Ängel vete tusan men...
Bankörning är både skoj och lärorikt.
Vissa bandagar har flera gatgrupper beroende på erfarenhet/snabbhet. Jag rekommenderar att du börjar i långsammaste gruppen och "jobbar" dig uppåt.
Vissa bankörningar kör med licens respektive gat-grupp. Allt detta baseras på hur många som anmäler sig, storlek på banan och givetvis på arrangören.
Samtliga bandagar jag har varit på har förarmöte innan körningen och har man aldrig kört bana innan kan det vara bra att säga detta till instruktören. Under mötet går man igenom regler och säkerhetsrutiner, missa inte detta. I vissa fall kan du få en väst som visar övriga medåkare att du är ovan och kanske inte så snabb och säker i spårval etc. Man brukar/bör då ta lite större hänsyn till en sådan förare och det är inget att skämas över att köra i väst, det är säkrare både för dig och medtrafikanterna.
Instruktörer brukar det finnas vid samtliga bankörningar (vad jag vet) och de visar dig mer än gärna runt på banan med spårval och hur man går in i depå etc.
Att köra bana innebär att du lär dig utnyttja materialet (hojen) du sitter på effektivare vilket definitivt gör dig till en säkrare förare ute i den vanliga trafiken.
Angående försäkringar så växlar det lite från bolag till bolag och även från evenemang till evenemang. Vissa körningar tillåter oförsäkrade cyklar och gatcyklar i gatgrupp och då är nog försäkringsbolagen mer restriktiva. Det finns också bandagar då endast cyklar som är besiktigade och godkända för gata deltar och då klassar en del bolag detta som "körning på väg", dvs försäkring gäller. Folksam (har jag för mig det är) ger billigare försäkring om du deltar i en SMC-kurs.
Hur som helst, räkna med att du får betala om du kraschar, vilket leder oss in på nästa punkt. Hur utrusta hojen och dig själv.
Kör, personligen, alltid cykeln till bana på ett släpp, ifall olyckan skulle vara framme. Det är dessutom skönt att sätta sig i en bil efter en ansträngande dag. (Hur många är det som springer till motionsspåret???)
Jag rekomenderar att du monterar någon form av skydd för ram & motor (de dyra bitarna). Vidare bör du ha ordentlig personlig skyddsutrustning, inklusive ryggskydd.
Ta med:
-Extra bensin, det går åt en del och macken kan ligga långt från banan.
-Mycket dricka, och då menar jag inget vätskedrivande som kaffe, te, etc.
-Något att äta är inte fel för att hålla orken uppe.
-Silvertejp, buntband och diverse verktyg kan vara bra att ha.
-Lufttrycksmätare och pump.
-Montera bort eller tejpa för backspeglar
-Ett gott humör skadar inte heller
-Ombyteskläder att ta på innan hemfärd är skönt.
Verktyg etc, kan du säkert få låna på plats, om du tagit med det goda humöret vill säga.
Det är vanligt att cykeln besiktigas innan du släpps ut på banan men det ligger ju också i ditt intresse att cykeln inte havererar ute på banan. Det är ju te.x inte roligt om du märker att bromsen inte tar i slutet av långa rakan på Anderstorp (ca 280 km/h).
Kolla bromssystem, lager, etc innan du åker. Är ju inte roligt att ha pyntat för en bandag och sedan bli nekad körning pga undermålig cykel.
Tänk på att decibel-kraven är rätt hårda på banor, använd orginaldämpare alternativt decibel-killers. Du blir avplockad om du låter för mycket och får inte fortsätta innan problemet åtgärdats.
Olyckor händer, inget att sticka under stol med, men det är hur som helst bättre (eller mindre dåligt) att krascha på en bana med rejäla avåkningszoner och i de flesta fall ambulans på plats.
Bandagar annordnas, mer eller mindre varje vecka någonstans i landet, bara att söka under bandagar här på Sporthoj.
Om jag inte minns fel brukar Falkenberg ha körning varannan onsdag under den varmare delen av året.
Tja, det var lite av vad jag kom att tänka på. Det finns säkert fler som har råd och tips i detta ämne.
Hoppas vi syns på någon bana nästa säsong
/R