Avställd hoj men fortfarande i bruk

Amirooo

Medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Kawasaki Ninja ZX6R
Hur mkt böter är det från farbror blå om man åker med en avställd hoj?
Kan ju inte förlora körkortet pga det?

Om den är avställd är den oförsäkrad. Kör du på någon då är det nog inte körkortet du ska bekymra dig om. :fatta!

Stoppar dom dig så får du, utöver böter, en jävligt fet räkning från trafikförsäkringsföreningen (eller var dom nu heter). Storleksordning ganska många tusen i veckan.

Dagens råd är : Gör det inte!

Last edited:
Har man inte råd att försäkra hojen ska man inte heller åka med den

Kan ingen bara svara på frågan?
Kan ju vara så att man glömt ställa på hojen nångång och faktiskt undrar vad man får för straff?

Jävla moralpanik!

pjohan skrev:
2323478 Stoppar dom dig så får du, utöver böter, en jävligt fet räkning från trafikförsäkringsföreningen (eller var dom nu heter). Storleksordning ganska många tusen i veckan.

Dagens råd är : Gör det inte!

Nej det får man inte, det är om man har den påställd men oförsäkrad.

Har kört med avställd bil och åkt dit visserligen var det 7 år sen, men då fick jag 800pengar i böter och inget annat. Kan inte vara någon skillnad med MC

pjohan skrev:
2323478 Stoppar dom dig så får du, utöver böter, en jävligt fet räkning från trafikförsäkringsföreningen (eller var dom nu heter).

Det får man ej, trafikförsäkringsföreningen tar betalt av dom som har fordon påstälda men ej försäkrade...

Kostar 800 kr har jag för mig.... ingen fara med KK dvs om du inte åker dit 20 ggr. Inget att rekomendera dock eftersom du ej är försäkrad som någon sa innan.

T509 skrev:
2324090 Det får man ej, trafikförsäkringsföreningen tar betalt av dom som har fordon påstälda men ej försäkrade...

Kostar 800 kr har jag för mig.... ingen fara med KK dvs om du inte åker dit 20 ggr. Inget att rekomendera dock eftersom du ej är försäkrad som någon sa innan.

Men tar trafikförsäkringsföreningen betalat från det datum man ställde av den tills den dagen man får boten av ayna? Dvs om jag ställde av den för ca 30 dagar sen och blir tagen min 31.a dag får jag en bot på 600 kr av polisen + 200 kr per dag [30*200 = 6200 kr ??????] För så kan det väl inte vara. För det finns ju inga bevis att jag har åkt med dem under flertal dagar, bara bevis att jag har tagit den i bruk 1 dag.

Anledning till min fråga är att jag har ställt av min hoj men åker med den fortfarande pga försäkringspremie!!
Helförsäkrning på mitt namn går på 5900 /månad, halv 2750/månad och endast trafikförsäkring som täcker ingenting alls 1450 kr per månad!!!!!!!!!! Det är ju inte rimligt, visst jag har bara haft hojkort i 1 år, är under 24 men va fan ska ja göra. Betala så pass mkt pengar bara för att få köra runt. Hellre tar man en böter per månad och fortfarande ligger plus mot försäkring. Sen det roliga är eftersom jag är under 24 så dubblas min självrisk, ordinare är den 25 000 och dubblas upp till 50 000 kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hojen kostade mig ca 40000 att köpa Hell Nooo jag ska betala sånna summor...

Amirooo skrev:
2324916
Anledning till min fråga är att jag har ställt av min hoj men åker med den fortfarande pga försäkringspremie!!
Helförsäkrning på mitt namn går på 5900 /månad, halv 2750/månad och endast trafikförsäkring som täcker ingenting alls 1450 kr per månad!!!!!!!!!! Det är ju inte rimligt, visst jag har bara haft hojkort i 1 år, är under 24 men va fan ska ja göra. Betala så pass mkt pengar bara för att få köra runt. Hellre tar man en böter per månad och fortfarande ligger plus mot försäkring. Sen det roliga är eftersom jag är under 24 så dubblas min självrisk, ordinare är den 25 000 och dubblas upp till 50 000 kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hojen kostade mig ca 40000 att köpa Hell Nooo jag ska betala sånna summor...
Du kollade inte upp förs-premien innan du köpte hojen??? Kan ju vara bra att tänka på nästa gång... Byt hoj om du inte har råd med den du har!

Du kör oförsäkrad. Om betydelsen av detta är oklar:

Det innebär att om du kör på någon och orsakar en personskada kan du krävas på kostnaderna för detta.

Grattis i så fall, sjukhusvård är dyrt. Det kan vara miljonbelopp. Personlig konkurs och existensminimum i jag vet inte hur många år. Garanterat ingen hoj på den tiden i alla fall.

Sälj hojen och köp en ny du har råd med.

Amirooo skrev:
2324916 och endast trafikförsäkring som täcker ingenting alls 1450 kr per månad!!!!!!!!!!
Den täcker alla sjukhuskostnader och invaliditetskostnader, så lite pengar bör du spara genom att ha denna försäkring om olyckan skulle vare framme...

Amirooo skrev:
2324916 Men tar trafikförsäkringsföreningen betalat från det datum man ställde av den tills den dagen man får boten av ayna? Dvs om jag ställde av den för ca 30 dagar sen och blir tagen min 31.a dag får jag en bot på 600 kr av polisen + 200 kr per dag [30*200 = 6200 kr ??????] För så kan det väl inte vara. För det finns ju inga bevis att jag har åkt med dem under flertal dagar, bara bevis att jag har tagit den i bruk 1 dag.

Iom att du skriver att du åker med den pga försäkringspremie så
antar jag att eftersom den är avställd behöver du inte betala försäkring.

Det betyder i sin tur att OM läs nu vad jag skriver OM du skulle krocka
får du betala ALLA kostnader oavsett om det är ditt fel eller inte!

I det läget skulle jag som andra skrev vara minst orolig för att bli tagen
av farbror blå...

Hoj för 40000 men har inte råd att försäkra hojen, sälj...

(eller hitta annat försäkringsbolag)

Amirooo skrev:
2323466 Hur mkt böter är det från farbror blå om man åker med en avställd hoj?
Kan ju inte förlora körkortet pga det?
"Avställd" medför ju oftast en del andra konsekvenser.
Automatiskt oskattad?
Automatiskt oförsäkrad? (VV rapp till FB och oftast övergår förs till enbart garageförs)
Ev obes?
Detta kan ju ge en del extra "plus"?

Jag beordrades inkomma med 600 pengar (Gbg 2005 Kallebäck) för obes fordon (men skatt+förs). Bara som ett exempel på nivån.

Finns en hemsida med alla bötesbelopp på nätet, nånstans.. :rolleyes:

Precis som de andra säger, det är inte de futtiga böterna du riskerar som är det du bör orolig över utan om något händer.

Är du med om en olycka så är det inte heller skadorna på den bil/ar du krockat med som är problemet. Normalt är det juhe småpengar, t.ex. 100.000kr för en normal bil.

De stora pengarna är som andra skriver kostnaderna för personskador. Dina och den/de du kört på. Om du kommer undan med under 100.000kr kan du skatta dig lycklig. Inte direkt onormalt med kostnader runt 1-3 miljoner vid en normal olycka. (1 miljon = avbetalning på 5000kr/mån i minst 20 år!)

Summa summarum. Räkna med att om du krockar så kommer du leva på existensminimum väldigt länge.

Jag hade aldrig kört oförsäkrat... men det är mitt val. Du gör ditt eget.

Last edited:
Amirooo skrev:
2324916 Men tar trafikförsäkringsföreningen betalat från det datum man ställde av den tills den dagen man får boten av ayna? Dvs om jag ställde av den för ca 30 dagar sen och blir tagen min 31.a dag får jag en bot på 600 kr av polisen + 200 kr per dag [30*200 = 6200 kr ??????] För så kan det väl inte vara. För det finns ju inga bevis att jag har åkt med dem under flertal dagar, bara bevis att jag har tagit den i bruk 1 dag.

Ja, när man läser det där så kan man ju tro att du är runt 10 år.
Åtminstone tänker du som en 10-åring. Högst. :rolleyes:

Amirooo skrev:
2324916

Köp en hoj du har råd med då! :censored

Jag skulle t.ex. aldrig få för mig att köpa en Ferrari och köra omkring oförsäkrat, p.g.a. att jag inte har råd med premierna.

Nu är det lite snett att jämföra en Ninja med en Ferrari, men du fattar nog poängen? Har man inte pengar att försäkra för, kör man inte omkring på en sporthoj.

Jag gillar inte att moralisera, men på något sätt känns det som om ditt agerande påverkar oss andra också. Såvida du inte har 2-3 miljoner att punga ut vid en eventuell olycka med personskador, måste samhället (d.v.s. alla vi lyckliga :rolleyes: skattebetalare) gå in och täcka upp dessa kostnader. Anser du att detta är rätt?

Har du 2-3 milljoner på banken, tycker jag således att du skall sätta av denna summa till den olycka som statistiskt sett kommer att inträffa snart (med tanke på din ålder, körkortstid, hojval och inte minst korkade inställning). Om du inte har denna summa: Sälj hojen och köp en trampcykel!

Amirooo skrev:
2324916 Det är ju inte rimligt, visst jag har bara haft hojkort i 1 år, är under 24 men va fan ska ja göra. Betala så pass mkt pengar bara för att få köra runt. Hellre tar man en böter per månad och fortfarande ligger plus mot försäkring. Sen det roliga är eftersom jag är under 24 så dubblas min självrisk, ordinare är den 25 000 och dubblas upp till 50 000 kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hojen kostade mig ca 40000 att köpa Hell Nooo jag ska betala sånna summor...

Det skulle du ha tänkt på liiiite tidigare. :pannkyss
Jag säger som dom andra vad farbror polisen kan hitta på är det minsta du ska oroa dig för, oroa dig istället för ett liv på existensminimum. :7peta

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman