Bästa PHEV? (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Om en kilometerskatt är regionalt differentierad är den bättre än en drivmedelsskatt. Tycker jag.

Och hur skall det praktiskt gå till?

Redan idag är det ju fullt möjligt att köra en polsk bil i Sverige...


Buy quality, cry once
 
Jag slog personligt rekord i kostnad för en tank bensin igår. Lyckligtvis drar den bara 1,7 så jag behöver inte fylla så ofta.
Optiman kommer mer än 10 mil längre på 44 liter än den andra bilen på en tank. IMG_20181013_125005.jpg
 
Och hur skall det praktiskt gå till?

Redan idag är det ju fullt möjligt att köra en polsk bil i Sverige...


Buy quality, cry once

Den stora majoriteten kommer inte ha tid, energi eller vetskapen för att kunna köpa och köra en utländsk bil i Sverige.
Det kommer säkerligen bli (redan är!?) en hel del svenska medborgare som gör så, men det kan staten leva med så länge skatteintäkterna ökar...
 
Blir i så fall gps i bilarna. Men höga böter för att inte ha den i bilen. Polisen kan med mobil vägkantsutrustning lätt se vilka som inte har transponder/gps. Drivmedelsskatt straffar ju avstånd mer än differentierad kilometerskatt.

Jag tror är det skulle vara mer "rättvist" stad mot landsbyggd, om man är hård mot fuskarna.
Men lastbilar lär vara först ut eftersom där måste man komma åt allt fusk snarast.
 
Kilometerskatt är dömt att misslyckas.
Det enda som jag ser har en chans att funka är tullvägar.
 
Var in och bad om pris på en Optima plugin.
Mycket lull-lull för pengarna.
Ska testa lite i helgen. :)
 
Förra veckan och denna vecka har jag kört fram och tillbaka till Göteborg från Enköping på E18/E20 och när batteriet är "tomt" drar Optiman ungefär 5,5-5,7 liter/100 km. Då kör jag med GPS i Waze på 3-4 km/h över gällande hastighet.
Kombin har ju större batteri än min sedan och det verkar ge fördelar även när man inte kör på EV-läge.
 
Fina det något alternativ för el/gas eller el/diesel. Då kör man så klar på biogas eller hvo. Vet att Volvo v60 finns som plugin hybrid och diesel men är inte sugen på en sån. Ska Skoda släppa el/gas?

Måste byta (från min bensin outback) ganska snart för husfridens skull.

Ev blir det att slanta upp för Audi G-tron. Men vill helst inte ha Audi, eller lägga 400 000.
 
Du har man hämtat ut sin nya Optima Phev. :)

Återkommer med siffror och åsikter då vi bekantat oss mer.

Det jag nu blev att räkna på är kostnader.
På kontoret har vi nya (ca 2 veckor) laddstolpar med timer i 3h samt jordfelsbrytare.
Vad blir kostnaden att ladda bilen kontra vanlig motorvärmare+kupévärmare? :va
Lite slarvig hittade jag att man laddar bilen 11,26 kWh på ca 5 timmar.
Det ger (3/5) * 11,26 => ca 6,6kWh om man laddar fullt i tre timmar.
Motorvämare ca 500W och kupévärmare ca 1000 => ca 4,5kWh

Det kostar alltså nästan 50% mer att ladda bilen jämfört med att värma den?

Någon som har ett bättre XL-ark på detta? :)
 
:rofl:rofl
För helvete. Fixa en timer, job done. 100:- på biltema för en digital fräsig rackare ju.

Hela förmånsbil-skiten borde de kasta åt helvete. Sjukligt att se folk med lön runt 40k köra runt med bilar vars reella köpesvärde hade kostat dem minst 5000:- i månaden exklusive avgifter som drivmedel och skatt.
Det har rubbat marknaden så otroligt och gett bilförsäljarna en hybris som straffar ALLA som vill köpa en helt vanlig bil. Det har även stoppat alla "snikmodeller" då standardutrustningen måste vara så förbaskat "fin" för att någon vettvilling ska välja just den bilen som leasingbil åt sitt företags banktjänst.

faaaaaaakk.
Hatar tisdagar!
 
Då har man avverkat första 200 milen.

Positivt:
Rätt härligt att susa iväg ljudlöst. :)
Alla "gadgets". Har aldrig haft en bil med så mycket "lull-lull".
Adaptiv farthållare, backkamera, bliss, lane assist, overhead-view, H/K-högtalare, USB-laddning, glastak med taklucka, fläkt i framstolarna, tusen menyer som ändå är ganska hanterbara.
Allt verkar göra det dom ska.
Kör väääldig billigt hemmavid. Med motorvärmare blir bränsleförbrukningen nära noll.
Väldigt generöst med utrymme i baksätet när man skjutsar kunder.

Negativt:
Svårt att få en riktigt bra körställning. Kan inte vila armen och nå ratten på ett bra sätt.
Farthållarknapparna sitter på höger sida av ratten. På Volvo/BMW så satt de på vänster sida av ratten och i samband med stöd för vänster arm behövde man väldigt sällan röra armarna alls.
Småsaker kan tyckas men KIA'n blir inte riktigt lika vilsam vid längre körningar.
Känns lite "hal", understyr. Började med dubb-fritt men bytte snabbt till dubbat.
Lite mindre halt men lite högre ljud i kupén.

Har dragit 0.63, 0.69 resp 0.67 på mina tre stockholmsresor. Ca 44 mil mest 100-110 väg.
Första resan tog jag det "ganska" lugnt, ca 10+, och hade dubbfritt, de andra två gick lite fortare med dubbat.

Runt 0.6 känns nåbart om man tar det väldigt lugnt.

Den uppfyller mina tre mål:
1 - Köra bara el hemmavid (lite soppa går ibland för att värma batteri och kupé).
2 - Köra billigt till och från Stockholm.
3 - Kunna köra på el då jag kommer till köerna runt Stockholm.
 
Jag har nu åkt 800 mil med Kia Niro PHEV. Fortfarande nöjd, förutom den korkade placeringen av stolsvärmereglaget mellan stolarna. Ilandsproblem, Ja.
 
Jag har kört 7200 mil med min Optima PHEV nu och den har förbrukat bensin för 0,30 liter/mil sen start. Provade häromdagen att skjuta bak skyddet från glasluckan, men det låter för mycket.
Senast i morse påpekade bilen att den ville köra i "Hybridläge" för att ge värme innan den gick över på eldrift. Det är när det är kallare än -12° ungefär som jag får det meddelandet.

Punkten på dörrsidan där jag vilar min vänstra armbåge har en intryckning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top