Avgas glidmedel?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag har plockat av mina ljuddämpare för att mäta inför vinterns projekt och har svårt att få på dom igen.
Akrapovic titan och grymt tight passning. Tänkte först på Biltemas avgaspasta men den stelnar av värme och gör det säkert överjävligt svårt att få av dämparna igen.
Någon som har ett tips på vad man kan använda? Eller är det bara blod, svett och tårar som gäller?
 
Man kan putsa rent med Scothbrite i anslutningarna och sen värma med värmepistol ordentligt på den del som går utanpå den andra i anslutningen.
Det kan vara en metod.
 
Kört kopparpasta , ryker en liten stund i början men finns kvar när skarven ska isär
 
Jag har för mig att slovenerna rekommenderar keramisk anti-seize pasta.

Det är i alla fall en tub med någon gråaktig keramisk smörja som brukar ingå i alla Akrapovic titansystem.

5d9a67133e146b3489dd42b3a42e4f32.jpg
 
Ja det känns ju rimligt , finns ju hos i stort sett alla bildelssäljare och fultema men titan är väl inte känsligt mot metaller så allt från kopparpasta till grafitfett eller keramiskt borde funka , men det kanske blir mindre grisigt utvändigt av keramisk om du sölar för grafitfett blir inte vackert på fel ställe :)
 
Den här använde jag när Akrapovictuben var slut.Kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad.
 
Den här använde jag när Akrapovictuben var slut.Kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad.
Funkar även bra på baksidan av bromsbeläggen
 
Ska testa Scotchsvamp följt av Biltemas keramiska idag. Tack för tipsen.
 
Scotchsvamp och Biltemas keramiska fungerade jättebra. Fortfarande som att bygga flaskskepp för att få ihop det...
 
Använder Biltemas Aluminium pasta till Akrapovic.
Tror Aluminium kommer vara den delen i det galvaniska elementet Aluminium / Akra rören
som löses upp först. Funkar bra.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top