Baggis hojpimpar-tråd

bagerah skrev:
Så sjuuukt skön å köra!!!
på nytt förälskad ju!

Surar lite övver koppligskåpan nu bara. Skall byta tillbaka imorgon, i väntan på ett ev inköp av solid kolfiberkåpa.

tryckplattan funkar ju fint, men den övriga skiten e ju för fan inte rostfri!?! Inte för att det hör till vanligheterna att man dundrar omkring i regnet, men man måste ju kunna göra det utan att behöva ta isär och putsa på en gång...

Så skall det börja läggas pengar på nya detaljer där tror jag att jag föredrar att lägga dem på en solid, clean, kolfiberkåpa istället för på fjädrar, bult å bricka, och troligtvis ny tryckplatta och så småningom en ny kåpa igen...(den som sitter på nu e ju faktiskt aningens repad...(det anstår inte ett bygge av den här kalibern att tjöra omkring med en beggad , repig pimpdetalj)

Först får jag säga att det är ett imponerande jobb med dina clip-ons, mycket snyggt jobb, de är en smula för låga för min smak, här är mina hemmafrästa monterade på hojen:
Clip-on.JPG

Lätt kopierade av ett par Rizoma eller något sådant men jag flyttade upp dom annorlunda. Tyvärr försvann bearbetningsbilderna i en hårddiskkrasch...

Tänk dig för lite innan du skaffar en CF-kåpa till kopplingen.
På en Monster är kopplingen smärtsamt utsatt vid en marksyning om du har en vek kolfiberkåpa som enda skydd, en SS eller hypersport klarar sig bättre med sina stora kåpor...

Skaffa en originalkåpa i alu och bearbeta till ett eget mönster, med din skicklighet kan inte det vara något bekymmer?
Själv skrev jag ut ett antal bilder på bearbetade kopplingskåpor och tyckte att jag kom på ett mönster som var lite eget:
SANY0236mindre.JPG

För att göra det lite annorlunda så fräste jag rent efter pulverlackeringen för att få fram ren metall på nytt.
Här är en bild från berabetningen:
Koppl_bearb2.JPG

En annan lite egen grej jag gjort är ett par styrändsspeglar, bestående av speglar från Mekonomen, sågade 5 mm aluplattor, klätt med en kolfiberplatta och lite distanser och vinklar från jobbet, ser ut såhär:
SANY0233mindre.JPG

De fungerar mycket bra och är mycket tydligare än några andra jag haft eller sett.

Lite mer udda är kamremskåpor i macrolon och sarg i rostfri plåt:
SANY0235mindre.JPG

Brukar väcka uppseende men är kanske lite för mycket posörstuff, eller?

Mer på ämnet hemmafix är en hållare till skivbromslåset:
SANY0242mindre.JPG

Fungerar mycket bra och det är skönt att alltid ha det med utan magväska eller ryggsäck.

På ämnet fåfänga finns nog detta lock till bromsvätskan:
SANY0248mindre.JPG

Jag tröttnade på att färgen släppte på grund av bromsvätskeavdunstning...

Två andra grejor på fåfängekontot är kanske täckkåpan över vevaxeltappen, jag gjorde en ny och fräste in mina initialer:
SANY0244mindre.JPG

och reaktionsstaget i kolfiber som jag gjorde av ett CF-rör från en hobbyflyg-butik, en gängad stång och ett par frästa och bearbetade alubitar:
SANY0239mindre.JPG

Lite mer fåfänga är kanske också regskylten i kolfiber:
SANY0241mindre.JPG

En sak som dock är lite säkerhet är bakjuset i LED:
SANY0240mindre.JPG

Den övre raden är köpt, däri sitter 18 dioder varav 3+3 fungerar som bakljus de övriga är bromsljus tillsammans med 4 stycken runda diodkluster som kan skönjas bakom det röda plastglaset under raden med dioder.
När bromsljuset tänds kan jag lova att det syns...

För att anpassa körställningen till clip-ons så skaffade jag ett par ftpinnar från en SuperSport-Ducce och monterade med en mellanbit på 30 millimeter, tillsammans med en bromspedal från en Hypersport så kunde jag vika upp avgasrören ganska högt.
Såhär ser fotpinnarna ut:
SANY0237mindre.JPG

Man vet aldrig hur länge det varar innan man ändrar något nytt...sedan den bilden har jag förresten satt på stripesen för att dölja en lackskada.

Och här kommer ett par helbilder som inte fick plats i förra inlägget:

För att dölja en lackskada skaffade jag bilstripes, det blev väl ganska ok?
IH%b4s%202005.JPG

Såhär ser hojen ut från sidan, innan stripesen kom på plats:
IH%b4s%2005131_mindre.JPG

En sak jag inte nämnde tidgare var att baken är avsågad 70 millimeter och "fikahyllan" är framflyttad 50 millimeter, jag tycker att det blir alldeles för stubbigt att såga av den mer, men det är ju en smaksak....så här ser det ut:
SANY0245mindre.JPG

2006

Årets första steg mot en vackrare hoj. Måste medge att jag slarva/fuska lite i skarvarna och i "klumpen", men vem bryr sig...det kommer aldrig att synas om man inte lägger sig med huvudet mot backen och inspekterar. Är ju nästan bara krökarna som syns alls.

Bilderna blir ju lite skumma eftersom solen behagade gå ner, men lite skillnad kan man ju allt se.

Våtslip och autosol timme efter timme resulterade i detta:

Är det nån som vet varför det är bättre(?) Att fördela avgaserna från den främre cylindern på båda utblåsen och likadant med den bakre, istället för att dra ut en i varje?

Bifogat

• grenrör före1.jpg
    grenrör före1.jpg
    25.3 KB · Visningar: 123
  • grenrör före 2.jpg
    grenrör före 2.jpg
    25.2 KB · Visningar: 118
  • grenrör före 3.jpg
    grenrör före 3.jpg
    25.9 KB · Visningar: 123
  • grenrör efter 1.jpg
    grenrör efter 1.jpg
    15.2 KB · Visningar: 130
  • grenrör efter 2.jpg
    grenrör efter 2.jpg
    13.2 KB · Visningar: 125
rate my ass!

Nu har det knåpats i verkstan igen...
Slängde ut lite i bildgissartråden, men här kommer lite mera för den som vill se.

Tyvärr så är fotpinnarna köpta. Tyckte de var grymt snygga och kände inte att jag hade tid att bygga just nu. Ville njuta lite av sommaren också. Men det finns ju ingen anledning att man inte kan bygga nya, egna, under vintern kanske om man skulle tröttna.

Inte så mycket byggbilder den här gången. Projektet har varit långt och utdraget och mycket svårt för mig. Även om det kanske inte ser så mycket ut för världen.

Då vi saknar ett "engelskt hjul" på jobbet har det varit rent plåtslageri som vart aktuellt. Pappmallar och måttandet in i förbannelse.
Alla referenspunkter hänger i luften i princip, så det fanns ingen ritning att jobba från den här gången utan bara, ungefärliga mått. Learning by doing... försöka och försöka igen. Osv.

Men här har vi lite före och efter bilder i alla fall.

Projektet började egentligen i höstas, då jag tog steget och bestämde mig för att kapa ramen. Arbetet som sedan sköts upp och sköts upp, skulle egntligen ha gjorts i vintras.
Nu blev det äntligen dax! (Lite mer inspirerande att bygga på sommaren faktiskt.)
Så här i efterhand förstår jag inte riktigt hur jag kunde köra omkring med henne sådär i mittemellan-stadiet.

Det saknas en period i rumpans utv. Ordinalbilden är ju som ni förstår inte min hoj. När jag köpte min var den ner hängande stänkskärmen borttagen och en miniskylt satt under bar-brickan. Denna plåt tappade jag senare tyvärr i fartvinden då den bara satt med kardborre.

Bifogat

• IMAGE_00114 beta.JPG
    IMAGE_00114 beta.JPG
    126.4 KB · Visningar: 42
  • IMAGE_00177.jpg
    IMAGE_00177.jpg
    20.2 KB · Visningar: 86
  • monster orginal beta.JPG
    monster orginal beta.JPG
    62.3 KB · Visningar: 30
  • IMAGE_00156.jpg
    IMAGE_00156.jpg
    18.2 KB · Visningar: 85
  • IMAGE_00159.jpg
    IMAGE_00159.jpg
    22.8 KB · Visningar: 95
lite till:

Bifogat

• IMAGE_00164.jpg
    IMAGE_00164.jpg
    23.2 KB · Visningar: 94
  • IMAGE_00161.jpg
    IMAGE_00161.jpg
    35.1 KB · Visningar: 91
  • IMAGE_00160.jpg
    IMAGE_00160.jpg
    28.5 KB · Visningar: 93
  • IMAGE_00163.jpg
    IMAGE_00163.jpg
    26.6 KB · Visningar: 84
  • IMAGE_00167 beta.JPG
    IMAGE_00167 beta.JPG
    20.1 KB · Visningar: 95
  • IMAGE_00169 beta.JPG
    IMAGE_00169 beta.JPG
    21.5 KB · Visningar: 88
å lite till:
korten är ju lite överexponerade, men dioderna syns verkligen grymt bra! Även i stekande solljus!:)

Bifogat

• IMAGE_00175 beta.JPG
    IMAGE_00175 beta.JPG
    18 KB · Visningar: 100
  • IMAGE_00174 beta.JPG
    IMAGE_00174 beta.JPG
    16.3 KB · Visningar: 90
  • blinkers.JPG
    blinkers.JPG
    9.1 KB · Visningar: 79
  • bromsljus.JPG
    bromsljus.JPG
    9.2 KB · Visningar: 80
  • bakljus.JPG
    bakljus.JPG
    8.7 KB · Visningar: 85
Last edited:
Närmast skall det svarvas broms och växel-spakspinnar. Bortbort med gummit.
Nya styrändar har fortfarande inte blivit till. kommer också snart.

Köpte också idag äntligen en varvräknare till henne så det nya mätarhuset är på gång. Det är dock ett ganska stort jobb, så det dröjer nog lite, speciellt eftersom semestern snart e slut och plikterna kommer börja kalla igen. Just nu är jag desutom lite svajande om jag skall bygga det själv. Har gjort ett par olika skisser med olika varianter. Men hela tiden när jag skall göra nått behöver jag ta med i beräkningen vad jag kan göra med de maskiner jag har tillgång till. Men efter lite ritande funderar jag på om man kanske skulle lämna bort det till en nc-fräs för att få den ultimata designen. Eller om man skall "nöja sig" med nått som "bara" e snyggt? Det kan ju inte bli värre än fiat-panelen från 80-talet, som sitter där nu. Plus att det är faktiskt roligt att kunna säga att man har byggt det själv.

fortsättning föjer...

Sådana blinkers har jag också. Lyser som fasen! Har dock inte meckat med motstånden än, så speeden är lite väl hög.

:tummenupp Annars för bygget. De är fina di där itailenskorna.

hållundan skrev:
2322862 Sådana blinkers har jag också. Lyser som fasen! Har dock inte meckat med motstånden än, så speeden är lite väl hög.

:tummenupp Annars för bygget. De är fina di där itailenskorna.

Tack!:)
Stoppa i ett relä utan felavkänning annars. Finns på Biltema för en billig penning. Och bara det e kopplat ordentligt så behövar man nog inte oroa sig för att det skall fela längs vägen. Ddioderna lär överleva hojen.

Snyggt pimpat! Synd bara på de där rörstumparna med fästen på som sticker ut där bak.

Johansson skrev:
2322922 Snyggt pimpat! Synd bara på de där rörstumparna med fästen på som sticker ut där bak.

mmm de stör linjen lite... men om jag skall kapa mer blir det antingen väldigt konstigt på högersidan där låset sitter. eller så får jag kapa bort hela låshållaren och lacka om... då blir det till å strippa hela hojen. Ut med motor och fan och hans mormor och göra en stor pimpning. Kankse någon gång i framtiden, när jag har en hoj till som jag kan köra med undertiden. Men för nu tycker jag det ser helt ok ut i alla fall. Täckbrickorna över det hela ser i alla fall betydligt bättre ut än hojen utan dem. Alla ditsatta extraskruvar som dykt upp för detta bygge är nu också bytta till rostfritt, istället för de svartoxiderade som sitter på när korten är tagna, vilket förbättrar det hela lite.

bagerah skrev:
2322945 mmm de stör linjen lite... men om jag skall kapa mer blir det antingen väldigt konstigt på högersidan där låset sitter. eller så får jag kapa bort hela låshållaren och lacka om... då blir det till å strippa hela hojen. Ut med motor och fan och hans mormor och göra en stor pimpning. Kankse någon gång i framtiden, när jag har en hoj till som jag kan köra med undertiden. Men för nu tycker jag det ser helt ok ut i alla fall. Täckbrickorna över det hela ser i alla fall betydligt bättre ut än hojen utan dem. Alla ditsatta extraskruvar som dykt upp för detta bygge är nu också bytta till rostfritt, istället för de svartoxiderade som sitter på när korten är tagna, vilket förbättrar det hela lite.

Nej ta nu bort dem :banana :hihi

It has begun.... ;-)

Lämnar öppet för frågetecken och smyger in lite bilder de närmsta dagarna, så bli det en sammanfattning med lite beskrivning när monteringen står för dörren.

Kan säga att jag saknat att pilla med mina idiotprojekt!
(Om två dagar kommer jag vara hög på T-ångor, svära åt alltihop och klaga på att jag vill ut å köra istället... bara så ni vet!)

Bifogat

• DSC00015.JPG
    DSC00015.JPG
    103 KB · Visningar: 30
  • DSC00016.JPG
    DSC00016.JPG
    74.4 KB · Visningar: 32
  • DSC00018.JPG
    DSC00018.JPG
    82.7 KB · Visningar: 40
  • DSC00021.JPG
    DSC00021.JPG
    65.6 KB · Visningar: 48
  • DSC00020.JPG
    DSC00020.JPG
    81.8 KB · Visningar: 34
  • DSC00019.JPG
    DSC00019.JPG
    41 KB · Visningar: 40
ett par till...

Bifogat

• DSC00022.JPG
    DSC00022.JPG
    63.5 KB · Visningar: 34
  • DSC00023.JPG
    DSC00023.JPG
    61.3 KB · Visningar: 39
  • DSC00024.JPG
    DSC00024.JPG
    69 KB · Visningar: 41
Dag 2: Lite mera finlir och nervositet... lite mindre grovhyvling.

1:a byggstenen av 5, börjar anta mer och mer färdig form. 4 arbetsmoment av varierande storleks och svårighetsgrad väntar i morgondagen. Sedan bär det av med högerkompisen som i det stora hela är en speglad kopia med lite mindre detarljer i...

Bifogat

• DSC00029.JPG
    DSC00029.JPG
    82.7 KB · Visningar: 33
  • DSC00030.JPG
    DSC00030.JPG
    71.7 KB · Visningar: 30
  • DSC00031.JPG
    DSC00031.JPG
    70.3 KB · Visningar: 39
  • DSC00034.JPG
    DSC00034.JPG
    72.6 KB · Visningar: 39
  • DSC00033.JPG
    DSC00033.JPG
    47.6 KB · Visningar: 33
  • DSC00032.JPG
    DSC00032.JPG
    69.2 KB · Visningar: 30
Halloj!
Har inte orkat uppdatera de senaste dagarna. Har blivit lite långa dagar med dels 8-10 timmar jobb och resten till hobbyprojektet, men här kommer en liten uppdatering. Har glömt/inte brytt mig om att plåta så mycket medan jag jobbat. Allt ser ju nästan likadant ut ändå, men här kommer lite bilder från resans gång.

Har tagit det hela väldigt lungt, men än så länge undvikit katastrofer genom att alltid tänka minst 2 gånger till att börja med... stötte idag däremot på lite större problem. Vår nya delningsapparat är för instabil för att klara av att man lägger radier med den. Vilket var en förutsättning för att projektet skulle gå att genomföra... typ...trodde jag... från början... Den klarar max 1 tiondels mm /varv och redan där uppstår "enorma" vibrationer. Ytan blir inte fin, precisionen duger inte och efter uppmaning att pröva mer än 1 tiondel för att det nog inte skulle vara några större problem, gängade den ur chucken från vridplattan, rubbade vinkeln på hela delningsapparaten med 8 grader. (nått som man vanligtvis behöver lossa 2 st M10 muttrar och sedan bonka på skiten med gummiklubba för att den skall glida i sitt vinkelspår) oops! :skrämd Tur att det var en provbit och inte bearbetad materia, som jag slitit med i en vecka!:tungan
Istället fick hjärnan jobba fram nått mer oldschool och jag gick tillbaka till datorn och översatte radien till en trappsvarvning, som täcktes av märkfärg och sedan fick arbetas ner med allt från först en fil och ner till våtslip. Se bilder längre ner.

Bifogat

• DSC00035.JPG
    DSC00035.JPG
    55.6 KB · Visningar: 35
  • DSC00036.JPG
    DSC00036.JPG
    80.7 KB · Visningar: 27
  • DSC00037.JPG
    DSC00037.JPG
    72.4 KB · Visningar: 29
  • DSC00041.JPG
    DSC00041.JPG
    69.1 KB · Visningar: 31
  • DSC00039.JPG
    DSC00039.JPG
    58.5 KB · Visningar: 30
  • DSC00038.JPG
    DSC00038.JPG
    76.1 KB · Visningar: 38
Last edited:
mermermer

Bifogat

• DSC00046.JPG
    DSC00046.JPG
    109.1 KB · Visningar: 29
  • DSC00047.JPG
    DSC00047.JPG
    64.9 KB · Visningar: 28
  • DSC00048.JPG
    DSC00048.JPG
    62.3 KB · Visningar: 31
  • DSC00051.JPG
    DSC00051.JPG
    93.4 KB · Visningar: 34
  • DSC00050.JPG
    DSC00050.JPG
    65.3 KB · Visningar: 29
  • DSC00049.JPG
    DSC00049.JPG
    50.1 KB · Visningar: 33
jeflar va bilder det blev i alla fall då...

Bifogat

• DSC00052.JPG
    DSC00052.JPG
    64.8 KB · Visningar: 37
  • DSC00053.JPG
    DSC00053.JPG
    70.7 KB · Visningar: 33
  • DSC00054.JPG
    DSC00054.JPG
    77.4 KB · Visningar: 39
  • DSC00055.JPG
    DSC00055.JPG