Bästa avfettningsmedlet?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om man ska ha tag i ett avfettningsmedel som rår på blandningar av gammal motorolja, axelfett, mm så man sedan kan blåsa bort det med högtrycken vad ska man sikta in sig på?

jelp mej

Jag vill veta vad är bäst generellt! Alltså typ som diesel fast utan hinnan som blir.

AK-4 tror jag det hette, nått så in i helvete starkt! gummihandskar är bra att ha då underhudsfettet tränger igenom porerna i huden. Inget man tar på aluminium heller. Vette fan var man får tag på det idag, behöver mer av den varan.

Detta är väl inte avfettningsmedel, men det funkar skit bra till smuts som sitter väldigt hårt.
Jag köpte på verktygonline.se för ett tag sen. Använt det mkt tidigare, då det var gratis inom jobbet:P
70611.jpg

Bräkleen använder jag till rengöring av motorer och dylikt. Lite dyrt i längden bara, 90:- för 500ml flaska. Nu senast köpte jag även några flaskor motortvätt från CRC och de gjorde jobbet lika bra för halva priset, bättre tryck i flaskan dessutom.

Lacknafta/diesel eller så - sedan tar man hinnan med autoshamp0o eller liknande alkalisk avfettning.
Dock inte om man vill slippa flammig aluminium(även målade ytor) kan få fläckar.

Isåfall yes diskmedel som efter tvätt - eller alla tre i nämd ordning

En skvätt ur den där dunken som fylldes med slatten när jag bytte bensintank för 15 år sedan. Nyttigt, njae, men löser skit effektivt gör det.

Breakclean och quickclean körde jag på med när jag skulle ha bort gammalt ingrott kedjespray/klisterolja. Bara spraya och se skiten lösa sig självt. Dock dyrt, men värt det eftersom man slapp det vanliga 5-56 och trasa. Mekonomen solna rekommenderas.

Prickbart är kanonbra avfettning i vanlig sprayflaska. Finns oftast på bättre sortreade (läs OKQ8) mackar och mekonomen.

Köpte en burk av denna på jobbet, 20 kr kostade den. Ska vara likvärdig Bräklen.
bild.jpg

Biltemas Högtrycksschampo rockar phett. Biter riktigt bra på gammalt och nytt gunk. Blandar det i en sån där pump flaska och sprayar på.:rock

När vi ändå är inne på det, rengöring till kedja, är det vanlig avfettning, eller kör ni nån särskild?

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back