Bänkrummet på gång

Nej, om rullen drivs mot periferin skiljer endast tröghetsfaktor 2 mellan solid cylinder och och tunnväggigt rör.


Det är främst samplingsfrekvensen som avgör hur ojämn gång ser ut.

Lite kul det där

Sportdevices säger " inte mer än 150 punkter på ett varv " vid 3000rpm på rullen


Dynojet mäter 1 gång:D
 
vid steady state så spelar det inte lika stor roll, jag tänkte mer på sveptest genom registret.

är båda rullarna av samma diameter så blir det givetvis inte samma, vad jag mena med en 100kg rulle kan ha samma svängmassa som en 500kg är om man sätter på ett stort svänghjul, tex liten rulle med 300dia och ett svänghjul på sidan med 700diam
 
Lite kul det där

Sportdevices säger " inte mer än 150 punkter på ett varv " vid 3000rpm på rullen


Dynojet mäter 1 gång:D

det där är lite bluff också, sportdevices program har som mest nogranhet vid 50st/sekund vilket blir en 1ggr/varv vid 3000rpm på rullen, 10ggr/300rpm, 100ggr/30rpm.
Fler pulser försämrar nogranheten!
ifrågasatte det när jag köpte mitt
 
Å med lite färg på

Faan va dagens färger täcker dåligt:mad: Miljö säkert

Väggen under stora rutan är den som ska kaklas därav den slarviga målningen

Samt en halvfärdig funnybike i matchande kulör hehe:D
 

Bifogat

  • Bild 038.jpg
    Bild 038.jpg
    66 KB · Visningar: 134
  • Bild 039.jpg
    Bild 039.jpg
    81.2 KB · Visningar: 168
  • Bild 040.jpg
    Bild 040.jpg
    77.3 KB · Visningar: 147
  • Bild 041.jpg
    Bild 041.jpg
    155.1 KB · Visningar: 205
Nice! :tummenupp

Har du ordnat med ljuddämpare?
 
vid steady state så spelar det inte lika stor roll, jag tänkte mer på sveptest genom registret.
När motorn misständer borde rullens varvtalsacceleration bli ungefär 0. Om varvtalet mäts en gång per varv kanske inte detta syns eftersom att rullen accelererats av många tändpulser under det varvet. Däremot med två relativt täta punkter på var sida om misständningen kommer vridmomentet bli 0. Oavsett om rullen är tung eller lätt kommer "hack" i motorn synas som försvagad acceleration av trumman.
 
Last edited:
Jag släpade fram min gammla retarder hyraulbroms som jag tänkte använda lite framöver ihop med bänkrullen

Jag borde ju måttat den innan jag byggde stålkonstruktionen:huvet

Nåja lite enklare ändringar så blir de nog bra:)


Är det nån som känner igen denna splinesning ( ingången till bromsen)


Axeldiameter 70mm ( invändigt 63mm ) samt 21 st bomar

Om det är från en volvo skulle jag kolla med BigBeg i Södertälje efter en utg. axel eller kardanstump som kan passa, prata med Magnus som renoverar vxl.lådor på verkstan.
 
När motorn misständer borde rullens varvtalsacceleration bli ungefär 0. Om varvtalet mäts en gång per varv kanske inte detta syns eftersom att rullen accelererats av många tändpulser under det varvet. Däremot med två relativt täta punkter på var sida om misständningen kommer vridmomentet bli 0. Oavsett om rullen är tung eller lätt kommer "hack" i motorn synas som försvagad acceleration av trumman.

menar mest om Andersson skulle ha broms senare som han skrev, mäter man med broms så är det ju i princip en hävarm från bromsen som trycker på en våg, säg att vågen visar 100kg och det blir en dipp i registret med tung svängmassa så tar det ju tid för våget att registrera detta då massan fortfarande trycker på, har man en lätt rulle "utan" svängmassa så får man nära noll på vågen direkt.
 
menar mest om Andersson skulle ha broms senare som han skrev, mäter man med broms så är det ju i princip en hävarm från bromsen som trycker på en våg, säg att vågen visar 100kg och det blir en dipp i registret med tung svängmassa så tar det ju tid för våget att registrera detta då massan fortfarande trycker på, har man en lätt rulle "utan" svängmassa så får man nära noll på vågen direkt.



Lite av de som diskuteras är ju mer på det akademiska planet

När man kör som i dynojetbänken så har man ju den största utjämningsfaktorn för att kunna jobba

Kör man okorrigerat så ser det bedrövligt ut

Även lamdan är rejält utslätad

Tror inte nån har behov av den enorma upplösningen som diskuteras

Så länge kringfaktorer så som luft och framförallt BRÄNSLETEMP påverkar så mycket som en hel airfuel enhet mellan kallt och varmt

Viktigast är att hålla sig ganska jämt i airfuel och gärna på feta sidan
då man lägger en map
 
hur bor ni, har ni grannar? går det få bort tillräckligt med ljud så man slipper störa alltförmycket? Inte alla som uppskattar fågelsången tidigt en söndag morgon :D
Har köpt hus mitt i samhället så jag tänkte säga upp garaget på "landet"
 
hur bor ni, har ni grannar? går det få bort tillräckligt med ljud så man slipper störa alltförmycket? Inte alla som uppskattar fågelsången tidigt en söndag morgon :D
Har köpt hus mitt i samhället så jag tänkte säga upp garaget på "landet"

Jag bor på landet där vägen slutar.
Men nu är det nån som köpt en tomt 10 meter från mitt garage.
Har förklarat att jag kör dygnet runt och det låter MYCKET.
Inga problem sa dom.

Nä nä vi får väl se.
 
vet inte om du löste 90 gradare till golvvärme men antar eftersom kaklet ligger där.i vilket fall beulco 66 systemet har knäböjar som inte är helt körda i flödet.det hittar du på ahlsehls och dahls mfl.tom rinkabyrör.se har sånt.

i mitt förra hus bad jag de dra åt helvete grannarna efter ett par dagar och första klagomålet.kunde bete mig hur som helst sedan,de var ändå sura:tummenupp
 
Nya funderingar

Angående bromssystemet

Funderar på att använda tyckluft för att manövrera hydraulcylindern
(huvudcylindern)

Kruxet är att man inte riktigt vet hur mycket kraft som behövs

Om man visste ungefär hur mycket tryck det ligger på ett bilbromsok

Vid kraftig inbromsning, Då vore det simpelt att räkna fram vilken kolvarea på luftcylindern som går åt

Alternativt att man gör med justerbar utväxling

Smidigast vore ju dock med cylindrar inline så att säga

Tryckluft mellan 4 - 8 bar är väl rimligt att jobba med

Manöverspakar att bromsa med lär väl finnas en uppsjö att välja mellan

vet inte om du löste 90 gradare till golvvärme men antar eftersom kaklet ligger där.i vilket fall beulco 66 systemet har knäböjar som inte är helt körda i flödet.det hittar du på ahlsehls och dahls mfl.tom rinkabyrör.se har sånt.

i mitt förra hus bad jag de dra åt helvete grannarna efter ett par dagar och första klagomålet.kunde bete mig hur som helst sedan,de var ändå sura:tummenupp



Skarvningen blev mot all inrådan 2 st 90graders pem kopplingar
men med svarvade mässingshylsor inknackade i slangändorna så känndes det riktigt bra
Lite sämre flöde förståss men man får väl trimma in den slingan separat
Det är ju ej heller ett vardagsrum utan en verkstad

Skulle den spöka så kan jag helt enkelt skippa den slingan
har golvvärmen nu inte varit inkopplad på 10 år så känns det inte som nån katastrof

Ska väl jaga nån elpanna framöver till hela villans golvvärmesystem

vet inte om du löste 90 gradare till golvvärme men antar eftersom kaklet ligger där.i vilket fall beulco 66 systemet har knäböjar som inte är helt körda i flödet.det hittar du på ahlsehls och dahls mfl.tom rinkabyrör.se har sånt.

i mitt förra hus bad jag de dra åt helvete grannarna efter ett par dagar och första klagomålet.kunde bete mig hur som helst sedan,de var ändå sura:tummenupp



Skarvningen blev mot all inrådan 2 st 90graders pem kopplingar
men med svarvade mässingshylsor inknackade i slangändorna så känndes det riktigt bra
Lite sämre flöde förståss men man får väl trimma in den slingan separat
Det är ju ej heller ett vardagsrum utan en verkstad

Skulle den spöka så kan jag helt enkelt skippa den slingan
har golvvärmen nu inte varit inkopplad på 10 år så känns det inte som nån katastrof

Ska väl jaga nån elpanna framöver till hela villans golvvärmesystem
 
Last edited:
Har fått lite stil på mitt rum också.
Det tar sig. :D

Gosh! Flower power! Din bromsbänk kommer att bli favvobänk för alla övervintrade hippiechopperåkare :D

biker_pipe.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top