Bästa PHEV? (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vilken är den i nuläget eller inför 2019 bästa laddhybriden på marknaden?

Min tanke är att privatleasa (3 år) en bil inom 6-12 månader och med stor sannolikhet så faller valet på en laddhybrid, men frågan är vilken. Vardagsmässigt kommer mitt behov bara vara någon mil per dag, så tanken är 100% eldrift med undantag för några få längre utflykter per kvartal - därav känns en PHEV som ett bra alternativ/kompromiss och jag har möjlighet till parkering med laddstolpe i närheten av min lägenhet (dessa parkeringar är dessutom gratis medan de vanliga kostar ~160 kr/dygn...)

VW verkar väldigt populära, så populära att deras Golf GTE inte går att köpa eller leasa för tillfället, en kö på 12 månader...

Andra märken och modeller jag lyckats sniffa fram är Kia Niro samt Toyota C-HR

Volvos toppmodeller är ju hybrider också, men då har prislappen dragit iväg ordentligt...

Det finns ju en uppsjö, men tillverkarnas hemsidor måste jag säga suger och innehåller mest ordbajs än simpelt uppstyrd fakta och information.

Vilka modeller har parkeringssensorer fram och bak? Adaptiv farthållare eller bara farthållare? Hur långt kommer man på eldrift? Hur långt kan man komma totalt utan ett stopp? Bagageutrymme? Rattvärme? hur mycket extra kostar det? Finns det som tillval?

Är det Toyota som är bäst inom nischen med tanke på utvecklingen och framstegen med Prius? Är det samma eller snarlik teknologi inom C-HR?

Vad hade du valt och varför?
 
Att tillverkarna mest bara ordbajsar kan ju bero på att bilar idag inte säljer på grund av deras teknik, utan på förmånsvärde och om dom har wifi och usb-uttag :huvet

Har du räknat på leasingen? Vi köpte en nästan 3 år gammal bil för några månader sedan, och insåg att vi skulle kunna köpa en ny 3 år gammal bil var tredje år och kasta den gamla och ha gott om pengar över jämfört med att leasa en ny Passat var tredje år :gnissla
 
Jag köpte en Kia Niro för två veckor sedan. Hittils supernöjd. Jag har väl perfekt avstånd till jobbet för att klara till o från plus lite shopping på en laddning. Har kört ca 80 mil nu och har en kombinerad förbrukning på 0,14 l/mil. Det mesta i utrustningsväg ingår i paket 1 som jag tog. Dessutom en hybrid som kan dra hyfsat, 1300 kg.
 
Last edited:
Vi kör 2 st mini Countryman just nu. Mycket bra! De är inte så små längre. Vi får lätt in hela familjen och en stor hund. Kanske inget för långresor, men runtikring Stockholm funkar det finfint. Den har dessutom en rejäl "riktig" bensinare när elen tryter. Rekommenderar!

Tidigare har vi kört X5, i3 (najs) och 4-serie (har jag för mig det var). Alla bra, men med X5 fick man köra väldigt drygt för att batteriet skulle klara sig mer än 25 km. i3:an är mycket större inuti än vad man tror. Känns väldigt modern och nytänkande. En sån skulle jag lätt kunna tänka mig igen.
 
Last edited:
Jag har en KIA Optima PHEV sedan som tjänstebil. Den går 50 km på el om det inte är kallt för då startar den bensinmotorn för att ge värme. Det finns ingen elektrisk värmare i den. Motsvarande kombi går en mil längre än sedanen.

Jag har kört ungefär 5800 mil på 18 månader med en snittförbrukning på 0,28. Förra tanken räckte lite över 300 mil och sen fick jag i 45 liter bensin.
 
En kompis har Kia Optima. Han verkar nöjd förutom att den är lite stor och klumpig. Har för mig att han tar sig ca 50-60km på en laddning.
 
Toyota har väll inga hybrider som kan laddas med sladd?
Kör själv en Outlander som hittills funkar kalas.
 
Toyota har väll inga hybrider som kan laddas med sladd?
Kör själv en Outlander som hittills funkar kalas.

Fasen, det stämmer.
Förstår inte riktigt hur Toyota tänkt där, deras marknadsföring försöker få det att låta som (enbart) fördelar med att inte ha möjligheten att ladda batterierna genom extern källa...
 
Funderar själv på Kian (den mindre, blandar ihop de två pluginerna) och den verkar få bra omdömen.

Men den verkar inte ta tillvara på bromsenergi på samma sätt som dyrare konkurrenter, men å andra sidan kan jag eco-driving och den kvarvarande skillnaden motiverar inte det prismässiga skillnaden. Men snål som jag är så inväntar jag nog att dom första leasingvagnarna kommer ut på beg-marknaden.

VW var bra en gång i tiden men jag är inte imponerad av min nuvarande Golf VI (fusk)diesel, och håller mig nog borta från VAG för ett bra tag, typ 50 år eller så.
 
Jag var förra helgen för att kolla Golf GTE. Fanns inte att beställa.
Volvo Twin-engine. En miiiiiljard.
Det känns som alla är "nästan bra".
Nästan bra räckvidd, nästan bra laddtid, nästan bra interiör och exteriör.
Lutar ändå mot en Optima för mig.

Helt säker på att om/när jag köper, så veckan efter kommer modellen ut som jag verkligen vill ha. :(
 
Kia & Hyundai har samma laddsystem (är samma huvudföretag) och samma drivsystem. Så där skiljer inget markant utom själva bilens utformning.

jag tror en prius plug-in är den "bästa" plugin hybriden. Men det är i rent ägandeskap, kanske inte som leasingbil.
Toyota / Lexus är fortfarande utan tvekan de mest välbyggda och kontrollerade bilarna som finns.

Låter er INTE luras av 7-års garantin på KIA. den är skitsvår att hålla vid liv.
Men som 3 års leaser .. då är det någon annans problem!
 
Håller med ang Toyota/Lexus. De har hållit på längst och har i princip aldrig några fel. Bra värme, problemfritt ägande, högt andrahandsvärde även när de gått som taxi i Sthlm i 60.000 mil.

Däremot finns det ännu inga laddhybrider som fullt ut kan ersätta en vanlig bil för oss som är beroende av bil; drar släp, dåligt väglag, långa körsträckor osv.
 
Toyota är lika mycket bäst på hybrider som Posten på att leverera paket. En Prius får mig veterligen inte dra släp och en oladdbar Auris hybrid får dra 350 kg. De är dessutom klassade med låg totalvikt så man inte får åka fem vuxna i dem.

Toyota har envisats med NiMH-batterier som ingen annan använt någonstans i modern tid.

De har dessutom fått extremt mycket högre kostnader för garantiåtaganden på senare år.
 
Har inte drabbat kunderna... som har orubbat förtroende.

Och vanliga Prius rullar +50.000 mil i Sthlm som taxi utan andra rep än bromsklossar och bakfjädrar. Det säger en del.

Kompromisser finns såklart, men å andra sidan funkar bilarna. Länge.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Toyotas ställning inom kvalitet och nöjda kunder är väll för tillfället oomkullrunkeligt.
Men de har tappat mark inom hybriddrift.
Har även en Avensis som funkar kalasbra * peppar peppar*
 
Poängen är att det finns fler och fler hybridbilar pga hög efterfrågan. Inte alla är dock helheter och utprovade i längden och passar kanske inte heller i vårt klimat.

De sydkoreanska bilarna har exempelvis genomusla strålkastare, värmeanläggningar, stolar och ljudnivå och drabbas trots långa garantier/dyr service ganska ofta av små haverier typ differentialer, spridare osv. Under garantitiden hyfsat hanterbart, efter garantitid en katastrof vilket givetvis avspeglas i andrahandsvärden.

Genomgående för hybrider är också att de fyrhjulsdrivna i verkligheten inte alls är fyrhjulsdrivna - detta gäller såväl Mitsubishi som Lexus och Toyota Rav4. Värdelöst för den som BEHÖVER fyrhjulsdrift alltså.

Men jag är personligen övertygad om att det kommer att komma bättre lösningar framöver. Tesla visar vägen och lägger ribban, men lita på att de stora drakarna kommer igen.

Förra sommaren var jag på en av BMW-s testanläggningar i norra Sverige. Omställningen till eldrift är mycket tydlig och prognosen var att det blir övervägande elbilar inom några få år vad gäller biltestverksamheten. Diesel fasas ut pga reningsproblematiken, bensin får några år till men sedan är det klart. Redan nu finns batterier på teststadiet som ger +50 mils räckvidd och laddas till 80% på 20 minuter i snabbladdare med rejäl kapacitet.
När infrastrukturen för laddning är på plats kommer det att hända saker. Sorry för utvikningen. :)

Skulle jag skaffa laddhybrid idag skulle jag gå på känt europeiskt märke alternativt Toyota.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top