Banköring

Jasko

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
gbg
Hoj
R1 -06
hej alla.

nån ängel :pannkyss som har tid över som grundligt skulle kunna ta detta med bankörning med mig då jag inte har någon blekaste aning om hur systemet är upplag.

Kollat på diverse hemsidor men de känns som att dom utgår från att man redan är insatt. info ang allmänhen körning till & börja men även ifall man verkligen fastnar, kanske egna erfarenheter.... försäkringar, kostnader i samband med körning hur oftya det anordnas os v i första hand blir det väl falkenberg & vad ni tycker om den banan, då jag bor i gbg.
känns som att testa motorcykelns gränser på allmän väg är alldeles för mycket lotteri såg senaste en stackare i helgen bli överkörd efter tappad kontroll.

Tack, så syns vi förhoppningsvis på banan och nån gruppkörning nästa sommar...
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Ängel vete tusan men...

Bankörning är både skoj och lärorikt. :tummenupp

Vissa bandagar har flera gatgrupper beroende på erfarenhet/snabbhet. Jag rekommenderar att du börjar i långsammaste gruppen och "jobbar" dig uppåt.
Vissa bankörningar kör med licens respektive gat-grupp. Allt detta baseras på hur många som anmäler sig, storlek på banan och givetvis på arrangören.
Samtliga bandagar jag har varit på har förarmöte innan körningen och har man aldrig kört bana innan kan det vara bra att säga detta till instruktören. Under mötet går man igenom regler och säkerhetsrutiner, missa inte detta. I vissa fall kan du få en väst som visar övriga medåkare att du är ovan och kanske inte så snabb och säker i spårval etc. Man brukar/bör då ta lite större hänsyn till en sådan förare och det är inget att skämas över att köra i väst, det är säkrare både för dig och medtrafikanterna.
Instruktörer brukar det finnas vid samtliga bankörningar (vad jag vet) och de visar dig mer än gärna runt på banan med spårval och hur man går in i depå etc.

Att köra bana innebär att du lär dig utnyttja materialet (hojen) du sitter på effektivare vilket definitivt gör dig till en säkrare förare ute i den vanliga trafiken.

Angående försäkringar så växlar det lite från bolag till bolag och även från evenemang till evenemang. Vissa körningar tillåter oförsäkrade cyklar och gatcyklar i gatgrupp och då är nog försäkringsbolagen mer restriktiva. Det finns också bandagar då endast cyklar som är besiktigade och godkända för gata deltar och då klassar en del bolag detta som "körning på väg", dvs försäkring gäller. Folksam (har jag för mig det är) ger billigare försäkring om du deltar i en SMC-kurs.
Hur som helst, räkna med att du får betala om du kraschar, vilket leder oss in på nästa punkt. Hur utrusta hojen och dig själv.

Kör, personligen, alltid cykeln till bana på ett släpp, ifall olyckan skulle vara framme. Det är dessutom skönt att sätta sig i en bil efter en ansträngande dag. (Hur många är det som springer till motionsspåret???)
Jag rekomenderar att du monterar någon form av skydd för ram & motor (de dyra bitarna). Vidare bör du ha ordentlig personlig skyddsutrustning, inklusive ryggskydd.
Ta med:
-Extra bensin, det går åt en del och macken kan ligga långt från banan.
-Mycket dricka, och då menar jag inget vätskedrivande som kaffe, te, etc.
-Något att äta är inte fel för att hålla orken uppe.
-Silvertejp, buntband och diverse verktyg kan vara bra att ha.
-Lufttrycksmätare och pump.
-Montera bort eller tejpa för backspeglar
-Ett gott humör skadar inte heller :)
-Ombyteskläder att ta på innan hemfärd är skönt.

Verktyg etc, kan du säkert få låna på plats, om du tagit med det goda humöret vill säga.

Det är vanligt att cykeln besiktigas innan du släpps ut på banan men det ligger ju också i ditt intresse att cykeln inte havererar ute på banan. Det är ju te.x inte roligt om du märker att bromsen inte tar i slutet av långa rakan på Anderstorp (ca 280 km/h).
Kolla bromssystem, lager, etc innan du åker. Är ju inte roligt att ha pyntat för en bandag och sedan bli nekad körning pga undermålig cykel.

Tänk på att decibel-kraven är rätt hårda på banor, använd orginaldämpare alternativt decibel-killers. Du blir avplockad om du låter för mycket och får inte fortsätta innan problemet åtgärdats.

Olyckor händer, inget att sticka under stol med, men det är hur som helst bättre (eller mindre dåligt) att krascha på en bana med rejäla avåkningszoner och i de flesta fall ambulans på plats.

Bandagar annordnas, mer eller mindre varje vecka någonstans i landet, bara att söka under bandagar här på Sporthoj.
Om jag inte minns fel brukar Falkenberg ha körning varannan onsdag under den varmare delen av året.

Tja, det var lite av vad jag kom att tänka på. Det finns säkert fler som har råd och tips i detta ämne.

Hoppas vi syns på någon bana nästa säsong :tummenupp

/R
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
I morgon (onsdagen den 1'e Okt) går det att köra hoj på Falkenbergs motorbana mellan 1600-1900, pris 350 kr, sista körningen där för säsongen, enligt deras hemsida.

/R
 

notan

Gnaget!
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Tyresö
Hoj
GPX 600R
I morgon (onsdagen den 1'e Okt) går det att köra hoj på Falkenbergs motorbana mellan 1600-1900, pris 350 kr, sista körningen där för säsongen, enligt deras hemsida.

/R

Jag får sattsa på nästa sässe, ställer av hojen inför månadsskiftet.
 

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Hej,

Du kan ju alltid börja med en SMC-kurs, man får lära sig hantera hojen samt hur man kör på bana. Dessutom gäller försäkringen på SMC-kurser.

O sist men inte minst, man har väldigt roligt :)

/Hanna
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Som skribenten ovan skrivit rekommenderar även jag SMCs-kurser!! De har både SHK (sporthojskurser), mer inriktade på sporthojar, och BKK (broms och kurvtagningskurser). Båda varianterna lär dig hur bättre att framföra din mc både på allmänn väg och bana. Man diskuterar allt från säkerhetstänkande, praktiskt agerande, såväl som positionering på hojen etc och mer baninriktat. Allt detta inbakat under själva kursen! Information om dessa kurser hittar du på SMCs hemsida! Lycka till!
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
I morgon (onsdagen den 1'e Okt) går det att köra hoj på Falkenbergs motorbana mellan 1600-1900, pris 350 kr, sista körningen där för säsongen, enligt deras hemsida.

/R


tyvärr dock så ser det ut som om att vädret inte kommer att vara med oss:huvet har annars själv planerat in körning imorgon på falken, till trådskaparen: du måste absolut testa på bankörning, själv tvekade jag i 2 år innan jag kom till skott, bland det absolut roligaste jag gjort:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jasko skrev:
känns som att testa motorcykelns gränser på allmän väg är alldeles för mycket lotteri såg senaste en stackare i helgen bli överkörd efter tappad kontroll.
Just det, det är mycket säkrare att köra på bana, inga mötande, bra avåkningszoner mm. Men, i gatgruppen är det väldigt hetsigt. Licensgrupperna är ganska lugna, folk kan köra, och pillar försiktigt med att flytta bromspunkterna nån dm, svängpunkt nån dm osv. Men i gatgrupperna är det många som ska köra skiten ur hojen, just för att det ju är så säkert att göra det på bana, men dom har inte alltid koll på var gränserna går, eller hur snabbt dom närmar sig den, och brukar hamna i terängen pga det. Dessutom brukar omkörningarna vara minst sagt konstiga, och på rakorna ska det maxas å i kurvorna är det i många fall knappt styrfart. Det gör att det blir ganska ryckigt och dant :huvet Tyvärr så är det många som tycker det är coolt att köra fort rakt fram och inte inte har vett att släppa fram dom som kanske har klenare hojar men som kör fortare i kurvorna istället.
Så ta det lugnt, lär dig banan, känn efter vad hojen gör mm, och öka tempot sakta å försiktigt. :tummenupp Och akta dig, det är beroendeframkallande! :fakta För två år sen hängde jag med Rapido på en bankörning med min standardgathoj. Förra året började jag racekitta den inför varje bandag. I år köpte jag racebuss, racehoj mm, och nästa år begår jag debut i R1000 :)
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Och akta dig, det är beroendeframkallande! :fakta För två år sen hängde jag med Rapido på en bankörning med min standardgathoj. Förra året började jag racekitta den inför varje bandag. I år köpte jag racebuss, racehoj mm, och nästa år begår jag debut i R1000 :)

...håller med dig fullständigt.

Min banåkarutveckling har varit rätt lik din men jag satsar på BOTT nästa år :D

/R
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Här hittar du mer info om SMC kurserna. Hålle med om att det är vansinnigt roligt, även för en annan som förmodligen kör "hellre än bra".

http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132

/Lena

Det finns en hel del som kör "hellre än bra".
Då är ju bankörning perfekt om man inte börjar "tävla" med andra på banan utan koncentrerar sig på vad man själv sysslar med.
Vet man om att man är osäker eller långsam så tycker jag att man ska meddela detta innan körningen så att man kan få en väst att köra i. Man kan ju då också få hjälp runt banan ett par varv tills man hittar flytet.

Har, tyvärr, inte lyckats delta i någon SMC-kurs än men tänker försöka boka in någon nästa år om datum passar med jobb etc. Har hört mycket gott om dessa kurser.

/R
 

Ralliartswe

Fegis
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Honda whorenet 600 -07
Jag undrar om nybörjarna på bana kör med race-däck eller om det är ok att komma med vanliga gatdäck. Hur mycket slits däcken vid körning under en bandag?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag undrar om nybörjarna på bana kör med race-däck eller om det är ok att komma med vanliga gatdäck. Hur mycket slits däcken vid körning under en bandag?

Kör du inte i snabb eller licensgruppen så räcker det med vanliga gatdäck.
Hur mycket däcken slits beror på:

-Vilken sorts däck du har
-Hur hårt du kör
-Asfaltens beskaffning
-Temperaturen ute
-Fjädringsinställning

Men som sagt, för en normal förare i långsam eller medel så är slitaget minimalt eftersom de flesta endast har slitit i mitten av däcken tidigare.:)
 

Klimpo

Den mänskliga katastrofen
Gick med
31 Jul 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Buell xb9s
I morgon (onsdagen den 1'e Okt) går det att köra hoj på Falkenbergs motorbana mellan 1600-1900, pris 350 kr, sista körningen där för säsongen, enligt deras hemsida.

/R

Det känns som att det är dags för min bandebyt på falken imorgon:yoparty. Kanske inte alltför planerat men efter att ha läst denna tråden har suget vuxit ytterligare. Kan nog inte låta bli:), verkar jue vara sista chansen för år iaf. Är det någon som vet om dom har en nybörjargrupp imorgon??.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag undrar om nybörjarna på bana kör med race-däck eller om det är ok att komma med vanliga gatdäck. Hur mycket slits däcken vid körning under en bandag?
Jag körde mycket bana med mina Michelin Pilot Power, funkade klockrent tills jag började få upp ett ordentligt tempo och verkligen började jaga varvtider. Då blev dom överhettade och snorhala istället. Så för vanlig bankörning funkar vanliga gatdäck väldigt bra.
Racedäck är istället "snorhala" tills man har fått upp rätt temp i dom, vilket man bör ha däcksvärmare till, å då måste man ha depåstöd, och man kan inte längre åka hoj till å från bandagarna. Vilket man bör undvika ändå, det är väldigt skönt att kunna åka bil till å från banan, dels för att man behöver en del prylar med sig, och dels för att man kan ha otur och gå omkull, och då är det ganska så trist att stå med en obrukbar hoj 10-50 mil hemifrån :( Sen är man ganska trött efter en bandag, och då är det skönt att sjunka ner i en bil på vägen hem :tummenupp
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
TIPS:

Kolla att din livförsäkring eller vad det heter gäller när du åker på bana och inte bara på gatan, för en del försäkringsbolag klassar det som extremesport och det är inte alltid den gäller då för har du otur som jag så kan man bli torpedad å få ngn kroppsdel fucked for life å då vill du inte ha en försäkring som inte täcker det.. och det e ju jävligt drygt å gå miste om ett par 100 000kr för att man inte kollat att man har rätt försäkring om olyckan e framme..
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det känns som att det är dags för min bandebyt på falken imorgon:yoparty. Kanske inte alltför planerat men efter att ha läst denna tråden har suget vuxit ytterligare. Kan nog inte låta bli:), verkar jue vara sista chansen för år iaf. Är det någon som vet om dom har en nybörjargrupp imorgon??.



observera tiden för imorgon, det börjar 16.00:) om du kommer
 

Hans S

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki TL 1000 'n'
Det känns som att det är dags för min bandebyt på falken imorgon:yoparty. Kanske inte alltför planerat men efter att ha läst denna tråden har suget vuxit ytterligare. Kan nog inte låta bli:), verkar jue vara sista chansen för år iaf. Är det någon som vet om dom har en nybörjargrupp imorgon??.


Beroende på antal delatagande kör man olika grupper, Lagom/Medel och Snabb
Är det väldigt få kan det bli en gemensam gatgrupp.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tips:

Ha ordentlig skyddsutrustning när du kör på snabba storbanor typ A-torp och Falkenberg.

Bra glasfiberhjälm och ett bra skinnställ är skönt att ha om man kraschar på banan. Även i gatgrupperna är hastigheten över 180-200km/h på många storbanor. Blev själv "torpederad" av misstag på A-torp. Mitt kraftiga helställ samt hjälm blev sönderskrapat på massor av ställen. Men jag hade tur och klarade mig med en svullen handled. Sedan är ryggskydd och "sporthojsstövlar" med skydd samt handskar självklara grejor.

Om du är ovan vid bankörning så säg till arrangören. Då kan föråkaren ha en extra genomgång av viktiga detaljer såsom spårval och rutiner för infart/utfart ur depån m.m. Om in/ut depån görs felaktigt kan det leda till mycket allvarliga olyckor.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top