Baggis hojpimpar-tråd

bagerah skrev:
Var fasen hittar man ett "semesteröppet" ställe i gbg-omr som utör eloxering eller någon liknande behandling för alu...? Blir tokig ju!
Eller någon som har nått bra tipps på alternativ utbehandling, eller temporär sådan? Farbrorn...?
Du brukar kunna mkt om det där med färger å fukt å syror å ytor å sånt...?

Vet en som sa att dissa gubbarna har många luriga bad och ytbehandlingsmetoder.

Göteborgs Förnickling
Hildedalsg. 168 B, 417 05 GÖTEBORG
Tfn/Fax 031-51 06 24

flugan skrev:
Vet en som sa att dissa gubbarna har många luriga bad och ytbehandlingsmetoder.

Göteborgs Förnickling
Hildedalsg. 168 B, 417 05 GÖTEBORG
Tfn/Fax 031-51 06 24

ringt dem...
de hänvisade till en annan firma när det gällde alu... :confused:
den andra firman hade jag redan pratat med...produktionen där hade semester.

Ikväll har jag bytt lameller i skrammelkopplingen. Sicken jävla skillnad det blev!!! :banana Helt underbart! Nu skall jag bara smörja upp min gaswire så kanske det kan bli lite skönt att köra henne på riktigt! :banana

passade på att byta från den slutna orginalkåpan till en öppen, i kolfiber som jag haft liggande... det är en liten repa i den så jag har inte velat sätta den på hojen. Men det gjorde jag i alla fall nu. tycker det ser ganska najs ut!

höll fanimej på att trilla av stolen när jag pratade med biscaya igår och beställde lamellerna. hörde mig för vad en ny tryckplatta i någon blingbling färg kostade... och även tillbehör till detta.
Plattan hade jag väntat mig skulle vara dyr... lite koplicerad e den ju allt att göra... Den går loss på en tuss ungefär.
Men.....

Hela skiten sitter fast med 6 st bultar, 6 st specialbrickor (okomplicerade) och 6 st fjädrar. Vill man ha dessa i roliga färer kostar 6st bult och bricka över 300 spänn!!! Hallå eller?!?! Fjädrarna kostar 400 för 6 st....får allt vänta å avvakta det där.

tillsvidare i alla fall så passade jag på att lägga alltihopa i ett par olika bad, putsade och fejjade och gick sedan lös med autosolen på de befintliga kopplingskomponenterna. Och även om det skulle vara lite mer bling med mera färg där inne, så funkar detta fint så länge.

Har funderingar på att kanske lägga ner det helt....?
Kolfibern där blev skitsnyggt, och jag har redan tidigare haft funderingar på att köpa en hel kåpa i kolfiber istället.
fördelar:
Snyggt (snyggare än orginal)
Inte slammrigare än orginal

Nackdelar:
"tråkigt"?

Ha kvar det som det är nu...
Fördelar:
Snyggt
coolt å se saker snurra där inne
Bra blingkänsla

Nackdelar:
Risk finns ju att jag kommer få för mig att det är klart grabben måste ha en ny tryckplatta/fjädrar/bultar. dvs, i så fall dyrar totalt än vad en hel kåpa är. :rolleyes:

Inte skitsugen egentligen på att släppa ut ännu mer av det där väs/rassel/skrap/slammner-ljudet som skiten producerar. (man hör det visserligen inte över 70-80 men i alla fall...

Ett ställe till att skruva isär å putsa på... :huvet

Vad tycker ni?

Och i vanlig ordning: Här komma bilder. (beklagar även som vanligt den halvdana bildkvalitén...)

Bifogat

• SP_A0223beta.jpg
    SP_A0223beta.jpg
    63.2 KB · Visningar: 46
  • SP_A0224beta.jpg
    SP_A0224beta.jpg
    79.6 KB · Visningar: 39
  • SP_A0225beta.jpg
    SP_A0225beta.jpg
    76.6 KB · Visningar: 42
  • SP_A0226beta.jpg
    SP_A0226beta.jpg
    58.7 KB · Visningar: 30
Jävlar i min lilla låda vad det har flugit saker runt i verkstaden idag!! :mad: :mad: :mad:

Det där med att ta det riktigt riktigt lungt och tänka en extra gång istället för att stressa hade sparat mig ca en halv dags arbete!
Dagen började med att jag sov gött förbi klockerna och var på plats vid maskinerna kl 11 istället för 7 :huvet strax

vidare så hade jag lagom en stund efter lunch slösat bort ca halva gårdagen.
Hålen för själva styrena är satta med 5 graders vinkel nedåt istället för rakt ut.... behöver jag säga mer...? Vid 13-tiden idag stod jag med två höger-bens-fästen. :huvet Omgivningen fick ducka ett tag, varpå jag konstaterade att det inte var något att göra, förutom att hämta en bit ny råvara och börja om.... från början.... :3freak

så med det i bakfickan är jag ändå ganska nöjd med hur mkt jag fått gjort idag!
bilderna visar nuvarande status.

morgonens göromål:
borra totalt 4 st bulthål i 45 graders vinkel, för gaffelbens-klämman
gänga samtliga bulthål för M6
fräsa 4 spår för just klämmandet
svarva till de två styrhalvorna

sedan är det klart att montera! :banana

Bifogat

• SP_A0227beta.jpg
    SP_A0227beta.jpg
    59.8 KB · Visningar: 29
  • SP_A0228beta.jpg
    SP_A0228beta.jpg
    59.5 KB · Visningar: 42
  • SP_A0229beta.jpg
    SP_A0229beta.jpg
    54.3 KB · Visningar: 49
  • SP_A0232beta.jpg
    SP_A0232beta.jpg
    53.7 KB · Visningar: 31
  • SP_A0231beta.jpg
    SP_A0231beta.jpg
    68.7 KB · Visningar: 42
  • SP_A0230beta.jpg
    SP_A0230beta.jpg
    70.9 KB · Visningar: 33
Last edited:
å ett par till....

Bifogat

• SP_A0233beta.jpg
    SP_A0233beta.jpg
    73.7 KB · Visningar: 35
  • SP_A0234beta.jpg
    SP_A0234beta.jpg
    64.3 KB · Visningar: 33
  • SP_A0235beta.jpg
    SP_A0235beta.jpg
    75.8 KB · Visningar: 52
fogerty skrev:
Fan va grymt, jag är impad :tummenupp

Hur gör man :va

Fantasi och maskiner i samspel.

Jag saknar mitt förra jobb,där fanns allt sådant där :mad: och 3 grymma gubbar som hade byggt allt ifrån egenhändiga renningsverk till bilar.

Efter det så lärde jag mig en sak till om finländare,förutom att dom badar bastu och har knivar så är dom överjävliga på att svetsa.

En avundsjuk farbror.

fogerty skrev:

tja man gör en en ritning... sen bygger man
utgår från en klump aluminium. Fräser av all ytor och tar ut måtten på den. Sedan nollar man all instrumentering med fräsdonet/donen kant i kant med godset i x, y och z-läge.
Sedan är det bara att sätta igång...
under resans gång byter man skär, chuck, nollar om efter nya lägen och ställer om rotations och matar hastighet ett antal gånger... sen bara jobbar man på och bearbetar materialet till den form man vill ha. (förslagsvis, det man plitat ned på ritningen)

Radier och dimentioner är anpassade för god hållfasthet. Med tanke på att det hela skall klara en del vikt och påfrestningar vid t. ex en hård inbromsning. (detta har jag fått hjälp med.)

sedan gör man ett (1) misstag å får börja om från början... :rolleyes:

Är man lyxig och lat har man en programerbar maskin där du i princip matar in ritningen mått och dimentioner. godsets mått och dimentioner. Och sitter sedan och tittar på medans den gör allt ovanstående (med viss inblandning från dig dock)

bagerah skrev:
Är man lyxig och lat har man en programerbar maskin där du i princip matar in ritningen mått och dimentioner. godsets mått och dimentioner. Och sitter sedan och tittar på medans den gör allt ovanstående (med viss inblandning från dig dock)

Varförbi Marys kompis Roffe på hans jobb härom dagen,där hade dom en helautomatisk fräs stor som en sommarstuga :banana

Långa farbron skrev:
Varförbi Marys kompis Roffe på hans jobb härom dagen,där hade dom en helautomatisk fräs stor som en sommarstuga :banana
:drool :drool :drool

fusk... :7peta Men underbart!

ibland kolapsar ju hjärnan som sagt... men jag gillar känslan av att styra å ställa över maskinen! :) Just när man lyckas uppnå sådan precision, med något man styr manuellt...eller lite semi-manuellt i alla fall! Roligt att se alla siffrorna från pappret bli verklighet!
Även om programeringen av de där nc-maskinerna ju är lite smått fantastisk och trevlig också!

hoppas få äran att leka med en någon dag! :banana :gnissla

oupf... :död
Nu e jag trött! överallt!
men jag är klar!!!! :banana :banana :banana

kanske blir lite tjötigt det här men här kommer ett gäng bilder från sista dagen i verkstaden för den här gången i alla fall...

Det blev lite ändrade planer med en god portion tur inblandat.

När jag kom till själva styret (styrhalvorna) visade det säg att rätt gods saknades! började ringa runt till grosisterna...tibnor å co.
Det var kört att försöka hitta ett semesteröppet ställe som hade rätt kvalité av alu i rätt dimentioner och som kunde tänka sig att sälja ca 1 m ist för 6 m.

Bytte sökord på eniro och började ringa runt till mcfirmorna i stan för å se om det möjligen gick å få tag på dessa lösa. Blev ganska enformiga svar...:-nä, de säljs som hela kitt enbart. Med mer eller mindre snork i tonfallet! Blev förbannad när jag pratade med honda mc center. Funderar på vem som pissat i hans flingor i morse. Var världens surarsle som jag fick prata med, som i princip aldrig hade hört nått så dumt! tja, det skulle ju möjliga vara in racevärlden som man kunde få tänkas göra så...så det skulle då vara om man kunde få fram en lös till en rs 250. Jaha...vad skulle det kosta på ett ca då?
-Ja det vet jag inte!! (följt av tystnad....) Nähä....skulle man kunna ta reda på det då...? -nä, då får du prata med honda då i så fall.

då tackade jag för mig och la på...
Hade tidigare pratat med biscaya...men inte med ducce på möldalsvägen. Ringde dem och tjaa....."-jag har två liggandes här..." Vad vill du ha för dem då? funderade en stund...(??) och svarade sedan att tja... vad tror du om 200? Taget!!
Så det var ju ingen produkt som de stora återförsäljarna tycks få in för å sälja löst i alla fall. Var nog bara ren tur att han hade två liggandes.

Var där på 10 min och besparade mig ett par arbetsmoment och lite huvudvärk över hållfastheten...

Just övergången där styret möter fästet utsätts för en ganska stor del av belastningen, så det känns ganska skönt att slippa räkna loss på det också och lägga ner ganska mkt jobb (och antagligen en del pengar extra) för att få tag på bra nog alu och bearbeta det rätt.

Är astrött just nu, så jag har bestämt mig för att monstera imorgon....
man skulle kunna gissa att det kommer en uppdatering med ett antal bilder imorgon också:)

Men för nu, så har ni här ett par bilder från dag 3 och det färdiga resultatet!:)
(eller ja, eloxeringen återstår ju...)

Bifogat

• SP_A0237beta.jpg
    SP_A0237beta.jpg
    84.1 KB · Visningar: 38
  • SP_A0238beta.jpg
    SP_A0238beta.jpg
    58.8 KB · Visningar: 49
  • SP_A0239beta.jpg
    SP_A0239beta.jpg
    76.2 KB · Visningar: 48
  • SP_A0242beta.jpg
    SP_A0242beta.jpg
    92.8 KB · Visningar: 39
  • SP_A0241beta.jpg
    SP_A0241beta.jpg
    80.1 KB · Visningar: 36
  • SP_A0240beta.jpg
    SP_A0240beta.jpg
    80.9 KB · Visningar: 35
Last edited:
å så färdigt....

Edit: observera att det är fotovinkeln på den sista bilden som är konstig... det är samma lutning på dem.

Bifogat

• SP_A0243beta.jpg
    SP_A0243beta.jpg
    85.3 KB · Visningar: 37
  • SP_A0244beta.jpg
    SP_A0244beta.jpg
    94.3 KB · Visningar: 65
  • SP_A0245beta.jpg
    SP_A0245beta.jpg
    73.7 KB · Visningar: 49
  • SP_A0246beta.jpg
    SP_A0246beta.jpg
    113.1 KB · Visningar: 49
Njuter...

Av va jag ser :drool
Har själv ett set på väg hem från USA...men fan va jag saknar att ha en verkstad att tillgå när jag ser dina Clip-ons, det är ju en hel del kärlek inblandat i dom där :banana

Jag vill ha en verkstad NU :gråta

*Drömmer lite*
Tänk att få glida ner i en oljig verkstad plocka fram allt material som man behöver, slå sig ner på en stol med en kall bira i näva och börja skissa på en ritning. Sen bara kunna gå dit när man känner fört...det är va jag kallar :kär

//TS som är avundsjuk som f**

TwinSucker skrev:
Jag vill ha en verkstad NU :gråta

*Drömmer lite*
Tänk att få glida ner i en oljig verkstad plocka fram allt material som man behöver, slå sig ner på en stol med en kall bira i näva och börja skissa på en ritning. Sen bara kunna gå dit när man känner fört...det är va jag kallar :kär

//TS som är avundsjuk som f**
Instämmer!!
Vill oxå leka Mcgyver!!!! :tummenupp
NICE WÖRK BAggis!!!! :Bugar

Ja helvete, jag visste att du var duktig, men detta är ju löjligt!!

"Äh jag skissa till dom lite i cad, sen svängde jag ner till jobbet och mecka te dom..."

Snyggt jobb Niklas. :bow

Monertat å klart!:)

Måste tyvärr medge att det ser ganska mkt råare ut utan backspeglarna... jaja...nu sitter de där i alla fall.
Men fifan! Broms och kopplingsreservoarerna på monstret är ju ett halvt kvarter stora...!Höll på att bli ganska stora problems där ett tag, men jag möblade om lite med slangarna och vinkeln på slangkopplinagna så funkar det. skall byta till stålomspunnet om det inte kostar en förmögenhet och då ta till lite lite extra mån... Det är på hittefåret att det fungerar nu, men det gör det.

Vidare fick styrpluggarna stryka på foten tills vidare. Dels så är det invändiga måttet på orgnialstyret mindre, så den expanderande gummipluppen man skruvar fast dem i passar inte + att tack vare att vätskebehållarna är så fettostora, så sticker handtagen ut ca 0,5-1 cm utanför att själva styret slutar... Får svarva till ett par distanser att klämma i där! :)

Så här ser hon ut i kafferejsar-kostym!:)

Bifogat

• SP_A0251beta.jpg
    SP_A0251beta.jpg
    101.8 KB · Visningar: 67
  • SP_A0250beta.jpg
    SP_A0250beta.jpg
    109.5 KB · Visningar: 57
  • SP_A0248beta.jpg
    SP_A0248beta.jpg
    122.1 KB · Visningar: 47
  • SP_A0252beta.jpg
    SP_A0252beta.jpg
    111.3 KB · Visningar: 46
  • SP_A0253beta.jpg
    SP_A0253beta.jpg
    111 KB · Visningar: 54
  • SP_A0254beta.jpg
    SP_A0254beta.jpg
    91.3 KB · Visningar: 52
Och som vanligt: Ett par till.....

Bifogat

• SP_A0255beta.jpg
    SP_A0255beta.jpg
    72.6 KB · Visningar: 39
  • SP_A0256beta.jpg
    SP_A0256beta.jpg
    84.6 KB · Visningar: 38
  • SP_A0257beta.jpg
    SP_A0257beta.jpg
    110 KB · Visningar: 51
  • SP_A0258beta.jpg
    SP_A0258beta.jpg
    131.6 KB · Visningar: 62
Jag tyckte den blev coolare med backspeglarna faktiskt!

Så sjuuukt skön å köra!!!
på nytt förälskad ju!

Surar lite övver koppligskåpan nu bara. Skall byta tillbaka imorgon, i väntan på ett ev inköp av solid kolfiberkåpa.

tryckplattan funkar ju fint, men den övriga skiten e ju för fan inte rostfri!?! Inte för att det hör till vanligheterna att man dundrar omkring i regnet, men man måste ju kunna göra det utan att behöva ta isär och putsa på en gång...

Så skall det börja läggas pengar på nya detaljer där tror jag att jag föredrar att lägga dem på en solid, clean, kolfiberkåpa istället för på fjädrar, bult å bricka, och troligtvis ny tryckplatta och så småningom en ny kåpa igen...(den som sitter på nu e ju faktiskt aningens repad...(det anstår inte ett bygge av den här kalibern att tjöra omkring med en beggad , repig pimpdetalj)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien