Avvisad av trafikverket. Anklagar mig för att köra till uppkörningen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Tyvärr (för några kanske) så är uppkörningen en bedömningssport där såväl trafiksäkerhet som omdöme och mognad skall bedömas i samband med uppkörningen. Som ni säkert sett så har provförrättaren en mall där olika poäng ges i olika moment till stöd för bedömningen.

Provförrättare har utbildning för ändamålet och sitter inte och killgissar alternativt vill jävlas med den prövande. Deras jobb är att bedöma huruvida vederbörande kan köra hoj och är mogen att släppas ut i trafiken på en MC.

Efter att ha stått vid sidan ett antal gånger vid förarproven för MC så kan jag konstatera att minst 50% av de prövande inte alls är tillräckligt förberedda. Säkert är det någon av dem som skriver av sin besvikelse på Sporthoj.com över alla DUMMA DUMMA provförrättare men den krassa verkligheten är nog den att man 1. Har kört för lite hoj 2. Trott sig vara världsmästare 3. Inte förstått vad körprovet går ut på och 4. Inte övat på att bli bra.

Samma dåliga förberedelser kan för övrigt skönjas vid det teoretiska provet där väldigt många får göra om det flera gånger innan de lyckas.

Så rådet blir:

Sluta grina. Kör mer. Öva på konbana. Boka provet när du har tränat tillräckligt och fixar alla moment utan att behöva tänka.

Det finns dessutom en bra genväg: Åk på några SMC-kurser typ avrostning och/eller KNIX. Vips kommer körprovet att kännas som en baggis.
 
Tyvärr (för några kanske) så är uppkörningen en bedömningssport där såväl trafiksäkerhet som omdöme och mognad skall bedömas i samband med uppkörningen. Som ni säkert sett så har provförrättaren en mall där olika poäng ges i olika moment till stöd för bedömningen.

Provförrättare har utbildning för ändamålet och sitter inte och killgissar alternativt vill jävlas med den prövande. Deras jobb är att bedöma huruvida vederbörande kan köra hoj och är mogen att släppas ut i trafiken på en MC.

Efter att ha stått vid sidan ett antal gånger vid förarproven för MC så kan jag konstatera att minst 50% av de prövande inte alls är tillräckligt förberedda. Säkert är det någon av dem som skriver av sin besvikelse på Sporthoj.com över alla DUMMA DUMMA provförrättare men den krassa verkligheten är nog den att man 1. Har kört för lite hoj 2. Trott sig vara världsmästare 3. Inte förstått vad körprovet går ut på och 4. Inte övat på att bli bra.

Samma dåliga förberedelser kan för övrigt skönjas vid det teoretiska provet där väldigt många får göra om det flera gånger innan de lyckas.

Så rådet blir:

Sluta grina. Kör mer. Öva på konbana. Boka provet när du har tränat tillräckligt och fixar alla moment utan att behöva tänka.

Det finns dessutom en bra genväg: Åk på några SMC-kurser typ avrostning och/eller KNIX. Vips kommer körprovet att kännas som en baggis.
Hjälper några av dessa tipsen om man kört olovligt till uppkörningen och blir påkommen? Har något av det du skrev något som helst med tråden att göra?
 
Alltså... Egentligen får man nog vara glad om man bara får lite skäll och blir hemskickad från provet om man kört dit olovligt, eftersom att olovlig körning är skäl för att dra in körkortstillståndet, det hade ju varit mycket drygare att råka ut för det och få vänta flera år på att ens få försöka igen.
 
Vad gäller om det har testats i lagen att det är korrekt att bli nekad uppkörning för att man kört olovligt dit så finns det flera rättsfall om det som beslutat att jo, det är helt rätt och riktigt.
 
Vad gäller om det har testats i lagen att det är korrekt att bli nekad uppkörning för att man kört olovligt dit så finns det flera rättsfall om det som beslutat att jo, det är helt rätt och riktigt.
Är det något fall likt TS, alltså där en person blir nekad via skvaller/hörsägen om olovlig körning eller rör det sig om när provförrättaren själv direkt sett den olovliga körningen?
 
Vad gäller om det har testats i lagen att det är korrekt att bli nekad uppkörning för att man kört olovligt dit så finns det flera rättsfall om det som beslutat att jo, det är helt rätt och riktigt.
Har du några domar eller målnummer att dela? Inga lokalbladsartiklar eller aftonbladet.
 
Är det något fall likt TS, alltså där en person blir nekad via skvaller/hörsägen om olovlig körning eller rör det sig om när provförrättaren själv direkt sett den olovliga körningen?
Nej, men å andra sidan verkar ju TS ha erkänt när han blev frågad, och dessutom raljerat om att DrA SnuTteN
 
Jag tänker som så, att eftersom jag läst om flera (iofs på fb, men jag tror dock att det är sanning) som vid uppkörning för tyngre släp, blivit nekade att köra upp pga av att de kört olagligt dit, så är har provförrättaren rätt att neka med detta som grund. För det borde ju ha upptäckts om det är fel av flera provförrättare att göra på detta sätt. Hade det varit första gången man hört att nåt sådant inträffat hade jag nog varit mer tveksam till om det är ok att neka TS göra provet.

Sen måste det ju såklart vara så att provförrättaren SER lagbrottet, nåt annat känns inte rimligt. Och där verkar det ju minst sagt konstigt i just detta fall.

När det gäller attityden så ska väl den enkom inte kunna göra att man blir nekad, men som TS betedde sig kan man ju inte räkna med att kunna övertyga och övertala provförrättaren att man ska få köra. Hade TS hållit sig lugn, trevlig och sansad och sagt att det måste vara ett missförstånd, han blev ju avlämnad och rullade in den, killen jämte måste missuppfattat situationen...osv..då kanske utgången blivit annan. Men att attityden i sig ska ha direkt effekt på provet, så länge man inte blir våldsam eller riktigt otrevlig, har jag svårt att tro.

Jag kan dock inte vara nog tydlig med att JAG tycker det är rätt åt den som olagligt kör till upp körningen, att då bli nekad att köra upp. Det är ju lika illa som att bara nöjesköra utan körkort en fredagkväll och bRAssa heELvEtt!11!, och det tror jag inte vi är så många som tycker är ok.
 
Jag tänker som så, att eftersom jag läst om flera (iofs på fb, men jag tror dock att det är sanning) som vid uppkörning för tyngre släp, blivit nekade att köra upp pga av att de kört olagligt dit, så är har provförrättaren rätt att neka med detta som grund.

Lite OT men borde man inte kunna plocka av regskylten och montera en triangel och köra dit sitt släp som efterfordon och sen på parkeringen innan provet plocka av triangeln och skruva dit regskylten?
 
Lite OT men borde man inte kunna plocka av regskylten och montera en triangel och köra dit sitt släp som efterfordon och sen på parkeringen innan provet plocka av triangeln och skruva dit regskylten?
Tyvärr, får inte sätta lgf-triangeln på ett släp som är reggat!
Men du kan ju lasta ett reggat släp på en "traktorvagn" med lgf-skylt och dra till testet. Sen om man kör hela vägen eller sista kilometern är ju upp till var och en.
 
Hur går det för Ts? Det skulle vara intressant att se det där brevet där han nekats uppkörningen p g a obekräftade påståenden om att han eventuellt kört olovligt tidigare. Om Ts skulle neka till denna påstådda olovlighet, vad händer då? Inga bildbevis eller polisrapporter finns ju, bara illvilligt skvaller.
 
Om det vore så väl att alla idioter blev av med kortet så skulle köerna försvinna.
Upprepade körkortsprov med inkluderad vandelsprövning är vägen framåt!
Nja...det finns säkert många gamlingar som kört prickfritt hela livet och är hur säkra som helst, men inte skulle klara en ny uppkörning p g a nya kriterier som tillkommit. Många är beroende av bil och körkort för att klara vardagen.
 
Nja...det finns säkert många gamlingar som kört prickfritt hela livet och är hur säkra som helst, men inte skulle klara en ny uppkörning p g a nya kriterier som tillkommit. Många är beroende av bil och körkort för att klara vardagen.
Det finns många gamlingar som inte borde ha körkort med. Min farfar var en sån person exempelvis.
 
Jag googlade lite och det finns ganska många trådar om samma ämne, både med släp och MC (finns en likadan tråd från 2008 här på SH :) )
Hittade en tråd från 2013 där en person körde ett för tungt släp till en uppkörning för B96 och blev nekad trots bönande och bedjande. Provförrättaren förklarade då att om han såg mellan fingrarna så gjorde han ett tjänstefel och kunde bli av med jobbet.

Det finns bestämmelser om det rent juridiska enligt trafikverket, dessa ligger då utanför själva provet och har med att det är en myndighet och liknande att göra tydligen.
Jag har en kontakt inom trafikinspektörutbildningen som ska träffa TRV nästa vecka och då ställa frågan hur bestämmelserna ser ut och hur en person kan bli nekad innan provet har börjat, jag återkommer när de har svarat.

Sammanfattningsvis så kan man säga att man är rökt om man kör olagligt till ett prov, oavsett vad vi amatörer tycker om saken... :)
 
Mycket långsökt. Om du som provförrättare sett TS vid korvmojjen med hojen dagen innan, hade du resonerat likadant? En vecka tidigare? En månad? Försöker hitta var din gräns går.
Det är din åsikt att det är långsökt och det kanske det är, jag tycker också det är långsökt men jag hade hävdat det om det inte finns en lag/förordning som är bättre tillämpbar. .Som svar på din fråga. Min gräns hade varit vid uppkörningen alltså på vägen dit. Således hade jag inte vägrat någon köra upp som jag sett samma dag körandes utan kort. Men om jag sett denna person på väg till uppkörningen körandes olovandes hade jag hävdat ovan. Lagen är en tolkning, jag hade tolkat lagen så. Detta är visserligen vid sidan av men oaktat lagen hade jag som medborgare inte heller velat att en sån person ska få köra upp. Vad tycker du själv (om vi bortser från lagens vara eller icke vara), tycker du att en person som kör olovandes till uppkörningen ska få köra upp?
 
Tror inte att huvudpersonen som startade tråden och lipade men inte fick medhåll kommer att läsa ifatt alla 178 inlägg då han inte varit inloggad sedan i lördags.
 
Den här tråden är ett utmärkt material för en ung psykologistudent som vill studera mänsklig evolution över tid. Och framförallt det manliga mognandet, eller på ren svenska - förgubbningen som sker bland oss motorcyklister...

Att köra utan körkort till uppkörningen är knappast ett brott som leder till kölhalning och TS är knappast den förste person i världen som gör detta, eller övningskör en kortare eller längre tid utan vare sig körkort, lärare eller handledare. Lik förbannat triggas en del upp på barrikaderna för att döma...

Med denna utveckling är det inte konstigt att försäljningen av könsneutrala hbtq-certifierade touringhojar med alukoffer och extra mjuk sadel är hundra gånger större än riktiga sporthojar. Tacka vet jag detta forum bara tio år tillbaka i tiden och kanske får man också rikta ett litet tack till troll och eventuell AI som provocerar fram lite reaktioner i gubbväldet...?

Fler "jag drog snuten" och "jag uiiiilade hela Sveavägen" trådar, tack.
Håller helt med! När hände det att man fick sån här underhållning i en tråd? Vart femte år på sin höjd... Innan fick man ju läsa sånt här guld minst en gång i månaden.

Jag tycker på riktigt Swedie kan byta namn på hemsidan och begrava sporthoj.com helt annars om det ska fortsätta så här. Med tanke alla gubbar som gått vidare i livet och inte förstår humorn i detta :glömdet
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top