Av/påställning med IF

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Är det någon som testat ställa av hojen på veckorna och på under helgerna med IF??

Återkommer senare när jag ringt!

Jag har gjort det. Har den avställd nu. Tyvärr är det så att om priserna gått upp för försäkringen under tiden hojen är avställd, så får man en högre premie. Fick veta igår att 1:a april höjdes premien och jag fick en nätt liten höjning på ca 5000 år när jag ställer på igen, upp till 29000:-, som hittat!

Men rent tekniskt är det inga problem, använd VV site och ställ av och på som du vill. IF får meddelande och du får räkning vartefter.

Kollade med IF idag och det skall inte vara något problem.
Kollade, med anledning av en annan tråd om priset skulle ändras när jag ställer på den och hon sa att det skall den inte pga att försäkringen inte är uppsagd, utan bara "pausad" så att säga!

Blade skrev:
Kollade med IF idag och det skall inte vara något problem.
Kollade, med anledning av en annan tråd om priset skulle ändras när jag ställer på den och hon sa att det skall den inte pga att försäkringen inte är uppsagd, utan bara "pausad" så att säga!

Det e många bud nu! Verkar som om telefonisterna på IF, behöver gå på kurs!!!! :rolleyes:

Hmmm, nu vet jag inte om det är exakt samma försäkringar det gäller.

Men när jag läste tidigare inlägg så blev jag hoppfull och ringde IF igen och frågade hur det var. Och det "Lisa" sa var att när man ställer av mc så avslutas automatiskt den tidigare försäkringen. Vilket gör att när du ställer på den igen så blir det en ny försäkring, alltså med ny premie, vilket vi alla vet, nästan alltid blir en högre premie!

Det kommer säkert finnas andra som säger annat men enligt "Lisa" så får jag en höjning på ca 5000/år när jag ställer på nästa gång. :(

Shidoshi skrev:
Hmmm, nu vet jag inte om det är exakt samma försäkringar det gäller.

Men när jag läste tidigare inlägg så blev jag hoppfull och ringde IF igen och frågade hur det var. Och det "Lisa" sa var att när man ställer av mc så avslutas automatiskt den tidigare försäkringen. Vilket gör att när du ställer på den igen så blir det en ny försäkring, alltså med ny premie, vilket vi alla vet, nästan alltid blir en högre premie!

Det kommer säkert finnas andra som säger annat men enligt "Lisa" så får jag en höjning på ca 5000/år när jag ställer på nästa gång. :(

Men alltså.... Man vet ju inte vem som talar sanning! Jag tror inte att dom sitter och ljuger. Men det e ju olika bud varje gång man ringer!!! :confused: Vare sig det gäller pris på försäkring, eller av och på ställning. Undra vem man ska ringa för att få ett RIKTIGT svar??? :mad:

A.C skrev:
Men alltså.... Man vet ju inte vem som talar sanning! Jag tror inte att dom sitter och ljuger. Men det e ju olika bud varje gång man ringer!!! :confused: Vare sig det gäller pris på försäkring, eller av och på ställning. Undra vem man ska ringa för att få ett RIKTIGT svar??? :mad:

Ring polia... Nä, men seriöst..vill man ha FAKTA så ska man be att få prata med en skadereglerare eller åtminståne att den (oftast) blåsta telefonissan går och frågar en!

En försäkring är tecknad på ett år, varken du eller f-bolaget kan bryta den eller ändra den...så länge du inte säljer hojen då såklart!

Suomalainen skrev:
Ring polia... Nä, men seriöst..vill man ha FAKTA så ska man be att få prata med en skadereglerare eller åtminståne att den (oftast) blåsta telefonissan går och frågar en!

En försäkring är tecknad på ett år, varken du eller f-bolaget kan bryta den eller ändra den...så länge du inte säljer hojen då såklart!

Ungefär så förstod jag den jag snackade med oxå. Det är helt enkelt samma försäkring tom nästa år!

va e de för dumheter att premien ska gå upp om man ställer på igen...
de finns ju en förfallodag.. premien ska ju vara densamma tills den dagen.. :confused: ring Sverker !!

Det var vad jag tyckte också, att försäkringen är ju tecknad på ett år. Men så var det inte enligt de jag pratat med, utan när man ställer av mc'n så avslutas försäkringen och en ny börjar (avställningsförsäkringen). När man sedan ställer på den igen så avslutas avställningsförsäkringen och en ny börjar igen, och då enligt den nuvarande prissättningen. Fördelen med detta, om man nu ska försöka hitta sådana är, att om man hittar en billigare försäkring någonannanstans så kan man bara ställa av mc'n en dag och då säga upp försäkringen.

Jag har fått detta besked av två olika personer på IF, jag hoppas fortfarande att jag har fel :) så om någon annan får fram andra uppgifter berätta gärna mer!

Shidoshi skrev:
Det var vad jag tyckte också, att försäkringen är ju tecknad på ett år. Men så var det inte enligt de jag pratat med, utan när man ställer av mc'n så avslutas försäkringen och en ny börjar (avställningsförsäkringen). När man sedan ställer på den igen så avslutas avställningsförsäkringen och en ny börjar igen, och då enligt den nuvarande prissättningen. Fördelen med detta, om man nu ska försöka hitta sådana är, att om man hittar en billigare försäkring någonannanstans så kan man bara ställa av mc'n en dag och då säga upp försäkringen.

Jag har fått detta besked av två olika personer på IF, jag hoppas fortfarande att jag har fel :) så om någon annan får fram andra uppgifter berätta gärna mer!

Det verkar ju underligt... jag har trygg hansa.. o där kan ja ställa av hur mkt ja vill... jag har ju allafall en förfallodag.. dvs den dag ja tecknade försäkringen o ett år framåt.. så före 1/8 kan dom inte göra ett skit med min försäkring.. sen om ja har ställt av hundra ggr.. de spelar ingen roll... ett avtal är ett avtal..

Innan jag ställde på i år ringde jag IF och kollade pris för detta året. Fick samma pris som förra året. När jag sedan ställde på så blev det ca 2000 kr (helår) dyrare detta året.

Som förklaring sa de att det bara kunde ge ett ungefärligt pris på en ny försäkring eftersom jag redan hade försäkringen där. Konstigt tycker jag.

Helårsförsäkringarna hos TH är annorlunda. Där är det verkligen ett helt år, oavsett om du ställer av. IF försäkringarna är också "helår", men avbryts då man ställer av/på.

IF gav mig också bara "en uppskattning" av vad kostnaden blir. Enda sättet att få exakt prisuppgift var att ställa på den. Dåliga system.

hur går det med räkningarna då? jag ställde av och på en del förra året.. och varje gång den skulle på så fick man den månaden betala för 1 o en halv månad frammåt.. även om man bara skulle ställa på i 10 dagar (exempelvis)... hade ju vart bra om man kunde ha den på 2-3 dagar o sen av och bara betala för de dagarna... och inte få tillbaka pengarna sen..

pratade precis med IF.. de säger att det går att ställa och på hur man vill egentligen.. men att det ska vara någon fördröjning från VV när man ställer av. sedan sa de också att det kommer komma en avgift när man ställer på, men att det inte var något de hade nu...

hur svårt är det egentligen? när man kör max 2 dagar i veckan att fixa en försäkring bara för de dagarna. varför går inte detta?? när man ställer på får man fortfarande betala för 1 o en halv månad.. sen om man ställer av får man vänta 30 dagar för att få tillbaka sina pengar...

sen frågade jag hur det kommer sig att vissa personers svar på samma fråga är olika. det kunde hon inte svara på, hon bara slingrade sig och snackade om nått helt annat.... vad håller de på med där borta egentligen???

Har pratat med IF idag de säger att tjejerna som sitter och svarar på helgerna är ett "inhyrt företag" som inte kan svara på riktiga försäkrings frågor utan bara ta hand om nyteckningar..... :mad:

Suomalainen skrev:

Alla försäkringsbolag har inskrivet i sina kontrakt att dom får bryta kontraktet om dom vill .....tyvär.... :confused:

jag skall försöka svar lite:

Det finns två typer av försäkringar. De som löper tills vidare och årsförsäkringar.

Tecknar du en årsförsäkring hos ett f-bolag så gäller det kontraktet hela året. Du kan ställa på och ställa av hur mycket du vill men du kommer iaf få betala som om den varit påställd.
Trygg-Hansa är ett undantag. Där kan du ställa av och på hojen utan att behöva betala premie för en påställd hoj. De kan göra detta eftersom de har en säsongsvarierad premie och därför får in mer pengar på sommaren när risken är större.

Tecknar du en försäkring tills vidare så gäller den alltså så länge hojen är påställd (dessa försäkringar är nästan alltid dyrare på helårsbasis än en årsförsäkring). Ställer du av hojen så har du alltså ingen försäkring. När du sedan vill ställa på hojen är det en helt ny försäkring och du får då de eventuella höjningar som skett. Eftersom f-bolagen nästan alltid justerar (höjer) priserna 1 gång per år och det är på våren så spelar det inte så stor roll.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026