Bakhjulskörning

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Finns det nån som kan ge lite tipps till en liten 125cc åkare hur man kan få upp hojen på bakhjulet?? skulle vara lite häftigt att kunna....
 
Hör med grabbarna på 125a forumet. 125or är ju duktigt klena, men det går. Sitt långt bak, högt varv när du släpper upp kopplingen. Min RG som jag hade var inte mycket att slanga med inte...
 
Samma som alla andra hojar som är svåra att få upp. Använd kopplingen. Gasa up till ca 6000rpm och dra in kopplingen och släpp ut den snabbt. Håll gasen stumt. Vet inte hur snabbt den kommer att resa sig, men jag har en polare som var ganska vass på att wheela med sin TZR, så det går. En annan variant är att stå på de bakre passagerarfotpinnarna och rycka. På min gamla RD gick det upp till 65 kmh. Lycka till och kom ihåg att lära dig att krypa innan du springer....
 
Jag övningskör bara nu och har därför inte så stor erfarenhet, men på 1ans växel är det bara att gasa och rycka, eller koppla upp den.

Testa att rycka allt vad du pallar i styret när effektgupplet kommer, funkar inte det får du ta till kopplingen.
 
PMR skrev:
En annan variant är att stå på de bakre passagerarfotpinnarna och rycka. På min gamla RD gick det upp till 65 kmh. Lycka till och kom ihåg att lära dig att krypa innan du springer....

haha, du ja e tjej och kort dessutom....
 
Miss_Orchidee skrev:
haha, du ja e tjej och kort dessutom....

lätt, TRÄNA, känn dig fram. du behöver få upp skiten tidigt så koppling är att reka och rulla framåt sakta. börja med att lyfta lite försiktigt annars så behöver jag självmordspilot så kommer du ner till skåne så ska jag lära dig.
 
Miss_Orchidee skrev:
Finns det nån som kan ge lite tipps till en liten 125cc åkare hur man kan få upp hojen på bakhjulet?? skulle vara lite häftigt att kunna....

Skaffa vespa... wheelade iväg första gången jag provkörde. Medan ägaren står och skriker efter mig att det inte är mycket vikt på framhjulet.

"Nehej, det meeeeeeenaaaaaaar du inte?!", blev mitt svar medan jag försvann bort mot solnedgången. :D

Nå, jag överlevde. Nu skall vi se hur det går med de stora (nåja) sakerna!
 
Jag lyckas då inte rycka upp den i tvåan fast jag använder kopplingen...
Men ettan e inga problem, bara att gunga till så att man trycker ihop stötdämparna. När dom är på väg upp igen sätter du dej bara och gasar :yoparty
 
Miss_Orchidee skrev:
Finns det nån som kan ge lite tipps till en liten 125cc åkare hur man kan få upp hojen på bakhjulet?? skulle vara lite häftigt att kunna....
På tzr en tycker jag det är enklast att stå på vanliga pinnarna och inte passagerar pinnarna. det är ju enklast att köra på ettan. har du 17 kugg fram så ska rådet funka. Kör upp i 30 km/h ställ dej på pinnarna ner med pframdämparna.och ryck.när du är uppe i 30 ska du hålla in kopplingen med ett elöler två fingrar,enklast att hålla balansen då.och sen när du rycker så släpper du kopplingen och gasar. sen är det bara att hålla balansen. men var beredd på bakbromsen. Lycka till. Det funkar för mej så=)Tänk på att luta bakåt.
 
Ska se om jag kan digitalisera en gammal VHS film på mina bravader med RD:n.
 
annars kan du pröva min variant...
åk på en grus raka med skuts

varvar ca 6000 på tvåan för att sedan peta i ettan och dra på fullt
:tummenupp

prövas på egen risk

edit: funkade även med olagligt utslitna sirac
 
Last edited:
Varva ca 7000 varv och sitter långt bak å kopplar upp den ganska högt, för att sen peta i tvåan. (jag kan inte änn, förösker för fullt :gnissla ) Var beredd på bakbromsen :tummenupp
 
Jag gör så att jag kommer upp där det är mest effekt, på min är det vid 8 tusen varv. Ställer vänster fot på bakpinnen sen höger på bromsen. Då är det bara att gasa och rycka upp, kommer lätt upp till balanspunkten.

Du kan också typ köra på 1:an i 7tusen varv sen dra in kopplingen och varva upp till en 10-11 tusen varv och släppe kopplingen så kommer den upp också, brukar gå väldigt snabbt men håll koll på bakbromsen.
 
Jag drar upp min hojj med bara gaspådrag på 1an och 2an, men min 125a kanske inte räknas? :7peta

Om man ligger på typ 8-9k rpm, släpper gasen och gasar till igen så är man uppe...inte så svårt jööööö :kocko

(ironi, jag vet att en TZR inte är lika livlig..)
 
träna.. träna.. träna, och ha över 15hk så ska de nog gå bra, men det gäller bara träna träna träna sen får du in känslan att rycka upp den i precis rätt tillf'lle när man släpper kopplingen o.s.v.
 
Man ska inte behöva använda koppling när man drar upp en tzr :va
Jag behöver inte det i alla fall... bara varva en 7000 på ettan och tryck ner framdämparen samtidigt som du släpper rullen, sen fullgas direkt efter det.
 
Du får helt enkelt koppla in nisse järnet i tråden. Har sett några filmer med han och han vet hur man ska wheela med 125or.
 
Två saker gäller. Igentligen tre då.

1. Hitta effekten

2. Ryck utav helvete

3. Håll balansen


:D
 
jag brukar koppla upp den på tvåan, rätt bra varv på tvåan(där effekten finns) koppling, fullgas, och rycka en del samtidigt som man dumpar kopplingen...
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top