Baggis hojpimpar-tråd

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Bra eller anus...?

...Ett uttryck som jag till vardags har ganska svårt för.... inget speciellt....aldrig greppat hela hysterin kring det bara.... men det ornar sig nog....idag är jag lite öppet sinnad och provar på det... osv osv

I alla fall.... Idag var jag på biscaya och lärde mig ett ting eller två om oljor... hoppas nått fastnade. Det gick bra på det hela taget, men jag kan säga att den butiken e fanimej helt livsfarlig!!! Förutom det faktum att de kan överleva i en lada mitt på en åker i mitten av ingenstans, bara på sitt goda namn, (och sin goda service!) så har de ju förifasen halva sortimenetet inne i butik...! och med tanke på att bara den delen av tillbehörskatalogerna som avhandlar kolfiber är typ 35 sidor lång är det ganska stark jobbat tycker jag!

I alla fall... (ops... en gång till)
I ett skåp ligger ett par smutta slimmade löjligt fina backspeglar. Med lite lagom rå och grå aluminiumyta, sköna linjer och en underbar utstrålning och vippar på ögonfransarna och kvider: kööp mig köööp maaaaaj!! sagt och gjort!:) Var lite småtrött på de stoora runda plastiga orginal som satt på.
Såå.... vad tycker ni? slänger in lite extra bilder också på hojen mot en av favvobakgrunderna i den här stan!

tänkte från början spamma allt det här, men jag gör mig en tråd istället. lär säkert meckas mer posörgulligull på den här maskinen så då kan jag ju återkomma i den här tråden!

nästa projekt på listan är ny hugger...
Inte helt uteslutet att det blir egentillverkning av den.
likaså siktar jag på ett par nya styrpluggar i alu... troligtvis egentillverkning.

och ni kan sluta tjata om att jag skall kapa rompen på henne...för nu i alla fall... däremot funderar jag på att rycka plasten över ramen där och byta mot alu med någon fin yta.

sedan skall också projekt grenrör göras ordentligt, med slip och skin-geggamojja, men då får det förutspås en vecka med riktigt sunksunk väder... eller så får det bli vinter projekt



För nu är jag i alla fall grymt nöjd med backspeglarna! (Och ja, man ser faktiskt förvånansvärt bra i dem! de är ju lite smalare, på höjden, så ja; det är ett problem hur man skall kunna kolla in sig själv i dem utan att krypa ihop en aning, men jag får la leva med det... :rolleyes: I övrigt så är sikten bakåt i dem över all förväntan och lite till!



...to be continued.


/P.osör von TillsJagDör
 

Bifogat

  • SP_A0155.jpg
    SP_A0155.jpg
    101.5 KB · Visningar: 81
  • SP_A0158.jpg
    SP_A0158.jpg
    114.8 KB · Visningar: 67
  • SP_A0157.jpg
    SP_A0157.jpg
    116.2 KB · Visningar: 120
  • SP_A0160.jpg
    SP_A0160.jpg
    100.6 KB · Visningar: 84
  • SP_A0154beta.jpg
    SP_A0154beta.jpg
    65.2 KB · Visningar: 64
  • SP_A0156beta.jpg
    SP_A0156beta.jpg
    73.8 KB · Visningar: 82
Last edited:

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
ett par till på henne på kajen....
 

Bifogat

  • SP_A0161.jpg
    SP_A0161.jpg
    102.5 KB · Visningar: 63
  • SP_A0162.jpg
    SP_A0162.jpg
    83.5 KB · Visningar: 85
  • SP_A0164.jpg
    SP_A0164.jpg
    90.6 KB · Visningar: 83
  • SP_A0167.jpg
    SP_A0167.jpg
    105.3 KB · Visningar: 56

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
Ser ut som små insektsantenner.. jättegulligt! :)

Skämt åsido, det blev kanonbra!
 

Coola Ola

Guest
Blidde najs, det du baggis. Funderade på nåt liknande ett tag men det slutade med att jag skruvade bort mina backspeglar helt o hållet. Lustigt kändes hojen mycket smidigare utan backspeglar.

Skrutten skrev:
Ser ut som små insektsantenner.. jättegulligt!

Skämt åsido, det blev kanonbra!
Det har jag fått höra om min hoj också en gång, när backspeglarna fortfarande satt på: "den ser ut som en fluga..." :mad:

Rasorblade skrev:
Får faan fixa lite bättre blider va!!!!(jag har kamera :tummenupp )

:7peta :hihi
Ja, det är inte lätt att ta bilder i motljus. Speciellt inte när solen håller på att gå ner, skitsvåra ljusförhållanden.
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
tack å bock!
Nja...möjligt att det skulle se snyggare ut utan...fast jag tycker nog inte det! gillar dem skarpt! :tuttar

Ja, det e svårt i motljus...men snyggt... om det inte var för att det blir rutmönster någonstans i kameran när solen dänger rakt in i linsen. Undarar om man kan räkna hur många av picxlarna som går att "se"

1200 fick man pynta för två sånna...:eek:

uppdateringar kommer på fler pimpdetaljer i dagrana
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Dåså! då har man vart och tokjobbat dårå... rätt många av de som jobbar under sommaren undrar vad det är för fel på mig... :confused: vadårå? är det inte helt normalt att spendera sin fritid under företagets tak?

Här komma det senaste:
Styrpluggarna är färdiga!
Bilderna gör dem inte riktigt rättvisa eftersom lysrören vill blingblinga i dem överallt, trots att det inte är så tokblanka. ytterkanterna på de utskjutande samt ytterkanterna är matta, men fint fint slipade. Den nerfrästa ytan är blank och blingig och det hela ger en ganska fin kontrast! Och även om det matta tyvärr inte är riktigt lika grått som backspeglarna så passar det ganska bra enligt min mening!

Vidare jobba jag en 4-5 timmar med min nya bardisk baktill.
Tanken var att istället för den svarta plastbrickan som sticker ut ca 6-7 cm bakom efter att ramen slutar, skulle bytas mot en ny, lika lång som ramen bygger.
Å jag måste säga att för att inte kunna många jotan om plåtslageri, så var jag på riktigt riktigt god väg! Men inte perfektionen nära nog, för att vilja sätta den på hojen. började med ett stycke 2 mm alu-"plåt". mätte å donade å hadde mig. ristade upp vinklar och linjer å sånt och grov bockade så mkt som gick. Men eftersom maskinpareken inte erbjöd mig mkt att jobba med sedan (för litet och pilligt) vart jag lämnad åt hammare och städ.... :3freak

är inte helt säker på att projektet är lagt på is/ nedlagt ännu... skall prata med någon av smederna om det ang vad jag kan göra för att "rädda" det hela. men i nuläget är det lite lite skevt och jag blir inte av med alla märkena efter bankadet. (det bankades en helvettes massa!!!) Tyvärr tog jag inget kort på detta projekt, eftersom jag var syr och tyckte jag hade misslyckats... menmen... Jag återkommer om detta. Så här i efterhand är jag i alla fall ganska nöjd med det hela! Och även om jag inte sätter den på hojen, så har jag näst intill lyckas göra en exakt kopia av nått fabrikstillverkat!:) det e inte fy fan det!:) och lärt mig lite mer om metallbearbetning...


nästa projet: matchande (till styrpluggarna) fotpinnar och växel/bromsreglage (dock ej koniska)
 

Bifogat

  • SP_A0192beta.jpg
    SP_A0192beta.jpg
    97 KB · Visningar: 61
  • SP_A0195beta.jpg
    SP_A0195beta.jpg
    75.7 KB · Visningar: 60
  • SP_A0196beta.jpg
    SP_A0196beta.jpg
    74.3 KB · Visningar: 60
  • SP_A0198beta.jpg
    SP_A0198beta.jpg
    71.6 KB · Visningar: 60
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
bagerah skrev:
Dåså! då har man vart och tokjobbat dårå... rätt många av de som jobbar under sommaren undrar vad det är för fel på mig... :confused: vadårå? är det inte helt normalt att spendera sin fritid under företagets tak?

Här komma det senaste:
Styrpluggarna är färdiga!
Bilderna gör dem inte riktigt rättvisa eftersom lysrören vil blingblinga i dem överallt, trots att det inte är så tokblanka. ytterkanterna på de utskjutande samt ytterkanterna är matta, men fint fint slipade. Den nerfrästa ytan är blank och blingig och det hela ger en ganska fin kontrast! Och även om det matta tyvärr inte är riktigt lika grått som backspeglarna så passar det ganska bra enligt min mening!

Vidare jobba jag en 4-5 timmar med min nya bardisk baktill.
Tanken var att istället för den svarta plastbrickan som sticker ut ca 6-7 cm bakom efter att ramen slutar, skulle bytas mot en ny, lika lång som ramen bygger.
Å jag måste säga att för att inte kunna många jotan om plåtslageri, så var jag på riktigt riktigt god väg! Men inte perfektionen nära nog, för att vilja sätta den på hojen. började med ett stycke 2 mm alu-"plåt". mätte å donade å hadde mig. ristade upp vinklar och linjer å sånt och grov bockade så mkt som gick. Men eftersom maskinparekn inte erbjöd mig mkt att jobba med sedan (för litet och pilligt) vart jag lämnad åt hammare och städ.... :3freak

är inte helt säker på att projektet är lagt på is/ nedlagt ännu... skall prata med någon av smederna om det ang vad jag kan göra för att "rädda" det hela. men i nuläget är det lite lite skevt och jag blir inte av med alla märkena efter bankadet. (det bankades en helvettes massa!!!) Tyvärr tog jag inget kort på detta projekt, eftersom jag var syr och tyckte jag hade misslyckats... menmen... Jag återkommer om detta. Så här i efterhand är jag i alla fall ganska nöjd med det hela! Och även om jag inte sätter den på hojen, så har jag näst intill lyckas göra en exakt kopia av nått fabrikstillverkat!:) det e inte fy fan det!:) och lärt mig lite mer om metallbearbetning...


nästa projet: matchande (till styrpluggarna) fotpinnar och växel/bromsreglage (dock ej koniska)


Alu ?

Skall du få riktigt fin fihnish när du svarvar alu så ta t-sprit och spruta på när du kör så "hackar" det inte i biten.

Annars snygg gjort :banana

När du gör plåt detaljer så gör ALLTID en pappersmall först,sen spraylim på den på plåten och bocka,såga,banka osv.
 

Maja

Gillar kossor.
Gick med
17 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Fajtör-kavva i delar. Igen.
bagerah skrev:
Styrpluggarna är färdiga!

.....

nästa projet: matchande (till styrpluggarna) fotpinnar och växel/bromsreglage (dock ej koniska)

Übernice! Kan nog bli hur bra som helst när det blir klart. Det är redan nice, men det finns alltid utrymme för förbättringar.

Lyssna inte på de som kör utan spegel, det är fördjävla läskigt att vara utan, man blir ju helt paranoid samt får nackspärr av allt vridande på huvet. Iaf i stan. Dessutom var de nya jävligt läckra. :yoparty
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Långa farbron skrev:
Alu ?

Skall du få riktigt fin fihnish när du svarvar alu så ta t-sprit och spruta på när du kör så "hackar" det inte i biten.

Annars snygg gjort :banana

När du gör plåt detaljer så gör ALLTID en pappersmall först,sen spraylim på den på plåten och bocka,såga,banka osv.


har haft en konstant stråle med t-röd på medans jag svarvat. så det e bling å fint efter stickstålet.
Den matta ytan är gjord med sandpapper innan jag lossade det hela ur svarven.

pappmall vode nog fint, men grundformen stämmer fint... problemet är nog att jag bankat med lite fel teknik...å inte flyttat runt materialet så mkt istället. därav lite jobbiga bankmärken som jag inte fått bort....ännu...
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
Maja skrev:
Übernice! Kan nog bli hur bra som helst när det blir klart. Det är redan nice, men det finns alltid utrymme för förbättringar.

Lyssna inte på de som kör utan spegel, det är fördjävla läskigt att vara utan, man blir ju helt paranoid samt får nackspärr av allt vridande på huvet. Iaf i stan. Dessutom var de nya jävligt läckra. :yoparty

:) :) :)
tack å bock! kom på det där med fotpinnarna idag...å undersökte å pillade lite å insåg att det var möjligt att göra utan byta hela infästning... annars kan man köpa hela paketet med passagerarpinnar å ljuddämpar-upphängning å hela klabbet i titan för typ 35 papp eller va de nu sa... :3freak :rolleyes:
känns inte riktig intressant... när man kan kustomisera:) :tungan
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
skulle väl nog kunna fixa till ett par i stål vid tillfälle, men då får du fixa med ytbehandling/lack/eloxering... (vilket i o f s inte kostar så mkt) men jag har inga möjligheter till detta på jobbet. Får kolla upp när jag skulle kunna göra det i så fall, kan inte lova nått ännu... har ju fotpinnar att göra någon gång när jag får komma till vid svarven... :gnissla

faktum var att jag var lite osäker på hur det hela skulle funka eftersom mina är gjorda i alu och väger yttepytte lite... men jag tycker det kändes fint att köra med ändå!:(
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
bagerah skrev:
skulle väl nog kunna fixa till ett par i stål vid tillfälle, men då får du fixa med ytbehandling/lack/eloxering... (vilket i o f s inte kostar så mkt) men jag har inga möjligheter till detta på jobbet. Får kolla upp när jag skulle kunna göra det i så fall, kan inte lova nått ännu... har ju fotpinnar att göra någon gång när jag får komma till vid svarven... :gnissla

faktum var att jag var lite osäker på hur det hela skulle funka eftersom mina är gjorda i alu och väger yttepytte lite... men jag tycker det kändes fint att köra med ändå!:(

OK!!!
Ingen panik för min del!!! :tummenupp
 

Maja

Gillar kossor.
Gick med
17 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Fajtör-kavva i delar. Igen.
bagerah skrev:
titan för typ 35 papp
Hmmm, det var ungefär vad jag gav för min hoj... Ett enkelt och smart sätt att fördubbla värdet på bettan. :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top