Auditråden

Jag har precis bytt tjänstebil från en BMW 320d till en A6 TDi och kan konstatera att Audin är okej. En fin bil som Skoda eller VW (kollegan har en Skoda Superb som nog kostar 40' mindre och då är det inklusive allt).

Rent byggmässigt känns den gedigen, hyffsat logisk funktionsmässigt men... jag tar en BMW alla dagar i veckan om jag hade fått det. Nån Audifreak blir jag aldrig.

Konstigt att alla ska spy galla på audi såfort det näms, men spyr man galla på ducati eller liknande skräp blir man kölhalad...

Inte konstigt alls att man spyr galla på Audi!
Hade en A3 2,0T Ambition Quattro som den så fint hette av 2006 års modell!
Vid exakt 5035 mil havererade en kedja i motorn som drev kamaxlarna, med totalt motorras som följd!
Bilen hade då precis fyllt 3 år och var servad helt enligt deras rekomendationer!
I min enfald tänkte jag att ett premiuimmärke som Audi står väl för den smällen men så fel jag hade!
Killen i verkstaden sa rent ut att det var inte lönt att tänka tanken men skam den som ger sig!
Ringde Audi och fick snacka med en tjej som var väldigt sympatisk, hon frågade efter regnumret på bilen och sen brast hon nästan ut i skratt!
Det är ju en gammal bil sade hon, lite reprationer får man allt räkna med!
Bilen var då nästan prick 3 år gammal!
Och jag är långt ifrån ensam!
Så galla skall skall dom ha!

En fin bil som Skoda eller VW (kollegan har en Skoda Superb som nog kostar 40' mindre och då är det inklusive allt).

Just i fallet Superb vs Audi så har jag svårt att se särskilt mycket som talar för Audi.
En Superb med extra allt går att få lös för cirka 340. Ska du ha en A6 (som är lika stor) är du lätt uppe i 100lök till.
För det får du en bil som är marginellt tystare och har marginellt bättre fyrhjulsdrift. Senaste Haldex har "konstant" fyrhjulsdrift, så skillnaden mot Torsen är inte så milsvid.
Den som säger något annat ljuger bara för sig själv. Alternativt har inte provat båda.
Ja och så får du några kromade plastringar i grillen förstås.

Provade en A3 för ett tag sedan. I förhållande till priset är det en skrattretande bil.

Däremot är det få saker som är busigare än gamla turboquattrosar som går hitta för billig penning numera = approved.

Design är något som inte går ta ifrån dem.
Tyvärr är jag en person som inte prioriterar design särskilt mycket.

Inte konstigt alls att man spyr galla på Audi!
Hade en A3 2,0T Ambition Quattro som den så fint hette av 2006 års modell!
Vid exakt 5035 mil havererade en kedja i motorn som drev kamaxlarna, med totalt motorras som följd!
Bilen hade då precis fyllt 3 år och var servad helt enligt deras rekomendationer!
I min enfald tänkte jag att ett premiuimmärke som Audi står väl för den smällen men så fel jag hade!
Killen i verkstaden sa rent ut att det var inte lönt att tänka tanken men skam den som ger sig!
Ringde Audi och fick snacka med en tjej som var väldigt sympatisk, hon frågade efter regnumret på bilen och sen brast hon nästan ut i skratt!
Det är ju en gammal bil sade hon, lite reprationer får man allt räkna med!
Bilen var då nästan prick 3 år gammal!
Och jag är långt ifrån ensam!
Så galla skall skall dom ha!

Även om du bytt kedjan i tid, så hade du varit förbannad.
Komplicerat=svindyrt.
Vill minnas att serviceintervallen (kedjebytet) är 12000 mil.
Det kör vi på 3-3,5 år.
Skitkonstruktion.

12 000mil?!

Beemersarna och Mercorna rasslar ju i 10 innan de rasar :gnissla

Ganska säker (på en motormodell jallafall).
Stod en ganska ny ådi på min kompis bilverkstad för kamkedjebyte sist jag var där.
"Nähä".
Sade jag.
"Kamkedja behöver man inte byta."
"Joho."
"Skall bytas efter 12000 mil."
Reservpolacken (som är en duktig mek) var inne på andra dagens skruvande....

Vill minnas att det var serviceintervall på MB 240 dieseln jag hade också.
Vid sisådär 50 000 mil skulle man kolla slitaget och byta vid behov.
Tror jag.
Jörgen har nog koll.
Hans 300 har liknande (samma?) konstruktion.

En sån hade jag. Lastar mindre än en golf (som är samma bil som A3), vid 9.000 ska den in på extraservice för byte av stift och luftfilter!!!! trots att den då nyligen servats, ska man slänga i något i bakluckan har man alltid glömt att man måste trycka på en knapp inne i bilen för att öppna den eftersom nyckeln sitter i, dörrarna går inte att öppna utan flyger igen på en när man ska ut så man till slut vill sparka bort dom, man får pilla på ac+n hela tiden för att den är för kall eller för varm och mitt i sommaren får den för sig att spruta kalluft på rutan så det blir kondens på insidan, rullar man i 5 kmh 2 meter utan bälte så börjar en zummer i dålig kvallité tjuta så det distar så man kan inte flytta runt bilen på gården utan att bli antingen irriterad eller förbannad, jag kan fortsätta i evigheter.

Men den hade ganska bra originalstereo.

Mycket troligt att då fått tag på ett måndags exemplar. Jag känner i alla fall inte igen mig.
Har aldrig ägt nån Golf men låter lite väl lite tycker jag. Lastar i alla fall likvärdigt med farsans v50. Barnvagnen med tillbehör och packning går in utan större problem även om det gäller att packa väl.
Dock tog jag mig ett par minuter och kodade bort varningen för bilbältet samt automat låsningen som jag håller med om är lite irriterande :)

Ganska säker (på en motormodell jallafall).
Stod en ganska ny ådi på min kompis bilverkstad för kamkedjebyte sist jag var där.
"Nähä".
Sade jag.
"Kamkedja behöver man inte byta."
"Joho."
"Skall bytas efter 12000 mil."
Reservpolacken (som är en duktig mek) var inne på andra dagens skruvande....

Vill minnas att det var serviceintervall på MB 240 dieseln jag hade också.
Vid sisådär 50 000 mil skulle man kolla slitaget och byta vid behov.
Tror jag.
Jörgen har nog koll.
Hans 300 har liknande (samma?) konstruktion.

Jag brukar inte byta kamkedja under 35000 mil på mina Saabar IAF.
Kedja har man väl just för att dom inte behöver bytas?

På Merca dieslarna brukar man byta vid 30 000 ungefär, det har vi gjort på dom som har funnits i familjen, det är ändå dags att renovera då om man vill att dom ska starta utan motorvärmare i minusgrader...

Jag brukar inte byta kamkedja under 35000 mil på mina Saabar IAF.
Kedja har man väl just för att dom inte behöver bytas?

På Merca dieslarna brukar man byta vid 30 000 ungefär, det har vi gjort på dom som har funnits i familjen, det är ändå dags att renovera då om man vill att dom ska starta utan motorvärmare i minusgrader...

Äggsagtemundo.
Ådi skryter med avsaknad av kamremsbyte, men kamkedjan är underdimensionerad = Byte efter 12000 mil.

Om jag minns rätt, så var serviceintervallen högre på MB dieslarna.
Tror att kamkedjan skull kollas och eventuellt bytas tillsammans med omborrning och ventilbyte.
35000 mil var inga problem.
Kompisens 220D hade gått 96000 när han rullade den.
Då gick den fortfarande klockrent.

Ådi skryter med avsaknad av kamremsbyte, men kamkedjan är underdimensionerad = Byte efter 12000 mil.

Läste om ett fall där en tidigare service var utförd något efter rekommenderat service intervall på en VW eller Audi och att garantin gällde därför inte. Detta var en relativt ny bil som hade kanske tre eller fyra år på nacken. Bilen hade bytt ägare så det var alltså nya ägaren som drabbades.

Det är fler tillverkare som har problem med sina kamkedjor, inte bara VW och Audi. Jag tror att de allt längre service intervallerna påverkar livslängden på kamkedjan. I sin kamp om kunderna gör man skit för sig själva på sikt.

Har en A3 med 1,8 motorn ,,bytt precix gummisnodden till kammen gter 18000 mil precix enligt manualen ,
låter surt att nya 2.0 an har en gammal kedja,,,, måste kollas , undra hur nya 2,5 litersfyran har det? rem Eller kätting ?

men jag nöjd med min 3:a , skall spika dit nya skivor, stötisar , så är man fit för ytterligare 18 K mil

Knölig isbark tog min ådi 80 framvagn och satte dit 13 osynkade marakkaser :död

Jag har en A3 2.0 TDI Quattro från 07, den med 170 hästarsmotorn och är sjukt nöjd. De har såklart hög skatt och är svindyra att serva men det är roliga och lekvänliga bilar. Även om man ligger i 160-180 hela vägen ner till Skåne så lyckas jag inte piska upp den i över 0,75 liter/mil.

Jag är fett nöjd utom just den här månaden när jag både ska betala skatt och service och försäkring :D

:gnissla
Har inte tidigare vågat ta upp frågan på sporthoj, iochmed den lynchmob som väntas och att jag kommer tappa all kontakt man har med bla Teo m flera men... här kommer det...
jag funderar på att leasa en audio:(
det finns helt enkelt inga andra alternativ. bmw har inte gjort något som tilltalar mig sen 97 och sen finns det ju inga vettiga bilar kvar ifall bortser från 3-liter-milen-jänkarna.

den modell jag spanar på är en 06 eller nyare A3, fyrhjulsdrift (för att ha kvar en gnutta körglädje), ca 170hk (beroende på år) diesel och med panoramatak bara för att det blir snyggare.
har inget större behov av att åka snabbt så även 140hk skulle funka för mig men har inte sett några 140hk+fyrhjulsdrift... varför då?
helst röd men litet utbud. vit får kanske duga. vet inte vilken som har högst liggfaktor.

något att tänka på där?

Har en A3 med 1,8 motorn ,,bytt precix gummisnodden till kammen gter 18000 mil precix enligt manualen ,
låter surt att nya 2.0 an har en gammal kedja,,,, måste kollas , undra hur nya 2,5 litersfyran har det? rem Eller kätting ?

men jag nöjd med min 3:a , skall spika dit nya skivor, stötisar , så är man fit för ytterligare 18 K mil

Väljer man 170 hästars motorn så ska kamremmen bytas först vid 15 000 mil.

Last edited:
Har en A4a 2.0tfsi quattro 2005a

Är kamrem på den, och den har jag precis bytt, när jag ringde och bokade tid så sa dom, det är 18t mil på den så det är ingen fara (precis passerat 13t)
Men jag vet att det är 18t eller 5år, så det är dumt att chansa på 18t mil.

Har prova många bilar, olika märken men ännu inte hittat nån som jag känt att jag vill byta till.
Även fast jag går i bilbytar tankar, kanske behöver större kombi inom närmsta åren.

Snitt förbrukning har legat på 0,84 på 2500mil, långkörning har vi snålåkt på 0,58.
Sitter skönt, ligger bra på vägen, har 260pigga kusar och quattro.
Riktigt skoj vinterbil.

Änsålänge "peppar peppar" tänker jag inte klaga på audi, jag är nöjd.

Tacka vet jag gammelquattro men stressad turbomotor.DET är bilar det :-) Låter så förbannat gött de där 5-orna,nån som hört hur den nya 5-an låter?

testar här. Vill någon ha 4st 15" Audi original LM-fälg? Bultmönster är 5*112. Annars åker de i vårstädningen.

Finns i Stenungsund för avhämtning.

Tacka vet jag gammelquattro men stressad turbomotor.DET är bilar det :-) Låter så förbannat gött de där 5-orna,nån som hört hur den nya 5-an låter?

Låter inte i närheten så gött som en gammal härlig rallyfemma. På den tiden sket man ju i lågvarvsegenskaper på prestandabilar med, så man lät verkligen turbon jobba på högvarv :kärlek i rallyskogen

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!