Försäkring till PANIGALE V4

Johan Kotten

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2023
Hoj
DUCATI PANIGALE V4
Tjenare,

Jag har fått en rejäl höjning på min hoj till 110.000 kr per år hos IF.
Bor i Stockholm.

Har kollat på en MC-basförsäkring avställningsbar där det bästa pris har jag fått från Länsförsäkringar på 67.000 kr/år.

Vill ha en jag kan ställa av och på då jag kör väldigt lite.

Har ni några tips eller betalar ni också väldigt mycket för era?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hur gammal är du? En V4 som ung i Stockholm är ju inte så lätt. Du får nöja dig med halvförsäkring. Ingen vits med helförsäkring med sportis och ung.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Har du kollat Trygg Hansa ?
Min ZX10R skulle IF ha nästan 80 000 nånting per år avställningsbar, vansinniga pengar.
Trygg H. ligger bättre för min hoj i alla fall.
 

Johan Kotten

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2023
Hoj
DUCATI PANIGALE V4
Hej Kurt,

Nej jag har märkt det. Jag är 33 år bor i Villa strax norr om Stockholm.

Kör inte super mycket så slår jag ut 67.000 kr per dag så kostar den 183 kronor per dag.
Kör jag en månad så blir premier ca 5.500 kr i trafik och sen 268 kr som avställd. Så landar på ca 8000 kronor per år totalt.

Dock väldigt nöjd med försäkringssnubben på Länsförsäkringar. Han verkade vettig tillskillnad från alla andra man har pratat med. Har andra fått samma problem så skulle jag rekommenderar han.
 

Johan Kotten

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2023
Hoj
DUCATI PANIGALE V4
Jag kollade Trygg Hansa också, det var heller inget alternativ tyvärr. Vad betalar du för din hos Ninja hos Trygg- Hansa?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vad ligger halv på? Kanske värt med 7-8k månad i halvförsäkring om du kan ställa av den och bara köra sommarmånaderna och fina dagar.

Men tyvärr, hojen du köpt är en brutal lyxprodukt och bland det fetaste som någonsin byggd med nästan 200 hästar.

Ordet billigt kommer inte finnas i samma kontext.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hej Kurt,

Nej jag har märkt det. Jag är 33 år bor i Villa strax norr om Stockholm.

Kör inte super mycket så slår jag ut 67.000 kr per dag så kostar den 183 kronor per dag.
Kör jag en månad så blir premier ca 5.500 kr i trafik och sen 268 kr som avställd. Så landar på ca 8000 kronor per år totalt.

Dock väldigt nöjd med försäkringssnubben på Länsförsäkringar. Han verkade vettig tillskillnad från alla andra man har pratat med. Har andra fått samma problem så skulle jag rekommenderar han.
183kr per dag är överkomligt.
Säg att du kör 10 dag per månad Maj - Sep.
1830 per månad i 5 månader.
Resten har du svinbillig garageförsäkring 268kr.

Jag själv har jag 900kr per mån för garageförsäkring när den är avställd.
Det tycker jag är för mycket.
 

Johan Kotten

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2023
Hoj
DUCATI PANIGALE V4
Ja 900 kr per månad som avställd lät ganska saftigt.

Får nog gå på hans förslag.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja 900 kr per månad som avställd lät ganska saftigt.

Får nog gå på hans förslag.
Har du kollat med Folksam?
Jag har nästan allt hos Svedea, men bland annat min R6:a ville dom inte ha.
Kör avställningsbar halvförsäkring på den, och det har funkat bra hos Folksam.
Kan vara värt att kolla.
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Kolla även så att avställningsbar verkligen är det flera ggr, har hört från flera att ställer du av och på för många ggr i försbolagens ögon så kan dom tydligen växla över till en årsförsäkring eller höja premien väsentligt, hände min polare, dom dubblade nästan premien och förklaringen var så rak och enkel att annars får vi in för lite pengar gentemot om det skulle hända nåt….
Min rsv4 skulle hamna på mellan 6-8000:-/mån påställd hos alla bolag utom TH som hamnade på 2000:-, men även jag är ickestockholmare och 48år, det är nog inte många år kvar innan det kommer vara omöjligt att försäkra en 200+hk hoj utan crosstyre i detta landet :huvet
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
För skoj skull kontaktade jag Länsförsäkringar där jag bor för att kolla pris på min ZX10R.
Svaret jag fick är att dom inte försäkrar den p.g.a för hög effekt :)
Jag hade ju inte tänkt byta FB men ville se pris.

Om TS kan försäkra Duccen i Sthlm med 15 Hk mer borde inte LF där jag bor i småstad neka.

FB:en är skojare allihopa.
Om dom kunde skulle dom sälja dyr MC försäkring till personer som inte har MC.

Men eftersom jag har 2 andra försäkringar hos LF så kommer jag nu naturligtvis kolla vart jag kan flytta dessa :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För skoj skull kontaktade jag Länsförsäkringar där jag bor för att kolla pris på min ZX10R.
Svaret jag fick är att dom inte försäkrar den p.g.a för hög effekt :)
Jag hade ju inte tänkt byta FB men ville se pris.

Om TS kan försäkra Duccen i Sthlm med 15 Hk mer borde inte LF där jag bor i småstad neka.

FB:en är skojare allihopa.
Om dom kunde skulle dom sälja dyr MC försäkring till personer som inte har MC.

Men eftersom jag har 2 andra försäkringar hos LF så kommer jag nu naturligtvis kolla vart jag kan flytta dessa :)
LF är ett gäng olika regionala bolag under samma namn så mycket möjligt att de kan ha olika villkor sinsemellan. men, känns annars som att man också slumpmässigt hamnar hos en vettig eller dålig handläggare så det är säkert också en sån sak.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
LF är ett gäng olika regionala bolag under samma namn så mycket möjligt att de kan ha olika villkor sinsemellan. men, känns annars som att man också slumpmässigt hamnar hos en vettig eller dålig handläggare så det är säkert också en sån sak.
Sista svaret jag fick från dom nu var att om jag har minst hemförsäkring plus bil hos dom kan dom eventuellt erbjuda även min MC. :va Öööö va saru saru......

Vad är det för jäkla basarförsäljare dom har på LF.

Men men....varför hetsa upp sig, hade ju inte tänkt byta bolag innan jag snärjde in mig i denna tråd.
 

Johan Kotten

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2023
Hoj
DUCATI PANIGALE V4
Det fick bli Länsförsäkringar till slut. Tack för all hjälp och tips här.
Det stämmer att dem är uppdelade i regionala bolag då han inte kunde hjälpa mig med ett pris på vårt sommarhus, så jag var i kontakt med Länsförsäkringar Stockholm. Är här fler som bor i Stockholms län så kan jag starkt rekommendera han som hjälpte mig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Länsförskingringar och StyggHansa är två bolag jag skulle avråda starkt ifrån oavsett premie. Visst att de ger bra pris på försäkringar ibland, men de är ett helvete att ha att göra med när man väl behöver nyttja försäkringsskyddet eller bara rent allmänt... TH exempelvis vägrade lämna ersättning när min bil blev stulen, den återfanns men vägrade starta och eftersom jag inte kunde bevisa att den fungerade innan stölden så fick jag noll ersättning. Att den kördes från platsen vid stölden var tydligen inte bevis nog för att den startade och gick innan dess... :dummer :huvet LF sade upp min flickvän som bankkund för att de tyckte att hon swishat för mycket, trots att hon lämnade in underlag på vart pengarna gått :dummer Så dessa två bolag skulle jag absolut inte befatta mig med hur billig offert de än kommer med, riktigt lumpna skitfirmor båda två.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Någon som hört något om Ducatis märkesförsäkring? Jag gissar att den är kass, men ibland kan de förvåna. Den skall tydligen kunna tecknas av auktoriserade handlare...
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top