Bästa PHEV? (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Jag tycker att jag kör betydligt lugnare och miljövänligare med min PHEV, vilket då oxå bidrar till bättre räckvidd. Busa gör jag gärna med mina MC:s . Så fundera på din körstil om du ska ha elbil med räckvidd. (inom aktuell prisklass)
 
Nä. Bonus malus gäller bara nya bilar från och med 1 juli 2018 så en åtta år gammal beggad V70 kommer inte att påverkas.

Sant, så är det nog, men någon form av höjning har skett senaste året/åren.
För likt monno så minns jag att vägsskatten på min Volvo V70 (diesel förövrigt) tidigare var något på 5500 kr, men numera cirka 7300 kr.

Sen är det ju i långa loppet "inte fel", man har tiltat marknaden så det blir större och fler fördelar med PHEV och rena elbilar än diesel och bensinare.
 
Nä. Bonus malus gäller bara nya bilar från och med 1 juli 2018 så en åtta år gammal beggad V70 kommer inte att påverkas.
Nja, malus-påslaget med dyrare skatt gäller bara de 3 första åren. Återigen har bilindustrin lyckats med lobbyarbetet, dom vill ju självklart inte att andrahandsvärdet på deras leasingbilar dom vill bli av med försämras :tummenupp

XC60 och Outlander klarar alltså kraven men inte Golf , 2-serie eller C-klass?

Deutschland unter allen.
Nu är det här ju rena diesel-bilar (och någon enstaka bensinare) men BMW och VW ligger i topp, Volvo klarar sig inte bra alls i testet: https://www.mestmotor.se/automotors...aliga-dieselmodeller-och-ett-par-riktigt-bra/ Nu är ju inte tester allt, det är stor skillnad på labbtester och verklig trafik, och sedan spelar ju körstil in otroligt mycket också.
 
Provkörde Toyota C-HR i slutet av förra veckan.
Snygg bil och helt okej interiör, men elhybrid förstår jag mig verkligen inte på. Visst man får ner förbrukningen, men det finns nästan aldrig tillfälle att faktiskt enbart köra på el, när som, och ofta, så kommer bilen bestämma att förbränningsmotorn ska nyttjas trots att man inte vill. Och ingen möjlighet att ladda batterierna externt....
Krävdes väldigt lite tryck på pedalen för att förbränningsmotorn skulle kicka in trots att jag valt EV Mode... Nej tyvärr, snygg och skön bil att köra, men elhybrid, no thanks.

En potentiell bil kan bli Peugeot 3008 som kommer som laddhybrid i början av nästa år.
Aldrig varit intresserad av Peugeot, men jäklar vad de har fyllt sig själva senaste åren. Utsidan är okej, lite speciellt och vissa gillar den, vissa hatar den. Men interiören, jäklar, det är ju i nivå med en 800 000 kr bil skulle jag säga, fast kommer antagligen landa på omkring 330 000 kr som laddhybrid. Riktigt snygg, sköna fysiska knappar, härlig ratt, snygg och informativ display osv.
Kunna fälla ner passagerarstolen och kunna sitta som en direktör i baksätet blir nice för kompisarna haha
Massa praktiskt funktioner.

PEUGEOT-3008-2016.jpg


Peugeot_3008_THP_165_EAT6_Allure_GT-Line_%28II%29_%E2%80%93_Innenraum%2C_20._September_2017%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=WkdDUt7WDig
 
Jepp, Peskrutten har ryckt upp sig. Var nära det blev en 5008 när jag bytte förra året.

Leasa är generellt en usel till dålig affär. När de ska börja tömma lagerbilar i höst hade jag passat på att nypa en demo av Optima eller GTE.
 
Nu efter en månad och 170 mil var det dags för 33,4 L tankning. Ca 0,19 L/MIL. Tyvärr så har det blivit onödigt många "långresor" , utanför batteriets räckvidd denna månad + att kupevärmen gärna startar motorn. Helt nöjd med bilen, Kia Niro.
 
Jepp, Peskrutten har ryckt upp sig. Var nära det blev en 5008 när jag bytte förra året.

Leasa är generellt en usel till dålig affär. När de ska börja tömma lagerbilar i höst hade jag passat på att nypa en demo av Optima eller GTE.

Sant, köpa (billån) är inte helt otänkbart, vad jag däremot uppskattar med att leasa är att slippa oroa mig för några extra kostnader, varje månad vet jag den exakta utgiften, plus drivmedel som jag snabbt (redan) har ett hum om.

Ny bil som ny bil, det _bör_ inte bli några oväntade utgifter, men med leasing så blir det andras problem att lösa, inte mitt och inget hinder för mig - nuvarande bil har haft alldeles för många överraskande utgifter senaste året, och har lite elektronik, stötdämpning och bromsar för totalt 25k att fixa innan den säljs vidare, tråkigt...
 
..kommer du ihåg när utbudet av laddhybrider var så dåligt att du t.o.m. fundera på en Peugeot?

:lol :gnissla

... när utbudet av laddhybrider var så dåligt att du t.o.m. fundera på Car of the Year 2017 (första SUV att vinna)...
Jag kan nog faktiskt tänka mig det. Provsitt/provkör en, jäkligt mycket bil för pengarna.

Sen kan det mycket väl lite "den som väntar på något gott", att om X antal månader finns Peugeot 3008 som laddhybrid med bara några få månader tills Skoda visar upp sina, och så rullar det på.

Elbilar slår stort 2020, så 2019 kanske är året då det dräller fram nya laddhybrider.
 
När tillräckligt många har el och laddhybrider .Tror ni kilometerskatten kommer tillbaka då ?
 
P.S Det är helt okej för sporthoj.com'are att donera pengar till mig så jag kan köpa en Porsche Hybrid a'öa Cayenne eller Panamera (eller 918) istället för en Peugeot, Toyota eller motsv. :) :tummenupp

Silver_918_Spyder_07.0.0.jpg
 
Last edited:
Om en kilometerskatt är regionalt differentierad är den bättre än en drivmedelsskatt. Tycker jag.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top