Bänkrummet på gång

NÄÄÄ den har bara legat så länge att det blivit tillväxt på den (mögel ):D

Ja när du säger det: den ser den lite kalkstensaktigt fossil ut! :D

Det ser snyggt ut. Imponerande tempo du håller! Hoppas att du fick till en bra lösning på huvudcylinderfrågan till bromsarna.
 
Sådäääärja, Va väl inte så svårt:yoparty

Nu ligger han där , Men jääääla så tight med bromsoken

Blir bättre så fort beläggen slits lite


En bild på min fina uppväxlade lyftgalge

Känndes rätt stumt å lyfta rullen , Knaka lite i banden


Ser fint ut.
Ska du kakla med vitt kakel?
Köp i så fall inget...
Har en pall invuxen i trädgården. :D
 
I värsta fall får det bli vitt men jag har funderingar på mörkgrått

Nån nyans som jag även kan måla ståldörren i



Är även sugen på Märkesdekaler att klistra på det röda ovan bänken

Typ SUZUKI HONDA YAMAHA o.s.v

Vem fixar sånt??
 
I värsta fall får det bli vitt men jag har funderingar på mörkgrått

Nån nyans som jag även kan måla ståldörren i



Är även sugen på Märkesdekaler att klistra på det röda ovan bänken

Typ SUZUKI HONDA YAMAHA o.s.v

Vem fixar sånt??

Ska du ha vitt så hör du av dig.

Klistermärken kan du samla i en plastpåse med dom andra smågrabbarna på Älvsjömässan om nån vecka eller 2... :hihi
Du kan få ett orange märke av mig som ser ut så här...
 

Bifogat

  • logga.jpg
    logga.jpg
    80.5 KB · Visningar: 80
Peter, vad har du målat rullen med? Varför har du längsgående spår i rullen? På min rulle har jag svarvat ytan för att få den så ojämn som möjligt, men jag är lite rädd att friktionen inte kommer att räcka till.


Vad tror du? :confused:
 
Jag är imponerad av ert angagemang vad det gäller att bygga bänkrum.
Btw, Det blir ju renare än en tandläkarklenik:D Men en sak jag undrar är, var får ni tag i de här mastudont rullarna? Funderar på att kanske bygga ett eget bänkrum nån gång...
 
Jag raklättra min rulle i svarven, har riktigt sträv yta.
Anderssons raka spår förstår jag mig inte på :va

Jag är imponerad av ert angagemang vad det gäller att bygga bänkrum.
Btw, Det blir ju renare än en tandläkarklenik:D Men en sak jag undrar är, var får ni tag i de här mastudont rullarna? Funderar på att kanske bygga ett eget bänkrum nån gång...

bara slå en pling till tex Tibnor eller nån annan som säljer stål/metaller :tummenupp
 
Last edited:
Tackar "PD"
Jag skall se hur det blir till hösten, men förmodligen kommer ännu en dröm omett bänkningsrum att bli verklighet i Malmö:D
 
Jag är imponerad av ert angagemang vad det gäller att bygga bänkrum.
Btw, Det blir ju renare än en tandläkarklenik:D Men en sak jag undrar är, var får ni tag i de här mastudont rullarna? Funderar på att kanske bygga ett eget bänkrum nån gång...

Jag köpte ett ämnesrör, axel samt lite plåt på den lokala skroten. Problemet är att hitta någon som har en tillräckligt stor svarv för att kunna bearbeta så här stora bitar... Så här stor svarv krävs det: (Peter, ledsen för min trådkapning...)



Edit: det syns ju inte hur stor svarven är på bilden, men rullen är 460 mm i diameter så att ni förstår proportionerna.....
 
Varför har du längsgående spår i rullen? På min rulle har jag svarvat ytan för att få den så ojämn som möjligt, men jag är lite rädd att friktionen inte kommer att räcka till.

Jag har oxå sett nytillverkade bänkar som har längsgående spår, så nån har säkert kommit på att det funkar bra. Men jag har heller inte sett nån förklaring på det.
Såklart ökar ju kontaktytan då gummit formar sig över "åsarna", och troligen nyper gummit tag bättre om varje "åstopp" då det deformeras även i längsled.
En slags självlåsande bondfångarkonstruktion lixom... (för er som vet hur en sån funkar).
Prova dra en diskhandske över en slät yta: Dn glider bara. Men dra den längs vattenkranens välvda yta och den hugger fast direkt!
Samma fenomen?

Men en sak jag undrar är, var får ni tag i de här mastudont rullarna?

Vi funderade på ett par järnvägshjul inedningsvis! Det skulle bli bra av flera anledningar. Men ffa pga att du får en stor diameter, och det ökar trögheten för igångsättning, minskar slirningen, och ger då ett exaktare resultat.
 
Last edited:
Jag har oxå sett nytillverkade bänkar som har längsgående spår, så nån har säkert kommit på att det funkar bra. Men jag har heller inte sett nån förklaring på det.
Såklart ökar ju kontaktytan då gummit formar sig över "åsarna", och troligen nyper gummit tag bättre om varje "åstopp" då det deformeras även i längsled....

Jag har också sett såna rullar och funderat i samma banor, dvs att det sannolikt ger bättre grepp mot däcket än en slät yta på ngt vis. Det kan ju också vara för att förbättra kylningen av däcket. Min erfarenhet när det slirar är att det ofta föregåtts av att däcket blir överhettat på ytan, ytan blir helt "oljig". Jag får köra med 3 bar på lettrad rulle för att udnvika det.

/J
 
Vi funderade på ett par järnvägshjul inedningsvis! Det skulle bli bra av flera anledningar. Men ffa pga att du får en stor diameter, och det ökar trögheten för igångsättning, minskar slirningen, och ger då ett exaktare resultat.

Här är ett projekt med järnvägshjul, IOFS en bromsbänk men...http://www.streetvw.se/broms.htm
 
Jag har oxå sett nytillverkade bänkar som har längsgående spår, så nån har säkert kommit på att det funkar bra. Men jag har heller inte sett nån förklaring på det.
Såklart ökar ju kontaktytan då gummit formar sig över "åsarna", och troligen nyper gummit tag bättre om varje "åstopp" då det deformeras även i längsled.
En slags självlåsande bondfångarkonstruktion lixom... (för er som vet hur en sån funkar).
Prova dra en diskhandske över en slät yta: Dn glider bara. Men dra den längs vattenkranens välvda yta och den hugger fast direkt!
Samma fenomen?

Vad tror du om den här ytan (till höger i bilden)??
 
Vad tror du om den här ytan (till höger i bilden)??

Skulle ju, om min teori står sig, vara helt optimal!

Saken är ju den, att om man har en för grov/lättrad yta så slits ju däcken ner på nolltid oxå.
Så kan man hitta ett mönster/yta (som dessa spår ungefär) som greppar, men ändå är skonsamma, så vore ju det kalas.
 
Sådäääärja, Va väl inte så svårt:yoparty

Nu ligger han där , Men jääääla så tight med bromsoken

Blir bättre så fort beläggen slits lite


En bild på min fina uppväxlade lyftgalge

Känndes rätt stumt å lyfta rullen , Knaka lite i banden

Vackert som attan!

En, kanske dum, fråga; varför är hela arrangemanget flyttat i sidled i gropen?
Ska du kunna dra ut något till höger med allt monterat eller så?
 
Skulle ju, om min teori står sig, vara helt optimal!

Saken är ju den, att om man har en för grov/lättrad yta så slits ju däcken ner på nolltid oxå.
Så kan man hitta ett mönster/yta (som dessa spår ungefär) som greppar, men ändå är skonsamma, så vore ju det kalas.



Jag har plankat mitt från dynostar rullen

Dom hävdar bättre grepp samt mindre slitage

Dynostar grabbarna bänkade ju Fyrstens (GR ) moppen i västerås

uta däckslir


Antar att det blir lite som med ett Polly- V remhjul ( moderna generatorremmar)


Vad man INTE vill ha är spår som är gjorda med matning

Då lär man ha rätt bra sidoförflyttning av däcket vid körning på rullen
 
Jag har plankat mitt från dynostar rullen

Dom hävdar bättre grepp samt mindre slitage

Dynostar grabbarna bänkade ju Fyrstens (GR ) moppen i västerås

uta däckslir


Antar att det blir lite som med ett Polly- V remhjul ( moderna generatorremmar)


Vad man INTE vill ha är spår som är gjorda med matning

Då lär man ha rätt bra sidoförflyttning av däcket vid körning på rullen

OK, jag får väl testa om det blir trubbel med sidoförflyttning vid körning... Återkommer med facit :va
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top