Bänkrummet på gång

Läs nu själv vad du skriver din verktygsmarodör.

Du SLIPADE bort med en KAPSKIVA...

Ser du problemet? :D

Prova att kapa med en slipskiva så förstår du. :sissy


Nåja nja det var ju en lite tjockare kapskiva med offset

Nästan som en slipskiva:D tror det var nå kinaskit som legat med i nån billig maskin
 
Riktiga skivor är ju typ 3ggr dyrare och håller 5ggr längre... Sen ligger det ju ngt i det Kamikaze kid säger om att slipa med kapskiva.... :) Dock borde den ju inte sprängas sådär tycker man...

Själv lyckades jag kapa av gylfen utan att märka det förrän senare... Farliga grejjer det där... :crash
 
Riktiga skivor är ju typ 3ggr dyrare och håller 5ggr längre... Sen ligger det ju ngt i det Kamikaze kid säger om att slipa med kapskiva.... :) Dock borde den ju inte sprängas sådär tycker man...

Själv lyckades jag kapa av gylfen utan att märka det förrän senare... Farliga grejjer det där... :crash


Kapa är farligt.
Jag kör OCC style på kapmaskinen dvs utan skydd.
Slant till och trasslade in skivan i brallorna med följd att de vreds åt en aning.
Klarade mig med ett blåanlöpt organ! :crash :dummer
 
Lite bromsoks mek , Köpte nya från biltema:yoparty

Så nu ställer sig frågan " Törs man köra med bromsar från Biltema ":D

Kommer sääkert eexploodera hela sjiten:gnissla
 

Bifogat

  • Bild 031.jpg
    Bild 031.jpg
    107.2 KB · Visningar: 282
  • Bild 032.jpg
    Bild 032.jpg
    114 KB · Visningar: 274
Rörmokerihjälp

Behöver hjälp å få fatt 90 graders skarvnipplar till 20mm golv värmeslang

Nån som vet nån som jobbar med dyligt

( bråttom Gjuta grop i morgon )
 
Behöver hjälp å få fatt 90 graders skarvnipplar till 20mm golv värmeslang

Nån som vet nån som jobbar med dyligt

( bråttom Gjuta grop i morgon )

Hej Anders !
Undvik så jäkla långt det går med att använda 90 gradersböjar på golvvärmesystem
Du pajjar flödet totalt med sådana.:=(

Hitta en annan lösning
Annars ring så kan vi surra om det
MVH
Roffe
 
Kapa är farligt.
Jag kör OCC style på kapmaskinen dvs utan skydd.
Slant till och trasslade in skivan i brallorna med följd att de vreds åt en aning.
Klarade mig med ett blåanlöpt organ! :crash :dummer

OCC style is the shit, men ibland blir man lite matt.......
DSC00059.JPG

:gnissla
 
Sådärja , Inte helt smärtfritt att få hål på 160mm gedigen betongplatta

Inte heller gör ju betongen som man vill:mad:

Nåja lite flytspackel fick fylla ut dom sista hålorna som betongen inte ville fylla

Sen lite finspackling samt lite epoxi golvfärg så ska de nog bli fiiint:D

Lite klinkers på golvet och kakling upp till midjehöjd så lär det ju bli lättstädat och bra


NÅGON som har lite RÖTT kakel som ligger å skräpar?:tungan ( måste bli räjsit juu)
 

Bifogat

  • Bild 033.jpg
    Bild 033.jpg
    128.4 KB · Visningar: 185
  • Bild 034.jpg
    Bild 034.jpg
    139.1 KB · Visningar: 160
  • Bild 035.jpg
    Bild 035.jpg
    110.8 KB · Visningar: 183
  • Bild 036.jpg
    Bild 036.jpg
    100 KB · Visningar: 189
Hm... Kanske inte helt rött kakel men jag har några andra vettiga bitar kvar i källaren nånstans. Hur mycket yta är det frågan om?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com


Ca 7 Kvadrat

Vanligt vitt är ju nästan gratis på många byggvaruhus men färgat tror jag e värre

Säkert nått trendpålägg på sånt:D
 
Lite klinkers lagt
Tar ju tid sånt där hehe:D
 

Bifogat

  • Bild 037.jpg
    Bild 037.jpg
    106.9 KB · Visningar: 259
Det blir ju tjusigt som fan det där, bara därför ska jag boka in gammeln när den är klar så du får patinera bromsrummet lite med oljestänk från golv till tak och storändan av en vevstake utstickandes genom väggen...:D
 
Mycket vackert! Jag är avis...

Trådtöjningsgivare borde funka :va

Mäter draglaster med god precision, så nog fasen bör det gå men det får bli till bromsen då :) . Sätt trådtöjningsgivaren att "hålla fast" hävarmen som håller bromsens fasta del.
Nu vart sugen på att bygga nåt eget... Hmmm.. Har en hygglig TELMA broms liggande, vad kan en sån tåla?
 
Det är svårt att inte bli imponerad! Djäklar vad snyggt det blir! Fort går det också! :Bugar Det verkar inte finnas nått hantverk du inte behärskar!
Jag kommer nog aldrig våga rulla in min hoj i det tempel du bygger! :D
Det blir ju hotrod-klass på ditt bänkrum!

/J
Lite klinkers lagt
Tar ju tid sånt där hehe:D
 
Last edited:
Kapa är farligt.
Jag kör OCC style på kapmaskinen dvs utan skydd.
Slant till och trasslade in skivan i brallorna med följd att de vreds åt en aning.
Klarade mig med ett blåanlöpt organ! :crash :dummer

Hehe!

Jag satte en glödande Tig-elektrod i ....grenen en gång, det var minst sagt läskigt när det precis smälte hål i kalsongenra men som tur var inte i något annat....

:D
 
Rullen är 435 i diameter 265 invändigt mått 400 bred

Sidorna är 323 i diameter och 29 tjocka insvarvade halva / halva

Axeln är 70 mm 810 lång , Tiilkommer även 2 st bromsskivor 275 idiameter
ca 16 tjocka om man bortser från luftspalten


skulle behöva lite hjälp med beräkning av vikt och tröghetsmoment på dessa bitar

Nån som känner sig ritarsugen:) ?

Kommer att gå som acc bänk till att börja med
men har planer på att inplantera min hydrauliska retarder ( lastbilsbroms)

Lättast blir nog att köra som acc bänk i början och få den kalibrerad


Peter





295kg väger rullen och 352kg för hela klabbet med axel, skivor och gavlar.
10 kg/m2 i tröghet, fast det är ju bara vikten som är längst bort från centrum som gör nån nytta så hel hel rulle utan hål igenom väger ju bly men har mycket onödiga kilo.
En lätt rulle är ju att föredra på alla sätt och vis, fast tung i svängmassa om man mäter med svängmassaprincipen.
Tröghet x hastighet på rullen är det enda som räknas, man kan ju får en blott 100kg rulle att vara lika trög som en 500kg helgjuten rulle om man vill.

Min rulle väger över 100kg mindre än din fast har ändå mer tröghetsmoment med sina 510mm diameter... erbjöd ju dig att köpa den för några tusingar när du börja med ditt projekt, "refflad" och klar med lager och allt, såhär i efterhand var det tur att du inte var intresserad :) vi har haft många bra stunder ihop :D

Ska du ha broms på så ska man ha en så lätt rulle som möjligt så att "vågen" märker av minsta dipp i effektkurvan som annars uteblir med en "trög" rulle. Stoor diameter så man får fäste är ju också bra
 
Tröghet x hastighet på rullen är det enda som räknas, man kan ju får en blott 100kg rulle att vara lika trög som en 500kg helgjuten rulle om man vill.
Nej, om rullen drivs mot periferin skiljer endast tröghetsfaktor 2 mellan solid cylinder och och tunnväggigt rör.

Ska du ha broms på så ska man ha en så lätt rulle som möjligt så att "vågen" märker av minsta dipp i effektkurvan som annars uteblir med en "trög" rulle
Det är främst samplingsfrekvensen som avgör hur ojämn gång ser ut.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top