Banåkningen är död

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är ni medvetna om att det inte längre går att försäkra hojen och åka på bandagar? Samtliga bolag (förutom Länsförsäkringar, men det ändras nog snart) godkänner inte trafikförsäkringsskador om dom inträffar på inhägnat område. Det vill säja att även om man kör halvförsäkrat för att själv stå för eventuella skador på hojen så kan man åka dit på miljonbelopp om man kör på någon annan...

Enligt Magnus J på Bike så utreds detta för närvarande eftersom det måste till en lagtextändring, men räkna kallt med att bolagen kommer att förhala och utreda in absurdum vid en eventuell skada vilket i praktiken innebär att man är skyddslös vilket då innebär attt det inte är så många som kommer att våga köra bana vilket innebär att "banåkningen" flyttas ut i trafiken med kännt resultat, lysande!!! :rolleyes: :va
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Nr:18 skrev:
Varför skulle du behöva pröjsa miljonbelopp om du kör på någon?

Om personen som blir påkörd saknar olycksfallsförsäkring och man själv inte har någon giltig trafikförsäkring, så lär man bli skadeståndsskyldig, och dessutom få pröjsa för invaliditetsersättning och dylikt.
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
McB skrev:
Om personen som blir påkörd saknar olycksfallsförsäkring och man själv inte har någon giltig trafikförsäkring, så lär man bli skadeståndsskyldig, och dessutom få pröjsa för invaliditetsersättning och dylikt.

Isåfall är det ju dags att införa regler som innebär att alla förare kör på egen risk och inte kan kräva ersättning för vare sig hoj eller fysiska skador vid en
olycka.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
McB skrev:
Om personen som blir påkörd saknar olycksfallsförsäkring och man själv inte har någon giltig trafikförsäkring, så lär man bli skadeståndsskyldig, och dessutom få pröjsa för invaliditetsersättning och dylikt.
Är inte så säker på att så är fallet. Vi bor inte i USA, man kan inte stämma folk hur som helst i detta landet. Vi har ett trygghetssystem som tar hand om det mesta i fråga om kroppskador. Jag har svårt att tro att man skulle komma nån stans med en stämning när man befunnit sej på ett inhägnat tävlingsområde. Kort sagt; man tar sina egna kostnader utan att knota. Man ska vara medveten om risken att skada sej, kan man inte ta den risken kanske man inte ska köra hoj öht.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag snackade med mitt bolag senast i förra veckan och dom sa att om hojen är reggad och besiktigad och det är en "ordnad" bandag med för åkare mm så gäller förs. Inkl vagnskada :tummenupp Det är Tennant jag har och som sagt det var det högsta hönset uppe i stockholm jag snackade med.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nr:18: Även om det inte är så, så lär man väl få pröjsa dyra pengar på eventuella operationer och sånt (även sig själv)?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Niklasinorr skrev:
...vilket då innebär attt det inte är så många som kommer att våga köra bana vilket innebär att "banåkningen" flyttas ut i trafiken med kännt resultat, lysande!!! :rolleyes: :va

Ett bra tillfälle för SVEMO att lansera licens och banracing. Faktum är att det inte är så krånligt och dyrt som jag gissar att många tror.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
cRoC skrev:
Nr:18: Även om det inte är så, så lär man väl få pröjsa dyra pengar på eventuella operationer och sånt (även sig själv)?
Ett besök på akuten varierar i pris mellan 150-300 beroende på var i landet man bor. Vi har faktiskt en av världens billigaste sjukvård....
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nr:18 skrev:
Ett besök på akuten varierar i pris mellan 150-300 beroende på var i landet man bor. Vi har faktiskt en av världens billigaste sjukvård....


Handlar det inte om 5-6-siffriga belopp om det krävs operationer och större ingrepp?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nr:18 skrev:
Kort sagt; man tar sina egna kostnader utan att knota. Man ska vara medveten om risken att skada sej, kan man inte ta den risken kanske man inte ska köra hoj öht.

Frågan är ju vem som i formell mening bär det ekonomiska ansvaret för vållande till annans personskada då trafikförsäkring saknas. Inte hur man beter sig som en "man"... :rolleyes:
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
bebbe skrev:
Jag snackade med mitt bolag senast i förra veckan och dom sa att om hojen är reggad och besiktigad och det är en "ordnad" bandag med för åkare mm så gäller förs. Inkl vagnskada :tummenupp Det är Tennant jag har och som sagt det var det högsta hönset uppe i stockholm jag snackade med.

Det enda som betyder något är vad som står i villkoren för din försäkring.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Nyteknik skrev:
Det enda som betyder något är vad som står i villkoren för din försäkring.

Där står det att förs gäller mot dubbel självrisk :) Men jag var tvungen att ringa och kolla ändå för man vet ju aldrig :rolleyes:
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
1) Kostnaden för t.ex. förlorad arbetsförtjänst för en livslång invaliditet kan ju bli några kronor.....

2) Det finns utrymme för tolkningar av försäkringsvillkoren, så även om 'det' står i villkoren kan det kosta mer tid o pengar än man som privatperson orkar med att processa mot ett f-bolag.
/u
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nyteknik skrev:
Frågan är ju vem som i formell mening bär det ekonomiska ansvaret för vållande till annans personskada då trafikförsäkring saknas. Inte hur man beter sig som en "man"... :rolleyes:
Vad menar du med "beter sej som en man"?

Försäkringskassan tar hand om inkomstbortfallet under sjukskrivning. Man blir inte rik på det, men man klarar sej. Vilken annan "ekonomiskt ansvar" tänker du på?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Det tror faen att man tar en risk om trafikförsäkringen ej gäller. Skadar man då någon annan, finns helt klart en risk att man åker på ett personligt skadeståndskrav som kan bli dyrbart i synnerhet om det rör sig om en vanlig allmänhetens åkning.
Licensträningar o dylikt undantaget från resonemanget.

Försäkringskassan tar förvisso en del av en eventuell inkomstförlust, men inte allt. Tjänar du mer än 7,5 basbelopp kan det bli betydande summor som inte esätts av kassan. Inte kul att personligen behöva ersätta någon som tjänar bortåt 40´i månaden fram till vederbörande blir 65 år.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top