Suzuki TL1000S- Fighter

Jag har tex sågat av halva luftburken den delen som är framför luftfiltret på min Trajja men behöll fästet för givaren så den sitter där den satt bara det att det inte finns en luftburk där längre. det som finns runtom är alutank istället & luften är väl lika varm tex vid styret som vid bakljuset, men visst det kanske är mer optimalt att inte röra den men å andra sidan så är det ju det alla här gör & jag har inte märkt nån skillnad på hur trajjan går. Men när jag blandade ihop givarna på Duccen & satte den bakom kylaren då blev det skillnad den gick fett som fan. Så om man sätter den där det är liknande förhållanden så har jag iallafall inte upplevt några störningar men det kanske skilljer mellan olika hojar ...
 
Har tänkt lite på den givaren också. Den sitter ju i burken som det är nu.
Men om man sätter den antingen givaren i aluslangen eller precis bakom luftfiltret så borde det väl bli hyffsat rätt temp?
 
Tyckte att det var lite svårt att se placeringen på det främre filtret men jag tycker att det låter vanskligt att placera det bakom kylaren...?

Värme är fienden när det gäller insuget! Sätt åtminståne en sköld som styr bort den varma kylarluften från luftfiltret. Om jag fattat rätt på placeringen alltså. Det funkar nog ändå men du torskar säkert nån/några hästkrafter på att luftens densitet blir lägre när den är varm.
 
Det var lite fel kanske att skriva att det sitter bakom, det sitter mera snett ovanför kylet. Men har gjort en plåt som skärmar av mellan filtret och kylet nu.

Väntar fortfarande på grejerna som är på lack, så bygget går lite segt. Men har fått ordning på det mesta utav elen. förutom att jag inte hittar givaren till hastighets-mätaren. Är det ngn som vet var den kan sitta?

Sen har jag försökt få till insugen till det bakre filtret. Tog ett vp-50 rör ifrån jobbet och en plåt som egentligen var tänkt till och montera antenn-saker på. Men fick ihop ngt som liknar ett luftintag.

Drog över det hela med svart färg. Och bara för att kunna säga att det finns ngt på hojen som har orginal-färg så testade jag att lacka insidan på röret i orginal Suzuki-röd.
 

Bifogat

  • IMGP0481 - Kopia.JPG
    IMGP0481 - Kopia.JPG
    218.4 KB · Visningar: 172
  • IMGP0489 - Kopia.JPG
    IMGP0489 - Kopia.JPG
    153.3 KB · Visningar: 169
  • IMGP0494 - Kopia.JPG
    IMGP0494 - Kopia.JPG
    229 KB · Visningar: 207
  • IMGP0491 - Kopia.JPG
    IMGP0491 - Kopia.JPG
    216.7 KB · Visningar: 185
Har varit lite seg på att uppdatera här.
Men bygget går stabilt framåt, det är en massa småpyssel kvar, men dom stora grejerna börjar komma på plats:tummenupp

Avgas-systemet ska byggas om lite, för det är lite för lågt.

Vad tror ni om bygget?

Det är mitt första bygge så det är alltid skoj att höra vad ni andra tycker:)
 

Bifogat

  • IMGP0626 - Kopia.JPG
    IMGP0626 - Kopia.JPG
    206 KB · Visningar: 391
  • IMGP0618 - Kopia.JPG
    IMGP0618 - Kopia.JPG
    203.2 KB · Visningar: 440
  • IMGP0616 - Kopia.JPG
    IMGP0616 - Kopia.JPG
    216 KB · Visningar: 490
  • IMGP0614 - Kopia.JPG
    IMGP0614 - Kopia.JPG
    206.6 KB · Visningar: 461
Jag gillar den med jävligt snygg färg på tanken. Ända är väl att en cuts skulle va snyggt när det ändå inte sitter några skjuspinnar på.
 
riktigt snygg, jag brukar inte gilla tl1000 som fighter men denna får
5 av 5 :tummenupp
 
Blir riktigt mycke hårdrock det där, skitsnygg!
Alla frågor om TL1000 får du svar på i TL-tråden.
 
Jävlar i min själv vilken brutal hoj!
Det är hög vill-ha-faktor på den där cykeln, det kan jag ju inte sticka under stolen med :D

Får man fråga vad hela kalaset kommer landa på?
 
Nu har det blivit en vända i garaget!

Pga av den nya bakramen så får inte batteriet plats där det en gång satt. Så istället så hamnar det under tanken, och det i sin tur gör att inte orginal luftburk får plats.

Har hittat en variant på luftfilter som passar rätt bra. Främre luftfiltret är precis bakom kylet. Och har testat att leda upp luft till den bakre. Det kommer givetvis att fixas en snyggare luftintag vid ramen om det nu funkar att köra så här.

Tror ni att det funkar att köra så här? Får dom tillräckligt med luft? Eller måste man flytta dom utanför ramen?

Du kan köra utan slangarna. Men! du bör verkligen se till att mappa insprutet om hojen när du plockar bort burken.
Jag har för mig folk som provat lyfta locket på TL'ns luftburk förlorat några hästar på det, men tveksamt om man märker skillnad på gata.
Tar du bort burken helt borde den gå snålt, tror jag, och det är aldrig bra att göra en längre tid. Har du EN PCII/III på den? Om inte, så skulle jag satsat på en sådan. Det är ett relativt stor förändring att ta bort luftburken.

Enda fördelen som jag kan se att ha slangarna är att du kan få in lite kallare luft.
Jag körde min TLR utan "slangar" (men med luftburk) en hel säsong och det gick bra. Jag bänkade aldrig den med/utan "slangar" så jag vet inte hur mkt de påverkade.


Och, btw. Coolt bygge!!! :tummenupp :tummenupp
 
Tackar tackar:)

Har inte vågat räkna på hur mycket det har gått på, men 15 tusen kanske?

Har ingen PC på hojen, men pratade med Suzuki verkstaden här hemma och dom sa att det gick och mappa orginal sprutet. Är det ngn som vet om det funkar?

Nu är hojen provkörd och det verkar som allt fungerar:yoparty
 
Yes.
Med "Yosh box" så mappar man om ECU'n. Den är inte lika finmaskig justering som man kan göra med en PC II/III men funkar bra ändå, och materialkostnaden är ju noll kronor. :)
Suzukiverkstaden häromkring hade ingen sådan box och ville fakturera mig på den kostnaden :dummer så jag sa nej tack och köpte en PC III och åkte till en bänkare som jag litar på. :)

:hej

Oh, BTW. låter inte den där hojen rätt bra mycket med bara en kort pipa?? :D
 
Last edited:
Okej, det var konstigt att dom ville att du skulle betala den:va

Den är väldigt högljud med den pipan på, men har byggt en liten db-killer så den blir lite tystare. Men det är fränare att köra utan:tummenupp

Hade lite problem med att hojen dog efter man har kört en del. Men det verkar som det är tipp-skyddet så var lite felmonterat så nu funkar den igen.
 

Bifogat

  • IMGP0649 - Kopia.JPG
    IMGP0649 - Kopia.JPG
    231.8 KB · Visningar: 292
  • IMGP0650 - Kopia.JPG
    IMGP0650 - Kopia.JPG
    206.6 KB · Visningar: 332
  • IMGP0651 - Kopia.JPG
    IMGP0651 - Kopia.JPG
    205.9 KB · Visningar: 251
Okej, det var konstigt att dom ville att du skulle betala den:va

Den är väldigt högljud med den pipan på, men har byggt en liten db-killer så den blir lite tystare. Men det är fränare att köra utan:tummenupp

Hade lite problem med att hojen dog efter man har kört en del. Men det verkar som det är tipp-skyddet så var lite felmonterat så nu funkar den igen.

Jo, men de är/var lite konstiga. Jag brukar inte åka dit om jag ska vara ärlig. Frågar jag något om en TL motor springer han och hämtar den blå serviceboken och läser innantill. Jag har en likadan bok, så det ger inte mig så mkt att åka dit. Jag kan mer om TL'n än de kan...
Stället är bara några år gammalt så de har aldrig sålt en TL, så de är ursäktade. De ska vara rätt bra på övriga (moderna) Suzukis... :hihi

BTW, man kan bygga sig en egen "yosh box" om man vill. Har för mig SteveTLS på TLZ hade en beskrivning på hur man gör, om inte annat så vet säkert Octo hur man bygger ihopa en. (Octo = TL Trådens el-specialist...)

Hojen är sjukt snygg! :Bugar :Bugar :Bugar

:hej
 
Last edited:
Sjukt snyggt bygge! 100% brutal!
Bra idé att skippa all baklast och bara använda sig av ram och dynor!
10/10!
 
Riktigt snygg! :tummenupp

Nästan så den är för smal baktill för mitt tycke, nog första gången jag säger det. Tycker alltid det är snyggt med slimmade bakdelar...
 
Du kan köra utan slangarna. Men! du bör verkligen se till att mappa insprutet om hojen när du plockar bort burken.
Jag har för mig folk som provat lyfta locket på TL'ns luftburk förlorat några hästar på det, men tveksamt om man märker skillnad på gata.
Tar du bort burken helt borde den gå snålt, tror jag, och det är aldrig bra att göra en längre tid. Har du EN PCII/III på den? Om inte, så skulle jag satsat på en sådan. Det är ett relativt stor förändring att ta bort luftburken.

Enda fördelen som jag kan se att ha slangarna är att du kan få in lite kallare luft.
Jag körde min TLR utan "slangar" (men med luftburk) en hel säsong och det gick bra. Jag bänkade aldrig den med/utan "slangar" så jag vet inte hur mkt de påverkade.


Och, btw. Coolt bygge!!! :tummenupp :tummenupp


på min tlr körde jag utan lock funka kanon ,kapade o byggde om ljuddämparna till kortare med raka rör innuti.
mappade direkt i ecu:n hos mats på mp-racing i billesholm o fick 127hk
på hjulet o 107 nm svarar mycket bättre med öppet filter finns ju inga smala rör som stryper luften, luffar turbon funkar bara över 200 eller så.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top