Bakdrev, framdrev och kedja?

basketguden

Joakim
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
1997, Suzuki GSX-R 750
Hej alla.

Fick nedslag på besiktningen för att tänderna på bakdrevet var för slitna. Min fråga är om man måste byta både bakdrev, framdrev och kedja på en gång? Och i så fall hur bökigt är det på min gsx-r 750 -97? Om någon har tips på var jag köper prylarna tas det tacksamt emot!

Tack,
Joakim.

Ja, du måste byta hela drivpaketet samtidigt.

Det är hyggligt simpelt, så länge man gör det i rätt ordning. Skruva loss muttern på framdrevet innan du kapar kedjan så att du kan låsa fast bakhjulet och iom det låsa framdrevet/axeln via kedjan. 36mm-hylsa (om jag inte missminner mig) till muttern är väl det som få brukar ha hemma. Men det ingår ju i verktygssatsen till hojen å andra sidan!

Drivpaket kan du ju köpa lite var som helst, Din MC ligger väl närmast dig? Sen om dom är billigast vette fan :)

Nej, du måste inte byta framdrev och kedja. Men om du kört så bakdrevet är dåligt är kedja och framdrev dåliga.

En dålig kedja kommer omgående göra ett drev dåligt, så du kommer på bara några hundra mil köra slit på hela drivpaketet.

Mest ekonomiskt är att sätta dit fräscha grejor överallt på en gång.

Alright. Låter ungefär som jag gissade :). Tack för hjälpen. Nu är bara frågan om man ska orka peta med det själv eller som sagt dra förbi din mc :)

Det är ändå kedjan som är dyr, så byter du den kan du lika gärna byta allt... Fast nu ar det ju bakdrevet som diskuterades.. Nåväl^^

Om du kommer förbi mig så kan du få ett bakdrev ( hayabusa men ska va samma)

Kedja kan du köpa biltemas så kommer du billigt undan , Den är helt ok

Du behöver en insex som håller "puls hjulet" som sitter utanför drevet. Det satt ett på min 98:a ivf. 6 eller 8 mm insex var det. ha en som du kan använda spärrskaft till. min satt ganska hårt.

nasse eller hoztic. berätta gärna mer steg för steg om ni kan/har tid hur jag byter. eller om ni vet någonstans där det står beskrivet? vore grymt!

Ursäkta, hoppas det är lugnt om jag lånar tråden lite, men jag är ju inne på samma ämne i allafall ;)

Den pinnen framför framdrevet där antar jag har med kopplingen att göra. Jag monterade av kåpan bytte drevet och monterade ihop, och nu funkar inte kopplingen alls. Misstänker att det blivit något strul med den pinnen. Ska det sitta något mellan "kåpan" och pinnen? Eller ska den bara träs på in i kåpan? Börjar misstänka att något kanske ramlat ur :S

Mvh // Björn

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...