Bandit 1200

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
hejsan.

har en bandit 1200 från 1996 som jag tänkte ge en uppfräschning.

tänkte bla:
pulverlacka ramen
lacka tank och kåpor
fixa fälgarna
byta en massa småsaker
genomgång av motor samt effekthöjning.

Tänkte lacka ram och fälg i guld, tank och kåpor i pärlemovit.

några frågor till er proffs därute..

hur man man fixa svingen? den ser för jäklig ut.

om man ska effekthöja en bandit (har hört att den lämplig för det). vad ska man göra och vad betyder de olika varianterna?

lägger in en bild.....
 

Bifogat

  • bandit 7.jpg
    bandit 7.jpg
    79.3 KB · Visningar: 145
ja då var man igång.

hojen nerplockad i beståndsdelar.

blästring för ram beställd
gaffelkronor på polering.
ny skruv + lull beställt
nya lysen
nya fästen
KOSO-mätare
ny slip-on
lack av motor på gång
nytt fatbarstyre + fästen från LSL
undertray och hugger beställt.
plus en massa annat...

dags att börja rengöra och polera, Fixa kabelhärvor och rengöra så mkt det går.

kommer bilder när det börjar hända grejer...
 
Om du inte redan hittat dit så ta en titt på http://www.oldskoolsuzuki.info. Där finns mycket information som du kan ha nytta av.

Hur mycket effekthöjning hade du tänkt dig? Det enklaste och billigaste är att byta topp och kammar. Du behöver en sk DOT-topp (1988-89 GSX-R 750 hade samma storlek på ventilerna som 1100:orna men betydligt mindre förbränningsrum, vilket höjer kompressionen) med motsvarande kammar. Alternativt kan du ta ett par std GSX-R 1100-kammar, men DOT-kammarna är lite vassare.

DOT-topparna har insuget 15 mm högre än original (för rakare insugskanaler), vilket gör att förgasarna (och bensinkranen på vissa modeller) kan komma lite väl nära ramen men det går att fixa.
 
nytt slipon är på väg från england
vill byta luftfilter men vet inte hur jag ska gå till väga...

är tyvärr en riktig nybörjare så en del saker är rena grekiskan för mig...

betyder öppnare luftfilter att man tar bort orginallådan (den hemska stora fula svarta saken med luftfilter i) och sätter dit nåt annat direkt på förgasaren? Typ en DELO eller K&N??? Går det att göra utan att ändra på förgasaren?

sånt här är säkert självklara saker för er proffs..... men måste ju fråga annars lär man ju sig alrig....

ska snart köra iväg ramen på blästring...
 
då var man igång igen.

ramen hemma från blästring och pulverlack. Fick svingen pulverlackad samtidigt.
Ställt iordning garaget så nu är det bara att tuta och köra.
lackat gaffelben och målat bromsok.
fått gaffelkronorna polerade
målat kåpor till motor
tvättat och tvättat och tvättat.....
 

Bifogat

  • garage1.jpg
    garage1.jpg
    53.5 KB · Visningar: 64
  • garage2.jpg
    garage2.jpg
    62.8 KB · Visningar: 80
  • gaffelben1.jpg
    gaffelben1.jpg
    63.2 KB · Visningar: 79
  • ram1.jpg
    ram1.jpg
    82.7 KB · Visningar: 65
  • gaffelkrona.jpg
    gaffelkrona.jpg
    238 KB · Visningar: 75
då har man hunnit med lite småjobb.
 

Bifogat

  • garage4.jpg
    garage4.jpg
    123.5 KB · Visningar: 94
  • garage3.jpg
    garage3.jpg
    105.3 KB · Visningar: 86
Prøv også med kortere clutch- og bremsehendel, sintrede bremseklosser og stålspunnede bremseslanger - Stor forbedring ! Sett sykkelen på sidestøtten slik at den heller over og strips bremsehendelen inn mot håndtaket i ca 1 døgn. Da flyter de små luftboblene du ikke har fått ut ved lufting av bremsene opp til beholderen. Klipp av stripsen slik at bremsehendelen spretter tilbake i ytterstilling. Plutselig er bremsen mye fastere. Enkelt tips jeg har prøvd selv.
 
tackar för tipset.. ska testa det.
Stålomspunna slangar har jag redan.

Inväntar det sista från england nu.. sen ska allt ihop.
mer bilder kommer snart.
 
Prøv også med kortere clutch- og bremsehendel, sintrede bremseklosser og stålspunnede bremseslanger - Stor forbedring ! Sett sykkelen på sidestøtten slik at den heller over og strips bremsehendelen inn mot håndtaket i ca 1 døgn. Da flyter de små luftboblene du ikke har fått ut ved lufting av bremsene opp til beholderen. Klipp av stripsen slik at bremsehendelen spretter tilbake i ytterstilling. Plutselig er bremsen mye fastere. Enkelt tips jeg har prøvd selv.
Tack för tipset!! Det fungerar, jag har just provat. :yoparty:Bugar
 
då har man kommit lite längre då
bara smågrejer kvar, sätta fast egen bug screen,
fixa el, strålkastarna, på med lite bling, lufta bromsar starta upp allt
 

Bifogat

  • bandit3.jpg
    bandit3.jpg
    80.3 KB · Visningar: 72
  • bellypan.jpg
    bellypan.jpg
    80.3 KB · Visningar: 61
  • bugscreen.jpg
    bugscreen.jpg
    191.4 KB · Visningar: 54
  • slipon.jpg
    slipon.jpg
    68.9 KB · Visningar: 63
  • bandit1.jpg
    bandit1.jpg
    72.8 KB · Visningar: 71
  • bandit2.jpg
    bandit2.jpg
    79.4 KB · Visningar: 72
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top