Boshboo skrev:
Jag mäter komptrycket med komp mätare 205-210 PSI
Helt rätt på miniräknaren och som du själv ser så är finns mer att göra. Antagligen så mätte bänken aningen för lågt varvtal och den går troligen inte helt opti på super botten, bmep som är toretisk talar om att man kan pressa ut några hp mer uppe i registret genom justeringar,
BMEP ( Psi ) = (HP*13000)/( rpm*cc i liter)
Min motors verkliga BMEP är ca altså 190 PSI mot 210 uppmätt
om man bortser från felmätning så är 9% off för mycket för att man ska vara nöjd och det bär mej emot att erkänna att motorn är precis på
gränsen till spik och behöver mindre komp tryck.
Detta borde du slicka dej om munnen med.
men jag vill fortfarande veta hur det gick med XR:en.
Ok, missuppfattade psi-värdet totalt. Trodde var ett bmep-värde men det var uppmätt komptryck.
Det är ju helt olika saker, mest en slump att dom värdena är någorlunda lika.
(210 psi blir väl ca 14.5 bar i komptryck.)
Tror att AndersBrink redovisade det högsta komptryck jag har hört om, ca 20 bar.
(Det betyder ju inte att kompen är 20:1, utan beror till stor del på att gasen vid kompprov komprimeras
adiabatiskt (utan värmeutbyte) och att den då ökade tempen ger mer tryck än vad volymändringen är.
Kan man känna m cykelpump mot tummen, luften känns varm.)
Men jag tvivlar starkt på att Andersbrink hade ett bmep på 20 bar; är nog omöjligt utan turbo och med vanlig soppa.
Som BoshBoo:s formel visar så kommer bmep från uppmätt effekt vid visst varv och viss cyl.volym.
Det visar exakt vad jag alltid tjatar om, nämligen att spec.vridet (Nm/l) är samma sak som bmep och
ett bra mått på hur en motor jobbar.
Effekt/varv ÄR vrid. Vrid/volym ÄR spec.vrid. Sen får man gånga med lämplig konstant
så att sorterna stämmer. 13000 gäller för dom sorter BoshBoo gav.
Vad bmep egentligen innebär är att om det trycket hela tiden tryckte på kolven
och vred vevaxeln via en momentarm = halva slaglängden så skulle motorn ge just det uppmätta vridmomentet.
Bmep är alltså ett (tänkt) medeltryck mätt över hela varvet.
Ursäkta utvikningen, men jag är lättriggad på detta ämne.
XRen är orörd sen i våras, drar som ett svin (förhållandevis) på låga varv men tappar orken rätt tidigt.
Passar mig rätt bra i skogen, jag tappar oxå orken rätt tidigt......
/u
ps. enklast är att köra m spec.vrid Nm/l. För 'tryckälskare' är 100 Nm/l = 187 psi = 12.6 bar. Ungefär. ds.