Banköring

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Om man oturligt skulle bli påkörd eller liknande av annan förare i en gatgrupp, hur löses detta försäkringsmässigt eller rent praktiskt?
 

Klimpo

Den mänskliga katastrofen
Gick med
31 Jul 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Buell xb9s
observera tiden för imorgon, det börjar 16.00:) om du kommer

Lite tight med tid men nog ska jag hinna med:) , slutar 15.00, ca: 50min resväg (laglig hastighet) inkl. stopp från arbetet. Nästan så att man får fjärilar i magen när man tänker på det. Ska bli kul.

Beroende på antal delatagande kör man olika grupper, Lagom/Medel och Snabb
Är det väldigt få kan det bli en gemensam gatgrupp.

Ok.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Om man oturligt skulle bli påkörd eller liknande av annan förare i en gatgrupp, hur löses detta försäkringsmässigt eller rent praktiskt?

Det bästa är att alltid ha med sig en vanlig skadeanmälan och skriva det på plats om man skulle krocka eller bli torpedad och sen är det bara att skicka in så får försäkringsbolaget lösa problemet om vems fel osv. Men det smidigaste är ju om man kan komma överens om det själva om man tex råkar köra på ngn så är det ibland både smidigare och billigare att köpa ett par billiga delar till stackarn som man råkat köra på men e de totalkrasch e de ju smidigare att ta det genom försäkringsbolag. Har den ena ingen försäkring eller något som inte täcker ja då är det upp till arrangör att utvärdera vem som är skyldig och man kan gå vidare i rätten å då blir det väldigt dyrt för ngn men oftast är det väl som så att man står för sina egna skador men kolla upp vad gällande arrangör har för regler innan man åker så man vet vad som gäller.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
terängen pga det. Dessutom brukar omkörningarna vara minst sagt konstiga, och på rakorna ska det maxas å i kurvorna är det i många fall knappt styrfart. Det gör att det blir ganska ryckigt och dant :huvet Tyvärr så är det många som tycker det är coolt att köra fort rakt fram och inte inte har vett att släppa fram dom som kanske har klenare hojar men som kör fortare i kurvorna istället.

Så jäkla sant!

Detta året har jag kört i "långsam grupp" på ett par bankörningar med motarden. Och det är likadant varje gång. Man kommer efter en sporthoj som gasar som fan på rakorna och slöar i svängarna. Och eftersom min motard inte är en raket precis så kommer man inte om på rakorna och i svängarna får man hålla igen för att inte köra över framförvarande... :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det bästa är att alltid ha med sig en vanlig skadeanmälan och skriva det på plats om man skulle krocka eller bli torpedad och sen är det bara att skicka in så får försäkringsbolaget lösa problemet om vems fel osv. Men det smidigaste är ju om man kan komma överens om det själva om man tex råkar köra på ngn så är det ibland både smidigare och billigare att köpa ett par billiga delar till stackarn som man råkat köra på men e de totalkrasch e de ju smidigare att ta det genom försäkringsbolag. Har den ena ingen försäkring eller något som inte täcker ja då är det upp till arrangör att utvärdera vem som är skyldig och man kan gå vidare i rätten å då blir det väldigt dyrt för ngn men oftast är det väl som så att man står för sina egna skador men kolla upp vad gällande arrangör har för regler innan man åker så man vet vad som gäller.
Eftersom dom flesta försäkringsbolag inte längre godkänner bankörning så är det vanligare å vanligare att man delar upp grupperna efter hastighet istället för licens/gatgrupp, och då kör alla på egen risk. Eftersom det gör lika ont att köra på någon som att bli påkörd så ligger det ju i allas ansvar att se sig för! :fakta
 

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Kan även rekommendera de körning som görs på gokartbana!! I stockholmsomårdet körs det på Rörken utanför Uppsala och Tuvängen i Södertälje. Orkar inte leta upp länkar nu, måste packa, skall åka till Frankrike för att se på Suberbike :) Skall studera Troy Bayliss så jag vet hur jag skall köra nästa år ;-)

O jag måste hålla med, det är VÄLDIGT beroendeframkallande.... Gatkörning är inte speciellt kul längre efter att ha kört lite på bana....

/Hanna
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Det bästa är att alltid ha med sig en vanlig skadeanmälan och skriva det på plats om man skulle krocka eller bli torpedad och sen är det bara att skicka in så får försäkringsbolaget lösa problemet om vems fel osv. Men det smidigaste är ju om man kan komma överens om det själva om man tex råkar köra på ngn så är det ibland både smidigare och billigare att köpa ett par billiga delar till stackarn som man råkat köra på men e de totalkrasch e de ju smidigare att ta det genom försäkringsbolag. Har den ena ingen försäkring eller något som inte täcker ja då är det upp till arrangör att utvärdera vem som är skyldig och man kan gå vidare i rätten å då blir det väldigt dyrt för ngn men oftast är det väl som så att man står för sina egna skador men kolla upp vad gällande arrangör har för regler innan man åker så man vet vad som gäller.

Njae..........
Nu kör jag inte i gatgrupperna längre men enl, Länsförsäkringarnas kundtjänst så gäller min vanliga MC försäkring inte alls vid bana. Detta gäller ÄVEN om jag är "skyldig". Så att få motparten där att fylla i en skadeanmälan behöver inte hjälpa den drabbade ett dyft.
Dessutom sker ALL bankörning på EGEN risk, detta görs solklart på alla körningar och gör oxå att du kan svära dig fri från allt ansvar även som vållande till en krash.
Du ska ALLTID se över dina egna försäkringar för andras kommer med stor sannolikhet inte hjälpa dig på banan.

Det finns försäkringskydd men kör inte dit er -09 modell o tro att om ni blir torpederade att den andra fixar biffen. Om ni vill vara 100% säkra på att ha en hel hoj efter en hel bandag, åk dit som åskådare. Åker ni dit som åkare tar ni en kalkulerad risk. Detta har varit uppe i en massa forum redan oxå.

All körning sker på egen risk!
Det är för jävligt om man skrotar sin nya hoj på en körning men glöm aldrig att risken alltid finns och att risken alltid finns att du får betala kalaset själv.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Tänkte låna tråden lite o fråga vad som krävs för att få licens (och vad det innebär), samt börja köra RR? Rent maskinellt men även av mig?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Njae..........
Nu kör jag inte i gatgrupperna längre men enl, Länsförsäkringarnas kundtjänst så gäller min vanliga MC försäkring inte alls vid bana. Detta gäller ÄVEN om jag är "skyldig". Så att få motparten där att fylla i en skadeanmälan behöver inte hjälpa den drabbade ett dyft.
Dessutom sker ALL bankörning på EGEN risk, detta görs solklart på alla körningar och gör oxå att du kan svära dig fri från allt ansvar även som vållande till en krash.
Du ska ALLTID se över dina egna försäkringar för andras kommer med stor sannolikhet inte hjälpa dig på banan.

Det finns försäkringskydd men kör inte dit er -09 modell o tro att om ni blir torpederade att den andra fixar biffen. Om ni vill vara 100% säkra på att ha en hel hoj efter en hel bandag, åk dit som åskådare. Åker ni dit som åkare tar ni en kalkulerad risk. Detta har varit uppe i en massa forum redan oxå.

All körning sker på egen risk!
Det är för jävligt om man skrotar sin nya hoj på en körning men glöm aldrig att risken alltid finns och att risken alltid finns att du får betala kalaset själv.



Jag blev torpedad i början på juni å idioten som körde på mig så e de hans hoj försäkring som täcker mig förutom personskador som jag plockar från mina egna försäkringsbolag men hans försäkringsbolag i detta fall IF står för min hoj eftersom de e gatgrupp å inte var träning inför tävling och då gäller trafikförsäkringen å täcker upp men så var det i mitt fall men de e väl olika från försäkringsbolag till försäkrignsbolag + hur mkt man är påläst själv och orkar bråka :)

Kan tillägga att det var INTE en SMC körning utan med annan arrangör som jag tycker e bättre :)
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Tänkte låna tråden lite o fråga vad som krävs för att få licens (och vad det innebär), samt börja köra RR? Rent maskinellt men även av mig?

Godkänt prov på teoridel samt uppkörning!
Tog totalt 2 dagar (1 teori & 1 körning).

Kolla på www.fiver.se dom håller kurser med ojämna mellanrum.

/R
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tänkte låna tråden lite o fråga vad som krävs för att få licens (och vad det innebär), samt börja köra RR? Rent maskinellt men även av mig?

Licens tar du på en licenskurs. Fiver kommer att arrangera en tidigt på säsongen 2009.
 

Hans S

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki TL 1000 'n'
Jag blev torpedad i början på juni å idioten som körde på mig så e de hans hoj försäkring som täcker mig förutom personskador som jag plockar från mina egna försäkringsbolag men hans försäkringsbolag i detta fall IF står för min hoj eftersom de e gatgrupp å inte var träning inför tävling och då gäller trafikförsäkringen å täcker upp men så var det i mitt fall men de e väl olika från försäkringsbolag till försäkrignsbolag + hur mkt man är påläst själv och orkar bråka :)

Kan tillägga att det var INTE en SMC körning utan med annan arrangör som jag tycker e bättre :)


Grattis till att du fått nåt på trafik. Jag körde av i falkenberg i maj och skadade mig så pass (axeln) att jag var sjukskriven i fyra månader. Eftersom TrafikSkadeLagen ändrades den 1 maj så godtas ingen körning på bana.(enl Folksam) Min FritidsOlycksfall fick ersätta lite. :tummenner
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Jag blev torpedad i början på juni å idioten som körde på mig så e de hans hoj försäkring som täcker mig förutom personskador som jag plockar från mina egna försäkringsbolag men hans försäkringsbolag i detta fall IF står för min hoj eftersom de e gatgrupp å inte var träning inför tävling och då gäller trafikförsäkringen å täcker upp men så var det i mitt fall men de e väl olika från försäkringsbolag till försäkrignsbolag + hur mkt man är påläst själv och orkar bråka :)

Kan tillägga att det var INTE en SMC körning utan med annan arrangör som jag tycker e bättre :)

SMC anordnar inga bandagar vad jag vet?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top