Ducster900
Ducster900
bagerah skrev:Så sjuuukt skön å köra!!!
på nytt förälskad ju!
Surar lite övver koppligskåpan nu bara. Skall byta tillbaka imorgon, i väntan på ett ev inköp av solid kolfiberkåpa.
tryckplattan funkar ju fint, men den övriga skiten e ju för fan inte rostfri!?! Inte för att det hör till vanligheterna att man dundrar omkring i regnet, men man måste ju kunna göra det utan att behöva ta isär och putsa på en gång...
Så skall det börja läggas pengar på nya detaljer där tror jag att jag föredrar att lägga dem på en solid, clean, kolfiberkåpa istället för på fjädrar, bult å bricka, och troligtvis ny tryckplatta och så småningom en ny kåpa igen...(den som sitter på nu e ju faktiskt aningens repad...(det anstår inte ett bygge av den här kalibern att tjöra omkring med en beggad , repig pimpdetalj)
Först får jag säga att det är ett imponerande jobb med dina clip-ons, mycket snyggt jobb, de är en smula för låga för min smak, här är mina hemmafrästa monterade på hojen:
Lätt kopierade av ett par Rizoma eller något sådant men jag flyttade upp dom annorlunda. Tyvärr försvann bearbetningsbilderna i en hårddiskkrasch...
Tänk dig för lite innan du skaffar en CF-kåpa till kopplingen.
På en Monster är kopplingen smärtsamt utsatt vid en marksyning om du har en vek kolfiberkåpa som enda skydd, en SS eller hypersport klarar sig bättre med sina stora kåpor...
Skaffa en originalkåpa i alu och bearbeta till ett eget mönster, med din skicklighet kan inte det vara något bekymmer?
Själv skrev jag ut ett antal bilder på bearbetade kopplingskåpor och tyckte att jag kom på ett mönster som var lite eget:
För att göra det lite annorlunda så fräste jag rent efter pulverlackeringen för att få fram ren metall på nytt.
Här är en bild från berabetningen:
En annan lite egen grej jag gjort är ett par styrändsspeglar, bestående av speglar från Mekonomen, sågade 5 mm aluplattor, klätt med en kolfiberplatta och lite distanser och vinklar från jobbet, ser ut såhär:
De fungerar mycket bra och är mycket tydligare än några andra jag haft eller sett.
Lite mer udda är kamremskåpor i macrolon och sarg i rostfri plåt:
Brukar väcka uppseende men är kanske lite för mycket posörstuff, eller?
Mer på ämnet hemmafix är en hållare till skivbromslåset:
Fungerar mycket bra och det är skönt att alltid ha det med utan magväska eller ryggsäck.
På ämnet fåfänga finns nog detta lock till bromsvätskan:
Jag tröttnade på att färgen släppte på grund av bromsvätskeavdunstning...
Två andra grejor på fåfängekontot är kanske täckkåpan över vevaxeltappen, jag gjorde en ny och fräste in mina initialer:
och reaktionsstaget i kolfiber som jag gjorde av ett CF-rör från en hobbyflyg-butik, en gängad stång och ett par frästa och bearbetade alubitar:
Lite mer fåfänga är kanske också regskylten i kolfiber:
En sak som dock är lite säkerhet är bakjuset i LED:
Den övre raden är köpt, däri sitter 18 dioder varav 3+3 fungerar som bakljus de övriga är bromsljus tillsammans med 4 stycken runda diodkluster som kan skönjas bakom det röda plastglaset under raden med dioder.
När bromsljuset tänds kan jag lova att det syns...
För att anpassa körställningen till clip-ons så skaffade jag ett par ftpinnar från en SuperSport-Ducce och monterade med en mellanbit på 30 millimeter, tillsammans med en bromspedal från en Hypersport så kunde jag vika upp avgasrören ganska högt.
Såhär ser fotpinnarna ut:
Man vet aldrig hur länge det varar innan man ändrar något nytt...sedan den bilden har jag förresten satt på stripesen för att dölja en lackskada.