energi. En kalori är alltså en kalori.

Ja, men att säga att en kalorikälla är samma som en annan kalorikälla i hänseende till vad som händer med dem i kroppen är fel. Så att bara säga kalori = kalori är fel.
Kolhydrater är inte samma sak som protein till exempel, även om man äter samma mängd kalorier. Kroppen kommer att hantera de båda olika.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ja, men att säga att en kalorikälla är samma som en annan kalorikälla i hänseende till vad som händer med dem i kroppen är fel. Så att bara säga kalori = kalori är fel.
Kolhydrater är inte samma sak som protein till exempel, även om man äter samma mängd kalorier. Kroppen kommer att hantera de båda olika.

Kolhydrat är inte detsamma som protein. Men kalori=kalori. PUNKT.
Men jag förstår vad du menar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kolhydrat är inte detsamma som protein. Men kalori=kalori. PUNKT.
Men jag förstår vad du menar.

Ja, en viss mängd energi är samma som en viss mängd energi.
Men, vad den mängden energi gör är väldigt olika.
En kalori bensin är tex antagligen lite olika i jämförelse med en kalori semtex.
Ett energimått man stoppar i sig har inte samma effekt på kroppen som ett lika stort energimått av en annan bärartyp.

Att bara räkna kalorier kan vara att man gör det svårare för sig att gå ner i vikt än om man byter sorts kalorier. En del föda aktiverar tex inte kroppens system för att känna mättnad, byter man ut dem mot en sort som gör det så blir man mätt och äter inte mer. Iaf för de som inte saknar mättnadskänsla helt.
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well, tror alla är medvetna om att det är bättre att äta frukt än rent socker osv.
Det här är inga nyheter och har diskuterats tidigare i tråden.

Nu börjar du snacka "kaloribärare" och de spjälkas på olika sätt i kroppen. En del är nästan färdigspjälkade och en del kräver mer för att kunna tas upp av kroppen.

Men en kalori är fortfarande en kalori.

Ja, en viss mängd energi är samma som en viss mängd energi.
Men, vad den mängden energi gör är väldigt olika.
En kalori bensin är tex antagligen lite olika i jämförelse med en kalori semtex.
Ett energimått man stoppar i sig har inte samma effekt på kroppen som ett lika stort energimått av en annan bärartyp.

Att bara räkna kalorier kan vara att man gör det svårare för sig att gå ner i vikt än om man byter sorts kalorier. En del föda aktiverar tex inte kroppens system för att känna mättnad, byter man ut dem mot en sort som gör det så blir man mätt och äter inte mer. Iaf för de som inte saknar mättnadskänsla helt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Faktiskt ligger jag på kalori underskott just nu :)

Haha. Fifan vad jag skulle må ila om jag skulle proppa i mig 10 ägg varje morgon.
Jag äter två och det är inte heller jättehäftigt alla gånger. Kanske enklare att dricka skiten än att plåga i sig en gigantisk omelett varje morgon?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top