Dyrt med MC försäkring för sporthoj

Inte ens hört talas om R9. Googlade och fick upp sporthoj.com som sökresultat :D

Kan vara en nice uppgradering från R7 faktiskt men allt beror på ägandekostnaderna... Det är för mig inte längre värt vad som helst att köra MC.
Det har diskuterats tidigare i några trådar om inte det ska komma en R9 i stil med R7an. När nu R1 läggs ner så är det nog ganska troligt Yamaha äntligen släpper en sån
 
Jag ville ha en Hayabusa. Min drömhoj. Köpa hojen och hålla den igång är inte problemet. Det är dessa 3-4kkr som försäkringsbolagen vill ha PER MÅNAD för att jag ska äga den.

fick nöja mig med en Kawasaki Z1000SX. Kostar 3400kr PER ÅR på mig(31år). 😬
Haft en Pilgrimsfalk!-99 Och år 1999! Drömhoj? för mig tveksamt! Men jävlar va den gick bra.. iallafall upp emot 300 Km/h.. på de längsta raksträckorna ..:brinnerup
 
Varför skulle man inte vilja det med en ny hoj om det händer något?
Jag har mitt resonemang kring att den enda gången en helförsäkring behövs, är när jag klantar mig, alltså helt mitt eget fel, halvförsäkring duger gott.
Och ett problem som finns idag är att allt för många är "petiga" kring vad som behöver fixas.
En liten repa på en plaskåpa, långt ner vid marknivå, eller lite stensprut, eller att den har ramlat för att stödet sjunkit ner i marken.
Så, jag har full förståelse för att en helförsäkring på hojar som används på "gata" har hög premie.
Har man en "äventyrshoj" så är troligvis några stenskott, eller en sprucken kåpa, bara ett kvitto på en rolig händelse (min egna tanke).
Tillverkarna/leverantörerna är säkerligen väl medvetna om detta, eftersom prissättningen på plastdetaljer är löjligt höga.
Har själv några sporthojar, och har aldrig helförsäkrat, just på grund av detta.
För, om det "händer något", då har jag tanken att problemet är större än en sprucken kåpa.
Och eftersom jag aldrig lånar pengar till min lyxkonsumtion, så är hojarna redan avskrivna, och därmed är det ingen ekonomisk katastrof vad som än händer.
Fördelen med det resonemanget är att försäkringspremien har aldrig varit ett hinder för mig att skaffa den där hojen som jag funderar på.
Men det är naturligvis min högst personliga tanke, andra vill vara helt trygga, och då får man betala kostnaden för att kollektivet ska hållas rullande, och inget fel i det.
 
Haft en Pilgrimsfalk!-99 Och år 1999! Drömhoj? för mig tveksamt! Men jävlar va den gick bra.. iallafall upp emot 300 Km/h.. på de längsta raksträckorna ..:brinnerup
Bland de coolaste i hojväg är det helt klart :squid Men var ju mest ute efter en -22 eller -23. Provsatt en i våras på hojmässan o vart kär återigen!
Jag har mitt resonemang kring att den enda gången en helförsäkring behövs, är när jag klantar mig, alltså helt mitt eget fel, halvförsäkring duger gott.
Och ett problem som finns idag är att allt för många är "petiga" kring vad som behöver fixas.
En liten repa på en plaskåpa, långt ner vid marknivå, eller lite stensprut, eller att den har ramlat för att stödet sjunkit ner i marken.
Så, jag har full förståelse för att en helförsäkring på hojar som används på "gata" har hög premie.
Har man en "äventyrshoj" så är troligvis några stenskott, eller en sprucken kåpa, bara ett kvitto på en rolig händelse (min egna tanke).
Tillverkarna/leverantörerna är säkerligen väl medvetna om detta, eftersom prissättningen på plastdetaljer är löjligt höga.
Har själv några sporthojar, och har aldrig helförsäkrat, just på grund av detta.
För, om det "händer något", då har jag tanken att problemet är större än en sprucken kåpa.
Och eftersom jag aldrig lånar pengar till min lyxkonsumtion, så är hojarna redan avskrivna, och därmed är det ingen ekonomisk katastrof vad som än händer.
Fördelen med det resonemanget är att försäkringspremien har aldrig varit ett hinder för mig att skaffa den där hojen som jag funderar på.
Men det är naturligvis min högst personliga tanke, andra vill vara helt trygga, och då får man betala kostnaden för att kollektivet ska hållas rullande, och inget fel i det.
Oavsett vem som är vållande är det ju skönt att veta att man betalar en självrisk och får hojen lagad. Jag har ingen lust att låsa 180kkr ifall att jag skulle skrota hojen. De pengarna gör sig bättre på börsen.

Det som gör det än mer bisarrt är att jag för 4kkr per år kan försäkra en ZZR1400 som har mer effekt än Hayabusan.
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top