Super Hooligan racing

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Aldrig hört talas om det innan,
Men verkar vara en amerikansk företeelse.

"Open to all manufactures 750cc multi-cylinder and above Street Bikes. Bikes must run 19” flat track wheels and tires front and back and weigh a minimum of 400lbs (181kg).
For Road Race events bikes can 16"-19" front and rear wheels with DOT Tires.
Bikes must maintain stock frames with no fabrication allowed to change the neck angle. No cutting subframes or fabricating shock relocation mounts. No front brakes on oval tracks, dual front disc brakes are mandatory for Road Race track.
Production high-bar street bikes only. Motorcycle must have come stock with top mounted risers and upright handlebars. No clip-on bikes permitted.
Twin cylinder 4 strokes, in any configuration, above 750cc
Three cylinder 2 strokes above 750cc permitted
Electric street legal production motorcycles with maximum 80 kW single motor. No MX or dual-sport type electric bikes allowed. Must conform to all other rules
Maximum claimed production horsepower rule of 125HP or less"



 
Påminner inte det om när Aprilia lanserade SXV och dessa tävlade i mot 250-2taktare och vann en hel del?
Ändrades inte reglementet i (i sverige?) så att cykeln skulle varit avsedd för banracing, eller inte varit avsedd för supermotard. Borde finnas smarriga trådar här att läsa om den diskussionen.
 
Fast det roligaste är ju att det är en klass skapad för stora amerikanska V-Twin roadsters.....som domineras av små KTM:er (790 & 890)
När man satt minmivikten till 181kg så blir jag nyfiken.
Vilka stora amerikanska V-Twin roadsters väger in under 200kg ?
Den här väger 233kg och det kan var Torrvikt Utan olja, bensin, kylarvätska, batteri, däck ?
och en HD
 
Last edited:
När man satt minmivikten till 181kg så blir jag nyfiken.
Vilka stora amerikanska V-Twin roadsters väger in under 200kg ?
Den här väger 233kg och det kan var Torrvikt Utan olja, bensin, kylarvätska, batteri, däck ?
och en HD
Alla amerikanska hojar klassar in med andra ord. Ingen av dem väger ju under 181 kg.

Med tanke på hur det såg ut i racet så lär de säkert öka minimumvikten till 200kg så man slipper de där lätta KTM:erna.
 
Alla amerikanska hojar klassar in med andra ord. Ingen av dem väger ju under 181 kg.

Med tanke på hur det såg ut i racet så lär de säkert öka minimumvikten till 200kg så man slipper de där lätta KTM:erna.
Vill man ha enbart stora amerikanska hojar ska väl minimivikten vara minst 500 pound = 227 kg.
Eller 600 pound = 272 kg. Med tanke på vikten på ej amerikanska hojar.
 
Alla amerikanska hojar klassar in med andra ord. Ingen av dem väger ju under 181 kg.

Med tanke på hur det såg ut i racet så lär de säkert öka minimumvikten till 200kg så man slipper de där lätta KTM:erna.
Då kan dom ta dom större ktm:erna me mer effekt... Blir kanske för orättvist. ..
 
Med max 125hk är det väl möjligen någon gammal 990 som klassar in.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top