Bänkning av Gsxr 1000

MangeH skrev:
Jag är lite nyfiken på er som har en gsxr 1000 och har bänkat den, vad ni har för effekt? På min -01 är detta gjort: Akrapovic helsystem(titan), KN-filter, Tre-mod, Powercommander III usb, portat toppen själv, planat toppen 0,2 mm. Jag fick ut 164,3 hp och 113 Nm på bakhjulet. Vill gärna att ni skickar in uppgifter om era hojar så man kan jämföra.

Bänkade min 13/5 05, hos fredrik på gamla schneiders.
Hojen har gått 220 mil (04 uttagen i april 05), yoshi tri-oval bolton och går på mineralolja än så länge..
Fick 155 SAE vid 11000rpm och109.5 Nm vid 8000rpm mappat med en yoshi-box.
Misstänker att jag får lite mer effekt när jag går över till del/helsyntet.

Last edited:
GSXR 750 -90, 167 hK/13900 97 nm/10900 varv :banana :banana :banana Topp 30 in 26 ut 210psi , 813cc Wiseco,Haltech sprut o tändning, V&H CO, Carillo, APE vev, kuttad låda halvrisig lack. Går schysst å ger gixxer 1000 WIPE ass :) :) :)

Last edited:
Boshboo skrev:
GSXR 750 -90, 167 hK/13900 97 nm/10900 varv :banana :banana :banana Topp 30 in 26 ut 210psi , 813cc Wiseco,Haltech sprut o tändning, V&H CO, Carillo, APE vev, kuttad låda halvrisig lack. Går schysst å ger gixxer 1000 WIPE ass :) :) :)

He!He!He! :hihi :hihi :hihi

Boshboo skrev:
GSXR 750 -90, 167 hK/13900 97 nm/10900 varv ..... 210psi , 813cc
Bmep och spec.vrid är samma sak fast i (till synes) olika sorter.

Om du menar bmep på 210 psi så motsvarar det 112 Nm/l. Dvs. 112 * .813 = 91 Nm från 813 cc.
Å andra sidan ger 97 Nm från 813 cc 119 Nm/l, dvs. drygt 220 psi.

Så siffrorna hänger inte ihop riktigt (om jag nu räknat rätt.) Men bägge är helt ok värden.... :tummenupp
/u

Gixxern

Så siffrorna hänger inte ihop riktigt (om jag nu räknat rätt.) Men bägge är helt ok värden.... :tummenupp
/u[/QUOTE] Du har helt rätt. Nm är omräknat från lb/ft, avrudningar och mät fel inkluderade.

mvh Boshboo

Boshboo skrev:
/u
Du har helt rätt. Nm är omräknat från lb/ft, avrudningar och mät fel inkluderade.

mvh Boshboo[/QUOTE]
och hur har du fått psi-värdet ?
(Antar du mäter effekt och varv och sen räknar ut vrid. Och sen räknar ut bmep (i valfri sort) från vrid och volym.)
/u

RE: Ulf

ulf_lundin skrev:
Du har helt rätt. Nm är omräknat från lb/ft, avrudningar och mät fel inkluderade.

mvh Boshboo
och hur har du fått psi-värdet ?
(Antar du mäter effekt och varv och sen räknar ut vrid. Och sen räknar ut bmep (i valfri sort) från vrid och volym.)
/u[/QUOTE]

Jag mäter komptrycket med komp mätare 205-210 PSI
Helt rätt på miniräknaren och som du själv ser så är finns mer att göra. Antagligen så mätte bänken aningen för lågt varvtal och den går troligen inte helt opti på super botten, bmep som är toretisk talar om att man kan pressa ut några hp mer uppe i registret genom justeringar,

BMEP ( Psi ) = (HP*13000)/( rpm*cc i liter)

Min motors verkliga BMEP är ca altså 190 PSI mot 210 uppmätt
om man bortser från felmätning så är 9% off för mycket för att man ska vara nöjd och det bär mej emot att erkänna att motorn är precis på
gränsen till spik och behöver mindre komp tryck.

Detta borde du slicka dej om munnen med.
men jag vill fortfarande veta hur det gick med XR:en.

Har en K5:a som blev bänkad på Ebos i Malmö. Helt standard,dock med annan pipa(slipon)

164.7 hk samt 120 nm

Ser ut som om jag har minst bänkade hästar :(

149.6 hk och 105nm bänkade SAE hk.

Jag har:
Yoshimura helsystem
PC3

Von Vettet skrev:
Har en K5:a som blev bänkad på Ebos i Malmö. Helt standard,dock med annan pipa(slipon)

164.7 hk samt 120 nm

Går inte :tungan :tungan :tungan

Wesslan skrev:
Ser ut som om jag har minst bänkade hästar :(

149.6 hk och 105nm bänkade SAE hk.

Jag har:
Yoshimura helsystem
PC3

Minst men aldeles utmärkt, ÄKTA effekt.

Wesslan skrev:
Det borde iaf inte vara glädjesiffror om man tittar vad andra fått för resultat :)
Missförstå mej inte men 149hp och 105 nm på en standard 1000cc hoj är bra siffror. min hoj kräver underhåll för att hålla effekten tro inget annat.
164Hp 120nm på samma hoj går abbsolut inte otrimmat och skulle det vara trimmat så är det mycket dåligt tirmmat.

Boshboo skrev:
Jag mäter komptrycket med komp mätare 205-210 PSI
Helt rätt på miniräknaren och som du själv ser så är finns mer att göra. Antagligen så mätte bänken aningen för lågt varvtal och den går troligen inte helt opti på super botten, bmep som är toretisk talar om att man kan pressa ut några hp mer uppe i registret genom justeringar,

BMEP ( Psi ) = (HP*13000)/( rpm*cc i liter)

Min motors verkliga BMEP är ca altså 190 PSI mot 210 uppmätt
om man bortser från felmätning så är 9% off för mycket för att man ska vara nöjd och det bär mej emot att erkänna att motorn är precis på
gränsen till spik och behöver mindre komp tryck.

Detta borde du slicka dej om munnen med.
men jag vill fortfarande veta hur det gick med XR:en.
Ok, missuppfattade psi-värdet totalt. Trodde var ett bmep-värde men det var uppmätt komptryck.
Det är ju helt olika saker, mest en slump att dom värdena är någorlunda lika.
(210 psi blir väl ca 14.5 bar i komptryck.)
Tror att AndersBrink redovisade det högsta komptryck jag har hört om, ca 20 bar.
(Det betyder ju inte att kompen är 20:1, utan beror till stor del på att gasen vid kompprov komprimeras
adiabatiskt (utan värmeutbyte) och att den då ökade tempen ger mer tryck än vad volymändringen är.
Kan man känna m cykelpump mot tummen, luften känns varm.)
Men jag tvivlar starkt på att Andersbrink hade ett bmep på 20 bar; är nog omöjligt utan turbo och med vanlig soppa.

Som BoshBoo:s formel visar så kommer bmep från uppmätt effekt vid visst varv och viss cyl.volym.
Det visar exakt vad jag alltid tjatar om, nämligen att spec.vridet (Nm/l) är samma sak som bmep och
ett bra mått på hur en motor jobbar.
Effekt/varv ÄR vrid. Vrid/volym ÄR spec.vrid. Sen får man gånga med lämplig konstant
så att sorterna stämmer. 13000 gäller för dom sorter BoshBoo gav.
Vad bmep egentligen innebär är att om det trycket hela tiden tryckte på kolven
och vred vevaxeln via en momentarm = halva slaglängden så skulle motorn ge just det uppmätta vridmomentet.
Bmep är alltså ett (tänkt) medeltryck mätt över hela varvet.

Ursäkta utvikningen, men jag är lättriggad på detta ämne. :rodnar

XRen är orörd sen i våras, drar som ett svin (förhållandevis) på låga varv men tappar orken rätt tidigt.
Passar mig rätt bra i skogen, jag tappar oxå orken rätt tidigt......
/u
ps. enklast är att köra m spec.vrid Nm/l. För 'tryckälskare' är 100 Nm/l = 187 psi = 12.6 bar. Ungefär. ds.

Last edited:
Boshboo skrev:
Missförstå mej inte men 149hp och 105 nm på en standard 1000cc hoj är bra siffror. min hoj kräver underhåll för att hålla effekten tro inget annat.
164Hp 120nm på samma hoj går abbsolut inte otrimmat och skulle det vara trimmat så är det mycket dåligt tirmmat.

Samma hoj är det inte. K5 har 178hk och 120nm original. Min 01 har "bara"
160hk och 110 nm original.

Zmurfen skrev:
Går alldeles utmärkt,hade själv en K5:a i somras som också bänkades hos Ebos i Malmö.
169,9 med helrör o pc3 o BMC.
SAE corr.

LÄS "164Hp ger den i teorin vid 11500 rpm och uppåt
om den går som den ska. Om den ger 120nm behöver den
varva 9800 ungefär och behöver ca 164hk alltså
:tungan :tungan :tungan Går inte :tungan :tungan :tungan

Bänknings siffror betyder inte så
mycket utan det är bänkningens
eller operatörens förmåga att kunna mäta
skillnader som är värdefulla.

xxxxxx xxxx xxxx
Motor: Rad 4:a, vätskekyld, DOHC, 988 cc, 4 vent
Effekt: 178 Hk/ 11 000 rpm
Vridmoment: 121 Nm/ 9000 rpm
Går inte heller för då behövs det 210 psi BMEP
180-190 är ganska max för väg bruk.

:banana :banana :banana

Boshboo skrev:
LÄS "164Hp ger den i teorin vid 11500 rpm och uppåt
om den går som den ska. Om den ger 120nm behöver den
varva 9800 ungefär och behöver ca 164hk alltså
:tungan :tungan :tungan Går inte

varför går inte det kan ju ha 164hk vid 11500rpm max vrid 120nm vid 9000rpm

RE Pops

Går gör det men den går dåligt om den ger 164hk och max 120nm vid 9800 en gixer varvar ju 11500 på max effekt, det fattas liksom 2000 döda varv så att säja och omvänt går den att varva 12000 rpm så måste den ge mycket mer effekt än 164, runt 193 teoretiska HK.

Boshboo skrev:
Går gör det men den går dåligt om den ger 164hk och max 120nm vid 9800 en gixer varvar ju 11500 på max effekt, det fattas liksom 2000 döda varv så att säja och omvänt går den att varva 12000 rpm så måste den ge mycket mer effekt än 164, runt 193 teoretiska HK.

jag menade 120nm vid 9000rpm ca 154hk
max effekt 164hk 11000rpm ca 105nm är ju 10hk ökning på 2000rpm

du har ju inte så mycket större ökning på din hoj 10900rpm 97nm =150hk
13900rpm 167hk 17hk ökning på 3000rpm

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup