Bäst gatåkare eller banåkare

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Är en ytterst skicklig gatåkare en bättre och mer komplett motorcykelförare än en riktig duktig banåkare. Jag håller till 100% med om mitt första påstående. Slänger följande artikel i brasan!

Multiple Isle of Man TT winner John McGuinness has been named as one of the top three motorcycle racers of the decade.

In a review of the past decade, motorcycle magazine Fast Bikes selected the three leading ‘Men of the Decade’.

The 15-times TT winner and outright lap record holder was placed third, behind MotoGP legend Valentino Rossi and three-times Superbike World Champion Troy Bayliss.

Explaining the Morecambe man’s selection, the magazine says:

"Another down-to-earth fella, McGuinness’s achievements at the Isle of Man speak for themselves. 15 race wins and a further 14 podiums could go to a man’s head – but not McGuinness’s."

// McGuinness´s har ju tävlat utan större framgång i BSB, men har , tror det är 6 World supersport vinster, men har främst satsat på alla dessa olika gatlopp.// Vad är er åsikt?

Äpplen och päron.

För övrigt är det här jäkligt roligt skrivet av dig:
-"Jag håller till 100% med om mitt första påstående." :D

Gatåkare är väl en sån som du, som åker till mojjen och tar en Pucko?

McGuinness är väl en "RealRoadracing-stjärna"? Men jämförelsen haltar i mina ögon. En Isle of Man-vinnare har ingen hjärna, medans en MotoGP-stjärna tänker säkerhet, dom har ju tillåme airbag i skinnstället.

Så på lika villkor (bana, säker plats) får han pisk hela tiden. Att han inte lyckades placera sig i BSB (där banorna dessutom påminner starkt om små landsvägar) säger väl allt?
:)

Visst kan båda åka båge...

Dock så jämförs olika sporter och för att jag ska vara nöjd isf bör Ricky Carmichael, Doug Lampkin, Tony Rickardsson och andra stora vinnare i mc-sporter få vara med! Då hamnar McGuiness och Bayliss längre ner i listan medans Rossi nog får behålla 1:a!

Men nu pratar vi fast bikes som för det första är en engelsk mc-tidning så dom måste få med en från öarna på podiet samt att vara opartiska kanske inte är deras främsta egenskap...
Dock är fastbikes den bästa mc-tidningen för dom som enbart gillar SH och även den jag tycker är bäst!

Last edited:
Du har presenterat 2 tävlingsåkare och undrar om gatåkare eller banåkare är bättre.

BigJohn åker tävlingar på avspärrade banor!

Luktar engelsk tidning du hittat klippet ifrån, de brukar vara väldigt patriotiska.

Tycker det är lite snårigt med begrepp och värden här. "en bättre och mer komplett motorcykelförare", vad innebär det?

För mig, personligen, så handlar det mycket om trafikvana och erfarenhet. Därför tror jag mer på gatåkning. Man blir kanske bättre på manövrering på bana, men totalen väger nog fortfarande tungt för gatåkning.

Sedan kan man ju ha en annan definition. Hur man snabbast tar kurvor, hur man får ut mest effekt ur cykeln osv. Då är säkert svaret annorlunda.

la fogarty av innan millenieskiftet?

det är ju den mest kompletta racerföraren annars, jordnära snubbe som vunnit allt, både WSBK och TT (och nåt GP väl?)..

men ja, att vinna IOM TT tycker jag smäller mycket högre än tex ett Moto-GP race, RRR är ju den ultimata MC tävlingen i mina ögon.

Jag anser att Rossi är vassare än Mcguinness. Såklart!

Har man tagit ett VM i MotoGP så har man nått det högsta tänkbara målet inom RR. Jag vågar påstå att alla som vunnit IoM, Superbike VM, Supersport VM drömmer om att vinna i GP-racing men väldigt sällan tvärt om. Jag tror inte Rossi, Hayden, Lorenzo (snart) sitter i vintermörkret och drömmer om segrar på IoM. Aldrig. Däremot kan jag mycket väl tänka mig att McGuinness drömt om MotoGP. Många gånger.

Dessutom, som tidigare påpekat, har ju genom åren alltid RR-förare presterat bra i Real-RR, men sällan tvärtom. För 40 år sedan, när VM innehöll både "vanliga" banor och landsvägsbanor, så var det fortfarande Ago och Hailwood som var snabbast på IoM.

Däremot har Real RR åkarna grym kompetens inom sitt fält; att åka ap-fort i farliga miljöer. PunGt. Och McGuinness är grymt vass och avundsvärd.

Last edited:
Det är inte jag som rankat åkarna, det har andra gjort det står ju också varifrån det kommer om man bara läser texten.

Jag tycker bara att rankingen är intressant ur diskussionsperspektiv, oavsett vad man tycker. JAG tycker att man blir en mer komplett MC-åkare av att köra 2-3000mil om året, under synnerligen varierade förhållanden, med lite vad Toyman kallar "fulåkning" en tidig morgon.

Jag har åkt i princip 2 fulla dagar på Falkenberg och att hänga på ena sidan hojen varv efter varv ger mig NOLL och är enl min mening inget utvecklande för mitt mc kunnande. Börjar man titta på många utländska banor blir det lite annorlunda, då de är betydligt mer utvecklande och varierande än de flesta svenska banor.

Fastna nu inte på mig och mina åsikter , utan skriv vad ni anser om artikeln, så debatten kan bli meningsfull. (Mina åsikter är ju alltid kontroversiella, så kommentera tidningen):tungan

Hur kan du ens jämföra Isle of Manx med gatåkning? Finns ju inte en likhet! Fråga John McGuinness om han anser sej vara en gatåkare eller racerförare så får du svaret.

Nej, men han har trots allt vunnit 6 race i world supersport, se var svenskarna hamnar.

Last edited:
Jag tycker bara att rankingen är intressant ur diskussionsperspektiv, oavsett vad man tycker. JAG tycker att man blir en mer komplett MC-åkare av att köra 2-3000mil om året, under synnerligen varierade förhållanden, med lite vad Toyman kallar "fulåkning" en tidig morgon.

Jag har åkt i princip 2 fulla dagar på Falkenberg och att hänga på ena sidan hojen varv efter varv ger mig NOLL och är enl min mening inget utvecklande för mitt mc kunnande. Börjar man titta på många utländska banor blir det lite annorlunda, då de är betydligt mer utvecklande och varierande än de flesta svenska banor.

Fastna nu inte på mig och mina åsikter , utan skriv vad ni anser om artikeln, så debatten kan bli meningsfull. (Mina åsikter är ju alltid kontroversiella, så kommentera tidningen):tungan

Kontroversiella vet jag inte, snarare.... mysko, konstiga, annorlunda. Hur en ägare av två coola sportcyklar INTE kan tycka körning på svenska banor är "inget utvecklande", är för mig och (troligen för) 99,9% av sveriges sporthojsåkare just, mysko, konstigt, annorlunda.

Men det är kul att du finns; många tycker att jag är mysko, konstig annorlunda också!:tummenupp

För det första är rankningen relativt ointressant eftersom de, som någon nämnde tidigare, jämför äpplen och päron. För det andra är det en engelsk tidning och de har sina, något skeva, referensramar.

Om du själv inte utvecklas på bana så gör du något fel. Troligtvis kör du för sakta och är mil ifrån gränserna.

På gata handlar det inte om vem som är duktigast utan vem som har minst hjärna.

Typisk "tocar-diskussion".

Du hänvisar till dig själv (briljant argumentationsteknik) och frågar om raceförare eller gatuförare är snabbast (eller vad du nu vill mena med "bäst") genom att jämföra två raceförare.

:rolleyes:

Isle of manx har ínget med gatåkning att göra. Det är roadraceing på en livsfarlig bana kort o gott. Om än ett väldigt klassiskt o populärt arrangemang.

Frågan är om inte förare som Rossi är smartare som visar sin talang under någolunda säkra förhållanden.

Det är inte jag som rankat åkarna, det har andra gjort det står ju också varifrån det kommer om man bara läser texten.

Nej, men han har trots allt vunnit 6 race i world supersport, se var svenskarna hamnar.

Du pratar ju om perception när du kör vilket du menar utvecklas bäst via gatkörning! Vet att man testade hjärnaktiviteten mellan Colin Mcrae och Jeremy i topgear och kom fram till att Mcraes uppfattningsförmåga(dvs perception) var oändligt mkt bättre under körning. Min personliga erfarenhet säger mig att de som kör bra på gata kör bra på bana och vice versa.
Kontentan är att kan du hantera hojen får du mer tid att uppmärksamma andra saker ergo Rossi hanterar hoj bäst i världen och bör hamna högst upp! McGuiness/Bayliss platser är däremot diskutabla...

Sen kommer denna lista från en tidning som är någon sorts sporthojstidning med dragningar åt både slitzhållet samt vissa seriösa och informativa inslag men ffa underhållning vilket är skälet till att den är så stor!
Helt klart är dock att dom är väldigt subjektiva när det kommer till egna RR-förare.

Rätta mig om jag har fel men det finns väl inget som heter Isle of Manx i det här sammanhanget?

Manx GP däremot körs på Isle of Man där man dessutom kör Isle of Man TT.

Eller?

Frågan är svår att svara på innan man definierat vad som är vad..

Men för att ta ner det på vardaglig nivå, utan någon som helst vetenskap i ryggen så har jag sett 2 exakt likadana exempel.

Öppen bandag (ej tävling) här i sverige, folket rullar in på morgonen skriver in sig, packar upp och kikar runt lite. De rutinerade rävarna som vart med förr har gott om tid, chillar och har de bra, andra stressar lite mer, andra vandrar runt i depån och snackar med folk. 2 gånger har jag varit med om att den snabbaste i depån (och har ett enormt självförtroende) - som går å spänner sig oc skryter - har åkt hem efter 1 alt 2 pass, en av dessa två gånger grät "superstjärnan" och var HEEEEEEEELT knäckt eftersom alla körde ifrån honom. "Å han var ju Rossi på vägen".

Båda dessa gånger har jag sett att gatåkare står sej slätt mot banåkare, på deras hemmaplan. Men som sagt, det är vad jag har sett och en empirisk studie baseras på 2 personer har inte allt för högt vetenskapligt värde.

Så din första kommentar får stå för dej och jag skulle mer vilja citera någon jag hört, "att man lär sig mer på en bandag, än 1000 mil i trafiken" och då syftades på hur man hanterar sig hoj och lär sig gränser och handhavande osv. :)

Under Isle och Man är vägsträckan avstängd. Att då betrakta det som gatåkning är i mina ögon helt fel. Det är lika mycket tävling som Moto GP, men under två olika discipliner. Största skillnaden är nog säkerhetstänkandet. Banorna där Moto GP stjärnorna kör är anpassade för ändamålet. På Isle of Man har man inte gjort mer än att stänga av sträckan under loppen och kanske satt upp ett och annat staket mer för att skydda åskådare än tävlingsdeltagarna. Det har väl sina skäl varför inte Moto GP stjärnorna ställer upp i tävlingar som Isle of Man särskilt ofta.

Moto GP i all ära, jag tycker på något sätt att det är på Isle of Man man skapar legenderna. Det är samma sak inom bilvärlden. Kolla på F1 och Le Mans eller Pikes Peak eller någon annan av landsvägstävlingarna som finns kvar. Jag är inte övertygad om att det är inom F1 de mest kompletta förarna finns. Samma sak inom Moto GP. Vill inte förringa Rossi eller någon av de andra Moto GP stjärnorna. Inom Moto GP är de odödliga legender, precis som F1 stjärnorna är inom F1. Ska man dra in andra discipliner i ekvationen blir det bara fel.

Man kanske skulle haft en disciplin som heter Race of Champions där olika vinnare från olika discipliner inom tävlingsvärlden på motorcykel får ställa upp och göra upp saken en gång för alla även om det skulle vara ett jippo betonat event.

Det är väl ingen som tar Race of Champions seriöst på bilsidan där gamla och nya mästare möts på en kortbana med rallybil och GT-bil. Mick Doohan ställer upp i år på fyra hjul.

http://www.raceofchampions.com/drivers/mick-doohan.aspx

Öppen bandag (ej tävling) här i sverige, folket rullar in på morgonen skriver in sig, packar upp och kikar runt lite. De rutinerade rävarna som vart med förr har gott om tid, chillar och har de bra, andra stressar lite mer, andra vandrar runt i depån och snackar med folk. 2 gånger har jag varit med om att den snabbaste i depån (och har ett enormt självförtroende) - som går å spänner sig oc skryter - har åkt hem efter 1 alt 2 pass, en av dessa två gånger grät "superstjärnan" och var HEEEEEEEELT knäckt eftersom alla körde ifrån honom. "Å han var ju Rossi på vägen".

När träffa du mig? :va :D

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...