Ballaste kvalet någonsin

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Ett galet häftigt klipp och en minnesvärd påminnelse om varför så många, även hans argaste konkurrenter, respekterade Doohan:

Kvalet på Assen 1998. :cpparty

Det hade rödflaggats när bara två minuter och tolv sekunder återstod. Då hade Simon Crafar bästa tid och han och Yamaha gladdes åt att äntligen ha tagit pole från Honda. Det hände ju nästan aldrig 1993-98. Så säker på att deras tid var oslagbar var Yamaha och Crafar, att Crafar stannade i depån istället för att försöka hinna köra ett sista varv.

Varvet på Assen är ovanligt långt och för att få ett sista klockat varv, behövde förarna (som startade ur depån) komma iväg, köra varvet och passera mållinjen innan 2.12. Knappt möjligt eftersom pole låg på 2.02 (som ju inte sätts från stillastående). Det var alltså helt nödvändigt att direkt lägga så många som möjligt bakom sig för att a) slippa störande trafik fram till mållinjen och b) även under ett eventuellt sista kvalvarv. Att detta verkligen var nödvändigt går inte att ta miste på: kolla in kroppsspråket och hetsen ut ur depån!

:yoparty:yoparty:yoparty

http://www.gaskrank.tv/tv/racing/legendaerer-kampf-zwischen-mic-7059.htm

Satt på läktaren mittemot depåutfarten.
Alla drog iväg som starten på ett race.

Kommer ihåg det som det vore igår.

Det var en grym körning:tummenuppUndrar hur klibbiga däcken var efter det kvalet:)

Nu gav jag SKOMAKARN en positiv röst av misstag.

Det var fan både världsklass och förbannat spännande. Kommer ihåg när jag satt och såg det där på tv. Hoppades verkligen att Crafar och Yamman skulle bryta Honda dominansen.

Lade först inte märke till att det ju är Simon Crafar som kommenterar sist i klippet:

”...he´s incredible, isn´t he. I mean, he´s awsome.”

Ingen prestige där inte. :)

Last edited:
Lade först inte märke till att det ju är Simon Crafar som kommenterar sist i klippet:

”...he´s incredible, isn´t he. He´s awsome.”

Ingen prestige där inte. :)
Crafar var ju känd som en riktigt trevlig snubbe - kanske en anledning till att han bara vann en gång?
Fantastiskt klipp för övrigt.

Jag som börjat intressera mig för MotoGP nyligen tycker Doohans körstil ser riktigt lustig ut. Men han kör ju ruggigt fort så det visar nog att "rätt häng" inte är så viktigt alla gånger. Grymt klipp, skön hets!

:tummenupp

Ok det där var spektakulärt spännande även fast man visste att han skulle klara det! Tänk och se det live! :rock

Jag som börjat intressera mig för MotoGP nyligen tycker Doohans körstil ser riktigt lustig ut. Men han kör ju ruggigt fort så det visar nog att "rätt häng" inte är så viktigt alla gånger. Grymt klipp, skön hets!

:tummenupp

Precis som hojarna utvecklas så utvecklas även körstilarna. Idag hade det inte varit lika vägvinnande att åka som han gör... Är jag relativt säker på vill jag tillägga..

/ Jens

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...