Under Isle och Man är vägsträckan avstängd. Att då betrakta det som gatåkning är i mina ögon helt fel. Det är lika mycket tävling som Moto GP, men under två olika discipliner. Största skillnaden är nog säkerhetstänkandet. Banorna där Moto GP stjärnorna kör är anpassade för ändamålet. På Isle of Man har man inte gjort mer än att stänga av sträckan under loppen och kanske satt upp ett och annat staket mer för att skydda åskådare än tävlingsdeltagarna. Det har väl sina skäl varför inte Moto GP stjärnorna ställer upp i tävlingar som Isle of Man särskilt ofta.
Moto GP i all ära, jag tycker på något sätt att det är på Isle of Man man skapar legenderna. Det är samma sak inom bilvärlden. Kolla på F1 och Le Mans eller Pikes Peak eller någon annan av landsvägstävlingarna som finns kvar. Jag är inte övertygad om att det är inom F1 de mest kompletta förarna finns. Samma sak inom Moto GP. Vill inte förringa Rossi eller någon av de andra Moto GP stjärnorna. Inom Moto GP är de odödliga legender, precis som F1 stjärnorna är inom F1. Ska man dra in andra discipliner i ekvationen blir det bara fel.
Man kanske skulle haft en disciplin som heter Race of Champions där olika vinnare från olika discipliner inom tävlingsvärlden på motorcykel får ställa upp och göra upp saken en gång för alla även om det skulle vara ett jippo betonat event.
Det är väl ingen som tar Race of Champions seriöst på bilsidan där gamla och nya mästare möts på en kortbana med rallybil och GT-bil. Mick Doohan ställer upp i år på fyra hjul.
http://www.raceofchampions.com/drivers/mick-doohan.aspx