Banköring

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
SMC anordnar inga bandagar vad jag vet?

dem harju sina broms å kurvkurser å sporthojskurser de e ju typ samma som om man åker med en annan arrangör å vill ha lite coaching..

Grattis till att du fått nåt på trafik. Jag körde av i falkenberg i maj och skadade mig så pass (axeln) att jag var sjukskriven i fyra månader. Eftersom TrafikSkadeLagen ändrades den 1 maj så godtas ingen körning på bana.(enl Folksam) Min FritidsOlycksfall fick ersätta lite. :tummenner

Hmm knasigt jag har själv Folksam på hojen och han som körde på mig har IF men dem har löst det och på personskada får jag ut både från Folksam och min vanliga livförsäkring men IF står för hojen
 
Last edited:

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Men efter att man tagit licensen, är det bara fritt fram att :yoparty på banor då i en speciell grupp? Vad är det man uppnår med licensen? Är det mer ett måste för att börja tävla?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men efter att man tagit licensen, är det bara fritt fram att :yoparty på banor då i en speciell grupp? Vad är det man uppnår med licensen? Är det mer ett måste för att börja tävla?
Med licens får du köra i licensgruppen, köra licensträningar och tävla. Vissa kräver dock att du har tagit ut licensen, dvs inte bara gått kursen. För att tävla måste du självklart ha tagit ut en licens.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
SMC har ju sina broms och kurvkurser samt sporthojskurser. Det är ju samma som om man åker med en annan arrangör och vill ha lite coaching..



Hmm knasigt jag har själv Folksam på hojen och han som körde på mig har IF men dem har löst det och på personskada får jag ut både från Folksam och min vanliga livförsäkring men IF står för hojen

Ok, så SMC har bandagar då i din bok...maila dem och fråga om de likställer en SH-kurs med en dag med Actionpics eller Fiver?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ok, så SMC har bandagar då i din bok...maila dem och fråga om de likställer en SH-kurs med en dag med Actionpics eller Fiver?
Allt är relativt, jag har fått mer hjälp av instruktörer på vanliga bandagar än jag har fått på vissa SH-kurser. Men därmed inte sagt att SMC's kurser är dåliga, tvärs om, men för mig var dom första 2 stegen rätt meningslösa.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Allt är relativt, jag har fått mer hjälp av instruktörer på vanliga bandagar än jag har fått på vissa SH-kurser. Men därmed inte sagt att SMC's kurser är dåliga, tvärs om, men för mig var dom första 2 stegen rätt meningslösa.
Inte nivån på instruktörer eller om de finns som är det viktiga i diskussionen. Det är hurvida en SMC-kurs är en bandag eller ej. Eftersom vissa försäkringar då gäller för vagnskada...eller hur?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Inte nivån på instruktörer eller om de finns som är det viktiga i diskussionen. Det är hurvida en SMC-kurs är en bandag eller ej. Eftersom vissa försäkringar då gäller för vagnskada...eller hur?

I mitt fall när jag blev PÅKÖRD så gällde den vållandes försäkring på min hoj men jag tror ju inte att han har fått en krona. Skulle jag gå omkull själv så kontaktar jag endast försäkringsbolag för att få ut ny skyddsutrustning och ev personskada. Och jag åkte med banåkning.nu så då gällde det, men kan tänka mig att det bara är som i liknande fall som mitt att man blir påkörd av annan hojåkare och därför går i backen.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
I mitt fall när jag blev PÅKÖRD så gällde den vållandes försäkring på min hoj men jag tror ju inte att han har fått en krona. Skulle jag gå omkull själv så kontaktar jag endast försäkringsbolag för att få ut ny skyddsutrustning och ev personskada. Och jag åkte med banåkning.nu så då gällde det, men kan tänka mig att det bara är som i liknande fall som mitt att man blir påkörd av annan hojåkare och därför går i backen.

Jo, det var en lång och underhållande tråd om din vurpa...fast jag har fortfarande inte fått svar på frågan om SMC-kurs = bandag med valfri arrangör?
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Jo, det var en lång och underhållande tråd om din vurpa...fast jag har fortfarande inte fått svar på frågan om SMC-kurs = bandag med valfri arrangör?

Nej inte riktigt. En SMC-kurs är uppdelad i flera steg som Hoztic förklarat. Andra arrangörer delar upp det i grupper(oftast lugn, medel och snabb) och så anmäler man sig efter hur snabb man tycker sig vara. Det är dock oftast SMC-instruktörer även på de andra arrangörernas körningar.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Nej inte riktigt. En SMC-kurs är uppdelad i flera steg som Hoztic förklarat. Andra arrangörer delar upp det i grupper(oftast lugn, medel och snabb) och så anmäler man sig efter hur snabb man tycker sig vara. Det är dock oftast SMC-instruktörer även på de andra arrangörernas körningar.

Jo, jag vet hur upplägget är. Har gått kurs med SMC och bevistat ett antal bandagar genom åren.

Ville bara ha reda på hur folk i allmänhet uppfattar skillnaden där i mellan. Fast de flesta anser nog att en SMC-dag är samma som en bandag, fastän det inte är så. Nu talar jag om en generell uppfattning, inte hur det de facto är.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jo, jag vet hur upplägget är. Har gått kurs med SMC och bevistat ett antal bandagar genom åren.

Ville bara ha reda på hur folk i allmänhet uppfattar skillnaden där i mellan. Fast de flesta anser nog att en SMC-dag är samma som en bandag, fastän det inte är så. Nu talar jag om en generell uppfattning, inte hur det de facto är.

åker man på banan är det en bandag även om det är en smc kurs... sen att de e lite skillnad på en "vanlig" bandag eller smc kurs kanske det e men jag tycker inte de e så stor skillnad förutom att precis alla ska hjälpa en på en vanlig bandag å att dem i regel e roligare och iaf jag lär mig mer då än hos smc...enligt min åsikt..

bandag som bandag ska de va så petigt?
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Jo, jag vet hur upplägget är. Har gått kurs med SMC och bevistat ett antal bandagar genom åren.

Ville bara ha reda på hur folk i allmänhet uppfattar skillnaden där i mellan. Fast de flesta anser nog att en SMC-dag är samma som en bandag, fastän det inte är så. Nu talar jag om en generell uppfattning, inte hur det de facto är.

Ja, jag har aldrig gått en kurs med SMC. Det jag skrev är vad jag hört. Jag har bara varit på bandagar. Jag skulle nog tycka de första stegen lite väl tråkiga, av vad jag hört.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Ingen utav er här på tråden som kört en motard på bana? Är dessa tillåtna utanför gocartbanor?!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top